Zánovní ojetina

Vážená redakce Autocaru, jako váš stálý čtenář chci v první řadě pochválit váš přechod na měsíční formát. Články jsou podle mě kvalitnější, čtivější a už teď se těším na příští číslo. Zároveň si dovolím požádat o váš názor ohledně mého dilematu… Plánuji koupi nového, respektive zánovního sportovního automobilu, na který mám vyčleněných 80 000 eur. Vlastním BMW X6, ale za jeho volantem se nudím, a tak hledám trochu více vzrušení. V mém užším výběru jsou: 1. Nissan GT-R – 1-2 roky starý s výkony buď 485, 530, resp. 550 koní (poraďte prosím, který je podle vás nejlepší z hlediska ovladatelnosti atd.) 2. Porsche Cayman S – nový, který vyjede v roce 2013 – testovali jste nový Boxster S, takže předpokládejme, že bude mít totožné jízdní vlastnosti 3. Audi R8 – 1 až 2 roky staré 4. Audi RS5 5. Subaru BRZ/Toyota FT 86 6. Mercedes SLS AMG – možnost spoluvlastnictví s bratrancem, který ho vlastní od roku 2011 7. Porsche Carrera 911 – rok až dva staré Osobně jsem měl v rukou Porsche Cayman S stávající generace, Cayman R a Nissan GT-R (485 koní), ale ostatní auta jsem neřídil, a tak vás chci požádat o osobní názor, které z nich byste si koupili za uvedené peníze vy?
Miloš Kunec
Tvůj výběr je velmi široký, takže se do něj pustím vylučovací metodou. Jako úplně první bych vyřadil RS5, která by sice mohla představovat dobrý kompromis mezi zábavou a každodenním ježděním, ale na to už přece máš X6. Následovat jí bude GT-R, což je sice zázrak techniky a v reálném provozu nejspíš nejrychlejší auto na světě, ale skutečnou zábavu si s ním užiješ leda na okruhu, nebo pokud jsi Stig. Pro smrtelníky je prostě moc rychlé a schopné. Jako třetí bych vyřadil „Toyobaru“. Tohle auto je sice podle všeho geniální, ve své cenové kategorii nemá řidičskými zážitky konkurenci a skoro se vyrovná Boxsteru. Ale v téhle bitvě jde prostě o příliš malý kalibr. V tomto místě už ale končí vyřazovací část turnaje a nastává volba ze dvou cest a dvou alternativ na každé z nich. První jsou supersporty. R8 ani SLS není špatná volba, já osobně bych volil Mercedes kvůli jeho zvuku, odklápěcím dveřím a celkovému charakteru. Audi je pro mě příliš sofistikované a uhlazené, SLS je jako silniční Messerschmitt. Druhá cesta vede k vytříbeným řidičským zážitkům a profesorskému ježdění. Tedy Porsche. A pro mě je, nepotřebuješ-li praktičnost zadních sedadel, jasným vítězem Cayman, který má přece jen motor na o něco správnějším místě než 911. A nebo si pořiď destilovanou zábavu v podobě BMW 1M.
Vojta Dobeš

Další Odpovědi

„Ahoj, v souvislosti s novou bondovkou Skyfall mě napadá otázka. Jaké auto do 100 000 Kč si pořídit, kdybych chtěl vypadat jako tajný agent? Neříkám přímo jako James Bond, hledat Aston za sto tisíc je samozřejmě nesmysl, ale něco, co by vypadalo jako náčiní filmového agenta? ” Vojta P.
Dokonce i za sto tisíc můžeš mít auto, které nejenže vypadá, jako by s ním jezdil tajný agent, ale dokonce ho používal sám 007. O Jamesi Bondovi za volantem německého vozu si sice můžeme myslet leccos, a pravděpodobně to nebude nic hezkého, ale...
