Otevřít kapoty, jdeme na to

Čtěte více: Blogy
Vydáno: 31. 1. 2011  /   Aktualizováno: 17. 7. 2011
Otevřít kapoty, jdeme na to

Vzpomenete si na „technickou“ část zkoušek v autoškole? Moji známí ji udělali podobně jako část s otázkami. Naučili se text a ten pak před komisařem odříkali. Zeptejte se schválně někoho s čerstvým řidičákem, jak funguje spojka nebo obecně spalovací motor, a vsadím se, že nedostanete kloudnou odpověď. Možná je to příznak doby. Uvědomil jsem si to, když
jsem ze své starosvětské Mazdy přesedl do zbrusu nového BMW řady 5. Ještě než nastartujete, slyšíte bzučení různých servomotorů a pevných disků multimediálního systému. Podíváte se pod kapotu a vidíte jen plastový kryt, pod kterým se někde v hloubi skrývá motor. Chcete si něco takového opravit sami? Smůla, nejde to, tak se vydáte do autorizovaného servisu. A tam udělají co? Problém neopraví, prostě a jednoduše vymění díl a nechají si za to hezky zaplatit.

Nevím, jak je to u vás, ale mně tento pocit závislosti na něčím „umu“ neláká. U moderních aut to bohužel nejde jinak, ale nechápu, proč se lidé nezajímají o to, jak funguje jejich auto
– byť starší a po technické stránce jednoduché – a vyhazují peníze za servis, který zvládnou sami.

Před několika dny jsem se bavil s jistým doktorem, majitelem staršího off-roadu s žebřinovým rámem a korbou vzadu. Pravidelně mu praskají zadní listová péra, vždy u nenaloženého auta. Co myslíte, že mu nabídli v servisu? Výměnu evidentně špatně navrženého dílu za stejný kus, který po nějaké době znovu praskne. Navíc se péra prodávají jen v sadách, takže vyjdou na pořádný balík. Jenže panu doktorovi došla po čase trpělivost, nechal si díl vyrobit na zakázku z lepší oceli za zlomek ceny, kterou provádí autorizovaný servis. A ono to funguje, na autě nic nepraská a žádné další opravy nejsou třeba. Vydal se tedy zpátky
do servisu a hrdě oznámil, že odhalil příčinu problému. A stejní servisáci, kteří mu doposud chápavě vyměňovali jedno péro za druhým, ho
velmi rychle vypakovali s tím, že samozřejmě vědí, že je díl navržený tak, aby po nějaké době selhal, a ať si své vylepšení nechá pro sebe, konec příběhu.

Pravda, nebo fikce? Bohužel ta první a děsivější možnost. Nejsem velký zastánce domácích úprav aut, je mi jasné, že každé z nich navrhoval tým lidí, kteří vědí, co dělají. Ale každé auto je zároveň obrovskou sbírkou kompromisů, míst, kde se šetřilo na materiálu nebo na výrobních postupech. No a v některých případech jsou tu díly, jež automobilce zaručí, že se s vámi bude čas od času vídat v servisu. Může jít o drobnosti, třeba o křehký plast na zámku schránky spolujezdce, ale takovéto slabé místo má snad každé auto. A co s tím? Najít a odstranit.

Jenže nová auta jsou stavěná jako definitivní produkt. Něco jako počítače od firmy Apple nebo většina notebooků. Pokazí se jeden díl a vy s tím nic nenaděláte. Buď nemáte vybavení, nebo technickou zdatnost – navíc přijdete o záruku. Stará auta jsou jako klasické osobní počítače PC, oboje připomíná stavebnici. Můžete si sami vyměnit svíčky, filtry, olej, prostě cokoli. Stejně jako u počítače nahradíte poškozený disk, nainstalujete výkonnější grafickou kartu, s páječkou si vyrobíte napájecí kabel, dáte dohromady pár odporů a drátů a uděláte si lepší chlazení… Jistě, musíte sami převzít odpovědnost za chyby, když něco pokazíte, nemůžete zavolat výrobci a stěžovat si.

Ale představte si situaci, kdy byste měli možnost dostat své civilní auto jako stavebnici. Vaše výroba, vaše kontrola kvality a hlavně záruka, že si vše opravíte sami. Peníze a soběstačnost jsou dostatečná motivace, proč si postavit své vlastní auto, zájem by určitě byl. Ale ve chvíli, kdy automobilky samy sabotují svá auta, aby vás udržely na řetězu? Zapomeňte…

Blogy
Blogy
Jak statistiky celý rok naznačovaly, nejsilnějšími třemi značkami českého trhu za uplynulých 12 měsíců jsou Škoda, Hyundai a Volkswagen. Dle údajů společnosti Médea Research prodala Škoda 78 765 vozů, za ní následují Hyundai s 20 496 vozy a Volkswagen, kterému se podařilo prodat 16 982 vozů. Na dal... (Pokračování...)
Hyundai
Blogy
Stačí jen, abyste vytvořili maximálně 3 minuty dlouhý klip zaměřený na přednosti vozů Hyundai, vyplnili soutěžní formulář a pak už jen doufali, že se váš příspěvek bude líbit porotě. Důležitá je nejen kvalita recenze, ale také originalita. Přihlásit do soutěže můžete i více příspěvků, abyste... (Pokračování...)
Blogy
LEGENDY, to nejsou jen rychlé stroje, ale také lidé kolem nich. Osobnosti, bez nichž by motorsport nic neznamenal...  Tomáš Enge moc představovat nepotřebuje, ostatně jako jediný Čech opravdu závodil v královské Formuli 1 a národní prvenství si připsal též v seriálech F3000 či americk... (Pokračování...)
Blogy
Existuje bezpočet občanských sdružení a neziskovek, které si usurpují patent na pravdu a aniž by se jich někdo na cokoliv ptal, tvrdí, že jsou hlasem lidu. Paradoxně mám pocit, že zájmy, které hájí, se neslučují s požadavky většinové společnosti. Má to určitou logiku. Pracující vět... (Pokračování...)
Blogy
Některé temě, jako jsou např. Severní Korea, Polsko nebo Bělorusko při budování dálničních tahu počítají kromě automobilové dopravy také s jinou formou využití. Některé hlavní silnice totiž slouží jako nouzové přistávací plochy pro letadla. V případě války by tento... (Pokračování...)