S Ferrari na rallye? Proč ne!

Ferrari 308 GTB Rally
Čtěte více: Auta
Vydáno: 14. 2. 2013  /   Aktualizováno: 14. 2. 2013
S Ferrari na rallye? Proč ne!
Roku 1978 FIA schválila homologaci pro model Ferrari 308 GTB ve třídě 4, a tak začaly první testovací kilometry v okolí Fiorana. O tento projekt se však nestaralo závodní oddělení, které bylo příliš vytížené závody Formule 1, ale klientské oddělení pod vedením Gaetana Floriniho.

Premiérový závod absolvoval tento vůz s pohonem zadních kol a pod typovým označením 308 GTB v roce 1978 v rámci Rally San Remo. Ferrari 308 GTB disponovalo osmiválcovým motorem se čtveřicí karburátorů Weber 40 DCNF, s uložením válců pod úhlem 900, mechanickým vstřikováním paliva systémem Kugelfischer a obsahem 2926 cm3.

Tento motor uložený před zadní nápravou s výkonem 280 koní a maximálním točivým momentem 380 Nm při 6200 patřil k unikátům ve startovním poli. Podle zpřevodování pětistupňové manuální převodovky dosahovalo Ferrari maximální rychlosti až 255 km/h a z 0 na stovku zrychlila 308 GTB za 6,5 vteřiny. Ještě předtím však muselo rallyové oddělení řešit problém s příliš vysokou hmotností. Originální vůz totiž vážil 1350 kilogramů, což bylo pro automobilové soutěže příliš vysoká hodnota.

Michelotto, hlavní konstruktér, který se podílel i na vývoji Lancia Stratos, tak použil při výrobě karosérie sklolaminátu a kevlaru, čímž se celková hmotnost snížila na 1080 kilogramů. Za vznikem tohoto unikátního projektu stál Daniel Marin, obchodní ředitel francouzského prodejce vozů Ferrari Charlese Pozziho. Marin lákal do svého projektu výborného jezdce Jeana Clauda Andrueta.

Prvních větších úspěchů dosáhl tento vůz v roce 1979, kdy dokázal zvítězit při Rally Monza. O rok později zopakoval tento úspěch i při Rally Piancavallo. Největších úspěchů však dosáhl již zmíněný Jean Claude Andruet. V roce 1981 dokázal zvítězit při Targa Florio Rally, Ypres Rally, Tour de Corse a Quattro Regioni Rally. To vyneslo francouzského jezdce až k zisku titulu vicemistra Evropy v roce 1981, kde nestačil pouze na Adatica Vudafieriho s vozem Fiat 131 Abarth. Úspěchy značky však pokračovaly i dále. V roce 1982 dokázal italský jezdec Antonio Tognata s třistaosmičkou zvítězit při Targa Florio Rally a Ciocco Rally. Vyrovnané výsledky přinesly týmu zisk titulu v italském šampionátu.

To již však probíhaly přípravy nového výkonnějšího čtyřventilového motoru s přímým vstřikováním paliva za pomoci čerpadla Bosch- Jetronic, který měl dopomoci vozu k dobrým výsledkům ve skupině B. Motor dostal o třicet koní více. Zvýšil se i maximální točivý moment a to na výsledných 400 Nm při 6 200 otáčkách. Ferrari s typovým označením 308 GTB Quattrovalvole si premiérový závod odbylo v roce 1983. Kvůli vysoké hmotnosti jedné tuny však italský vůz žádných velkých výsledků nedosáhl. Za zmínění stojí pouze druhé místo Luckyho při Targa Florio Rally v roce 1984. V tuto dobu se však očekával příchod zbrusu nového vozu Ferrari 288 GTO. Italský výrobce sice splnil kritéria skupiny B postavit minimálně 200 kusů sériových vozů, přesto tento model nikdy na tratě rychlostních zkoušek kvůli nedostatku finančních prostředků při vývoji nevyjel.

Ferrari postavilo celkem 15 těchto rallyových speciálů.



Auta
Asi vás nepřekvapí, že i Jaguar a Land Rover si pro budoucnost představují auta, která vlastně nebudete (a ani nebudete chtít) řídit. A vlastně je ani nebudete vlastnit, budete se o ně pěkně dělit s ostatními, protože tak je to přece lepší. Aspoň to tedy všichni říkají... Takže auto pro druhou polovinu 21. stolet... (Pokračování...)
Auta
Citroën C3 Aircross si bere designové prvky ze staršího konceptu Mehari, a pokud se ptáte na techniku, asi vás nijak nepřekvapí, že se pod originální karoserií ukrývají vnitřnosti Citroënu C3 a příbuzných vozů z koncernu PSA Peugeot-Citroën. Základem je zážehový tř... (Pokračování...)
Auta
Alcraft se mimo jiné věnuje například výrobě doplňků, převážně pro britské vozy. Nyní se však chystá na auto jako takové. Během dvou let bychom měli vidět první předprodukční prototypy elektromobilu, na jehož vývoji se podílejí bývalí inženýři Morganu, Toyoty, Daewoo a Michelinu... (Pokračování...)
Auta
Pod kapotou modernizovaného „zetka“ zůstává atmosférický šestiválec o objemu 3,7 litru a výkonu 328 koní, který může být párován s klasickou přímo řazenou převodovkou s upravenou odolnější spojkou od společnosti Exedy a automatickými meziplyny, nebo se sedmistupňov... (Pokračování...)
Auta
Jediné, co nově označeným modelům zůstane, bude kombinace písmen TDI nebo TFSI pro vznětový, respektive zážehový motor. Asi není tajemstvím, že se jedná o zvyk především z Číny, ale Audi se trochu ostýchá to veřejně přiznat. Je potřeba si ale připustit, že Čína je nesmírně důležit... (Pokračování...)
Auta
Od běžné i3 se verze i3s liší silnějším elektromotorem, který má místo 170 koní a 250 Nm hned 184 koní a 270 Nm. Na „stovku“ zrychlí o 0,4 sekundy rychleji, tedy už za 6,9 sekundy. Stejně jako pro běžnou verzi si i do i3s můžete objednat zážehový dvouválec jako generátor pro... (Pokračování...)