Jaguar I-Pace: S elektromobilem na silnice

Čtěte více: Auta
Vydáno: 18. 1. 2017  /   Aktualizováno: 18. 1. 2017
Jaguar I-Pace: S elektromobilem na silnice
Britská automobilka se angažuje v šampionátu elektrických monopostů Formula E – a jak se zdá, s elektromobily chce nejpozději v roce 2018 vyrazit i na běžné silnice.

Co bylo ještě před několika lety naprosto nemyslitelné, to se pomalu ale jistě stává realitou. Britská kočka již nějakou dobu nabízí kromě tradičních modelů také SUV s dieselem, tím ale radikální rozšíření výrobního programu nekončí. Během dvou let Jaguar plánuje představit svůj první sériově vyráběný elektromobil a koncept I-Pace je jeho přímým předchůdcem.

Bateriemi napájený crossover byl stejně jako otevřený Maybach odhalen na autosalonu v Los Angeles, přičemž jeho design nevypadá pouze zajímavě, ale je také nadmíru účelný – koeficient čelního aerodynamického odporu činí pouze 0,29, což je pro automobily tohoto typu vynikající hodnota.

Základem studie s délkou 4680 mm, šířkou 1890 mm, výškou 1560 mm a rozvorem 2990 mm je sendvičová podlaha ukrývající kapalinou chlazené lithium-iontové akumulátory o celkové kapacitě 90 kWh, což je ekvivalent přibližně 35 litrů benzínu. Podle Jaguaru anebo spíše dle normovaného testu NEDC to stačí na dojezd 500 km a nabíjení na 80 procent kapacity by mělo zabrat pouze hodinu a půl.

Obojí je patrně možné, nutno ale říci, že udávanou spotřebu vůz dosáhne maximálně tak při ustálené jízdě rychlostí 80 km/h a obdobnou rychlost nabíjení zajistí pouze pořádný kabel schopný zvládnout nabíječku o výkonu až 50 kW, jelikož z běžné zásuvky o výkonu 3,68 kW by nabíjení trvalo nejméně čtyřiadvacet hodin.
Zmiňované baterie zásobují energií přední a zadní elektromotor. Každý z nich je dlouhý 500 mm, široký 234 mm, váží přibližně 38 kg a je schopen vyprodukovat 200 koní a 350 Nm. Hmotnost vozu známá není, s kombinovaným výkonem 400 koní však umí akcelerovat z nuly na 100 km/h za čtyři sekundy.

Umístění akumulátorů do podlahy a elektromotorů k příslušné poháněné nápravě (vpředu s dvojitými lichoběžníkovými rameny, vzadu multilink) nijak nesnížilo praktičnost auta, spíše naopak. I-Pace má jednak ideální rozložení hmotnosti mezi nápravy v poměru 50:50 a kromě toho nabízí zavazadlový prostor o objemu až 530 litrů, což je více, než má po všech stránkách větší F-Pace.

Jak už bylo řečeno, Jaguar I-Pace dorazí na trh v roce 2018 a kromě Tesly Model X by se měl postavit podobně koncipovaným připravovaným crossoverům od Mercedesu a Audi.

Auta
Asi vás nepřekvapí, že i Jaguar a Land Rover si pro budoucnost představují auta, která vlastně nebudete (a ani nebudete chtít) řídit. A vlastně je ani nebudete vlastnit, budete se o ně pěkně dělit s ostatními, protože tak je to přece lepší. Aspoň to tedy všichni říkají... Takže auto pro druhou polovinu 21. stolet... (Pokračování...)
Auta
Citroën C3 Aircross si bere designové prvky ze staršího konceptu Mehari, a pokud se ptáte na techniku, asi vás nijak nepřekvapí, že se pod originální karoserií ukrývají vnitřnosti Citroënu C3 a příbuzných vozů z koncernu PSA Peugeot-Citroën. Základem je zážehový tř... (Pokračování...)
Auta
Alcraft se mimo jiné věnuje například výrobě doplňků, převážně pro britské vozy. Nyní se však chystá na auto jako takové. Během dvou let bychom měli vidět první předprodukční prototypy elektromobilu, na jehož vývoji se podílejí bývalí inženýři Morganu, Toyoty, Daewoo a Michelinu... (Pokračování...)
Auta
Pod kapotou modernizovaného „zetka“ zůstává atmosférický šestiválec o objemu 3,7 litru a výkonu 328 koní, který může být párován s klasickou přímo řazenou převodovkou s upravenou odolnější spojkou od společnosti Exedy a automatickými meziplyny, nebo se sedmistupňov... (Pokračování...)
Auta
Jediné, co nově označeným modelům zůstane, bude kombinace písmen TDI nebo TFSI pro vznětový, respektive zážehový motor. Asi není tajemstvím, že se jedná o zvyk především z Číny, ale Audi se trochu ostýchá to veřejně přiznat. Je potřeba si ale připustit, že Čína je nesmírně důležit... (Pokračování...)
Auta
Od běžné i3 se verze i3s liší silnějším elektromotorem, který má místo 170 koní a 250 Nm hned 184 koní a 270 Nm. Na „stovku“ zrychlí o 0,4 sekundy rychleji, tedy už za 6,9 sekundy. Stejně jako pro běžnou verzi si i do i3s můžete objednat zážehový dvouválec jako generátor pro... (Pokračování...)