Bouře a Plameny

Čtěte více: Auta
Vydáno: 22. 11. 2012  /   Aktualizováno: 22. 11. 2012
Bouře a Plameny
Do zlověstného ticha se úplně rozléhá asi pětivteřinové podivné cvakání benzínových pump a pak nastane apokalypsa. S otočením klíčku se osmiválec jen několikrát převalí, pak se nadechne s hromových výbuchem, aby se vzápětí usadil na hlubokém kolísavém volnoběhu. Přistihl jsem se, že se tlemím jako pitomec a cítím, jak se chvěje podlaha. O patro výš se rozhoukal alarm nějakého auta. A o dvě minuty později se betonovými zdmi garáže začala rozléhat poplašená siréna. „To je kouřový alarm. Ale neboj se, kropit to nebude.“ De Tomaso Pantera z roku 1971 o sobě prostě umí dát vědět.

Když o dvě hodiny později dostávám do ruky klíčky, nejsem ani moc nervózní. Ale měl bych být. Tenhle kus je ze série pětasedmdesáti vyrobených aut jménem Push Button pro americký trh. Nemá to obludné křídlo, a jak prozrazuje název, poznáte ho podle kliky otevírající se po zmáčknutí tlačítka. V současné době jich existuje už jen padesát. Nerad bych, aby jich bylo 49. Není úplně stoprocentní, ale jede a funguje. Nesmím pokoušet plný výkon, protože jinak bych mohl roztrhnout převodovku. Panebože…
Jak už to tak bývá, nezačíná to moc dobře, zdechne mi hned při rozjezdu. Pedál plynu je jako z ocele, vlastně skoro nejde zmáčknout a bez plynu se Pantera nerozjede, i když má točivý moment jako malý bagr. Několikrát se marně pokouším nastartovat, ale bez úspěchu. Úplně vidím ty svíčky zalité benzínem a čtyři uchlastané karburátory, zkouším to s plynem i bez plynu, a říkám si, že u těchto aut se prostě musí vědět, jak na to. Nakonec si vzpomenu, jak jsem startoval tátovo auto, otočím klíčkem, jemně prošlápnu plyn a motor zaburácí. Tak to
by bylo. Kulisa řadicí páky je vyfrézovaná z kovu stejně jako u Ferrari, jednička je k sobě a dolů – tam, kde mají nová auta dvojku. Říká se tomu psí noha. Při přeřazení na dvojku se musí jemně zatlačit doprava, teprve pak tam vklouzne jako po másle. Spojka je téměř bez citu a brzdy… To je peklo! Jestli se plyn skoro nedá zmáčknout, tak brzdy naopak zabírají až kdesi předaleko, první dvě třetiny se neděje vůbec nic, a když začnou konečně zabírat, mám už nohu úplně nataženou a stejně se nic neděje.

Pokračování na další stránce

Autor: 
Jan Červenka
Autor fotografie: 
Ondřej Kroutil
Auta
Nová edice je právě jachtami inspirována. Na první pohled se sice jedná o Bentley Continental GT Convertible v jiné barvě a na nových 21" kolech, ale největší pozornost byla věnována detailům a použitým materiálům. Například stahovací střecha je modrá, nechybí modrá linka na... (Pokračování...)
Auta
Sébastien Loeb už před časem Citroënu svou pomoc při vývoji nabízel, ale teprve až nyní tým uznal, že by asi stálo za to nechat Loeba do auta posadit a získat jeho zpětnou vazbu. „Nemůžu se dočkat, až se vrátím do vozu WRC a okusím, jak se tato disciplína technologicky změnila. Rallye je stále moje v... (Pokračování...)
Auta
Jaguar XJ určitě velmi dobře znáte. Nyní britská automobilka vypustila do světa speciální verzi XJR575, která je jen tak mimochodem historicky nejrychlejším produkčním Jaguarem XJ. Umí totiž jet rychlostí 300 km/h. Jak označení napovídá, kompresorem přeplňovaný pětilitrový V8 XJR byl... (Pokračování...)
Auta
Loni až do závěrečné jízdy bojoval Patrik Hájek o titul evropského šampiona, aby nakonec skončil těsně pod vrcholem. S letošní čtyřdílnou sezónou se tovární pilot Kosmicu rozloučil vítězstvím v posledním závodě ve švédském Kristianstadu a v konečném zú... (Pokračování...)
Auta
Šestiválec v Mercedesu S 450 disponuje výkonem 367 koní a točivým momentem 500 Nm. Kompaktní elektromotor má výkon pouhých 22 koní, ale velký točivý moment 250 Nm. Také verze S 500 už je dnes poháněna pouze šestiválcem spolupracujícím s elektromotorem. Hybridní... (Pokračování...)
Auta
Vývoj vozu pro mistrovství světa vytrvalostních závodů postoupil do další fáze a po rolloutu, který se odehrál 1. července v areálu BMW v Dingolfingu, tým vyrazil v půlce července na Lausitzring k prvnímu testu M8 GTE. Za volantem maskovaného vozu se střídali tovární piloti Martin... (Pokračování...)