S Ferrari na rallye? Proč ne!

Ferrari 308 GTB Rally
Čtěte více: Auta
Vydáno: 14. 2. 2013  /   Aktualizováno: 14. 2. 2013
S Ferrari na rallye? Proč ne!
Roku 1978 FIA schválila homologaci pro model Ferrari 308 GTB ve třídě 4, a tak začaly první testovací kilometry v okolí Fiorana. O tento projekt se však nestaralo závodní oddělení, které bylo příliš vytížené závody Formule 1, ale klientské oddělení pod vedením Gaetana Floriniho.

Premiérový závod absolvoval tento vůz s pohonem zadních kol a pod typovým označením 308 GTB v roce 1978 v rámci Rally San Remo. Ferrari 308 GTB disponovalo osmiválcovým motorem se čtveřicí karburátorů Weber 40 DCNF, s uložením válců pod úhlem 900, mechanickým vstřikováním paliva systémem Kugelfischer a obsahem 2926 cm3.

Tento motor uložený před zadní nápravou s výkonem 280 koní a maximálním točivým momentem 380 Nm při 6200 patřil k unikátům ve startovním poli. Podle zpřevodování pětistupňové manuální převodovky dosahovalo Ferrari maximální rychlosti až 255 km/h a z 0 na stovku zrychlila 308 GTB za 6,5 vteřiny. Ještě předtím však muselo rallyové oddělení řešit problém s příliš vysokou hmotností. Originální vůz totiž vážil 1350 kilogramů, což bylo pro automobilové soutěže příliš vysoká hodnota.

Michelotto, hlavní konstruktér, který se podílel i na vývoji Lancia Stratos, tak použil při výrobě karosérie sklolaminátu a kevlaru, čímž se celková hmotnost snížila na 1080 kilogramů. Za vznikem tohoto unikátního projektu stál Daniel Marin, obchodní ředitel francouzského prodejce vozů Ferrari Charlese Pozziho. Marin lákal do svého projektu výborného jezdce Jeana Clauda Andrueta.

Prvních větších úspěchů dosáhl tento vůz v roce 1979, kdy dokázal zvítězit při Rally Monza. O rok později zopakoval tento úspěch i při Rally Piancavallo. Největších úspěchů však dosáhl již zmíněný Jean Claude Andruet. V roce 1981 dokázal zvítězit při Targa Florio Rally, Ypres Rally, Tour de Corse a Quattro Regioni Rally. To vyneslo francouzského jezdce až k zisku titulu vicemistra Evropy v roce 1981, kde nestačil pouze na Adatica Vudafieriho s vozem Fiat 131 Abarth. Úspěchy značky však pokračovaly i dále. V roce 1982 dokázal italský jezdec Antonio Tognata s třistaosmičkou zvítězit při Targa Florio Rally a Ciocco Rally. Vyrovnané výsledky přinesly týmu zisk titulu v italském šampionátu.

To již však probíhaly přípravy nového výkonnějšího čtyřventilového motoru s přímým vstřikováním paliva za pomoci čerpadla Bosch- Jetronic, který měl dopomoci vozu k dobrým výsledkům ve skupině B. Motor dostal o třicet koní více. Zvýšil se i maximální točivý moment a to na výsledných 400 Nm při 6 200 otáčkách. Ferrari s typovým označením 308 GTB Quattrovalvole si premiérový závod odbylo v roce 1983. Kvůli vysoké hmotnosti jedné tuny však italský vůz žádných velkých výsledků nedosáhl. Za zmínění stojí pouze druhé místo Luckyho při Targa Florio Rally v roce 1984. V tuto dobu se však očekával příchod zbrusu nového vozu Ferrari 288 GTO. Italský výrobce sice splnil kritéria skupiny B postavit minimálně 200 kusů sériových vozů, přesto tento model nikdy na tratě rychlostních zkoušek kvůli nedostatku finančních prostředků při vývoji nevyjel.

Ferrari postavilo celkem 15 těchto rallyových speciálů.



Auta
Na autosalonu v Šanghaji bude představena první moderní elektrická Škoda. Tedy, nepočítáme testovací elektrickou Octavii, která jezdila před několika lety. Tohle je úplně nový model, který vzniká na koncernové platformě MEB, určené výhradně pro elektrické vozy. Zajímav... (Pokračování...)
Auta
Volkswagen Arteon je především duchovním nástupcem modelu CC. Základní techniku tak opět sdílí s Passatem, v tomto případě tedy platformu MQB s motory vpředu napříč a pohonem předních kol. Zajímavé ale je, že toto luxusnější a lépe vybavené provedení vlastně bude prozat... (Pokračování...)
Auta
Ostrých malých hatchbacků není nikdy dost a Toyota teď přichází do poměrně našlapaného segmentu s vlastním přírůstkem. Ačkoli se recept může zdát úplně stejný jako u ostatních výrobců, přece jen tu jsou drobné odlišnosti. Ostrá Toyota Yaris se jmenuje GRMN, což znamená... (Pokračování...)
Auta
Možná jste zaznamenali, že Audi před několika měsíci představilo koncept hybridního SUV Q8. Audi Q8 sport concept je dalším příběhem na podobné téma, který kombinuje šestiválec 3.0 TFSI s elektrickým kompresorem a elektromotory. Automobilka na něm chce ukázat, jak snadno lze snížit reálnou... (Pokračování...)
Auta
Honda neváhala na autosalonu v Ženevě představit také provedení Type R již desáté generace modelu Civic. Proti současnému Civicu Type R se základní recept nemění, pod kapotou pracuje pořád přeplňovaný dvoulitr VTEC a přes šestistupňovou přímo řazenou převodovku pohání přední kola. Podle... (Pokračování...)
Auta
Jednou z poměrně zásadních ženevských novinek bylo Audi RS 5. Po modernizaci běžné modelové řady a dokonce i verze S5 bylo jen otázkou času, kdy dorazí vrcholné provedení RS konkurující Mercedesu-AMG C 63 nebo BMW M4. Mezigenerační snížení hmotnosti ze 1715 na 1655 kg určitě přivítají... (Pokračování...)