Děsivá epidemie špatného držení volantu

Čtěte více: Blogy
Vydáno: 31. 1. 2011  /   Aktualizováno: 16. 7. 2011
Děsivá epidemie špatného držení volantu

Nedávno jsem čekal na autobus a díval se na projíždějící auta. Bylo slunečno, a tak pěkně vynikli i jejich majitelé. Ne že bych je nějak sledoval, zaujala mě jiná věc, patrná u zhruba osmi z deseti aut – světlé body na vrcholech volantů. Ruce řidičů.

Trochu mě to vyděsilo. Podle mého krátkého průzkumu (který však nepříjemně potvrdilo několik dalších sledování) asi osm lidí z deseti drží volant skoro nejhůře, jak mohou. Nahoře, jednou rukou. Co by se asi stalo, kdyby najednou museli řešit nějakou kritickou situaci? Žádný z těchto lidí by nebyl schopen ovládnout své auto tak, jak by mohl, kdyby volant chytil pořádně. Až se bude muset něčemu náhle vyhnout, otočí jej jen o půl otáčky. A to většinou nestačí. Dobře, možná situaci vyřeší dalším příšerným manévrem s volantem, kterému se přezdívá „mytí talířů“. Svou dlaní jej otočí tolikrát, kolikrát bude potřebovat.

Možná. Jestli mu neproklouzne, což se může klidně stát. Vždyť jej vlastně nedrží, jen na něj tlačí svou dlaní. Anebo si pomůže druhou rukou, jenže ta než se k volantu dostane, může jeho auto ujet pěkných pár metrů. A asi jich bude spíš víc než méně, většina těch řidičů se ve svých autech pěkně válela. Sluníčko, pohoda, žádná zácpa a já si jedu...

Nechci tu moralizovat, i já občas držím volant blbě, třeba jen jednou rukou. Akorát ne nahoře. To je věc, kterou jsem nikdy nepochopil. Možná nejsem dost šikovný, ale pokaždé, když jsem „ze studijních důvodů“ zkoušel držet volant za jeho horní stranu, začal jsem se bát. Kromě toho, že z řízení zmizel všechen cit a samotná poloha ruky mi nepřipadala nijak přirozená, přišlo mi, že jsem nad volantem ztratil kontrolu – jako by si žil svým vlastním životem. Udržet přímý směr najednou bylo mnohem náročnější. Že by právě toto bylo důvodem, proč to lidé dělají? Styl jízdy zkušených?

Možná to má co do činění se sebedůvěrou. Řidič-začátečník projde autoškolou, kde mu řeknou, jak se drží volant. Je jedno, jestli v poloze „tři čtvrtě na tři“ nebo starosvětské „za deset minut dvě“. Možná se ho také pokusí naučit, jak couvat s přívěsným vozíkem (bez toho by se nikdo na silnici neobešel), ale jak si do auta sednout, už ne. S narůstajícími kilometry a zkušenostmi se mu z řízení stává mnohem přirozenější činnost. Už neřeší, jestli by zrovna neměl přeřadit, na jakou rychlost a kde ji asi najde. Přece není žádný zelenáč. A pak si může v autě skoro lehnout, chytit volant nahoře (má to přece „na háku“) a v zatáčkách světácky mýt talíře. A já budu doufat, že se mu nic nestane.

Dost kritiky, musím se k něčemu přiznat. Na volant svého prvního auta jsem si chtěl koupit takovou tu otáčecí kouli, co mají někteří řidiči dodávek. Byl jsem jen krůček od vyšší úrovně „mytí talířů“.

Blogy
Na večerní party nenechal odhalený vůz nikoho na pochybách, že se jedná o převratný model v mnoha směrech, vyplňující místo mezi Range Roverem Evoque a Range Roverem Sport. Značka Land Rover tak zacílila na nový segment zákazníků. Základní cena vozu startuje na 1 559 569,- Kč. Přestože... (Pokračování...)
Blogy
Podtitulem letošních Legend je italský design, co konkrétně od toho mají návštěvníci čekat? Chystáme prezentaci pěti hlavních italských designerských studií a jejich prací, abychom návštěvníkům ukázali, která auta pro které automobilky připravila. Např... (Pokračování...)
Blogy
Samolepkou TESTOVÁNO PRO SPEED jsou nyní označeni naši testovací jezdci. Vyfoťte některého z nich v akci, fotku nahrajte do komentářů na Facebooku Speedu a my nejlepší fotografii odměníme volným voucherem do kina pro dva. (Pokračování...)
Blogy
Blogy
Jak statistiky celý rok naznačovaly, nejsilnějšími třemi značkami českého trhu za uplynulých 12 měsíců jsou Škoda, Hyundai a Volkswagen. Dle údajů společnosti Médea Research prodala Škoda 78 765 vozů, za ní následují Hyundai s 20 496 vozy a Volkswagen, kterému se podařilo prodat 16 982 vozů. Na dal... (Pokračování...)
Hyundai
Blogy
Stačí jen, abyste vytvořili maximálně 3 minuty dlouhý klip zaměřený na přednosti vozů Hyundai, vyplnili soutěžní formulář a pak už jen doufali, že se váš příspěvek bude líbit porotě. Důležitá je nejen kvalita recenze, ale také originalita. Přihlásit do soutěže můžete i více příspěvků, abyste... (Pokračování...)