Zánovní ojetina

Vážená redakce Autocaru, jako váš stálý čtenář chci v první řadě pochválit váš přechod na měsíční formát. Články jsou podle mě kvalitnější, čtivější a už teď se těším na příští číslo. Zároveň si dovolím požádat o váš názor ohledně mého dilematu… Plánuji koupi nového, respektive zánovního sportovního automobilu, na který mám vyčleněných 80 000 eur. Vlastním BMW X6, ale za jeho volantem se nudím, a tak hledám trochu více vzrušení. V mém užším výběru jsou: 1. Nissan GT-R – 1-2 roky starý s výkony buď 485, 530, resp. 550 koní (poraďte prosím, který je podle vás nejlepší z hlediska ovladatelnosti atd.) 2. Porsche Cayman S – nový, který vyjede v roce 2013 – testovali jste nový Boxster S, takže předpokládejme, že bude mít totožné jízdní vlastnosti 3. Audi R8 – 1 až 2 roky staré 4. Audi RS5 5. Subaru BRZ/Toyota FT 86 6. Mercedes SLS AMG – možnost spoluvlastnictví s bratrancem, který ho vlastní od roku 2011 7. Porsche Carrera 911 – rok až dva staré Osobně jsem měl v rukou Porsche Cayman S stávající generace, Cayman R a Nissan GT-R (485 koní), ale ostatní auta jsem neřídil, a tak vás chci požádat o osobní názor, které z nich byste si koupili za uvedené peníze vy?
Miloš Kunec
Tvůj výběr je velmi široký, takže se do něj pustím vylučovací metodou. Jako úplně první bych vyřadil RS5, která by sice mohla představovat dobrý kompromis mezi zábavou a každodenním ježděním, ale na to už přece máš X6. Následovat jí bude GT-R, což je sice zázrak techniky a v reálném provozu nejspíš nejrychlejší auto na světě, ale skutečnou zábavu si s ním užiješ leda na okruhu, nebo pokud jsi Stig. Pro smrtelníky je prostě moc rychlé a schopné. Jako třetí bych vyřadil „Toyobaru“. Tohle auto je sice podle všeho geniální, ve své cenové kategorii nemá řidičskými zážitky konkurenci a skoro se vyrovná Boxsteru. Ale v téhle bitvě jde prostě o příliš malý kalibr. V tomto místě už ale končí vyřazovací část turnaje a nastává volba ze dvou cest a dvou alternativ na každé z nich. První jsou supersporty. R8 ani SLS není špatná volba, já osobně bych volil Mercedes kvůli jeho zvuku, odklápěcím dveřím a celkovému charakteru. Audi je pro mě příliš sofistikované a uhlazené, SLS je jako silniční Messerschmitt. Druhá cesta vede k vytříbeným řidičským zážitkům a profesorskému ježdění. Tedy Porsche. A pro mě je, nepotřebuješ-li praktičnost zadních sedadel, jasným vítězem Cayman, který má přece jen motor na o něco správnějším místě než 911. A nebo si pořiď destilovanou zábavu v podobě BMW 1M.
Vojta Dobeš

Další Odpovědi

„Jaké auto si mám já se svou flotilou starých jaguarů a dalších britských exotů pořídit od jara na denní ježdění? Velmi vzácné XJR manual toto léto bylo úžasné, ale rozhodl jsem se, že hlavně do centra je ho škoda, na zimu jsem oprášil svou E38 Shadow Line 740i, ovšem na jaře asi budu chtít změnu, miloval jsem jízdy s W140, ovšem nevím, jestli bych neměl začít působit trochu seriózně, když na denní ježdění používám cca pět let pouze jaguary, napadlo mě CL nebo i De Ville, nebo 840? Prostě mi něco doporuč, vymyslet si to umím sám, ale láká mě nechat si poradit. ” El Presidente
Vzhledem k tomu, že tak trochu vím, čeho se tvoje každodenní auto může dočkat, a zároveň znám tvoji zálibu v okázalosti, musím ti doporučit něco, co dokáže skloubit oboje. Něco, co přežije jízdu bokem, skoky přes obrubníky i to, že pro všechen čas...
