Ráj silničních pirátů

Čtěte více: Blogy
Vydáno: 31. 1. 2011  /   Aktualizováno: 16. 7. 2011
Ráj silničních pirátů

Před čtyřmi lety se v několika evropských městech rozběhl zajímavý experiment. Německé Bohmte, nizozemská Makkinga nebo Drachten a další se zbavily veškerého dopravního značení. Semafory, stopky, přechody pro chodce, a dokonce i parkovací zóny prostě zmizely.

Nešlo o nějaké neosídlené osady, počet obyvatel participujících obcí byl i hodně přes čtyřicet tisíc. Tipnete si, co se pak dělo? Propukla panika, řidiči trávili hodiny v nekonečně dlouhých kolonách a počet přejetých chodců několikanásobně narostl? Ne. Skutečností byl přesný opak. Doprava se zklidnila, nehodovost dramaticky klesla a na silnicích zavládl klid a harmonie. Úsloví říká „Dejte lidem svobodu a hned jí zneužijí“. Ale tyto pokusy s městy bez značek dokázaly, že to jde. Nedávno se znovu rozběhla debata o zrušení nulové tolerance alkoholu u řidičů. Policie vlastně už má neoficiální příkaz ignorovat a odkládat případy, kdy nadýcháte méně než 0,24 promile, protože není možné prokázat, že tato hodnota ovlivňuje vaše chování. Ale zákon zní pořád stejně, nesmíte mít v krvi ani desetinu promile. Proti jeho změně se vyjádřila celá řada dopravních „expertů“, hlavním argumentem je, že když lidem dovolíte jedno pivo, dají si jich před jízdou pět. Jistě, cílem všech řidičů je vychlemtat v rychlém sledu pět kousků za sebou, na rozloučenou je zalít velkým rumem a pak co nejrychleji sednout za volant. Kdyby vlastně neexistovala nulová tolerance, tak jsou všichni na silnicích permanentně namazaní. Ne.

Je to jen paranoia, strach z toho, že byste lidem mohli dát určitou úroveň svobody a oni to se svými slepičími mozky zneužijí tím nejhorším možným způsobem. Země se zákonem povoleným limitem mají pro ty, kteří způsobí pod vlivem nehodu extrémně přísné tresty, a i sami řidiči vědí, že jezdit opilý je hazard s mnoha životy. A co debata o maximální povolené rychlosti na dálnicích? V Německu jsou úseky bez rychlostního limitu nutnost, je to velká země a nebýt jich, člověk by se autem nikam nedostal. U nás by znamenaly jen ochotu státu důvěřovat svým občanům a jejich úsudku. Už vidím nějakého experta, jak varuje, že by se po D1 valily oběma jízdními pruhy auta v rychlosti 200 km/h. Je to stejné jako s limitem na alkohol, to, že moje auto jede 250 km/h, ještě neznamená, že s ním těch 250 pojedu. Nevidím důvod, proč by se na novém úseku hradecké D11 nemohlo jezdit víc, než momentálně povoluje zákon.

Nevysvětlujte si to špatně, rozhodně se nesnažím tvrdit, jak by bylo skvělé, kdyby se po silnicích proháněli opilí řidiči neomezenou rychlostí. Ale jak po lidech můžete chtít, aby na silnici používali mozek, když je k tomu vlastně nic a nikdo nenutí? Zpátky ke značkám. Podle některých studií řidiči ignorují až sedmdesát procent veškerého značení. Ve městech, kde experimenty probíhají, jich ignorují sto procent a stejně to funguje lépe, platí jen základní pravidlo přednosti zprava. Všichni účastníci provozu – řidiči, cyklisté i chodci – se totiž musejí koukat kolem sebe a komunikovat mezi sebou posunky, máváním nebo prostým pohledem. Auta se nepokoušejí na poslední chvíli projet křižovatku, když padne oranžová, cyklisté poctivě ukazují, kam budou odbočovat, a chodci vstupují do silnice, až když ví, že je auta pouštějí.

Bezpečí by nemělo plynout z toho, že nám někdo bude říkat, co smíme a nesmíme. Dejme řidičům a chodcům šanci ukázat, že umějí používat hlavu, ještě než je síť značek a semaforů připraví o poslední zbytky rozumu, pozornosti a ohleduplnosti. Nejlépe se přece naučí plavat, když je rovnou hodíte do vody

Blogy
Na večerní party nenechal odhalený vůz nikoho na pochybách, že se jedná o převratný model v mnoha směrech, vyplňující místo mezi Range Roverem Evoque a Range Roverem Sport. Značka Land Rover tak zacílila na nový segment zákazníků. Základní cena vozu startuje na 1 559 569,- Kč. Přestože... (Pokračování...)
Blogy
Podtitulem letošních Legend je italský design, co konkrétně od toho mají návštěvníci čekat? Chystáme prezentaci pěti hlavních italských designerských studií a jejich prací, abychom návštěvníkům ukázali, která auta pro které automobilky připravila. Např... (Pokračování...)
Blogy
Samolepkou TESTOVÁNO PRO SPEED jsou nyní označeni naši testovací jezdci. Vyfoťte některého z nich v akci, fotku nahrajte do komentářů na Facebooku Speedu a my nejlepší fotografii odměníme volným voucherem do kina pro dva. (Pokračování...)
Blogy
Blogy
Jak statistiky celý rok naznačovaly, nejsilnějšími třemi značkami českého trhu za uplynulých 12 měsíců jsou Škoda, Hyundai a Volkswagen. Dle údajů společnosti Médea Research prodala Škoda 78 765 vozů, za ní následují Hyundai s 20 496 vozy a Volkswagen, kterému se podařilo prodat 16 982 vozů. Na dal... (Pokračování...)
Hyundai
Blogy
Stačí jen, abyste vytvořili maximálně 3 minuty dlouhý klip zaměřený na přednosti vozů Hyundai, vyplnili soutěžní formulář a pak už jen doufali, že se váš příspěvek bude líbit porotě. Důležitá je nejen kvalita recenze, ale také originalita. Přihlásit do soutěže můžete i více příspěvků, abyste... (Pokračování...)