Jaguar I-Pace: S elektromobilem na silnice

Čtěte více: Auta
Vydáno: 18. 1. 2017  /   Aktualizováno: 18. 1. 2017
Jaguar I-Pace: S elektromobilem na silnice
Britská automobilka se angažuje v šampionátu elektrických monopostů Formula E – a jak se zdá, s elektromobily chce nejpozději v roce 2018 vyrazit i na běžné silnice.

Co bylo ještě před několika lety naprosto nemyslitelné, to se pomalu ale jistě stává realitou. Britská kočka již nějakou dobu nabízí kromě tradičních modelů také SUV s dieselem, tím ale radikální rozšíření výrobního programu nekončí. Během dvou let Jaguar plánuje představit svůj první sériově vyráběný elektromobil a koncept I-Pace je jeho přímým předchůdcem.

Bateriemi napájený crossover byl stejně jako otevřený Maybach odhalen na autosalonu v Los Angeles, přičemž jeho design nevypadá pouze zajímavě, ale je také nadmíru účelný – koeficient čelního aerodynamického odporu činí pouze 0,29, což je pro automobily tohoto typu vynikající hodnota.

Základem studie s délkou 4680 mm, šířkou 1890 mm, výškou 1560 mm a rozvorem 2990 mm je sendvičová podlaha ukrývající kapalinou chlazené lithium-iontové akumulátory o celkové kapacitě 90 kWh, což je ekvivalent přibližně 35 litrů benzínu. Podle Jaguaru anebo spíše dle normovaného testu NEDC to stačí na dojezd 500 km a nabíjení na 80 procent kapacity by mělo zabrat pouze hodinu a půl.

Obojí je patrně možné, nutno ale říci, že udávanou spotřebu vůz dosáhne maximálně tak při ustálené jízdě rychlostí 80 km/h a obdobnou rychlost nabíjení zajistí pouze pořádný kabel schopný zvládnout nabíječku o výkonu až 50 kW, jelikož z běžné zásuvky o výkonu 3,68 kW by nabíjení trvalo nejméně čtyřiadvacet hodin.
Zmiňované baterie zásobují energií přední a zadní elektromotor. Každý z nich je dlouhý 500 mm, široký 234 mm, váží přibližně 38 kg a je schopen vyprodukovat 200 koní a 350 Nm. Hmotnost vozu známá není, s kombinovaným výkonem 400 koní však umí akcelerovat z nuly na 100 km/h za čtyři sekundy.

Umístění akumulátorů do podlahy a elektromotorů k příslušné poháněné nápravě (vpředu s dvojitými lichoběžníkovými rameny, vzadu multilink) nijak nesnížilo praktičnost auta, spíše naopak. I-Pace má jednak ideální rozložení hmotnosti mezi nápravy v poměru 50:50 a kromě toho nabízí zavazadlový prostor o objemu až 530 litrů, což je více, než má po všech stránkách větší F-Pace.

Jak už bylo řečeno, Jaguar I-Pace dorazí na trh v roce 2018 a kromě Tesly Model X by se měl postavit podobně koncipovaným připravovaným crossoverům od Mercedesu a Audi.

Auta
Nová edice je právě jachtami inspirována. Na první pohled se sice jedná o Bentley Continental GT Convertible v jiné barvě a na nových 21" kolech, ale největší pozornost byla věnována detailům a použitým materiálům. Například stahovací střecha je modrá, nechybí modrá linka na... (Pokračování...)
Auta
Sébastien Loeb už před časem Citroënu svou pomoc při vývoji nabízel, ale teprve až nyní tým uznal, že by asi stálo za to nechat Loeba do auta posadit a získat jeho zpětnou vazbu. „Nemůžu se dočkat, až se vrátím do vozu WRC a okusím, jak se tato disciplína technologicky změnila. Rallye je stále moje v... (Pokračování...)
Auta
Jaguar XJ určitě velmi dobře znáte. Nyní britská automobilka vypustila do světa speciální verzi XJR575, která je jen tak mimochodem historicky nejrychlejším produkčním Jaguarem XJ. Umí totiž jet rychlostí 300 km/h. Jak označení napovídá, kompresorem přeplňovaný pětilitrový V8 XJR byl... (Pokračování...)
Auta
Loni až do závěrečné jízdy bojoval Patrik Hájek o titul evropského šampiona, aby nakonec skončil těsně pod vrcholem. S letošní čtyřdílnou sezónou se tovární pilot Kosmicu rozloučil vítězstvím v posledním závodě ve švédském Kristianstadu a v konečném zú... (Pokračování...)
Auta
Šestiválec v Mercedesu S 450 disponuje výkonem 367 koní a točivým momentem 500 Nm. Kompaktní elektromotor má výkon pouhých 22 koní, ale velký točivý moment 250 Nm. Také verze S 500 už je dnes poháněna pouze šestiválcem spolupracujícím s elektromotorem. Hybridní... (Pokračování...)
Auta
Vývoj vozu pro mistrovství světa vytrvalostních závodů postoupil do další fáze a po rolloutu, který se odehrál 1. července v areálu BMW v Dingolfingu, tým vyrazil v půlce července na Lausitzring k prvnímu testu M8 GTE. Za volantem maskovaného vozu se střídali tovární piloti Martin... (Pokračování...)