BMW řady 5 G30: Důkaz, že snižování hmotnosti se vyplatí

Čtěte více: Auta
Vydáno: 12. 12. 2016  /   Aktualizováno: 12. 12. 2016
BMW řady 5 G30: Důkaz, že snižování hmotnosti se vyplatí
Nová „pětka“ je důkazem, že se snižování hmotnosti navzdory zvětšujícím se rozměrům vyplatí. Prozatím jediná osmiválcová verze M550i je rychlejší než stávající M5.

Mnichovská automobilka se na pařížském autosalonu sice pochlubila konceptem crossoveru X2, s představením své největší a nejdůležitější aktuální novinky ale čekala až do poloviny října ve snaze nesdílet pozornost veřejnosti s jinými novinkami. To není poprvé, kdy BMW učinilo tohle ne právě obvyklé rozhodnutí, tedy že ukázalo nový vůz bezprostředně po mezinárodní výstavě. Nic to ale nemění na skutečnosti, že nová pětka je tímto oficiálně venku a my vám ji můžeme detailně představit.
Sedmá generace řady 5 nese interní kódové označení G30, je dlouhá 4936 mm, široká 1868 mm, vysoká 1479 mm a nápravy jsou od sebe vzdálené 2975 milimetrů. To je ve všech směrech nárůst. Navzdory tomu se konstruktérům podařilo mezigeneračně snížit váhu některých verzí až o 100 kg, což je výsledek použití ocelovo-karbonové platformy CLAR, kterou byste v přepracované podobě našli také pod karoserií řady 7. Nejlehčí „pětka“ se čtyřválcem má nyní jen 1540 kg (bez euro-balastu) a ani šestiválcová verze s automatem a pohonem všech kol v podobě 540i xDrive není těžká, bez normovaného řidiče a zavazadla váží pouze 1660 kg.
Nové BMW řady 5 se nicméně může chlubit nejen vyspělou konstrukcí, ale také svými tvary. Jestli se vám její design líbí, či nikoli, budete bezpochyby vědět i sami, mohlo by vás však zajímat, že koeficient aerodynamického odporu činí pouze 0,22, což je podle BMW nejlepší hodnota ve třídě.

Pokud jde o pohonné jednotky, místo rozsáhlého popisu vám nabízíme přehlednější tabulku zahrnující ty nejdůležitější parametry, které se sluší doplnit poněkud méně sympatickou informací. V případě, že budete mít chuť řadit v „pětce“ manuálně a s pomocí spojky, vězte, že jinou příležitost než ve verzi 520d s pohonem zadních kol nedostanete. Všechny ostatní varianty využívají standardně osmistupňovou samočinnou převodovku. Jak už bylo naznačeno, novou „pětku“ můžete mít opět i s pohonem obou náprav (automaticky kombinovaným se systémem natáčení zadních kol Integral Active Steering), a to téměř se všemi motory. Výjimkou je nejúspornější 520d EfficientDynamics Edition s udávanou průměrnou spotřebou jen 3,9 litru nafty na 100 km a hybridní 530e iPerformance se čtyřválcem, slibující ještě nižší kombinovanou spotřebu 2,0 litru benzínu na 100 km, ačkoli ve druhém případě je výsledek poněkud zavádějící kvůli metodice měření, zahrnující také dojezd 45 km v čistě elektrickém režimu. Obě úsporné verze dorazí až v březnu 2017, dva měsíce po uvedení prvních aut, a to samé se týká prozatím jediné osmiválcové verze s označením M550i xDrive. Zajímavé na tomto voze je to, že ačkoli se nejedná o plnohodnotnou verzi M, při sprintu na „stovku“ je díky pohonu všech kol, nižší hmotnosti a samozřejmě také výkonu 462 koní a točivému momentu 650 Nm rychlejší než současná M5. Ta zvládne stovku za 4,3 sekundy, G30 s V8 však pokoří stejnou metu za rovné čtyři sekundy.

Nové BMW řady 5 samozřejmě nebude pouze o vylepšené dynamice. Má adaptivní podvozek zahrnující nejen měnitelnou charakteristiku tlumičů, ale rovněž aktivní stabilizátory ovládané elektromotory. Nechybí též adaptivní LED světlomety, head-up displej se zobrazovací plochou zvětšenou až o sedmdesát procent, ovládání gesty jako u nové „sedmičky“, masážní sedadla, bezdrátové nabíjení mobilních telefonů, především ale Active Lane Keeping Assistant a Traffic Jam Assistant. Tyto systémy opět BMW posouvají dál k autonomnímu řízení, jelikož vozu umožňují řídit samostatně do rychlosti 210 km/h, přičemž auto zvládne zastavení i rozjetí v kolonách a kontroluje také provoz ve vedlejších pruzích. V nové „pětce“ rovněž najdete dálkové ovládání auta při parkování pomocí klíčku s dotykovým displejem, vysokorychlostní připojení na internet či ParkNow pro plně digitalizované objednávání a placení parkovacích míst.

