Tankovat 98, nebo ne?

Ahoj Vojto, má smysl (výkonový, nebavíme se o financích, ty neře-ším) lít do auta 2.0 16v, 103 kW, 200 Nm (kombi 1600 kg) benzín Natural 98 a vyšší, třeba každou třetí nádrž (běžné ježdění – město/okresky, žádná pila), nebo to na výkon motoru nemá žádný vliv a stačí tam cpát standardní 95?
Pepa
Benzín s vyšším oktanovým číslem má smysl tankovat jen do aut, která jsou schopna ho využít – tedy jejich výrobce doporučuje N98 jako jediné nebo alespoň alternativní palivo. U aut, která takový benzín využít nedokážou (což bude nejspíše i tvůj případ), má vysokooktanový benzín efekt maximálně na tvoji peněženku. A tankovat „lepší“ benzín jednou za čas, abys autu „udělal dobře“, i když nepotřebuješ více výkonu, je už úplný nesmysl.
Vojta Dobeš

Další Odpovědi

„Přemýšlím o koupi Fiatu Coupé 16VT, všichni mě od něj odrazují, je to dobré auto?” David Marek
Na jednu stranu – ano. Je přitažlivý, jako jedno z mála kupé této kategorie je skutečně použitelný i ve čtyřech a v přeplňované verzi je rychlý. Na stranu druhou – všechno tohle platí jen tehdy, pokud funguje. A to u patnáct let starého...
„Ahoj, tentokrát mám dotaz mírně nezvyklý. Kolega z orchestru zatoužil pořídit si svůj první automobil a jako člověk muzikální, avšak automobilů nepříliš znalý potřebuje radu. Požadavky jsou nízké provozní náklady, cena do 40 tisíc korun a především praktičnost, konkrétně tedy schopnost pojmout pět bombardónů, neb se stane dopravním prostředkem dechové sekce. Máš nějaký nápad?” Anders
Musím přiznat, že tvůj dotaz mě poněkud vyvedl z míry. Jakožto člověk automobilů sice znalý, avšak zcela nemuzikální jsem si musel bombardón vygooglit. Pořád si sice nedokážu úplně přesně představit, jak je onen ďáblův vynález velký, ale...
„Ahoj, před několika lety jsem míval starý Opel Calibra, a i když měl spoustu problémů a pod kapotou ten nejslabší osmiventilový dvoulitr, měl jsem ho prostě rád. A když se potíže staly neúnosnými a já ho musel prodat, začalo se mi stýskat a chtěl bych si časem pořídit Calibru další, třeba už jen na dovolené a „na hraní“. Chtěl bych druhou generaci, po faceliftu a pokud možno z posledního roku výroby, prý existovala i nějaká speciální omezená série, která se u nás nejspíš nesežene. Chci auto bez koroze a neoježděné na našich silnicích. Pokud možno aby mělo kožená sedadla a láká mě dvoulitrový motor s turbem. Jen mi moc nevoní náhon na všechna kola, prý s ním bývaly problémy, a náhon na zadek už bývá nefunkční. Moje představa o výbavě jsou elektrická okna, funkční klimatizace, kůže, palubní počítač, výškově nastavitelný volant, vyhřívané sedačky. To všechno s rozpočtem nějakých 80 až 100 tisíc. Myslíš, že se dá takové auto sehnat?” Petr
Sehnat se dá cokoli, když má člověk dostatek odhodlání, času a peněz. Peníze ve tvém případě nebudou zásadní problém, protože v cenách Opelů Calibra je těch zhruba 4000 eur, které jsi ochoten zaplatit, poměrně hodně peněz. Takže zbývá jen obrnit se...
„Které z aktuálních aut má šanci stát se cool autem?” Marián Podzemský
Spousta dnešních aut už cool je. Ale pokud máš na mysli „opravdu cool“, něco jako Porsche 356 Speedster, původní Ford Mustang nebo třeba Datsun 240Z, byl bych ochoten si vsadit na Toyotu GT 86, respektive Subaru BRZ. Relativně dostupné, řidičsky...
„Měl bych dotaz – rozhoduji se o vozu do 200 tisíc a nevím, co vybrat. Chci troje dveře, klimatizaci a rádio, jiné věci nutně nepotřebuji. Líbí se mi i20, ale ta se ve třídveřovém provedení nikde na skladě nenachází, dál mě zaujaly slevy na corsy a fiesty, jenže o těch jsem četl mnoho neblahých zkušeností se spolehlivostí (zvláště u té Fiesty). Co byste doporučili vy? ” Jakub Kuba
