Zadarmo? Díky, ale nechci

Čtěte více: Blogy
Vydáno: 31. 1. 2011  /   Aktualizováno: 16. 7. 2011
Zadarmo? Díky, ale nechci

Kupte si auto s atmosférickým motorem, dokud je ještě čas. Udělá z vás lepší lidskou bytost!

Je to už dávno, takže se ani nemusím stydět. Kdysi jsem dělal hostesku a v obchodních domech nabízel lidem za koupi dvou lahví drahé kořalky bonusové dárky. Nevěřili byste, že oranžová čepice nebo šála s cenou ohlodané kosti dokáže přinutit lidi, aby si zcela neplánovaně koupili dvě lahve v ceně lehce pod tisíc korun. Jakmile totiž zavětří, že dostanou něco zadarmo, najednou mají klapky na očích a začínají se chovat naprosto iracionálně. Ale co když nejde o čepice a šnaps, ale o auta a zážitky za volantem?

Opojný pocit, dostat něco zadarmo. Znám to, před nějakou dobou jsem fanaticky a bez výhrad miloval automatické převodovky s řazením pod volantem. Proč? Nešly mi meziplyny a v autech s automaty to nebylo znát. Ale když se mi poprvé podařilo podřadit se sešlápnutím plynu, dostavil se nepopsatelný pocit blaženosti. Stejně je tomu i s elektronickou stabilizací, také mi nějaký čas trvalo, než jsem si zvykl spoléhat se sám na sebe a nenechat si do řízení kecat počítačem. O to je pak sladší odměna, když začnete dělat věci správně.

Jako největší škůdce vidím přeplňované motory. Jistě, záleží na tom, jaké a v jakých autech, ale těch „spotřebních“ bude pořád přibývat. Některé automobilky už mají v nabídce výhradně turbomotory, na vině jsou samozřejmě emise. Downsizing vládne světem a většinu atmosférických variant postupně nahrazují motory s přeplňováním, menším objemem a vyšším výkonem. Týká se to zatím většiny normálních aut, ale eko-čert už vystrkuje rohy i v teritoriu sporťáků. Jadrný šestiválec od Alfy Romeo nebo desetiválec od Lamba se pomalu stěhují na seznam ohrožených druhů a nehrozí, že by někdo v budoucnu podobné motory vyráběl. Obrovská škoda pro řidiče i pro celý automobilový svět.

A podívejte se třeba na hybridní Porsche 918. Bude to určitě fantasticky rychlé auto, které pošle automobilku vstříc budoucnosti, o tom žádná. Je ale extra výkon z baterií, který dodá po stisknutí tlačítka, to, co by měli řidiči chtít?
V Japonsku se už plně projevily dopady této krize. Od chvíle, kdy Japonci přestali vyrábět charakterní sporťáky, klesá zájem mladých lidí o auta. K čemu vás inspiruje hybrid, který dorovnává točivý moment mimo špičku jeho spalovacího motoru? Jaká je zábava s moderním turbomotorem, který vám na požádání naservíruje výkon, kdykoli šlápnete na plyn? Nemusíte se snažit, nemusíte dávat pozor. Výkon a rychlost dostanete zadarmo. Srdcem každého auta je motor, právě ten mu dává duši i ve chvílích, kdy zrovna nekrájíte apexy. A proto si zaslouží, abyste se s ním naučili pracovat.

Jeden příklad za všechny – známý jezdí v dieselové Octavii, a když jsem ho poprvé vezl ve své Mazdě, na zrychlení ve dvou tisících otáčkách mi řekl: „Hm, nic moc.“ Po krátkém svezení, kdy jsem auto držel v otáčkách a doloval z něj veškerou rychlost, přišla od pasažéra – teď už se zářícíma očima – omluva. Tenhle efekt má na člověka charakterní motor, to je první důvod, proč to člověka táhne k autu. Pokud má mít motor a potažmo i celé auto duši, nesmí vám dát nic zadarmo, musí vás donutit, abyste se s ním naučili pracovat a abyste se soustředili každou vteřinu za volantem. Jinak to dopadne jako ve filmu Minority Report, kde sloužilo jako prachsprostý elektronický taxík.

Ono vlastně nejde jen o zážitky za volantem. To, že si musíte něco zasloužit, je obecně pořád vzácnější vlastnost – každý čeká, že mu bude svět servírovat vše na stříbrném podnose. Proto říkám: Kupte si auto s charakterním atmosférickým motorem. Nedá vám nic zadarmo a udělá z vás lepšího řidiče i člověka. I když k němu nedostanete čepici…

Blogy
Existuje bezpočet občanských sdružení a neziskovek, které si usurpují patent na pravdu a aniž by se jich někdo na cokoliv ptal, tvrdí, že jsou hlasem lidu. Paradoxně mám pocit, že zájmy, které hájí, se neslučují s požadavky většinové společnosti. Má to určitou logiku. Pracující vět... (Pokračování...)
Blogy
Některé temě, jako jsou např. Severní Korea, Polsko nebo Bělorusko při budování dálničních tahu počítají kromě automobilové dopravy také s jinou formou využití. Některé hlavní silnice totiž slouží jako nouzové přistávací plochy pro letadla. V případě války by tento... (Pokračování...)
Blogy
Je na místě napřed vyslovit upřímnou soustrast. Napsat, že je mi líto, co se stalo. A podotknout, že jsem tam nebyl a že všechno, co vím, jsem si jen přečetl v novinách a zjistil na internetu, ale že jsem nad tím strávil spoustu času… Jen abych připomněl, co se stalo. Sedmnáctiletý kluk si vzal od táty z gar... (Pokračování...)
Škrabka na led v krytu víčka palivové nádrže Škody Rapid
Škoda Rapid
Blogy
Není to špatný nápad, schovat škrabku na led k hrdlu nádrže, ale jak uvedly lidovky.cz, ten plastový dekl nejde zamknout. Jasně – pro co nejsnadnější přístup. Kdyby člověk musel otevřít dveře a zevnitř na nich tlačítkem odjistit kryt víčka nádrže, mohl by už rovnou z kapsy ve dveřích vyt... (Pokračování...)
Blogy
Tenhle příběh jsem vyslechl asi před půl rokem, ale šetřil jsem si ho na Vánoce. Je to totiž vánoční příběh. A jakkoliv se může zdát neuvěřitelný, tak se opravdu stal. Nemusel jsem s ním dělat nic víc, než ho přepsat... „To že jsme tady spolu je jasný důkaz, že stejně jako ty, tak i já miluju auta. Když jsem... (Pokračování...)
Blogy
Zapomeňte na to, že jste měli včera šortky, že jste si dali první letošní pivo na zahrádce a že už je čas na kabriolety. Tohle je zimní číslo TopGearu. Hodně zimní číslo. Čtyřicet centimetrů tlustý led na jezeře Kvamtjärnen, deset aut s pohonem všech kol a bláznivá parta novinářů, kteří... (Pokračování...)