„Zdravím Autocar, redaktory i čtenáře… Už je to pěkných pár let, co si pravidelně kupuji Autocar (moc díky za skvělé čtení), a i když mi týdeník chybí, tak jste pořád super. Upřímně jsem už celkem zoufalý – nikdy bych neřekl, že výběr nového auta bude tak náročný. Každopádně se mi výběr zúžil na dva, resp. tři adepty, a to Mini Cooper S, Toyobaru, popř. RR Evoque. Auto potřebuji na každodenní dojíždění do práce, cca 30 km do města, popř. odvoz na dovolenou apod. Ročně najedu okolo 35 000 km a po pravdě se trochu bojím pohonu zadních kol v zimě, znáte silničáře… Budu rád za jakékoli rady, poznámky a návrhy. S pozdravem ” Marcus
Toyobaru jsem jako jediné z této trojice zatím neřídil, ale přesto by asi bylo mojí první volbou. Ve srovnání s Coope-rem S bude podobně rychlé, podobně (ne)praktické a podobně (ne)pohodlné. Dokonce i stojí podobné peníze. Nabídne ale čistší,...
„Je to čistě akadamický dotaz. Která 911 je tím nejlepším Porsche všech dob? ” K.
Obávám se, že nic takového jako „nejlepší 911“ neexistuje. Dokonce i kdyby se vybíralo jen mezi aktuálně vyráběnými verzemi, bylo by určitě možné najít důvody pro to, aby se tou nejlepší stala v podstatě kterákoli z nich. Pravda, zdůvodnit si, že...
„Při pohledu na „Dacii Duster“ připravenou pro závod do vrchu na americké hoře Pike’s Peak mě napadlo, kolik toho musí při přerodu sériového auta v závodní zůstat, aby vůbec bylo možné použít původní název. Skelet karoserie? Blok motoru?” Mopař
To záleží čistě na pravidlech závodů, kterých se s výsledkem chceš účastnit. Existují závodní série, kde ti dovolí změnit tak maximálně nastavení podvozku, a dokonce ti v zájmu vyrovnanosti určí, jakým autem a s jakými díly budeš jezdit (například...
„Ahoj Vojto, přemýšlím o úpravě svého Audi A8 D2 4.2 V8 na spalování E85. Co si o tom myslíš, jaký máš na to názor? S pozdravem ” Pepa
Vzhledem k obvykle výrazně vyšší spotřebě při provozu na E85 namísto benzínu nemá přestavba zdaleka takový ekonomický efekt jako úprava na LPG. Na druhou stranu, nějaké peníze ušetříš, nepřijdeš o místo v kufru a co může být nejzajímavější, získáš...
„Ahoj Vojto, vyplatí se pořídit si nový nebo ojetý Saab, když je automobilka v krachu? Co to udělá s cenami? ” Crazy Ivan
Myslím, že pořízení ­nového Saabu by se za čas vyplatit mohlo. Ovšem záměrně říkám „za čas“, protože nejdříve je třeba nechat prodejce, aby se náležitě smířili se situací a uvědomili si neprodejnost svých skladových zásob. Ale potom, až jejich...
„Ahoj Vojto, to jsem zase já. Už párkrát jsem se tě tu dotazoval na tvůj názor na porovnání dvou vozidel. Postupem času to vykrystalizovalo takto: Z výběru mezi Mondeem a C5 zůstal Citroe¨n a původně plánovaný naftový motor byl s ohledem na to, že ročně najezdím tak 7 až 8 tisíc kilometrů, převážně po krátkých trasách, nahrazen benzínovým. Zajímá mě ojetina s nájezdem do 100 tisíc kilometrů a jedinými dvěma kandidáty jsou v tuto chvíli Citroe¨ny C5 kombi, na hydropneumatickém podvozku a s motorem 1,8 a 2,0 litru, aktuální generace. Nechci, aby mi auto vysálo peněženku, ale zároveň netoužím po lenochovi a brzdě provozu. Co by sis vybral ty? A pokud bys měl na vybranou mezi nákupem v cizině (Německo) a v Čechách, co bys volil, s ohledem na spolehlivost, garanci původu, kilometrů apod.?” Pepa
Bez velkého přemýšlení bych sáhl po dvoulitru. C5 je opravdu dosti velké auto a slabší 1.8, nebo nedejbože základní 1.6 VTi, se s ním budou trápit – což neprospěje ani tvojí pohodě za volantem, ani spotřebě. Je dost pravděpodobné, že při normálním...
