Turbodiesely a zábava nejdou dohromady

Čtěte více: Blogy
Vydáno: 31. 1. 2011  /   Aktualizováno: 16. 7. 2011
Turbodiesely a zábava nejdou dohromady

Turbodieselová sportovnost. Když tohle slovní spojení zaznělo na jedné z prezentací značky, která je známým a vytrvalým propagátorem dieselových motorů, ani na leccos zvyklí čeští motorističtí novináři nedokázali nevyprsknout smíchy. Alespoň ti, kteří rádi jezdí i v zatáčkách a nenechají se obalamutit marketingovými řečičkami o tom, jak mohou být těžké turbodiesely sportovní.

Jaký má motor charakter, dnes většina lidí totiž moc neřeší. Bohužel. Důležitá je pro ně jen síla a spotřeba. Právě v kombinaci těchto dvou protichůdných parametrů naftové motory vynikají.

Kdysi jsem na toaletách jednoho restauračního zařízení zaslechl část rozhovoru, která je pro uvažování mnoha lidí o turbodieselech příznačná: „Tak co ta tvoje nová átrojka?“ – „Paráda, mám tam tédéíčko, jede dvě kila a žere pět...“ Slyšel jsem i šťastlivce, kteří tyhle dvě hodnoty začali spojovat. Trochu si to přibarvili, žádné naftové auto nepojede stabilních 200 km/h při spotřebě pěti, šesti ani sedmi litrů. Jejich majitelé jen dále přiživili slávu TDI.

Z těchto tří písmen se stal fenomén. Koncern VW v první polovině devadesátých let nabídl svým kupcům takřka všech velikostí aut úsporné turbodiesely s přímým vstřikováním, které mnohým z nich poprvé dopřály pocit zatlačení do sedačky. Tím zastínil koncern Fiat, jenž použil turbodiesel s přímým vstřikem v sériovém autu jako první. Náskok nemělo Audi, ale dnes již téměř zapomenutá Croma z roku 1986.

Současné turbodiesely mají síly čím dál víc. Jakmile pořádně zabere turbodmychadlo, auto vyrazí vpřed už ve dvou tisících otáčkách. Ta vlna zátahu je pro mnoho řidičů omamná.

A co je nejhorší, rychlost a sportovní jízda se pro ně stala tím samým. Stačí se podívat na nějaký tuningový sraz. Devět z deseti upravených Octavií pohání motor TDI – protože „táhne a jede zalevno“. Co na tom, že do samotných úprav aut investovali jejich majitelé i statisíce. Většina z nich totiž jezdí rychle jen rovně, do zatáček si už tolik netroufnou.

Častokrát se mi stalo, že se za mě přiřítil rozjetý pilot nějakého turbodieselového monstra a riskoval hodně nebezpečný předjížděcí manévr, aby pak zdržoval v zatáčkách. A to nemám na vizitce jméno Henri Toivonen...

Před dvěma lety jsem jel na dovolenou do Itálie. Rozpočet byl omezený, na rozdíl od potřeby odvézt si s sebou spoustu haraburdí (bez ploutví a nafukovací matrace, které jsem však ani nevytáhl z auta, by to nešlo). Takže jsem jel Octavií Combi 2.0 TDI. Byla to dobrá volba, mohl jsem jet rychle, jak chtěl, ten rozdíl ve spotřebě za ztracený čas a únavu z pomalé jízdy nestál. Turbodiesel byl střídmý i při vysokých rychlostech. Můj výlet měl akorát jednu nevýhodu – neužil jsem si krásné silničky při přejezdu Alp. Vracel jsem se schválně přes Stelvio, abych na jedné z nejlepších silnic světa hořekoval, jak zoufale mi v polovině mnoha zatáček docházejí otáčky motoru, který po čtyřech tisících ztrácel dech. Chtěl jsem řadit až při výjezdech z nich, ale nešlo to. A myslím, že ani s novějšími motory, které mají dost síly i nad pěti tisíci otáček, by to nebylo o moc jiné. Tehdy se mi zastesklo po jakémkoli benzínovém autě, nejlépe takovém, co točí osm tisíc otáček. Hlavně aby nemělo „turbodieselovou sportovnost“.

Blogy
Na večerní party nenechal odhalený vůz nikoho na pochybách, že se jedná o převratný model v mnoha směrech, vyplňující místo mezi Range Roverem Evoque a Range Roverem Sport. Značka Land Rover tak zacílila na nový segment zákazníků. Základní cena vozu startuje na 1 559 569,- Kč. Přestože... (Pokračování...)
Blogy
Podtitulem letošních Legend je italský design, co konkrétně od toho mají návštěvníci čekat? Chystáme prezentaci pěti hlavních italských designerských studií a jejich prací, abychom návštěvníkům ukázali, která auta pro které automobilky připravila. Např... (Pokračování...)
Blogy
Samolepkou TESTOVÁNO PRO SPEED jsou nyní označeni naši testovací jezdci. Vyfoťte některého z nich v akci, fotku nahrajte do komentářů na Facebooku Speedu a my nejlepší fotografii odměníme volným voucherem do kina pro dva. (Pokračování...)
Blogy
Blogy
Jak statistiky celý rok naznačovaly, nejsilnějšími třemi značkami českého trhu za uplynulých 12 měsíců jsou Škoda, Hyundai a Volkswagen. Dle údajů společnosti Médea Research prodala Škoda 78 765 vozů, za ní následují Hyundai s 20 496 vozy a Volkswagen, kterému se podařilo prodat 16 982 vozů. Na dal... (Pokračování...)
Hyundai
Blogy
Stačí jen, abyste vytvořili maximálně 3 minuty dlouhý klip zaměřený na přednosti vozů Hyundai, vyplnili soutěžní formulář a pak už jen doufali, že se váš příspěvek bude líbit porotě. Důležitá je nejen kvalita recenze, ale také originalita. Přihlásit do soutěže můžete i více příspěvků, abyste... (Pokračování...)