Zadarmo? Díky, ale nechci

Čtěte více: Blogy
Vydáno: 31. 1. 2011  /   Aktualizováno: 16. 7. 2011
Zadarmo? Díky, ale nechci

Kupte si auto s atmosférickým motorem, dokud je ještě čas. Udělá z vás lepší lidskou bytost!

Je to už dávno, takže se ani nemusím stydět. Kdysi jsem dělal hostesku a v obchodních domech nabízel lidem za koupi dvou lahví drahé kořalky bonusové dárky. Nevěřili byste, že oranžová čepice nebo šála s cenou ohlodané kosti dokáže přinutit lidi, aby si zcela neplánovaně koupili dvě lahve v ceně lehce pod tisíc korun. Jakmile totiž zavětří, že dostanou něco zadarmo, najednou mají klapky na očích a začínají se chovat naprosto iracionálně. Ale co když nejde o čepice a šnaps, ale o auta a zážitky za volantem?

Opojný pocit, dostat něco zadarmo. Znám to, před nějakou dobou jsem fanaticky a bez výhrad miloval automatické převodovky s řazením pod volantem. Proč? Nešly mi meziplyny a v autech s automaty to nebylo znát. Ale když se mi poprvé podařilo podřadit se sešlápnutím plynu, dostavil se nepopsatelný pocit blaženosti. Stejně je tomu i s elektronickou stabilizací, také mi nějaký čas trvalo, než jsem si zvykl spoléhat se sám na sebe a nenechat si do řízení kecat počítačem. O to je pak sladší odměna, když začnete dělat věci správně.

Jako největší škůdce vidím přeplňované motory. Jistě, záleží na tom, jaké a v jakých autech, ale těch „spotřebních“ bude pořád přibývat. Některé automobilky už mají v nabídce výhradně turbomotory, na vině jsou samozřejmě emise. Downsizing vládne světem a většinu atmosférických variant postupně nahrazují motory s přeplňováním, menším objemem a vyšším výkonem. Týká se to zatím většiny normálních aut, ale eko-čert už vystrkuje rohy i v teritoriu sporťáků. Jadrný šestiválec od Alfy Romeo nebo desetiválec od Lamba se pomalu stěhují na seznam ohrožených druhů a nehrozí, že by někdo v budoucnu podobné motory vyráběl. Obrovská škoda pro řidiče i pro celý automobilový svět.

A podívejte se třeba na hybridní Porsche 918. Bude to určitě fantasticky rychlé auto, které pošle automobilku vstříc budoucnosti, o tom žádná. Je ale extra výkon z baterií, který dodá po stisknutí tlačítka, to, co by měli řidiči chtít?
V Japonsku se už plně projevily dopady této krize. Od chvíle, kdy Japonci přestali vyrábět charakterní sporťáky, klesá zájem mladých lidí o auta. K čemu vás inspiruje hybrid, který dorovnává točivý moment mimo špičku jeho spalovacího motoru? Jaká je zábava s moderním turbomotorem, který vám na požádání naservíruje výkon, kdykoli šlápnete na plyn? Nemusíte se snažit, nemusíte dávat pozor. Výkon a rychlost dostanete zadarmo. Srdcem každého auta je motor, právě ten mu dává duši i ve chvílích, kdy zrovna nekrájíte apexy. A proto si zaslouží, abyste se s ním naučili pracovat.

Jeden příklad za všechny – známý jezdí v dieselové Octavii, a když jsem ho poprvé vezl ve své Mazdě, na zrychlení ve dvou tisících otáčkách mi řekl: „Hm, nic moc.“ Po krátkém svezení, kdy jsem auto držel v otáčkách a doloval z něj veškerou rychlost, přišla od pasažéra – teď už se zářícíma očima – omluva. Tenhle efekt má na člověka charakterní motor, to je první důvod, proč to člověka táhne k autu. Pokud má mít motor a potažmo i celé auto duši, nesmí vám dát nic zadarmo, musí vás donutit, abyste se s ním naučili pracovat a abyste se soustředili každou vteřinu za volantem. Jinak to dopadne jako ve filmu Minority Report, kde sloužilo jako prachsprostý elektronický taxík.

Ono vlastně nejde jen o zážitky za volantem. To, že si musíte něco zasloužit, je obecně pořád vzácnější vlastnost – každý čeká, že mu bude svět servírovat vše na stříbrném podnose. Proto říkám: Kupte si auto s charakterním atmosférickým motorem. Nedá vám nic zadarmo a udělá z vás lepšího řidiče i člověka. I když k němu nedostanete čepici…

Blogy
Na večerní party nenechal odhalený vůz nikoho na pochybách, že se jedná o převratný model v mnoha směrech, vyplňující místo mezi Range Roverem Evoque a Range Roverem Sport. Značka Land Rover tak zacílila na nový segment zákazníků. Základní cena vozu startuje na 1 559 569,- Kč. Přestože... (Pokračování...)
Blogy
Podtitulem letošních Legend je italský design, co konkrétně od toho mají návštěvníci čekat? Chystáme prezentaci pěti hlavních italských designerských studií a jejich prací, abychom návštěvníkům ukázali, která auta pro které automobilky připravila. Např... (Pokračování...)
Blogy
Samolepkou TESTOVÁNO PRO SPEED jsou nyní označeni naši testovací jezdci. Vyfoťte některého z nich v akci, fotku nahrajte do komentářů na Facebooku Speedu a my nejlepší fotografii odměníme volným voucherem do kina pro dva. (Pokračování...)
Blogy
Blogy
Jak statistiky celý rok naznačovaly, nejsilnějšími třemi značkami českého trhu za uplynulých 12 měsíců jsou Škoda, Hyundai a Volkswagen. Dle údajů společnosti Médea Research prodala Škoda 78 765 vozů, za ní následují Hyundai s 20 496 vozy a Volkswagen, kterému se podařilo prodat 16 982 vozů. Na dal... (Pokračování...)
Hyundai
Blogy
Stačí jen, abyste vytvořili maximálně 3 minuty dlouhý klip zaměřený na přednosti vozů Hyundai, vyplnili soutěžní formulář a pak už jen doufali, že se váš příspěvek bude líbit porotě. Důležitá je nejen kvalita recenze, ale také originalita. Přihlásit do soutěže můžete i více příspěvků, abyste... (Pokračování...)