Elektřina míří do rallyekrosu

Čtěte více: Auta
Vydáno: 13. 9. 2017  /   Aktualizováno: 13. 9. 2017
Elektřina míří do rallyekrosu
Po úspěchu série Formula E dojde také k elektrifikaci rallyekrosu!

Rallyekros aktuálně prožívá velký boom, psali jsme o tom v minulém vydání SPEEDu, a chce se udržet v sedle co nejdéle, proto také promotér World RX ve spolupráci s FIA a automobilkami plánuje zavedení čistě elektrických vozů. Nestane se tak dříve než v roce 2020, ale lze to brát za hotovou věc. Už Volkswagen na začátku loňského roku tlačil na vznik rallyekrosové série, kde by se závodilo s elektromobily, a rakouská společnost STARD, jejímž majitelem je bývalý soutěžák Manfred Stohl, dokonce na základě Peugeotu 207 postavila první rallyekrosové auto s pohonem všech kol.

Americká série GRC třídu elektromobilů zavede už v příští sezóně. Ani po zavedení ve World RX ale nebudou auta s klasickými spalovacími motory a ta poháněná elektřinou závodit v jednom závodě proti sobě. Budou ovšem závodit během stejných závodních víkendů, přičemž třída Supercars by nadále měla hrát prim.

Je ovšem pravda, že charakter rallyekrosu – krátké kvalifikační rozjížďky na čtyři kola a finále na šest kol – je pro použití elektřinou poháněných aut ideální. A pokud by měla tvar běžně vyráběných modelů, které každý den potkáváme na silnicích, je to pro automobilky o to zajímavější. Paul Bellamy, výkonný ředitel World RX, si ale nemyslí, že by elektrická auta nějak ovlivnila aktuální tvář mistrovství světa v rallyekrosu, a přirovnává to k F1, kterou vznik série Formula E nijak nezměnil.

Auta
Asi vás nepřekvapí, že i Jaguar a Land Rover si pro budoucnost představují auta, která vlastně nebudete (a ani nebudete chtít) řídit. A vlastně je ani nebudete vlastnit, budete se o ně pěkně dělit s ostatními, protože tak je to přece lepší. Aspoň to tedy všichni říkají... Takže auto pro druhou polovinu 21. stolet... (Pokračování...)
Auta
Citroën C3 Aircross si bere designové prvky ze staršího konceptu Mehari, a pokud se ptáte na techniku, asi vás nijak nepřekvapí, že se pod originální karoserií ukrývají vnitřnosti Citroënu C3 a příbuzných vozů z koncernu PSA Peugeot-Citroën. Základem je zážehový tř... (Pokračování...)
Auta
Alcraft se mimo jiné věnuje například výrobě doplňků, převážně pro britské vozy. Nyní se však chystá na auto jako takové. Během dvou let bychom měli vidět první předprodukční prototypy elektromobilu, na jehož vývoji se podílejí bývalí inženýři Morganu, Toyoty, Daewoo a Michelinu... (Pokračování...)
Auta
Pod kapotou modernizovaného „zetka“ zůstává atmosférický šestiválec o objemu 3,7 litru a výkonu 328 koní, který může být párován s klasickou přímo řazenou převodovkou s upravenou odolnější spojkou od společnosti Exedy a automatickými meziplyny, nebo se sedmistupňov... (Pokračování...)
Auta
Jediné, co nově označeným modelům zůstane, bude kombinace písmen TDI nebo TFSI pro vznětový, respektive zážehový motor. Asi není tajemstvím, že se jedná o zvyk především z Číny, ale Audi se trochu ostýchá to veřejně přiznat. Je potřeba si ale připustit, že Čína je nesmírně důležit... (Pokračování...)
Auta
Od běžné i3 se verze i3s liší silnějším elektromotorem, který má místo 170 koní a 250 Nm hned 184 koní a 270 Nm. Na „stovku“ zrychlí o 0,4 sekundy rychleji, tedy už za 6,9 sekundy. Stejně jako pro běžnou verzi si i do i3s můžete objednat zážehový dvouválec jako generátor pro... (Pokračování...)