Vyladěný brouk vs. muscle cars!

V 60. letech se v USA hodně ladily i VW Brouky, Karmanny Ghia apod… Používaly se (a používají pořád) i na dragstrip, a pokud vím, tak se nejvíc používá silně modifikovaný a přeplňovaný dvoulitr boxer. Někde jsem četl, ale možná jsem si to spletl, že dokonce konkurovaly ve výkonu v přímce americkým muscle cars. Co je na tom pravdy? Může oturbený čtyřválec 2.0 zatopit 5–7litrovému V8?
Vojta
Může, zvláště když je nacpaný do vehiklu, který ve srovnání s klasickým muscle carem váží jen o málo víc než polovinu. Z plochého čtyřválce v Brouku se dají dostat docela zajímavé výkony i bez přeplňování a za pomoci turbodmychadla změníš v mnohasetkoňové monstrum téměř cokoli, pokud tě nezajímají podružnosti, jako je životnost nebo použitelnost v běžném provozu. Nejzběsilejší brouci zvládají čtvrtmíli i pod deset sekund, což je jen pro představu rychlejší čas, než jakého dosáhne sériové Bugatti Veyron.
Vojta Dobeš

Další Odpovědi

„Ahoj Vojto, to jsem zase já. Už párkrát jsem se tě tu dotazoval na tvůj názor na porovnání dvou vozidel. Postupem času to vykrystalizovalo takto: Z výběru mezi Mondeem a C5 zůstal Citroe¨n a původně plánovaný naftový motor byl s ohledem na to, že ročně najezdím tak 7 až 8 tisíc kilometrů, převážně po krátkých trasách, nahrazen benzínovým. Zajímá mě ojetina s nájezdem do 100 tisíc kilometrů a jedinými dvěma kandidáty jsou v tuto chvíli Citroe¨ny C5 kombi, na hydropneumatickém podvozku a s motorem 1,8 a 2,0 litru, aktuální generace. Nechci, aby mi auto vysálo peněženku, ale zároveň netoužím po lenochovi a brzdě provozu. Co by sis vybral ty? A pokud bys měl na vybranou mezi nákupem v cizině (Německo) a v Čechách, co bys volil, s ohledem na spolehlivost, garanci původu, kilometrů apod.?” Pepa
Bez velkého přemýšlení bych sáhl po dvoulitru. C5 je opravdu dosti velké auto a slabší 1.8, nebo nedejbože základní 1.6 VTi, se s ním budou trápit – což neprospěje ani tvojí pohodě za volantem, ani spotřebě. Je dost pravděpodobné, že při normálním...
„Chtěl bych vás poprosit o radu. Mám vybraných několik aut, o která bych měl zájem, ale nedokážu posoudit, které z nich je to pravé, vyhovovala by mi všechna. Je to Kia cee’d, Citroe¨n C4, Ford Focus, Renault Mégane a jedno z následujících dvou: Renault Laguna a Citroe¨n C5, s nějakou vhodnou motorizací. S pozdravem ” Adamik
Tvůj výběr je nejen velmi široký, ale především nečitelný – mezi Méganem nebo C4 v základní výbavě, které patří k nejlevnějším použitelným rodinným autům na našem trhu, a špičkově vybaveným Focusem nebo dokonce C5 či Lagunou je obrovská propast. Ve...
„Zdravím. Chtěl bych se zeptat na názor. Mercedes E 420, cca 2007. Máte někdo zkušenosti? Díky. ” Jaroslav Šimek
Osobní zkušenost s minulou generací třídy E sice nemám, ale zkušenosti zprostředkované stačí alespoň na ten názor. Stejně jako každé „éčko“ patří i W211 k nejlepším autům své třídy, ale stejně jako u každého Mercedesu od dob fantastické W124 už...
„Dělá dnes ještě někdo dvoubarevná auta? Mimo Ypsilonu mě nic nenapadá. ” Slávek Smisitel
Jde o definici „dvoubarevnosti“ – pokud ti stačí střecha v jiné barvě, pak máš před sebou velmi široký výběr. Ale pokud ti jde o dvoubarevnou karoserii jako takovou, napadá mě v tuto chvíli opravdu jen ona Lancia Ypsilon (samozřejmě vynechávám...
„Jsem majitelem Fordu Mustang GT z roku 2005 a zajímalo by mě, jestli je možné, že je vybaven samosvorným diferenciálem. Napadlo mě to, jelikož při zvednutém voze, když roztočím jedno kolo, to druhé se otáčí stejným směrem. Navíc se při mokré vozovce, nebo nedejbože na sněhu chová tak, že v podstatě není možné jet s autem rovně, zadek se pořád snaží mě předběhnout. Nějaký podíl na tom má jistě i tuhá zadní náprava, ale tu má třeba Defender taky a takhle se nechová. Díky za odpověď. ” Ondra
Možné to je, i když otáčení kol v opačném směru by nasvědčovalo spíše přítomnosti otevřeného diferenciálu. Pokud se tě ovšem neustále snaží předběhnout zadek auta, nebude chyba v diferenciálu a ani v tuhé zadní nápravě – ta sice může za odskakování...
„Ahoj, pohrávám si s myšlenkou pořídit staré sportovní auto (v mém případě 1970 Ford Mustang, ale mohlo by se to týkat i něčeho jiného) a upravit ho tak, aby se dalo používat každý den. Myslíš, že taková věc může mít smysl? Jaké úpravy bys v takovém případě volil? ” Vojta Podešva
