Mercedes na věčné časy

Ahoj Vojto, zpracoval někdo někdy reálně náklady na pořízení a provozování staršího vozu, řekněme Mercedesu W124 300D, a náklady na pořízení a provozování vozu nového, řekněme Hyundai i30? Proč někteří lidé lpí na tom, aby jejich vůz byl co nejnovější bez ohledu na jeho skutečný stav a vlastnosti? Je pravda, že starší vozy byly dělány poctivěji? Co třeba koroze, která se u nových aut skoro nevyskytuje a u starých ano?
Jan Lauer
Konkrétně ojetý Mercedes W124, tuším že právě v nejsilnější dieselové variantě, měla před několika lety v testu naše britská redakce a přinejmenším několik článků o tomto autě jsme i přebírali. Výsledek sice nebyl takový, že bychom doporučovali 20 let starý Mercedes úplně každému, ale přinejmenším pro ty, kdo dokážou zvládnout základní údržbu a opravy a netrvají na pohodlí záručního servisu, to může být zajímavá alternativa.
Vojta Dobeš

Další Odpovědi

„Vyrážíme s kamarády na dovolenou na Floridu a přemýšlíme, jaké auto si máme pronajmout. V tuto chvíli se rozhodujeme mezi Chevroletem Impala a Fordem Escape. Budeme čtyři s velkými kufry, takže potřebujeme velký zavazadlový prostor. Co by sis vybral ty? Případně, napadá tě nějaká vhodná alternativa? ” Marek Zurian
Zastávám názor, že na dovolené by měl člověk vyzkoušet navštívenou zemi se vším všudy – včetně místní kuchyně, zvyků a, pokud je to možné, také automobilů. Takže z této dvojice bych rozhodně sáhl po Impale, která patří mezi poslední klasické...
„Každý dnes mluví o co největší bezpečnosti, jak jsou důležité správně nahuštěné pneumatiky s dostatečně vysokým vzorkem a aby nebyly moc staré, jak máme dodržovat bezpečné odstupy a nevím co ještě, ale zajímalo by mě, jak je potom možné, že u dnešních nových aut ještě stále narážíme na bubnové brzdy – namátkou Fabia nebo třeba právě představené Clio. Kde je ten pokrok, když jedna z nejdůležitějších součástí auta z hlediska bezpečnosti zůstává stejná jako před padesáti lety?” David Otáhal
Pokrok je hezká věc, ale zásada „když něco funguje, nech to být“ má také něco do sebe. Bubnové brzdy se na malých, slabých autech s úzkými pneumatikami používají prostě proto, že není důvod používat kotoučové. Většinu brzdného účinku totiž vzhledem...
„Ahoj, rád bych si pořídil kabrio, ale musí zastat roli jediného auta po celý rok. Spolehlivost, přijatelné servisní náklady a alespoň lehká stylovost jsou podmínkou. A protože mi můj jinak milovaný Ford za dva roky vlastnictví přivodil alergii na korozi, budu rád, když nebude rozpustné ve vodě. Naopak praktičnost ani spotřebu neřeším. Rozpočet do 70 000 Kč. Zapadá ti do toho Saab 900 Cabrio s turbem? Případně napiš vše, co tě napadne. Díky!” Vajtus
Pokud jde o celoročně použitelné kabriolety, bývali Švédové vždy na špici – přece jen auto stavěné na jejich klimatické podmínky musí zvládnout naši zimu takříkajíc „s prstem v nose“. Takže jakkoli mám obecně tendence příliš nedoporučovat saaby z...
„Je prosím podle tebe možné/reálné/smysluplné koupit z Británie Lotus Elise r. v. cca 2005 s pravostranným řízením a pak ho nějakou cestou předělat na to naše „správné“? ” Jakub Hrebenár
Jak už jsem napsal, bude to po technické i administrativní stránce natolik náročné a nákladné, že je jednodušší sehnat levostrannou Elise, byť za cenu toho, že bude dražší. Anebo vzít zavděk Opelem Speedster…
Vojta Dobeš
