Zadarmo? Díky, ale nechci

Čtěte více: Blogy
Vydáno: 31. 1. 2011  /   Aktualizováno: 16. 7. 2011
Zadarmo? Díky, ale nechci

Kupte si auto s atmosférickým motorem, dokud je ještě čas. Udělá z vás lepší lidskou bytost!

Je to už dávno, takže se ani nemusím stydět. Kdysi jsem dělal hostesku a v obchodních domech nabízel lidem za koupi dvou lahví drahé kořalky bonusové dárky. Nevěřili byste, že oranžová čepice nebo šála s cenou ohlodané kosti dokáže přinutit lidi, aby si zcela neplánovaně koupili dvě lahve v ceně lehce pod tisíc korun. Jakmile totiž zavětří, že dostanou něco zadarmo, najednou mají klapky na očích a začínají se chovat naprosto iracionálně. Ale co když nejde o čepice a šnaps, ale o auta a zážitky za volantem?

Opojný pocit, dostat něco zadarmo. Znám to, před nějakou dobou jsem fanaticky a bez výhrad miloval automatické převodovky s řazením pod volantem. Proč? Nešly mi meziplyny a v autech s automaty to nebylo znát. Ale když se mi poprvé podařilo podřadit se sešlápnutím plynu, dostavil se nepopsatelný pocit blaženosti. Stejně je tomu i s elektronickou stabilizací, také mi nějaký čas trvalo, než jsem si zvykl spoléhat se sám na sebe a nenechat si do řízení kecat počítačem. O to je pak sladší odměna, když začnete dělat věci správně.

Jako největší škůdce vidím přeplňované motory. Jistě, záleží na tom, jaké a v jakých autech, ale těch „spotřebních“ bude pořád přibývat. Některé automobilky už mají v nabídce výhradně turbomotory, na vině jsou samozřejmě emise. Downsizing vládne světem a většinu atmosférických variant postupně nahrazují motory s přeplňováním, menším objemem a vyšším výkonem. Týká se to zatím většiny normálních aut, ale eko-čert už vystrkuje rohy i v teritoriu sporťáků. Jadrný šestiválec od Alfy Romeo nebo desetiválec od Lamba se pomalu stěhují na seznam ohrožených druhů a nehrozí, že by někdo v budoucnu podobné motory vyráběl. Obrovská škoda pro řidiče i pro celý automobilový svět.

A podívejte se třeba na hybridní Porsche 918. Bude to určitě fantasticky rychlé auto, které pošle automobilku vstříc budoucnosti, o tom žádná. Je ale extra výkon z baterií, který dodá po stisknutí tlačítka, to, co by měli řidiči chtít?
V Japonsku se už plně projevily dopady této krize. Od chvíle, kdy Japonci přestali vyrábět charakterní sporťáky, klesá zájem mladých lidí o auta. K čemu vás inspiruje hybrid, který dorovnává točivý moment mimo špičku jeho spalovacího motoru? Jaká je zábava s moderním turbomotorem, který vám na požádání naservíruje výkon, kdykoli šlápnete na plyn? Nemusíte se snažit, nemusíte dávat pozor. Výkon a rychlost dostanete zadarmo. Srdcem každého auta je motor, právě ten mu dává duši i ve chvílích, kdy zrovna nekrájíte apexy. A proto si zaslouží, abyste se s ním naučili pracovat.

Jeden příklad za všechny – známý jezdí v dieselové Octavii, a když jsem ho poprvé vezl ve své Mazdě, na zrychlení ve dvou tisících otáčkách mi řekl: „Hm, nic moc.“ Po krátkém svezení, kdy jsem auto držel v otáčkách a doloval z něj veškerou rychlost, přišla od pasažéra – teď už se zářícíma očima – omluva. Tenhle efekt má na člověka charakterní motor, to je první důvod, proč to člověka táhne k autu. Pokud má mít motor a potažmo i celé auto duši, nesmí vám dát nic zadarmo, musí vás donutit, abyste se s ním naučili pracovat a abyste se soustředili každou vteřinu za volantem. Jinak to dopadne jako ve filmu Minority Report, kde sloužilo jako prachsprostý elektronický taxík.

Ono vlastně nejde jen o zážitky za volantem. To, že si musíte něco zasloužit, je obecně pořád vzácnější vlastnost – každý čeká, že mu bude svět servírovat vše na stříbrném podnose. Proto říkám: Kupte si auto s charakterním atmosférickým motorem. Nedá vám nic zadarmo a udělá z vás lepšího řidiče i člověka. I když k němu nedostanete čepici…

Blogy
Samolepkou TESTOVÁNO PRO SPEED jsou nyní označeni naši testovací jezdci. Vyfoťte některého z nich v akci, fotku nahrajte do komentářů na Facebooku Speedu a my nejlepší fotografii odměníme volným voucherem do kina pro dva. (Pokračování...)
Blogy
Blogy
Jak statistiky celý rok naznačovaly, nejsilnějšími třemi značkami českého trhu za uplynulých 12 měsíců jsou Škoda, Hyundai a Volkswagen. Dle údajů společnosti Médea Research prodala Škoda 78 765 vozů, za ní následují Hyundai s 20 496 vozy a Volkswagen, kterému se podařilo prodat 16 982 vozů. Na dal... (Pokračování...)
Hyundai
Blogy
Stačí jen, abyste vytvořili maximálně 3 minuty dlouhý klip zaměřený na přednosti vozů Hyundai, vyplnili soutěžní formulář a pak už jen doufali, že se váš příspěvek bude líbit porotě. Důležitá je nejen kvalita recenze, ale také originalita. Přihlásit do soutěže můžete i více příspěvků, abyste... (Pokračování...)
Blogy
LEGENDY, to nejsou jen rychlé stroje, ale také lidé kolem nich. Osobnosti, bez nichž by motorsport nic neznamenal...  Tomáš Enge moc představovat nepotřebuje, ostatně jako jediný Čech opravdu závodil v královské Formuli 1 a národní prvenství si připsal též v seriálech F3000 či americk... (Pokračování...)
Blogy
Existuje bezpočet občanských sdružení a neziskovek, které si usurpují patent na pravdu a aniž by se jich někdo na cokoliv ptal, tvrdí, že jsou hlasem lidu. Paradoxně mám pocit, že zájmy, které hájí, se neslučují s požadavky většinové společnosti. Má to určitou logiku. Pracující vět... (Pokračování...)