Dokonalá budoucnost

Čtěte více: Blogy
Vydáno: 31. 1. 2011  /   Aktualizováno: 17. 7. 2011
Dokonalá budoucnost

Taxíkem jezdím docela často a výlučně na předních sedačkách. Taxikáři si rádi povídají a člověk se sem tam dozví zajímavé věci. Třeba komu členové jistého pražského kolotočářského gangu rozbíjejí hlavy pažbou pistole nebo kdo z pražského magistrátu má máslo na hlavě. Ale logicky se většina konverzací stočí k autům. Kdo by o nich měl vědět víc než lidé, kteří v nich tráví šestnáctihodinové šichty?

Minulý týden se mi však stala zvláštní věc. Jedu s taxikářem a vysvětluji mu, co znamená tlačítko „auto“ u klimatizace nebo co dělá čudlík vypínače ESP. Chápu, že většina řidičů ani pořádně neví, jak funguje spalovací motor, ale u profesionála mě tyto zvídavé dotazy překvapily. A začal jsem se ptát sám sebe, jestli jsem vůbec normální.
To, že se každý den a celý den motám okolo aut, mě poznamenalo. Když někdo osloví ženu „Evo“, automaticky mi do hlavy naskočí obrázek čtyřkolkového Lanceru.

Když jezdím v supermarketu s nákupním vozíkem, dávám přednost zprava. Když mě někdo na chodníku zdržuje pomalou chůzí, mám instinktivní potřebu podřadit si. Říkejte si tomu šílenství nebo nemoc z povolání, ale mě to docela baví. A přesně vím, kde to začalo.
Australský herec Eric Bana o tom dokonce natočil film s názvem Love the beast – rozhodně doporučuji zhlédnout. První auto. On si v patnácti koupil Ford Falcon XB coupé a má ho dodnes, během posledních pětadvaceti let ho neustále vylepšoval a přestavoval. Nakonec s ním jel Rally Tasmania. A tam havaroval. Záběry Erika hned po nehodě jsou dost výmluvné, později sám prohlásil, že by si raději zlomil nohu než aby to při nehodě odneslo jeho milované auto. A myslel to smrtelně vážně.

Pro mě to byl červený Seat Toledo první generace s parádním šestnáctiventilovým dvoulitrem a sto padesáti koni. Auto sice patřilo rodině, ale můj otec měl služební stroj, takže od chvíle, kdy jsem dostal řidičák, jsem ho uzurpoval pro sebe. Sedl jsem do něj, ještě než mi stačilo zaschnout razítko, a hned první den jsem ho komplet umyl, vyluxoval a vyházel z něj zhruba pět kilo účtenek, kousků papíru a různého svinstva, které se v něm během let nahromadilo. Tohle auto je teď moje a budu se o něj starat, říkal jsem si. Najezdil jsem v něm tisíce kilometrů, sem tam jsem se k večeru sebral a jel se projet
– jen tak, bez cíle, s otevřenými okny. Sice stálo na platformě Golfu s relativně krátkým rozvorem, ale když jste přilétli do zatáčky s vytočeným motorem a pustili plyn, přešlo do nádherného a skvěle kontrolovatelného přetáčivého smyku. Tohle auto jsem prostě miloval, prožil jsem v něm spoustu času a spoustu příjemných věcí, a když jsem se ho měl zbavit, bylo to dost bolestné loučení. A když teď na silnici potkám jakékoli Toledo, vždycky se za ním nostalgicky ohlédnu.

Někomu to může přijít úchylné, ale k téhle neživé věci jsem měl velmi emocionální vztah. I když, bylo Toledo opravdu „neživé“?
Říká se, že chybovat je lidské. A Toledo těch chyb mělo docela dost, třeba se mu neustále mršila elektronika a sem tam nedokázalo udržet otáčky na volnoběh. Když má nějaká věc chyby, své nálady, pokud budí dojem, že je živá, tak je mnohem snazší se pro ni nadchnout. A u aut to podle mě platí dvojnásob – při řízení jste spolu přímo spojeni, vy komunikujete s ním a ono s vámi. Proto se trochu děsím chvíle, kdy se budou vyrábět jen spolehlivá, sterilní a dokonalá auta. Hodně řidičů bude s takovými stroji spokojeno, ale já rozhodně ne

Blogy
Na večerní party nenechal odhalený vůz nikoho na pochybách, že se jedná o převratný model v mnoha směrech, vyplňující místo mezi Range Roverem Evoque a Range Roverem Sport. Značka Land Rover tak zacílila na nový segment zákazníků. Základní cena vozu startuje na 1 559 569,- Kč. Přestože... (Pokračování...)
Blogy
Podtitulem letošních Legend je italský design, co konkrétně od toho mají návštěvníci čekat? Chystáme prezentaci pěti hlavních italských designerských studií a jejich prací, abychom návštěvníkům ukázali, která auta pro které automobilky připravila. Např... (Pokračování...)
Blogy
Samolepkou TESTOVÁNO PRO SPEED jsou nyní označeni naši testovací jezdci. Vyfoťte některého z nich v akci, fotku nahrajte do komentářů na Facebooku Speedu a my nejlepší fotografii odměníme volným voucherem do kina pro dva. (Pokračování...)
Blogy
Blogy
Jak statistiky celý rok naznačovaly, nejsilnějšími třemi značkami českého trhu za uplynulých 12 měsíců jsou Škoda, Hyundai a Volkswagen. Dle údajů společnosti Médea Research prodala Škoda 78 765 vozů, za ní následují Hyundai s 20 496 vozy a Volkswagen, kterému se podařilo prodat 16 982 vozů. Na dal... (Pokračování...)
Hyundai
Blogy
Stačí jen, abyste vytvořili maximálně 3 minuty dlouhý klip zaměřený na přednosti vozů Hyundai, vyplnili soutěžní formulář a pak už jen doufali, že se váš příspěvek bude líbit porotě. Důležitá je nejen kvalita recenze, ale také originalita. Přihlásit do soutěže můžete i více příspěvků, abyste... (Pokračování...)