S Ferrari na rallye? Proč ne!

Ferrari 308 GTB Rally
Čtěte více: Auta
Vydáno: 14. 2. 2013  /   Aktualizováno: 14. 2. 2013
S Ferrari na rallye? Proč ne!
Roku 1978 FIA schválila homologaci pro model Ferrari 308 GTB ve třídě 4, a tak začaly první testovací kilometry v okolí Fiorana. O tento projekt se však nestaralo závodní oddělení, které bylo příliš vytížené závody Formule 1, ale klientské oddělení pod vedením Gaetana Floriniho.

Premiérový závod absolvoval tento vůz s pohonem zadních kol a pod typovým označením 308 GTB v roce 1978 v rámci Rally San Remo. Ferrari 308 GTB disponovalo osmiválcovým motorem se čtveřicí karburátorů Weber 40 DCNF, s uložením válců pod úhlem 900, mechanickým vstřikováním paliva systémem Kugelfischer a obsahem 2926 cm3.

Tento motor uložený před zadní nápravou s výkonem 280 koní a maximálním točivým momentem 380 Nm při 6200 patřil k unikátům ve startovním poli. Podle zpřevodování pětistupňové manuální převodovky dosahovalo Ferrari maximální rychlosti až 255 km/h a z 0 na stovku zrychlila 308 GTB za 6,5 vteřiny. Ještě předtím však muselo rallyové oddělení řešit problém s příliš vysokou hmotností. Originální vůz totiž vážil 1350 kilogramů, což bylo pro automobilové soutěže příliš vysoká hodnota.

Michelotto, hlavní konstruktér, který se podílel i na vývoji Lancia Stratos, tak použil při výrobě karosérie sklolaminátu a kevlaru, čímž se celková hmotnost snížila na 1080 kilogramů. Za vznikem tohoto unikátního projektu stál Daniel Marin, obchodní ředitel francouzského prodejce vozů Ferrari Charlese Pozziho. Marin lákal do svého projektu výborného jezdce Jeana Clauda Andrueta.

Prvních větších úspěchů dosáhl tento vůz v roce 1979, kdy dokázal zvítězit při Rally Monza. O rok později zopakoval tento úspěch i při Rally Piancavallo. Největších úspěchů však dosáhl již zmíněný Jean Claude Andruet. V roce 1981 dokázal zvítězit při Targa Florio Rally, Ypres Rally, Tour de Corse a Quattro Regioni Rally. To vyneslo francouzského jezdce až k zisku titulu vicemistra Evropy v roce 1981, kde nestačil pouze na Adatica Vudafieriho s vozem Fiat 131 Abarth. Úspěchy značky však pokračovaly i dále. V roce 1982 dokázal italský jezdec Antonio Tognata s třistaosmičkou zvítězit při Targa Florio Rally a Ciocco Rally. Vyrovnané výsledky přinesly týmu zisk titulu v italském šampionátu.

To již však probíhaly přípravy nového výkonnějšího čtyřventilového motoru s přímým vstřikováním paliva za pomoci čerpadla Bosch- Jetronic, který měl dopomoci vozu k dobrým výsledkům ve skupině B. Motor dostal o třicet koní více. Zvýšil se i maximální točivý moment a to na výsledných 400 Nm při 6 200 otáčkách. Ferrari s typovým označením 308 GTB Quattrovalvole si premiérový závod odbylo v roce 1983. Kvůli vysoké hmotnosti jedné tuny však italský vůz žádných velkých výsledků nedosáhl. Za zmínění stojí pouze druhé místo Luckyho při Targa Florio Rally v roce 1984. V tuto dobu se však očekával příchod zbrusu nového vozu Ferrari 288 GTO. Italský výrobce sice splnil kritéria skupiny B postavit minimálně 200 kusů sériových vozů, přesto tento model nikdy na tratě rychlostních zkoušek kvůli nedostatku finančních prostředků při vývoji nevyjel.

Ferrari postavilo celkem 15 těchto rallyových speciálů.



Auta
Nová edice je právě jachtami inspirována. Na první pohled se sice jedná o Bentley Continental GT Convertible v jiné barvě a na nových 21" kolech, ale největší pozornost byla věnována detailům a použitým materiálům. Například stahovací střecha je modrá, nechybí modrá linka na... (Pokračování...)
Auta
Sébastien Loeb už před časem Citroënu svou pomoc při vývoji nabízel, ale teprve až nyní tým uznal, že by asi stálo za to nechat Loeba do auta posadit a získat jeho zpětnou vazbu. „Nemůžu se dočkat, až se vrátím do vozu WRC a okusím, jak se tato disciplína technologicky změnila. Rallye je stále moje v... (Pokračování...)
Auta
Jaguar XJ určitě velmi dobře znáte. Nyní britská automobilka vypustila do světa speciální verzi XJR575, která je jen tak mimochodem historicky nejrychlejším produkčním Jaguarem XJ. Umí totiž jet rychlostí 300 km/h. Jak označení napovídá, kompresorem přeplňovaný pětilitrový V8 XJR byl... (Pokračování...)
Auta
Loni až do závěrečné jízdy bojoval Patrik Hájek o titul evropského šampiona, aby nakonec skončil těsně pod vrcholem. S letošní čtyřdílnou sezónou se tovární pilot Kosmicu rozloučil vítězstvím v posledním závodě ve švédském Kristianstadu a v konečném zú... (Pokračování...)
Auta
Šestiválec v Mercedesu S 450 disponuje výkonem 367 koní a točivým momentem 500 Nm. Kompaktní elektromotor má výkon pouhých 22 koní, ale velký točivý moment 250 Nm. Také verze S 500 už je dnes poháněna pouze šestiválcem spolupracujícím s elektromotorem. Hybridní... (Pokračování...)
Auta
Vývoj vozu pro mistrovství světa vytrvalostních závodů postoupil do další fáze a po rolloutu, který se odehrál 1. července v areálu BMW v Dingolfingu, tým vyrazil v půlce července na Lausitzring k prvnímu testu M8 GTE. Za volantem maskovaného vozu se střídali tovární piloti Martin... (Pokračování...)