„Ahoj Vojto, doporučil bys mi koupi takového Jeepu Wrangler? Silně o něm uvažuji… ” Tomino Tominkovič
To záleží na tom, co od něj čekáš. Pokud hledáš starý poctivý off-road, který lze opravit kladivem a vydrží věčně, jsi na správné adrese. Podle obrázku sis vybral nejstarší generaci Wrangleru, model YJ z let 1987-1995. Tedy poslední model s...
„V 60. letech se v USA hodně ladily i VW Brouky, Karmanny Ghia apod… Používaly se (a používají pořád) i na dragstrip, a pokud vím, tak se nejvíc používá silně modifikovaný a přeplňovaný dvoulitr boxer. Někde jsem četl, ale možná jsem si to spletl, že dokonce konkurovaly ve výkonu v přímce americkým muscle cars. Co je na tom pravdy? Může oturbený čtyřválec 2.0 zatopit 5–7litrovému V8?” Vojta
Může, zvláště když je nacpaný do vehiklu, který ve srovnání s klasickým muscle carem váží jen o málo víc než polovinu. Z plochého čtyřválce v Brouku se dají dostat docela zajímavé výkony i bez přeplňování a za pomoci turbodmychadla změníš v...
„Vážená redakce Autocaru, jako váš stálý čtenář chci v první řadě pochválit váš přechod na měsíční formát. Články jsou podle mě kvalitnější, čtivější a už teď se těším na příští číslo. Zároveň si dovolím požádat o váš názor ohledně mého dilematu… Plánuji koupi nového, respektive zánovního sportovního automobilu, na který mám vyčleněných 80 000 eur. Vlastním BMW X6, ale za jeho volantem se nudím, a tak hledám trochu více vzrušení. V mém užším výběru jsou: 1. Nissan GT-R – 1-2 roky starý s výkony buď 485, 530, resp. 550 koní (poraďte prosím, který je podle vás nejlepší z hlediska ovladatelnosti atd.) 2. Porsche Cayman S – nový, který vyjede v roce 2013 – testovali jste nový Boxster S, takže předpokládejme, že bude mít totožné jízdní vlastnosti 3. Audi R8 – 1 až 2 roky staré 4. Audi RS5 5. Subaru BRZ/Toyota FT 86 6. Mercedes SLS AMG – možnost spoluvlastnictví s bratrancem, který ho vlastní od roku 2011 7. Porsche Carrera 911 – rok až dva staré Osobně jsem měl v rukou Porsche Cayman S stávající generace, Cayman R a Nissan GT-R (485 koní), ale ostatní auta jsem neřídil, a tak vás chci požádat o osobní názor, které z nich byste si koupili za uvedené peníze vy?” Miloš Kunec
Tvůj výběr je velmi široký, takže se do něj pustím vylučovací metodou. Jako úplně první bych vyřadil RS5, která by sice mohla představovat dobrý kompromis mezi zábavou a každodenním ježděním, ale na to už přece máš X6. Následovat jí bude GT-R, což...
„Ahoj, v souvislosti s novou bondovkou Skyfall mě napadá otázka. Jaké auto do 100 000 Kč si pořídit, kdybych chtěl vypadat jako tajný agent? Neříkám přímo jako James Bond, hledat Aston za sto tisíc je samozřejmě nesmysl, ale něco, co by vypadalo jako náčiní filmového agenta? ” Vojta P.
Dokonce i za sto tisíc můžeš mít auto, které nejenže vypadá, jako by s ním jezdil tajný agent, ale dokonce ho používal sám 007. O Jamesi Bondovi za volantem německého vozu si sice můžeme myslet leccos, a pravděpodobně to nebude nic hezkého, ale...