Jakkoli to může v dnešní době znít šíleně, bývaly doby, kdy i dnešní historická auta bývala nová, a tudíž si je lidé kupovali nikoli jako artefakty k obdivování v garážích, ale jako dopravní prostředky. Čistě teoreticky je tedy možné používat i auto...
„Vyrážíme s kamarády na dovolenou na Floridu a přemýšlíme, jaké auto si máme pronajmout. V tuto chvíli se rozhodujeme mezi Chevroletem Impala a Fordem Escape. Budeme čtyři s velkými kufry, takže potřebujeme velký zavazadlový prostor. Co by sis vybral ty? Případně, napadá tě nějaká vhodná alternativa? ” Marek Zurian
Zastávám názor, že na dovolené by měl člověk vyzkoušet navštívenou zemi se vším všudy – včetně místní kuchyně, zvyků a, pokud je to možné, také automobilů. Takže z této dvojice bych rozhodně sáhl po Impale, která patří mezi poslední klasické...
„Je to čistě akadamický dotaz. Která 911 je tím nejlepším Porsche všech dob? ” K.
Obávám se, že nic takového jako „nejlepší 911“ neexistuje. Dokonce i kdyby se vybíralo jen mezi aktuálně vyráběnými verzemi, bylo by určitě možné najít důvody pro to, aby se tou nejlepší stala v podstatě kterákoli z nich. Pravda, zdůvodnit si, že...
„Vážená redakce Autocaru, jako váš stálý čtenář chci v první řadě pochválit váš přechod na měsíční formát. Články jsou podle mě kvalitnější, čtivější a už teď se těším na příští číslo. Zároveň si dovolím požádat o váš názor ohledně mého dilematu… Plánuji koupi nového, respektive zánovního sportovního automobilu, na který mám vyčleněných 80 000 eur. Vlastním BMW X6, ale za jeho volantem se nudím, a tak hledám trochu více vzrušení. V mém užším výběru jsou: 1. Nissan GT-R – 1-2 roky starý s výkony buď 485, 530, resp. 550 koní (poraďte prosím, který je podle vás nejlepší z hlediska ovladatelnosti atd.) 2. Porsche Cayman S – nový, který vyjede v roce 2013 – testovali jste nový Boxster S, takže předpokládejme, že bude mít totožné jízdní vlastnosti 3. Audi R8 – 1 až 2 roky staré 4. Audi RS5 5. Subaru BRZ/Toyota FT 86 6. Mercedes SLS AMG – možnost spoluvlastnictví s bratrancem, který ho vlastní od roku 2011 7. Porsche Carrera 911 – rok až dva staré Osobně jsem měl v rukou Porsche Cayman S stávající generace, Cayman R a Nissan GT-R (485 koní), ale ostatní auta jsem neřídil, a tak vás chci požádat o osobní názor, které z nich byste si koupili za uvedené peníze vy?” Miloš Kunec
Tvůj výběr je velmi široký, takže se do něj pustím vylučovací metodou. Jako úplně první bych vyřadil RS5, která by sice mohla představovat dobrý kompromis mezi zábavou a každodenním ježděním, ale na to už přece máš X6. Následovat jí bude GT-R, což...
„Zdravím, Vojto, mám na tebe dotaz ohledně délky převodů u dnešních aut. Často se setkávám s výtkami (naposledy tvůj test Hondy Civic v TopGearu) na příliš dlouhé převodové stupně, které „zabíjejí“ motor. Mně se nedaří přijít na to, kam na to ti lidi chodí? Proč jim připadají rychlosti moc dlouhé? Já nejvyšší převod chápu, beru a požaduju jako ekonomický kvalt, který prostě zařadím na dálnici a pomůže mi tak snížit spotřebu. U rodinného auta jsem snad ale ještě neviděl u šestistupňové manuální převodovky rychlost na nejvyšší stupeň vyšší než 40 km na 1000 otáček motoru. A to mně osobně přijde jako zoufale málo. Na šestistupňovou převodovku. Jezdím pravidelně se dvěma auty (BMW e30 a MB W168), oboje mají pětistupňovou převodovku a na nejvyšší stupeň mají těch samých cca 40 km na 1000 ot. Což mi přijde jako odpovídající hodnota. To jsou ale pětikvalty. Když ty samé převody najednou rozdělím na šest dílů, dostanu tím, podle mě naopak, převodovku krátkou. Já bych u rodinného auta se šestistupňovou převodovkou čekal právě ten šestý stupeň ještě delší. Nepřijde mi totiž zrovna jako bůhvíjaká výhoda šestého stupně výsledek, kdy při dálniční povolené 130 motor točí nějakých 3300 otáček. Nebo teda nerozumím tomu, proč by tam ten šestý stupeň měl vůbec být, když to samé zvládá s přehledem (jistě, když už vůbec nic jiného) levnější pětistupňová převodovka. Když tak mě prosím usměrni, oprav, případně vysvětli, co chápu špatně.” Petr Vícha
Odstupňování převodů je, podobně jako odladění podvozku, jedním z těch aspektů konstrukce automobilů, které se bez opravdu hlubokých znalostí a porozumění technice lépe hodnotí a popisují subjektivně než snahou o „inženýrský“ přístup. Přílišná snaha...