„Ahoj, před několika lety jsem míval starý Opel Calibra, a i když měl spoustu problémů a pod kapotou ten nejslabší osmiventilový dvoulitr, měl jsem ho prostě rád. A když se potíže staly neúnosnými a já ho musel prodat, začalo se mi stýskat a chtěl bych si časem pořídit Calibru další, třeba už jen na dovolené a „na hraní“. Chtěl bych druhou generaci, po faceliftu a pokud možno z posledního roku výroby, prý existovala i nějaká speciální omezená série, která se u nás nejspíš nesežene. Chci auto bez koroze a neoježděné na našich silnicích. Pokud možno aby mělo kožená sedadla a láká mě dvoulitrový motor s turbem. Jen mi moc nevoní náhon na všechna kola, prý s ním bývaly problémy, a náhon na zadek už bývá nefunkční. Moje představa o výbavě jsou elektrická okna, funkční klimatizace, kůže, palubní počítač, výškově nastavitelný volant, vyhřívané sedačky. To všechno s rozpočtem nějakých 80 až 100 tisíc. Myslíš, že se dá takové auto sehnat?” Petr
Sehnat se dá cokoli, když má člověk dostatek odhodlání, času a peněz. Peníze ve tvém případě nebudou zásadní problém, protože v cenách Opelů Calibra je těch zhruba 4000 eur, které jsi ochoten zaplatit, poměrně hodně peněz. Takže zbývá jen obrnit se...
„Rozpočet na auto 150 000 Kč, v hledáčku Ford Focus. Existuje lepší volba? Pokud ne, pak jaký Focus? ” Jan Machač
Volba je samozřejmě jasná – ST170 první generace. Tedy, pokud je pro tebe nejdůležitější zážitek z jízdy. Ale teď vážně. S Focusem II se téměř nedá šlápnout vedle, ale pokud neplánuješ polykat obrovské porce kilometrů, vyhni se dieselu. Potenciální...
„Přímo lavinovitě se valí informace o elektromobilech a dělá to dojem, jako by to byla ekologická a ekonomická spása, aniž se někdo někdy aspoň trochu seriózně dotknul souvisejících problémů. Ta elektřina není přece „ze zástrčky“ a musí se někde vyrobit – třeba z hnědého mosteckého uhlí (že by fakt ekologicky?) nebo z německých větrníků s rizikem blackoutů či z českých (určitě úžasně ekonomicky výhodných) fotovoltaických elektráren. A co investice do systémů dobíjení? Už dlouho kroutím hlavou, když vidím, jak výrobci aut oblbují emisními parametry tuto civilizaci, kolik který typ vyprodukuje, ale nikdo se nedozví, za jakou vlastně reálnou cenu. A přitom je notoricky známo, že stávající dopravní letadlo či tanker pustí do ovzduší tolik zplodin hoření jako miliony aut. Nemluvě o závodních autech, motorkách, lodích či vojenské technice. Páni a dámy, proč o této zásadní a aktuální problematice něco racionálního nenapíšete? Jinak zdravím, děláte to moc dobře.” Václav Schuster
Na jednu stranu máte pravdu, zejména metodika počítání průměrné spotřeby nebo emisí CO2 u dobíjecích hybridů má blíže k tvorbě pana Andersena než k vědeckému přístupu a následky výroby jejich baterií často připomínají naopak dílo Danta Alighieriho....