„Jsem majitelem Fordu Mustang GT z roku 2005 a zajímalo by mě, jestli je možné, že je vybaven samosvorným diferenciálem. Napadlo mě to, jelikož při zvednutém voze, když roztočím jedno kolo, to druhé se otáčí stejným směrem. Navíc se při mokré vozovce, nebo nedejbože na sněhu chová tak, že v podstatě není možné jet s autem rovně, zadek se pořád snaží mě předběhnout. Nějaký podíl na tom má jistě i tuhá zadní náprava, ale tu má třeba Defender taky a takhle se nechová. Díky za odpověď. ” Ondra
Možné to je, i když otáčení kol v opačném směru by nasvědčovalo spíše přítomnosti otevřeného diferenciálu. Pokud se tě ovšem neustále snaží předběhnout zadek auta, nebude chyba v diferenciálu a ani v tuhé zadní nápravě – ta sice může za odskakování...
„V čem může být lepší řadový šestiválec oproti V6, když bude zbytek motoru cca stejný?” Shelby
Je lépe vyvážený, takže má hladší chod, příjemnější zvuk a je ochotnější k vytáčení. Naopak jedinou výhodou vidlicového šestiválce je jeho lepší skladnost, která je také důvodem, proč většina automobilek dlouhé řadové šestky opouští.
Vojta...
„Ahoj, před několika lety jsem míval starý Opel Calibra, a i když měl spoustu problémů a pod kapotou ten nejslabší osmiventilový dvoulitr, měl jsem ho prostě rád. A když se potíže staly neúnosnými a já ho musel prodat, začalo se mi stýskat a chtěl bych si časem pořídit Calibru další, třeba už jen na dovolené a „na hraní“. Chtěl bych druhou generaci, po faceliftu a pokud možno z posledního roku výroby, prý existovala i nějaká speciální omezená série, která se u nás nejspíš nesežene. Chci auto bez koroze a neoježděné na našich silnicích. Pokud možno aby mělo kožená sedadla a láká mě dvoulitrový motor s turbem. Jen mi moc nevoní náhon na všechna kola, prý s ním bývaly problémy, a náhon na zadek už bývá nefunkční. Moje představa o výbavě jsou elektrická okna, funkční klimatizace, kůže, palubní počítač, výškově nastavitelný volant, vyhřívané sedačky. To všechno s rozpočtem nějakých 80 až 100 tisíc. Myslíš, že se dá takové auto sehnat?” Petr
Sehnat se dá cokoli, když má člověk dostatek odhodlání, času a peněz. Peníze ve tvém případě nebudou zásadní problém, protože v cenách Opelů Calibra je těch zhruba 4000 eur, které jsi ochoten zaplatit, poměrně hodně peněz. Takže zbývá jen obrnit se...
„Ahoj, tentokrát mám dotaz mírně nezvyklý. Kolega z orchestru zatoužil pořídit si svůj první automobil a jako člověk muzikální, avšak automobilů nepříliš znalý potřebuje radu. Požadavky jsou nízké provozní náklady, cena do 40 tisíc korun a především praktičnost, konkrétně tedy schopnost pojmout pět bombardónů, neb se stane dopravním prostředkem dechové sekce. Máš nějaký nápad?” Anders
Musím přiznat, že tvůj dotaz mě poněkud vyvedl z míry. Jakožto člověk automobilů sice znalý, avšak zcela nemuzikální jsem si musel bombardón vygooglit. Pořád si sice nedokážu úplně přesně představit, jak je onen ďáblův vynález velký, ale...
„Nikdo nepochybuje o tom, že nejlepší motor od BMW je řadová šestka z M3 E46. Ale jaký je jejich nejlepší osmiválec? A do jakých aut je vůbec dávali?” Jirka Zelenka
Jako staromilec mám sice tendenci tíhnout k fosiliím, jako je osmiválec OHV, montovaný do překrásného roadsteru 507. Ale ani ten asi nemůže z nejvyšší příčky sesadit božskou S62 z E39 M5 a Z8. Pojem „nejlepší motor“ je však natolik subjektivní, že...