Neekologická radost

Ahoj, vyplatí se jezdit nesmyslným autem s motorem 1.6 20v o výkonu 118 kW a spotřebou cca 12-20 litrů do práce jen proto, že umí být na dalších světlech první?
Luboš Světík
Bylo by lepší, kdyby kromě toho umělo projet zatáčku bokem, ale i tak to rozhodně stojí za to, pokud ti to dělá radost.
Vojta Dobeš

Další Odpovědi

„Čau Vojto, už jsem ti dlouho nenapsal, tak to musím napravit. Můj daily-car jsi zde už zmiňoval, ale teď konečně řeším k RX 400h nějakou zábavnější bokovku. Mám v hlavě dvě možnosti. Levnější, ale překvapivě možná rychlejší, a dražší, ale určitě zábavnější. Řeč je v první řadě o kompletně postaveném Nissanu Almera GTi se swapem motoru SR20VE. Bavíme se o silně upraveném autě, takže si představ Almeru s cca 240 koňmi při ani ne tunové váze, kvalitními pružinami, sakra krátkou skříní, samosvorem, pořádnými brzdami, lehkými koly a semislicky. Naproti nenápadnému Nissanu pro pomalu jezdící babičky stojí kamarádova krásná, opečovávaná M3 E36 s „třidvojkou“, Hamann jednotkou, postavená na 18" ATS obutých v rallye slicku s Bastuck DTM výfukem a 911 GT3 sedačkami. Ač se to nezdá, tak Almera s výkonem nějakých 245 koní na tunu dá relativně těžké M3 s „pouhými“ 218 koňmi na tunu pořádně zabrat. Nissana bych chtěl podvozkově určitě lehce přetáčivého, aby i přes maximální rychlost a efektivitu zůstal stále zábavný, ale táhlým powerslidům, kterými jsou M3 pověstné, se to zábavností samozřejmě nevyrovná… Takže teď babo… eh, Vojto, raď. Díky! ” Marek Zurian
Legendární M3 proti na koleně zbastlenému hot rodu, postavenému navíc na základě nudného japonského hatchbacku se špatnou poháněnou nápravou? To vypadá jako jasná volba. Dokud ovšem člověk nevezme v úvahu pravděpodobně poněkud kolosální rozdíl v...
„Přemýšlím o koupi Fiatu Coupé 16VT, všichni mě od něj odrazují, je to dobré auto?” David Marek
Na jednu stranu – ano. Je přitažlivý, jako jedno z mála kupé této kategorie je skutečně použitelný i ve čtyřech a v přeplňované verzi je rychlý. Na stranu druhou – všechno tohle platí jen tehdy, pokud funguje. A to u patnáct let starého...
„Chtěl bych vás poprosit o radu. Mám vybraných několik aut, o která bych měl zájem, ale nedokážu posoudit, které z nich je to pravé, vyhovovala by mi všechna. Je to Kia cee’d, Citroe¨n C4, Ford Focus, Renault Mégane a jedno z následujících dvou: Renault Laguna a Citroe¨n C5, s nějakou vhodnou motorizací. S pozdravem ” Adamik
Tvůj výběr je nejen velmi široký, ale především nečitelný – mezi Méganem nebo C4 v základní výbavě, které patří k nejlevnějším použitelným rodinným autům na našem trhu, a špičkově vybaveným Focusem nebo dokonce C5 či Lagunou je obrovská propast. Ve...
LSD
„Jak náročné by bylo předělat normální diferenciál na lamelový samosvor? ” Martin
Výměna „kus za kus“ je relativně jednoduchá, úprava v podstatě nemožná.
„Ahoj Vojto, co říkáš na letošní evropské auto roku? Máš jiný názor (předpokládám, že jo)? A proč? ” Herbicid
Chápu, proč porota vybrala právě Chevrolet Volt/Opel Ampera, a chápu to mnohem víc, než jsem chápal loňskou volbu Nissanu Leaf. Leaf je sice asi první elektromobil, který je použi­telný i ve skutečném světě, ale Volt je první elektromobil, který...
„Přímo lavinovitě se valí informace o elektromobilech a dělá to dojem, jako by to byla ekologická a ekonomická spása, aniž se někdo někdy aspoň trochu seriózně dotknul souvisejících problémů. Ta elektřina není přece „ze zástrčky“ a musí se někde vyrobit – třeba z hnědého mosteckého uhlí (že by fakt ekologicky?) nebo z německých větrníků s rizikem blackoutů či z českých (určitě úžasně ekonomicky výhodných) fotovoltaických elektráren. A co investice do systémů dobíjení? Už dlouho kroutím hlavou, když vidím, jak výrobci aut oblbují emisními parametry tuto civilizaci, kolik který typ vyprodukuje, ale nikdo se nedozví, za jakou vlastně reálnou cenu. A přitom je notoricky známo, že stávající dopravní letadlo či tanker pustí do ovzduší tolik zplodin hoření jako miliony aut. Nemluvě o závodních autech, motorkách, lodích či vojenské technice. Páni a dámy, proč o této zásadní a aktuální problematice něco racionálního nenapíšete? Jinak zdravím, děláte to moc dobře.” Václav Schuster
Na jednu stranu máte pravdu, zejména metodika počítání průměrné spotřeby nebo emisí CO2 u dobíjecích hybridů má blíže k tvorbě pana Andersena než k vědeckému přístupu a následky výroby jejich baterií často připomínají naopak dílo Danta Alighieriho....
„Ahoj Vojto, kam zmizel kdysi hrdina tvé rubriky Marcus Zurian? Které auto z jeho pestrého výběru si nakonec pořídil? Chybí mi.” Imro Bažant
Nakonec se po pečlivém, dlouhém a moudrém zhodnocení své situace, svých možností a schopností rozhodl namísto nepraktického sportovního vozu, jako je Honda S2000 nebo Toyota MR2, pro pořízení hybridního ­Lexusu RX400h. I pohádky o petrolheadech...
„V čem může být lepší řadový šestiválec oproti V6, když bude zbytek motoru cca stejný?” Shelby
Je lépe vyvážený, takže má hladší chod, příjemnější zvuk a je ochotnější k vytáčení. Naopak jedinou výhodou vidlicového šestiválce je jeho lepší skladnost, která je také důvodem, proč většina automobilek dlouhé řadové šestky opouští.
Vojta...
„Ahoj, jak je to s přihlašováním auta z Japonska, které se nedováželo do Evropy? Bereme, že už je předělané na LHD. ­Například Mitsubishi FTO GPX a Evo 6. Jak je to s papíry a úřady? ” Marian Šrámko
Stručně řečeno, špatně. Auto, které je podle VIN pravostranné, je podle našich zákonů zcela nepřihlásitelné. Jsem si jistý, že se budou dát najít nějaké kličky, případně to celé pojmout jako „výměnu karoserie a motoru“ na nějakém u nás již...
„Ahoj, pohrávám si s myšlenkou pořídit staré sportovní auto (v mém případě 1970 Ford Mustang, ale mohlo by se to týkat i něčeho jiného) a upravit ho tak, aby se dalo používat každý den. Myslíš, že taková věc může mít smysl? Jaké úpravy bys v takovém případě volil? ” Vojta Podešva
Jakkoli to může v dnešní době znít šíleně, bývaly doby, kdy i dnešní historická auta bývala nová, a tudíž si je lidé kupovali nikoli jako artefakty k obdivování v garážích, ale jako dopravní prostředky. Čistě teoreticky je tedy možné používat i auto...