BMW 530i/530i xDrive
Motor I4, 1998 cm3, turbo
Výkon 252 k při 5200–6500 min-1
Točivý moment 350 Nm při 1450–4800 min-1
0–100 km/h 6,2/6,0 s
Spotřeba 5,5/6,0 l/100 km

BMW 540i/BMW 540i xDrive
Motor I6, 2998 cm3, turbo
Výkon 340 k při 5500–6500 min-1
Točivý moment 450 Nm při 1380–5200 min-1
0–100 km/h 5,1/4,8 s
Spotřeba 6,5/6,9 l/100 km

BMW M550i xDrive
Motor V8, 4395 cm3, 2x turbo
Výkon 462 k při 5500 min-1
Točivý moment 650 Nm při 1800 min-1
0–100 km/h 4,0 s
Spotřeba 8,9 l/100 km

BMW 520d MT/520d AT/520d xDrive
Motor I4, diesel, 1995 cm3, turbo
Výkon 190 k při 4000 min-1
Točivý moment 400 Nm při 1750–2500 min-1
0–100 km/h 7,7 s/7,5 s/7,6 s
Spotřeba 4,2/4,1/4,5 l/100 km

BMW 530d/530d xDrive
Motor I6, diesel, 2993 cm3, turbo
Výkon 265 k při 4000 min-1
Točivý moment 620 Nm při 2000–2500 min-1
0–100 km/h 5,7/5,4 s
Spotřeba 4,5/5,0 l/100 km

BMW 520d EfficientDynamics Edition
Motor I4, diesel, 1995 cm3, turbo
Výkon 190 k při 4000 min-1
Točivý moment 400 Nm při 1750 min-1
0–100 km/h 7,5 s
Spotřeba 3,9 l/100 km

BMW 530e iPerformance
Motor I4, 1998 cm3, turbo
Výkon 252 k při 4460–6500 min-1
Točivý moment 420 Nm při 1450–4000 min-1
0–100 km/h 6,2 s
Dojezd na baterie 45 km
Spotřeba 2,0 l/100 km

Auta
Na autosalonu v Šanghaji bude představena první moderní elektrická Škoda. Tedy, nepočítáme testovací elektrickou Octavii, která jezdila před několika lety. Tohle je úplně nový model, který vzniká na koncernové platformě MEB, určené výhradně pro elektrické vozy. Zajímav... (Pokračování...)
Auta
Volkswagen Arteon je především duchovním nástupcem modelu CC. Základní techniku tak opět sdílí s Passatem, v tomto případě tedy platformu MQB s motory vpředu napříč a pohonem předních kol. Zajímavé ale je, že toto luxusnější a lépe vybavené provedení vlastně bude prozat... (Pokračování...)
Auta
Ostrých malých hatchbacků není nikdy dost a Toyota teď přichází do poměrně našlapaného segmentu s vlastním přírůstkem. Ačkoli se recept může zdát úplně stejný jako u ostatních výrobců, přece jen tu jsou drobné odlišnosti. Ostrá Toyota Yaris se jmenuje GRMN, což znamená... (Pokračování...)
Auta
Možná jste zaznamenali, že Audi před několika měsíci představilo koncept hybridního SUV Q8. Audi Q8 sport concept je dalším příběhem na podobné téma, který kombinuje šestiválec 3.0 TFSI s elektrickým kompresorem a elektromotory. Automobilka na něm chce ukázat, jak snadno lze snížit reálnou... (Pokračování...)
Auta
Honda neváhala na autosalonu v Ženevě představit také provedení Type R již desáté generace modelu Civic. Proti současnému Civicu Type R se základní recept nemění, pod kapotou pracuje pořád přeplňovaný dvoulitr VTEC a přes šestistupňovou přímo řazenou převodovku pohání přední kola. Podle... (Pokračování...)
Auta
Jednou z poměrně zásadních ženevských novinek bylo Audi RS 5. Po modernizaci běžné modelové řady a dokonce i verze S5 bylo jen otázkou času, kdy dorazí vrcholné provedení RS konkurující Mercedesu-AMG C 63 nebo BMW M4. Mezigenerační snížení hmotnosti ze 1715 na 1655 kg určitě přivítají... (Pokračování...)