Nákup jakéhokoli auta do 200 000 korun bude spíše otázkou hledání slev, výhodných „skladovek“, případně předváděcích vozů, které se nestaly obětí krutého zacházení zaměstnanců dealerství. Zvláště to platí, pokud hledáš v kategorii supermini a nikoli...
„Ahoj, nedávno jsem si pořídil Mercedes CLK230 Kompressor a zajímalo by mě, jestli se olej v kompresoru musí měnit, případně jak často. Má speciální náplň, nezávislou na motorovém oleji. ” Ondřej Mikuláš
Podle výrobce je kompresor zapečetěný, jeho náplň doživotní a o výměnu by ses vůbec neměl starat. Jenže totéž automobilky často tvrdí i o automatických převodovkách a jak známo, nebývá to úplně pravda. Takže se pojďme podívat, co tvrdí ti, kdo by o...
„Čau Vojto, už jsem ti dlouho nenapsal, tak to musím napravit. Můj daily-car jsi zde už zmiňoval, ale teď konečně řeším k RX 400h nějakou zábavnější bokovku. Mám v hlavě dvě možnosti. Levnější, ale překvapivě možná rychlejší, a dražší, ale určitě zábavnější. Řeč je v první řadě o kompletně postaveném Nissanu Almera GTi se swapem motoru SR20VE. Bavíme se o silně upraveném autě, takže si představ Almeru s cca 240 koňmi při ani ne tunové váze, kvalitními pružinami, sakra krátkou skříní, samosvorem, pořádnými brzdami, lehkými koly a semislicky. Naproti nenápadnému Nissanu pro pomalu jezdící babičky stojí kamarádova krásná, opečovávaná M3 E36 s „třidvojkou“, Hamann jednotkou, postavená na 18" ATS obutých v rallye slicku s Bastuck DTM výfukem a 911 GT3 sedačkami. Ač se to nezdá, tak Almera s výkonem nějakých 245 koní na tunu dá relativně těžké M3 s „pouhými“ 218 koňmi na tunu pořádně zabrat. Nissana bych chtěl podvozkově určitě lehce přetáčivého, aby i přes maximální rychlost a efektivitu zůstal stále zábavný, ale táhlým powerslidům, kterými jsou M3 pověstné, se to zábavností samozřejmě nevyrovná… Takže teď babo… eh, Vojto, raď. Díky! ” Marek Zurian
Legendární M3 proti na koleně zbastlenému hot rodu, postavenému navíc na základě nudného japonského hatchbacku se špatnou poháněnou nápravou? To vypadá jako jasná volba. Dokud ovšem člověk nevezme v úvahu pravděpodobně poněkud kolosální rozdíl v...
„Dá se natrénovat driftování na sněhu jako jednodušší škola pro asfalt? Nebo má asfalt natolik jiné podmínky než sníh, že je to nebe a dudy a nemá to smysl? ” Shelby
Rozhodně je to dobrý začátek. Smýkáním se na sněhu se z tebe sice nestane drifter, ale získáš základní návyky – naučíš se instinktivně dávat kontra a řídit auto plynem. Trénink na opuštěném parkovišti nebo jiné vhodné zasněžené ploše by měl být...
„Ahoj Vojto, měl bych čistě hypotetický dotaz – jak by se chovalo auto, které by mělo např. 60 koní a 500 Nm oproti úplně identickému (hmotnost, zpřevodování, otáčky apod.) autu s parametry 500 koní a 60 Nm? Záměrně jsem rozdíly mezi výkonem a točivým momentem přehnal – zajímalo by mě, jak by se které auto v praxi projevovalo, jak by bylo rychlé, pružnost, akcelerace apod. ” Díky, Honza
Stačí si představit, že do jednoho ze dvou stejných aut namontuješ motor ze zemědělského traktoru, zatímco druhé osadíš motorem ze superbiku. První bude vynikající, pokud potřebuješ tahat těžké přívěsy, překonávat náročný terén a podobně – bude mít...
„Ahoj, Vojto. Nevíš, proč se pořád ještě vyrábí Hindustan Ambassador? Je to opravdu tak dobré auto?” Vojta P.
Svým způsobem ano, pokud nemusíte plnit emisní ani bezpečnostní standardy a nejdůležitější je spolehlivost a především nízká pořizovací cena či snadné opravy, není nic lepšího než osvědčený starý vehikl, kterých jsou všude kolem stovky tisíc.
...