Jaguar I-Pace: S elektromobilem na silnice

Čtěte více: Auta
Vydáno: 18. 1. 2017  /   Aktualizováno: 18. 1. 2017
Jaguar I-Pace: S elektromobilem na silnice
Britská automobilka se angažuje v šampionátu elektrických monopostů Formula E – a jak se zdá, s elektromobily chce nejpozději v roce 2018 vyrazit i na běžné silnice.

Co bylo ještě před několika lety naprosto nemyslitelné, to se pomalu ale jistě stává realitou. Britská kočka již nějakou dobu nabízí kromě tradičních modelů také SUV s dieselem, tím ale radikální rozšíření výrobního programu nekončí. Během dvou let Jaguar plánuje představit svůj první sériově vyráběný elektromobil a koncept I-Pace je jeho přímým předchůdcem.

Bateriemi napájený crossover byl stejně jako otevřený Maybach odhalen na autosalonu v Los Angeles, přičemž jeho design nevypadá pouze zajímavě, ale je také nadmíru účelný – koeficient čelního aerodynamického odporu činí pouze 0,29, což je pro automobily tohoto typu vynikající hodnota.

Základem studie s délkou 4680 mm, šířkou 1890 mm, výškou 1560 mm a rozvorem 2990 mm je sendvičová podlaha ukrývající kapalinou chlazené lithium-iontové akumulátory o celkové kapacitě 90 kWh, což je ekvivalent přibližně 35 litrů benzínu. Podle Jaguaru anebo spíše dle normovaného testu NEDC to stačí na dojezd 500 km a nabíjení na 80 procent kapacity by mělo zabrat pouze hodinu a půl.

Obojí je patrně možné, nutno ale říci, že udávanou spotřebu vůz dosáhne maximálně tak při ustálené jízdě rychlostí 80 km/h a obdobnou rychlost nabíjení zajistí pouze pořádný kabel schopný zvládnout nabíječku o výkonu až 50 kW, jelikož z běžné zásuvky o výkonu 3,68 kW by nabíjení trvalo nejméně čtyřiadvacet hodin.
Zmiňované baterie zásobují energií přední a zadní elektromotor. Každý z nich je dlouhý 500 mm, široký 234 mm, váží přibližně 38 kg a je schopen vyprodukovat 200 koní a 350 Nm. Hmotnost vozu známá není, s kombinovaným výkonem 400 koní však umí akcelerovat z nuly na 100 km/h za čtyři sekundy.

Umístění akumulátorů do podlahy a elektromotorů k příslušné poháněné nápravě (vpředu s dvojitými lichoběžníkovými rameny, vzadu multilink) nijak nesnížilo praktičnost auta, spíše naopak. I-Pace má jednak ideální rozložení hmotnosti mezi nápravy v poměru 50:50 a kromě toho nabízí zavazadlový prostor o objemu až 530 litrů, což je více, než má po všech stránkách větší F-Pace.

Jak už bylo řečeno, Jaguar I-Pace dorazí na trh v roce 2018 a kromě Tesly Model X by se měl postavit podobně koncipovaným připravovaným crossoverům od Mercedesu a Audi.

Auta
Na autosalonu v Šanghaji bude představena první moderní elektrická Škoda. Tedy, nepočítáme testovací elektrickou Octavii, která jezdila před několika lety. Tohle je úplně nový model, který vzniká na koncernové platformě MEB, určené výhradně pro elektrické vozy. Zajímav... (Pokračování...)
Auta
Volkswagen Arteon je především duchovním nástupcem modelu CC. Základní techniku tak opět sdílí s Passatem, v tomto případě tedy platformu MQB s motory vpředu napříč a pohonem předních kol. Zajímavé ale je, že toto luxusnější a lépe vybavené provedení vlastně bude prozat... (Pokračování...)
Auta
Ostrých malých hatchbacků není nikdy dost a Toyota teď přichází do poměrně našlapaného segmentu s vlastním přírůstkem. Ačkoli se recept může zdát úplně stejný jako u ostatních výrobců, přece jen tu jsou drobné odlišnosti. Ostrá Toyota Yaris se jmenuje GRMN, což znamená... (Pokračování...)
Auta
Možná jste zaznamenali, že Audi před několika měsíci představilo koncept hybridního SUV Q8. Audi Q8 sport concept je dalším příběhem na podobné téma, který kombinuje šestiválec 3.0 TFSI s elektrickým kompresorem a elektromotory. Automobilka na něm chce ukázat, jak snadno lze snížit reálnou... (Pokračování...)
Auta
Honda neváhala na autosalonu v Ženevě představit také provedení Type R již desáté generace modelu Civic. Proti současnému Civicu Type R se základní recept nemění, pod kapotou pracuje pořád přeplňovaný dvoulitr VTEC a přes šestistupňovou přímo řazenou převodovku pohání přední kola. Podle... (Pokračování...)
Auta
Jednou z poměrně zásadních ženevských novinek bylo Audi RS 5. Po modernizaci běžné modelové řady a dokonce i verze S5 bylo jen otázkou času, kdy dorazí vrcholné provedení RS konkurující Mercedesu-AMG C 63 nebo BMW M4. Mezigenerační snížení hmotnosti ze 1715 na 1655 kg určitě přivítají... (Pokračování...)