Bouře a Plameny

Čtěte více: Auta
Vydáno: 22. 11. 2012  /   Aktualizováno: 22. 11. 2012
Bouře a Plameny
Do zlověstného ticha se úplně rozléhá asi pětivteřinové podivné cvakání benzínových pump a pak nastane apokalypsa. S otočením klíčku se osmiválec jen několikrát převalí, pak se nadechne s hromových výbuchem, aby se vzápětí usadil na hlubokém kolísavém volnoběhu. Přistihl jsem se, že se tlemím jako pitomec a cítím, jak se chvěje podlaha. O patro výš se rozhoukal alarm nějakého auta. A o dvě minuty později se betonovými zdmi garáže začala rozléhat poplašená siréna. „To je kouřový alarm. Ale neboj se, kropit to nebude.“ De Tomaso Pantera z roku 1971 o sobě prostě umí dát vědět.

Když o dvě hodiny později dostávám do ruky klíčky, nejsem ani moc nervózní. Ale měl bych být. Tenhle kus je ze série pětasedmdesáti vyrobených aut jménem Push Button pro americký trh. Nemá to obludné křídlo, a jak prozrazuje název, poznáte ho podle kliky otevírající se po zmáčknutí tlačítka. V současné době jich existuje už jen padesát. Nerad bych, aby jich bylo 49. Není úplně stoprocentní, ale jede a funguje. Nesmím pokoušet plný výkon, protože jinak bych mohl roztrhnout převodovku. Panebože…
Jak už to tak bývá, nezačíná to moc dobře, zdechne mi hned při rozjezdu. Pedál plynu je jako z ocele, vlastně skoro nejde zmáčknout a bez plynu se Pantera nerozjede, i když má točivý moment jako malý bagr. Několikrát se marně pokouším nastartovat, ale bez úspěchu. Úplně vidím ty svíčky zalité benzínem a čtyři uchlastané karburátory, zkouším to s plynem i bez plynu, a říkám si, že u těchto aut se prostě musí vědět, jak na to. Nakonec si vzpomenu, jak jsem startoval tátovo auto, otočím klíčkem, jemně prošlápnu plyn a motor zaburácí. Tak to
by bylo. Kulisa řadicí páky je vyfrézovaná z kovu stejně jako u Ferrari, jednička je k sobě a dolů – tam, kde mají nová auta dvojku. Říká se tomu psí noha. Při přeřazení na dvojku se musí jemně zatlačit doprava, teprve pak tam vklouzne jako po másle. Spojka je téměř bez citu a brzdy… To je peklo! Jestli se plyn skoro nedá zmáčknout, tak brzdy naopak zabírají až kdesi předaleko, první dvě třetiny se neděje vůbec nic, a když začnou konečně zabírat, mám už nohu úplně nataženou a stejně se nic neděje.

Pokračování na další stránce

Autor: 
Jan Červenka
Autor fotografie: 
Ondřej Kroutil
Auta
Asi vás nepřekvapí, že i Jaguar a Land Rover si pro budoucnost představují auta, která vlastně nebudete (a ani nebudete chtít) řídit. A vlastně je ani nebudete vlastnit, budete se o ně pěkně dělit s ostatními, protože tak je to přece lepší. Aspoň to tedy všichni říkají... Takže auto pro druhou polovinu 21. stolet... (Pokračování...)
Auta
Citroën C3 Aircross si bere designové prvky ze staršího konceptu Mehari, a pokud se ptáte na techniku, asi vás nijak nepřekvapí, že se pod originální karoserií ukrývají vnitřnosti Citroënu C3 a příbuzných vozů z koncernu PSA Peugeot-Citroën. Základem je zážehový tř... (Pokračování...)
Auta
Alcraft se mimo jiné věnuje například výrobě doplňků, převážně pro britské vozy. Nyní se však chystá na auto jako takové. Během dvou let bychom měli vidět první předprodukční prototypy elektromobilu, na jehož vývoji se podílejí bývalí inženýři Morganu, Toyoty, Daewoo a Michelinu... (Pokračování...)
Auta
Pod kapotou modernizovaného „zetka“ zůstává atmosférický šestiválec o objemu 3,7 litru a výkonu 328 koní, který může být párován s klasickou přímo řazenou převodovkou s upravenou odolnější spojkou od společnosti Exedy a automatickými meziplyny, nebo se sedmistupňov... (Pokračování...)
Auta
Jediné, co nově označeným modelům zůstane, bude kombinace písmen TDI nebo TFSI pro vznětový, respektive zážehový motor. Asi není tajemstvím, že se jedná o zvyk především z Číny, ale Audi se trochu ostýchá to veřejně přiznat. Je potřeba si ale připustit, že Čína je nesmírně důležit... (Pokračování...)
Auta
Od běžné i3 se verze i3s liší silnějším elektromotorem, který má místo 170 koní a 250 Nm hned 184 koní a 270 Nm. Na „stovku“ zrychlí o 0,4 sekundy rychleji, tedy už za 6,9 sekundy. Stejně jako pro běžnou verzi si i do i3s můžete objednat zážehový dvouválec jako generátor pro... (Pokračování...)