NextEV Nio EP9: Na vrchol mezi elektro sporťáky

Čtěte více: Auta
Vydáno: 26. 1. 2017  /   Aktualizováno: 26. 1. 2017
NextEV Nio EP9: Na vrchol mezi elektro sporťáky
Ze šampionátu Formula E míří společnost NextEV rovnou na vrchol mezi elektrickými sportovními vozy.

Čínský start-up pod jménem NextEV možná ještě neznáte a stejně tak i automobilovou značku Nio, vězte však, že tato firma poměrně úspěšně vstoupila do šampionátu elektrických monopostů Formula E, když angažovala Nelsona Piqueta juniora a v sezóně 2014/15 získala titul.

Aktuálně elektrickým monopostům sice nekraluje, povedlo se jí však na sebe strhnout pozornost poněkud jinak. Představila supersport nazvaný EP9, který svými výkony může soupeřit s kterýmikoli známými jmény, a tím nemáme na mysli pouze další elektrický stroj Concept-One z produkce chorvatské značky Rimac.

Placka, kterou vidíte na obrázcích, má čtyři elektromotory, z nichž každý roztáčí jedno kolo. Celkový kombinovaný výkon činí 1 MW, tedy 1360 koní. Při poměrně vysoké hmotnosti 1735 kg to pořád stačí k akceleraci z místa na „stovku“ za 2,7 sekundy a dvojnásobnou rychlostí je vůz schopen jezdit již 7,1 sekundy po startu.
Ještě větší pozdvižení však vyvolal čas tohoto stroje dosažený na Severní smyčce Nürburgringu. Tvůrci tvrdí, že EP9 zvládlo obkroužit jedno kolo v Zeleném pekle za sedm minut a pět sekund, což ho řadí mezi vůbec nejrychlejší auta na Nordschleife.

Stejně impozantně vypadají také informace o aerodynamice. NextEV říká, že jejich stroj má ve srovnání s monopostem F1 dvojnásobný přítlak, konkrétně zhruba 2,5 tuny při rychlosti 240 kilometrů v hodině, a právě díky tomu má EP9 zvládat v zatáčkách přetížení až 2,5 g.

Samotná karoserie, včetně centrálního tunelu, monokoku a vnějších panelů, byla vyrobena z uhlíkového kompozitu, za vysokou hmotnost tak logicky může paket lithium-iontových akumulátorů, s nimiž je podle výrobce možné zvládnout téměř 430 kilometrů na jedno nabití. Výrobní náklady na vůz údajně přesahují 30 milionů korun, takže finální cenovka bude logicky astronomická, Číňané však plánují vyrobit pouze šest aut, takže s odbytem by i díky movité klientele na Středním východě, ve Spojených státech či na domácím hřišti problém mít neměli.

Auta
Na autosalonu v Šanghaji bude představena první moderní elektrická Škoda. Tedy, nepočítáme testovací elektrickou Octavii, která jezdila před několika lety. Tohle je úplně nový model, který vzniká na koncernové platformě MEB, určené výhradně pro elektrické vozy. Zajímav... (Pokračování...)
Auta
Volkswagen Arteon je především duchovním nástupcem modelu CC. Základní techniku tak opět sdílí s Passatem, v tomto případě tedy platformu MQB s motory vpředu napříč a pohonem předních kol. Zajímavé ale je, že toto luxusnější a lépe vybavené provedení vlastně bude prozat... (Pokračování...)
Auta
Ostrých malých hatchbacků není nikdy dost a Toyota teď přichází do poměrně našlapaného segmentu s vlastním přírůstkem. Ačkoli se recept může zdát úplně stejný jako u ostatních výrobců, přece jen tu jsou drobné odlišnosti. Ostrá Toyota Yaris se jmenuje GRMN, což znamená... (Pokračování...)
Auta
Možná jste zaznamenali, že Audi před několika měsíci představilo koncept hybridního SUV Q8. Audi Q8 sport concept je dalším příběhem na podobné téma, který kombinuje šestiválec 3.0 TFSI s elektrickým kompresorem a elektromotory. Automobilka na něm chce ukázat, jak snadno lze snížit reálnou... (Pokračování...)
Auta
Honda neváhala na autosalonu v Ženevě představit také provedení Type R již desáté generace modelu Civic. Proti současnému Civicu Type R se základní recept nemění, pod kapotou pracuje pořád přeplňovaný dvoulitr VTEC a přes šestistupňovou přímo řazenou převodovku pohání přední kola. Podle... (Pokračování...)
Auta
Jednou z poměrně zásadních ženevských novinek bylo Audi RS 5. Po modernizaci běžné modelové řady a dokonce i verze S5 bylo jen otázkou času, kdy dorazí vrcholné provedení RS konkurující Mercedesu-AMG C 63 nebo BMW M4. Mezigenerační snížení hmotnosti ze 1715 na 1655 kg určitě přivítají... (Pokračování...)