„Přímo lavinovitě se valí informace o elektromobilech a dělá to dojem, jako by to byla ekologická a ekonomická spása, aniž se někdo někdy aspoň trochu seriózně dotknul souvisejících problémů. Ta elektřina není přece „ze zástrčky“ a musí se někde vyrobit – třeba z hnědého mosteckého uhlí (že by fakt ekologicky?) nebo z německých větrníků s rizikem blackoutů či z českých (určitě úžasně ekonomicky výhodných) fotovoltaických elektráren. A co investice do systémů dobíjení? Už dlouho kroutím hlavou, když vidím, jak výrobci aut oblbují emisními parametry tuto civilizaci, kolik který typ vyprodukuje, ale nikdo se nedozví, za jakou vlastně reálnou cenu. A přitom je notoricky známo, že stávající dopravní letadlo či tanker pustí do ovzduší tolik zplodin hoření jako miliony aut. Nemluvě o závodních autech, motorkách, lodích či vojenské technice. Páni a dámy, proč o této zásadní a aktuální problematice něco racionálního nenapíšete? Jinak zdravím, děláte to moc dobře.” Václav Schuster
Na jednu stranu máte pravdu, zejména metodika počítání průměrné spotřeby nebo emisí CO2 u dobíjecích hybridů má blíže k tvorbě pana Andersena než k vědeckému přístupu a následky výroby jejich baterií často připomínají naopak dílo Danta Alighieriho....
„Rozpočet na auto 150 000 Kč, v hledáčku Ford Focus. Existuje lepší volba? Pokud ne, pak jaký Focus? ” Jan Machač
Volba je samozřejmě jasná – ST170 první generace. Tedy, pokud je pro tebe nejdůležitější zážitek z jízdy. Ale teď vážně. S Focusem II se téměř nedá šlápnout vedle, ale pokud neplánuješ polykat obrovské porce kilometrů, vyhni se dieselu. Potenciální...
„Ahoj Vojto, jaké je podle tebe nejvhodnější pneu (myslím rozměr, profil. číslo) pro tyto dva vozy – Ford Mondeo (poslední typ) a Citroe¨n C5 (poslední typ, hydropneumatické pérování, nikoli ocelové pružiny a tlumiče – čili klasika). Obě auta kombi, motor dva litry, palivo nafta. Vím, každé je jiným typem auta. U Mondea mi jde o to neztratit ovladatelnost a zároveň zachovat maximální míru komfortu s ohledem na kvalitu českých silnic, zejména okresek a komunikací v Praze. U Citroe¨nu mi jde zase o pravý opak. Neztratit nic z komfortu, ale aby to auto bylo celkem slušně (s ohledem na určení-poslání-zaměření tohoto auta) ovladatelné, resp. přidat mu trochu na ovladatelnosti. Co bys doporučil? Díky předem za radu.” Pepa
Abych mohl opravdu kvalifikovaně odpovědět, potřeboval bych mít vyzkoušená obě auta přesně v motorizaci, která tě zajímá, s několika variantami kol. Což nemám. Ale můžu ti poskytnout radu obecnou a doufám, že dostačující: Naprostá většina dnešních...
„Dá se natrénovat driftování na sněhu jako jednodušší škola pro asfalt? Nebo má asfalt natolik jiné podmínky než sníh, že je to nebe a dudy a nemá to smysl? ” Shelby
Rozhodně je to dobrý začátek. Smýkáním se na sněhu se z tebe sice nestane drifter, ale získáš základní návyky – naučíš se instinktivně dávat kontra a řídit auto plynem. Trénink na opuštěném parkovišti nebo jiné vhodné zasněžené ploše by měl být...
„Které z aktuálních aut má šanci stát se cool autem?” Marián Podzemský
Spousta dnešních aut už cool je. Ale pokud máš na mysli „opravdu cool“, něco jako Porsche 356 Speedster, původní Ford Mustang nebo třeba Datsun 240Z, byl bych ochoten si vsadit na Toyotu GT 86, respektive Subaru BRZ. Relativně dostupné, řidičsky...
„Jaký typ lidí si podle tvého názoru kupuje Fabii Monte Carlo – anebo jsem jediný, kdo nechápe význam této edice?” Honza Neumann
Nevím, zatím jsem žádného nepotkal. Ale předpokládám, že půjde o lidi, kteří chtějí obyčejný, relativně schopný hatchback, jenž se alespoň navenek tváří sportovně. Anebo prostě usoudili, že Monte Carlo je jediná varianta Fabie, se kterou se jejich...