Audi A8: Auto, které se řídí samo

Čtěte více: Auta
Vydáno: 14. 9. 2017  /   Aktualizováno: 14. 9. 2017
Audi A8: Auto, které se řídí samo
Nová generace velkého sedanu Audi dostala hybridní pohon a řídí se sama.

Na první pohled je nové Audi A8 jen evolucí současného fungujícího receptu, ale ve skutečnosti se jedná o naprosto nově pojatý vůz. Poprvé jej s jinou než hybridní pohonnou jednotkou nedostanete, všechny produkční A8 mají mezi spalovacím motorem a samočinnou převodovkou ještě elektromotor. Ten funguje jako startér a generátor a zužitkovává všechnu odpadní energii, která by jinak byla proměněna v nevyužité teplo. Aby rekuperace fungovala spolehlivě a rychle, přešlo Audi na 48V elektrický systém.

Ale Audi A8 není jen o tom, že je to vlastně skrytý hybrid. Má také armádu nových bezpečnostních systémů a aktivní podvozek, který monitoruje nejen silnici a podle jejího stavu upraví charakteristiku tlumičů, ale dokonce umí připravit auto na náraz tak, aby bezpečnostní prvky fungovaly s co nejvyšší účinností.

Další zajímavostí Audi A8 je to, že už vlastně umí v určitých situacích jezdit zcela samo bez zásahů řidiče. Například v koloně a rychlosti do 60 km/h nemusí řidič držet vůbec volant a dávat pozor. A8 pojede zcela sama. Funkce tohoto systému ale bude na některých trzích kvůli legislativě omezena.

Základem nabídky motorů jsou šestiválce. Diesel 3.0 TDI má výkon 286 koní, zážehový 3.0 TFSI pak 340 koní. Motor 3.0 TFSI bude později i v plug-in hybridní verzi, která v čistě elektrickém režimu ujede 50 km, dostane indukční bezdrátové nabíjení a bude mít výkon 450 koní.

Audi samozřejmě nezapomnělo ani na osmiválce. Zážehový motor 4.0 TFSI má výkon 460 koní, osmiválcový diesel 4.0 TDI nabídne pěkných 435 koní. A časem přijde i plnotučná verze 6.0 W12, ta bude k dispozici výhradně v prodloužené verzi s rozvorem delším o 130 mm. Ještě neznáme české ceny, ale na podzim by mělo nové Audi A8 jít do prodeje se základní cenou zhruba 2 400 000 korun.

Auta
Asi vás nepřekvapí, že i Jaguar a Land Rover si pro budoucnost představují auta, která vlastně nebudete (a ani nebudete chtít) řídit. A vlastně je ani nebudete vlastnit, budete se o ně pěkně dělit s ostatními, protože tak je to přece lepší. Aspoň to tedy všichni říkají... Takže auto pro druhou polovinu 21. stolet... (Pokračování...)
Auta
Citroën C3 Aircross si bere designové prvky ze staršího konceptu Mehari, a pokud se ptáte na techniku, asi vás nijak nepřekvapí, že se pod originální karoserií ukrývají vnitřnosti Citroënu C3 a příbuzných vozů z koncernu PSA Peugeot-Citroën. Základem je zážehový tř... (Pokračování...)
Auta
Alcraft se mimo jiné věnuje například výrobě doplňků, převážně pro britské vozy. Nyní se však chystá na auto jako takové. Během dvou let bychom měli vidět první předprodukční prototypy elektromobilu, na jehož vývoji se podílejí bývalí inženýři Morganu, Toyoty, Daewoo a Michelinu... (Pokračování...)
Auta
Pod kapotou modernizovaného „zetka“ zůstává atmosférický šestiválec o objemu 3,7 litru a výkonu 328 koní, který může být párován s klasickou přímo řazenou převodovkou s upravenou odolnější spojkou od společnosti Exedy a automatickými meziplyny, nebo se sedmistupňov... (Pokračování...)
Auta
Jediné, co nově označeným modelům zůstane, bude kombinace písmen TDI nebo TFSI pro vznětový, respektive zážehový motor. Asi není tajemstvím, že se jedná o zvyk především z Číny, ale Audi se trochu ostýchá to veřejně přiznat. Je potřeba si ale připustit, že Čína je nesmírně důležit... (Pokračování...)
Auta
Od běžné i3 se verze i3s liší silnějším elektromotorem, který má místo 170 koní a 250 Nm hned 184 koní a 270 Nm. Na „stovku“ zrychlí o 0,4 sekundy rychleji, tedy už za 6,9 sekundy. Stejně jako pro běžnou verzi si i do i3s můžete objednat zážehový dvouválec jako generátor pro... (Pokračování...)