Proboha, proč plynový pedál?

Proč se pro pedál akcelerátoru v autě používá slovo „pedál plynu, plynový pedál“? Opravdu by mě to zajímalo. Ještě jsem na to nepřišel. Co vy?
Pepa
Nepodařilo se mi zjistit nic stoprocentního a ověřeného, nicméně předpokládám, že označení „plynový pedál“ přišlo do češtiny z americké angličtiny, ve které se akcelerátoru říká „gas pedal“. Slovo „gas“ přitom sice v překladu znamená „plyn“, ale v tomto případě jde o zkráceninu slova „gasoline“, což je americký výraz pro benzín (Angličané mu říkají „petrol“). Takže jde jen o typické komolení a špatný překlad, ne o to, že by někdy měl plynový pedál něco společného s plynem jako takovým.
Vojta

Další Odpovědi

„co musím udělat proto, abych přihlásil vyrobené auto, které sice používá motor a převodovku ze sériového vozu, ale vše ostatní je vlastní konstrukce. Chtěl bych získat homologaci a auto začít vyrábět sériové. ” Kutil Tim
Potřebuješ nejdříve nahlásit samostavbu na úřadě, poté projít schvalovacím procesem pro individuálně postavené auto u některé firmy, která se schvalováním zabývá (Dekra nebo TÜV), což tě bude stát řádově sto tisíc korun, a následně auto přihlásit....
„Kdybys měl v kapse 70 000 Kč a měl by sis vybrat italské auto, jaké by to bylo a proč? ” Pietro Veloce Nero
Každý správný petrolhead by měl někdy v životě vlastnit Alfu. A každá správná Alfa má zadní náhon a zběsilá technická řešení, jako je převodovka a zadní brzdy u diferenciálu. Takže volba je jasná – Alfa 75 3.0 V6.
Vojta Dobeš
„Ahoj, jak je to s přihlašováním auta z Japonska, které se nedováželo do Evropy? Bereme, že už je předělané na LHD. ­Například Mitsubishi FTO GPX a Evo 6. Jak je to s papíry a úřady? ” Marian Šrámko
Stručně řečeno, špatně. Auto, které je podle VIN pravostranné, je podle našich zákonů zcela nepřihlásitelné. Jsem si jistý, že se budou dát najít nějaké kličky, případně to celé pojmout jako „výměnu karoserie a motoru“ na nějakém u nás již...
„Ahoj, vyplatí se jezdit nesmyslným autem s motorem 1.6 20v o výkonu 118 kW a spotřebou cca 12-20 litrů do práce jen proto, že umí být na dalších světlech první? ” Luboš Světík
Bylo by lepší, kdyby kromě toho umělo projet zatáčku bokem, ale i tak to rozhodně stojí za to, pokud ti to dělá radost.
Vojta Dobeš
„Ahoj, mám dotaz k Arielu Atom V8. Proč letují bronzem, když stříbro ocel méně „hřeje“? Výroba rámu budí dojem výjimečnosti, ale mně přijde polovičatá.” Jarda Vala
Můj velmi laický tip by byl, že bronzový svar bude odolnější a pevnější než stříbrný – nepředpokládám, že by zrovna v případě Atomu V8 používali méně kvalitní technologii jen proto, že je levnější. Ale snad se mezi čtenáři najde nějaký odborník v...
LSD
„Jak náročné by bylo předělat normální diferenciál na lamelový samosvor? ” Martin
Výměna „kus za kus“ je relativně jednoduchá, úprava v podstatě nemožná.
„Měl bych dotaz – rozhoduji se o vozu do 200 tisíc a nevím, co vybrat. Chci troje dveře, klimatizaci a rádio, jiné věci nutně nepotřebuji. Líbí se mi i20, ale ta se ve třídveřovém provedení nikde na skladě nenachází, dál mě zaujaly slevy na corsy a fiesty, jenže o těch jsem četl mnoho neblahých zkušeností se spolehlivostí (zvláště u té Fiesty). Co byste doporučili vy? ” Jakub Kuba
Nákup jakéhokoli auta do 200 000 korun bude spíše otázkou hledání slev, výhodných „skladovek“, případně předváděcích vozů, které se nestaly obětí krutého zacházení zaměstnanců dealerství. Zvláště to platí, pokud hledáš v kategorii supermini a nikoli...
„V 60. letech se v USA hodně ladily i VW Brouky, Karmanny Ghia apod… Používaly se (a používají pořád) i na dragstrip, a pokud vím, tak se nejvíc používá silně modifikovaný a přeplňovaný dvoulitr boxer. Někde jsem četl, ale možná jsem si to spletl, že dokonce konkurovaly ve výkonu v přímce americkým muscle cars. Co je na tom pravdy? Může oturbený čtyřválec 2.0 zatopit 5–7litrovému V8?” Vojta
Může, zvláště když je nacpaný do vehiklu, který ve srovnání s klasickým muscle carem váží jen o málo víc než polovinu. Z plochého čtyřválce v Brouku se dají dostat docela zajímavé výkony i bez přeplňování a za pomoci turbodmychadla změníš v...
„Děkuju za minulou odpověď k Subaru Legacy. Momentálně se můj seznam zúžil na trochu nesourodou trojici. Moje požadavky jsou pružný, úsporný motor, rozumná výbava, kufr schopný pojmout kočárek a pokud možno kočár. Cena do 600 tisíc a nájezd do 50 tisíc kilometrů. Mazda 6 2.2 MZR-CD by vyhovovala, jen chybí 4x4. U BMW 320xd se obávám, že nepojme kočár. Poslední volba je Forester 2.0d, na SUV jsem zvyklý, ale slyšel jsem nepříznivé zvěsti o jeho spolehlivosti. Takže dotaz – vleze se do BMW 3 v kombíku ten otravný kočár? A za kolik dokáže jezdit reálně 330xd po městě? Ten motor by se mi opravdu moc líbil.” Jiří Lon
S 330xd jsem nikdy nejezdil, ale i aktuální generace 535d byla schopná pohybovat se v městském provozu s rozumnou spotřebou, řádově do osmi litrů. Pokud jde o kočárek, nemám tušení – kočárky se mezi testovanými vozidly příliš nevyskytují. Nejlepší...
„Jako fanoušek velkých amerických limuzín uvažuji o tom, že si splním sen a nechám si dovézt ze zámoří Cadillac STS, ale současně se docela zajímám o bezpečnost. Slyšel jsem, že ve skutečnosti to s bezpečností u amerických aut není tak horké. Jak se liší evropské a americké crash testy nebo bezpečnostní předpisy obecně? ” Ondra Fabián
Nejsem v metodice nárazových zkoušek natolik kovaný, abych mohl fundovaně popsat veškeré rozdíly, ale osobně mám sklony důvěřovat spíše americkým testům NHTSA, které nerozdávají body na položky nesouvisející se samotným nárazem, jako jsou akustická...