Ekologie pro každého

Čtěte více: Blogy
Vydáno: 31. 1. 2011  /   Aktualizováno: 15. 7. 2011
Ekologie pro každého

Před několika dny jsem na YouTube zhlédl jedno video, které mě zahřálo u srdce. Britský vikomt Christopher Monckton se na něm vydal na klimatický summit v Kodani, aby si tam trochu promluvil s protestujícími.

Když už jedu z Norska nebo Španělska do Dánska s cedulí a transparentem, musím o problému něco vědět, ne? Pánové a dámy s vlajkami Greenpeace si mezi skandováním a strašením, že se všichni utopíme v rozpuštěných ledovcích, našli chvilku na malý rozhovor s panem Moncktonem a pokusili se mu odpovědět na několik otázek. O kolik centimetrů stoupla hladina moře za posledních deset let? O kolik procent se zmenšila celková globální plocha ledovců? O kolik stupňů je naše planeta teplejší než před deseti lety? Čekali byste, že dotazovaní ihned vypálí přesná čísla, ale kde že. Chvilka ticha, pokrčená ramena a věty, které začínají „Ale globální oteplování…“

Na otázku, odkud čerpají informace, se také sešly zajímavé odpovědi. Z médií, od Greenpeace a tak dále. Zelenáče je jen těžko možné považovat za relevantní zdroj informací, mají svůj program, který chtějí prosadit, a od toho se vše odvíjí – nejsou meteorologická organizace. Vikomt Monckton kromě odhalení naprosté neinformovanosti protestujících doporučil i různé zdroje informací ohledně celosvětového klimatu. Univerzity, záznamy měření ze satelitů NASA a tak dále. A na konec slušně poděkoval za rozhovor a požádal, aby jím tázaní lidé nevěřili ani médiím, ani jemu. Aby si sami ověřili přesné informace od
vědců a udělali si vlastní názor.

A to jsem udělal i já. Na univerzitě v americkém Illinois běží program Cryosphere, který sleduje plochy ledovců na severní a jižní polokouli už od roku 1979. Můžete se mrknout na několik zajímavých grafů, které ukazují každoroční výkyvy. Pak jsou tu satelitní data. Ta ukazují, že za posledních pětadvacet let stoupla průměrná teplota o zhruba půl stupně.
Ale to se bavíme o velmi krátkém a izolovaném časovém úseku. Naše planeta je stará zhruba
4,5 miliardy let a první náznaky organizované civilizace se objevují zhruba před šesti tisíci lety. Moderní, přesná meteorologie je věc stará maximálně dvě stě let. Vidíte ten nepoměr? Jak někdo může vycházet z tak malého časového úseku a tvrdit, že se řítíme do záhuby? K dispozici jsou i starší data o teplotě, která se podařilo získat z ledovců. V období před šesti tisíci lety byla teplota o jeden stupeň vyšší než dnes. Mezi šestnáctým a devatenáctým stoletím naopak proběhla „malá doba ledová“ s teplotami o stupeň nižšími než dnes.

Globální oteplování existuje. Stejně jako globální ochlazování. Je to naprosto normální věc, kterou se někdo snaží zneužít k prosazení svých vlastních zájmů. Stačí sehnat neinformovaný dav a hned je problém, který je nutné řešit na globální úrovni. Spíš než že se všichni upečeme, bych věřil tomu, že se lidstvo vyhladí při nějaké atomové válce.

Až donedávna se tento problém nemontoval do způsobu naší dopravy. Teď se zavádějí nařízení ohledně průměrných emisí a majitel auta s větším motorem je gauner, který nenávidí přírodu – něco jako technokrat Ing. Zachariáš z pohádky o Rumburakovi. Ale vezměme to z té pozitivnější stránky. Emise jsou přímo závislé na spotřebě. To, že jezdíte úsporným autem, znamená, že ušetříte náklady na pohonné hmoty – a to by mělo být největším lákadlem eko aut. Když něčím takovým jezdím, tak je mi upřímně jedno, kolik stupňů bude mít Země příští rok – prostě se mi líbí, že na jednu nádrž dojedu z Prahy do Paříže. Poptávka po energii je stále vyšší a vyšší a ti, kteří ji produkují, by byli hloupí, kdyby proto nechtěli z našich kapes vytáhnout víc a víc peněz. Úsporná auta jsou odpověď právě na tohle, ne na nějakou teplotu.
Lední medvědi to zvládnou, stejně jako zbytek naší planety. Když jsme to během těch miliard let doklepali až do současnosti, věřím, že to určitě ještě nějakou dobu zvládneme. Chce to jen mít odvahu vykašlat se na strašáka globálního oteplování.

Blogy
Jak statistiky celý rok naznačovaly, nejsilnějšími třemi značkami českého trhu za uplynulých 12 měsíců jsou Škoda, Hyundai a Volkswagen. Dle údajů společnosti Médea Research prodala Škoda 78 765 vozů, za ní následují Hyundai s 20 496 vozy a Volkswagen, kterému se podařilo prodat 16 982 vozů. Na dal... (Pokračování...)
Hyundai
Blogy
Stačí jen, abyste vytvořili maximálně 3 minuty dlouhý klip zaměřený na přednosti vozů Hyundai, vyplnili soutěžní formulář a pak už jen doufali, že se váš příspěvek bude líbit porotě. Důležitá je nejen kvalita recenze, ale také originalita. Přihlásit do soutěže můžete i více příspěvků, abyste... (Pokračování...)
Blogy
LEGENDY, to nejsou jen rychlé stroje, ale také lidé kolem nich. Osobnosti, bez nichž by motorsport nic neznamenal...  Tomáš Enge moc představovat nepotřebuje, ostatně jako jediný Čech opravdu závodil v královské Formuli 1 a národní prvenství si připsal též v seriálech F3000 či americk... (Pokračování...)
Blogy
Existuje bezpočet občanských sdružení a neziskovek, které si usurpují patent na pravdu a aniž by se jich někdo na cokoliv ptal, tvrdí, že jsou hlasem lidu. Paradoxně mám pocit, že zájmy, které hájí, se neslučují s požadavky většinové společnosti. Má to určitou logiku. Pracující vět... (Pokračování...)
Blogy
Některé temě, jako jsou např. Severní Korea, Polsko nebo Bělorusko při budování dálničních tahu počítají kromě automobilové dopravy také s jinou formou využití. Některé hlavní silnice totiž slouží jako nouzové přistávací plochy pro letadla. V případě války by tento... (Pokračování...)
Blogy
Je na místě napřed vyslovit upřímnou soustrast. Napsat, že je mi líto, co se stalo. A podotknout, že jsem tam nebyl a že všechno, co vím, jsem si jen přečetl v novinách a zjistil na internetu, ale že jsem nad tím strávil spoustu času… Jen abych připomněl, co se stalo. Sedmnáctiletý kluk si vzal od táty z gar... (Pokračování...)