NextEV Nio EP9: Na vrchol mezi elektro sporťáky

Čtěte více: Auta
Vydáno: 26. 1. 2017  /   Aktualizováno: 26. 1. 2017
NextEV Nio EP9: Na vrchol mezi elektro sporťáky
Ze šampionátu Formula E míří společnost NextEV rovnou na vrchol mezi elektrickými sportovními vozy.

Čínský start-up pod jménem NextEV možná ještě neznáte a stejně tak i automobilovou značku Nio, vězte však, že tato firma poměrně úspěšně vstoupila do šampionátu elektrických monopostů Formula E, když angažovala Nelsona Piqueta juniora a v sezóně 2014/15 získala titul.

Aktuálně elektrickým monopostům sice nekraluje, povedlo se jí však na sebe strhnout pozornost poněkud jinak. Představila supersport nazvaný EP9, který svými výkony může soupeřit s kterýmikoli známými jmény, a tím nemáme na mysli pouze další elektrický stroj Concept-One z produkce chorvatské značky Rimac.

Placka, kterou vidíte na obrázcích, má čtyři elektromotory, z nichž každý roztáčí jedno kolo. Celkový kombinovaný výkon činí 1 MW, tedy 1360 koní. Při poměrně vysoké hmotnosti 1735 kg to pořád stačí k akceleraci z místa na „stovku“ za 2,7 sekundy a dvojnásobnou rychlostí je vůz schopen jezdit již 7,1 sekundy po startu.
Ještě větší pozdvižení však vyvolal čas tohoto stroje dosažený na Severní smyčce Nürburgringu. Tvůrci tvrdí, že EP9 zvládlo obkroužit jedno kolo v Zeleném pekle za sedm minut a pět sekund, což ho řadí mezi vůbec nejrychlejší auta na Nordschleife.

Stejně impozantně vypadají také informace o aerodynamice. NextEV říká, že jejich stroj má ve srovnání s monopostem F1 dvojnásobný přítlak, konkrétně zhruba 2,5 tuny při rychlosti 240 kilometrů v hodině, a právě díky tomu má EP9 zvládat v zatáčkách přetížení až 2,5 g.

Samotná karoserie, včetně centrálního tunelu, monokoku a vnějších panelů, byla vyrobena z uhlíkového kompozitu, za vysokou hmotnost tak logicky může paket lithium-iontových akumulátorů, s nimiž je podle výrobce možné zvládnout téměř 430 kilometrů na jedno nabití. Výrobní náklady na vůz údajně přesahují 30 milionů korun, takže finální cenovka bude logicky astronomická, Číňané však plánují vyrobit pouze šest aut, takže s odbytem by i díky movité klientele na Středním východě, ve Spojených státech či na domácím hřišti problém mít neměli.

Tatra očima Františka Kardause
Auta
Nově objevené unikátní kreslené návrhy na plakáty automobilů Tatra, původní sádrový model Tatry a plakát od významného designéra a grafika Františka Kardause a mnoho dalšího nabídne Aukční dům Sýpka na své aukci v neděli 15.10. 2017 v 13.30 hod. v Topičově... (Pokračování...)
Auta
Ono to může v souvislosti s kompaktním hatchbackem segmentu B znít jako oxymóron, ale ne každý chce malé auto se základní výbavou. A Fiesta Vignale cílí především na movitější klientelu, která se spokojí s kompaktním autem a nepotřebuje si zvyšovat společenskou prestiž... (Pokračování...)
Auta
Ostrý Yaris je bezpochyby zpestřením trhu s malými hot hatchi, otázkou ovšem je, jak v nabité konkurenci obhájí velmi ambiciózní cenovku 850 000 korun. Pod kapotou ostrého Yarisu pracuje kompresorem přeplňovaná „jedna-osmička“ o výkonu 212 koní a točivém momentu 249 Nm (jsou to... (Pokračování...)
Auta
Slovíčko sériově je potřeba u Rolls-Royce Phantom brát trochu s rezervou, protože prakticky každé auto je kompletováno ručně vybraným týmem techniků a na zvláštní objednávku. Nicméně například platforma je pro všechny kusy shodná a stejně tak části karoserie. Takže se vlastně jedn... (Pokračování...)
Auta
Model RX se tak dočká sedmimístného provedení, které převezme stávající designové prvky a vlastně jen natáhne současné RX o pár centimetrů a přidá rozměrnější zadní okno, aby cestující ve třetí řadě neměli klaustrofobii. Lexus RX bude k dispozici ve verzi RX 350 s... (Pokračování...)
Auta
Audi RS 3 Sportback a Audi RS 3 Sedan stále používají přeplňovaný pětiválec 2.5 TFSI, ovšem vyladěný na rovných 400 koní a 480 Nm. Standardem je pohon všech kol a dvouspojková převodovka. Audi RS 3 Sportback začíná na částce 1 469 900 korun, RS 3 Sedan je o 42 000 Kč dražší. Stejn... (Pokračování...)