Podvozkoví alchymisté

Ahoj, jak se vlastně ladí podvozky? Dělá se to už dnes na počítači jako všechno ostatní? Jak se vlastně určí, jaký má podvozek být?
Mopař
Ladění podvozků patří mezi umění, ve kterých budou počítače ještě dlouho sloužit jen jako užiteční pomocníci, ale člověka nahradit nedokážou. A slovo „umění“ jsem použil záměrně, protože ladění podvozků je stejně jako umění naprosto subjektivní a hraje v něm roli tolik proměnných, že si s nimi ani ten nejchytřejší počítač nemá šanci poradit. Jedinou cestou k dobře naladěnému podvozku jsou stále zkušenosti a dlouhé testování. Jinými slovy, banda vědátorů v bí-lých pláštích ti je k ničemu, pokud nemáš ještě pár chlápků, jako je třeba Mike Cross od Jaguaru, kteří budou s novým autem tak dlouho jezdit a navrhovat změny, až budou mít pocit, že takhle to má být. A bez dlouhých let a desetiletí praxe a zkušeností to prostě nejde. Je to vidět například u některých mladých asijských automobilek, které dokážou stvořit auto na světové úrovni, jen právě v naladění podvozku stále zaostávají. I strojařina může být umění…
Vojta Dobeš

Další Odpovědi

„Čau Vojto, už jsem ti dlouho nenapsal, tak to musím napravit. Můj daily-car jsi zde už zmiňoval, ale teď konečně řeším k RX 400h nějakou zábavnější bokovku. Mám v hlavě dvě možnosti. Levnější, ale překvapivě možná rychlejší, a dražší, ale určitě zábavnější. Řeč je v první řadě o kompletně postaveném Nissanu Almera GTi se swapem motoru SR20VE. Bavíme se o silně upraveném autě, takže si představ Almeru s cca 240 koňmi při ani ne tunové váze, kvalitními pružinami, sakra krátkou skříní, samosvorem, pořádnými brzdami, lehkými koly a semislicky. Naproti nenápadnému Nissanu pro pomalu jezdící babičky stojí kamarádova krásná, opečovávaná M3 E36 s „třidvojkou“, Hamann jednotkou, postavená na 18" ATS obutých v rallye slicku s Bastuck DTM výfukem a 911 GT3 sedačkami. Ač se to nezdá, tak Almera s výkonem nějakých 245 koní na tunu dá relativně těžké M3 s „pouhými“ 218 koňmi na tunu pořádně zabrat. Nissana bych chtěl podvozkově určitě lehce přetáčivého, aby i přes maximální rychlost a efektivitu zůstal stále zábavný, ale táhlým powerslidům, kterými jsou M3 pověstné, se to zábavností samozřejmě nevyrovná… Takže teď babo… eh, Vojto, raď. Díky! ” Marek Zurian
Legendární M3 proti na koleně zbastlenému hot rodu, postavenému navíc na základě nudného japonského hatchbacku se špatnou poháněnou nápravou? To vypadá jako jasná volba. Dokud ovšem člověk nevezme v úvahu pravděpodobně poněkud kolosální rozdíl v...
„Ahoj Vojto, nejdříve musím uznat, že AC je super časopis. Četl jsem snad všechna čísla, jak ze stánku, tak na iPadu, a věřím, že mi objektivně poradíš. Mám jednu otázku se dvěma podotázkami. Vlastním Scirocco 1.4 TSI 160 koní, ale už mi to nějak nestačí, i když si nemohu stěžovat. Na tak malý motor dost muziky. Už ale koukám po silnější verzi, buď Scirocco R, nebo Golf R. Ročně najedu 25 tisíc kilometrů (jezdím stejně v létě i v zimě). Jaký je tvůj názor? Vím, že je Scirocco jen předokolka a Golf čtyřkolka, ale na druhou stranu vzhled „Šíra“ je někde jinde. A další otázka: Nejsou už nějaké bližší informace o motorech Golfu VII GTI nebo R? Jestli raději nepočkat? Do té doby bych poladil svůj motor 1.4, mám rozpočet řekněme 200 až 260 tisíc na „tuning“ (turbo, kompresor, sání). Máš s laděním 1.4 nějaké zkušenosti (firmy na turbo apod.)? A hlavně jaký je tvůj názor, co snese pouhá 1.4. Jiná auta jako STi, ST, RS nechci. Mám rád zpracování VW, jejich DSG a motory. Díky za odpověď.” Zdeněk Petráš, Litoměřice
O příští generaci ostrých golfů bohužel zatím žádné informace nemáme, ale můžeme si být vcelku jistí, že GTI i R dorazí s notným zpožděním oproti standardnímu Golfu. Pokud se tedy nechceš obrnit trpělivostí, volil bych něco ze současné nabídky,...
„Přemýšlím o koupi italského vozu (konkrétně Alfa Romeo 159), ale všichni moji kamarádi mi to rozmlouvají, prý že se italská auta kazí, ať si prý pořídím německé auto, jako mají oni (Audi, BMW, Mercedes, VW) nebo „tu naši českou“ Škodu. Je to skutečně pravda, že jsou italská auta poruchová? Já mám za to, že je to jen zbytečná fáma. ” David Marek
Tvrdit, že italská auta jsou obecně poruchová, kdežto ta německá jsou spolehlivá, bych si rozhodně nedovolil – v produkci obou zemí bychom našli jak vozy téměř nezničitelné, tak automobily s nezdravě krátkým poločasem rozpadu. Ale pokud jde o Alfu...
„Jaké auto si mám já se svou flotilou starých jaguarů a dalších britských exotů pořídit od jara na denní ježdění? Velmi vzácné XJR manual toto léto bylo úžasné, ale rozhodl jsem se, že hlavně do centra je ho škoda, na zimu jsem oprášil svou E38 Shadow Line 740i, ovšem na jaře asi budu chtít změnu, miloval jsem jízdy s W140, ovšem nevím, jestli bych neměl začít působit trochu seriózně, když na denní ježdění používám cca pět let pouze jaguary, napadlo mě CL nebo i De Ville, nebo 840? Prostě mi něco doporuč, vymyslet si to umím sám, ale láká mě nechat si poradit. ” El Presidente
Vzhledem k tomu, že tak trochu vím, čeho se tvoje každodenní auto může dočkat, a zároveň znám tvoji zálibu v okázalosti, musím ti doporučit něco, co dokáže skloubit oboje. Něco, co přežije jízdu bokem, skoky přes obrubníky i to, že pro všechen čas...
„Kolik se vyrobilo modelů Dauer 962? A je to Porsche, nebo Dauer? Existují vůbec nějaké oficiální technické parametry? To auto musí jet jako hrom…” Kuba
Podle mých informací se jich vyrobilo šest, každý z nich má okolo 800 koní, váží 1090 kg, dokáže se rozjet přes 400 km/h a z nuly na 200 km/h se rozpohybuje za 7,3 s. A jestli je to Porsche, nebo Dauer? Zařadil bych ho někam vedle nejrůznějších...
„Která ze všech generací BMW M3 je nejlepší?” Lukáš Volšický
Zeptej se na to lidí z BMW a řeknou ti, že nejnovější a nejdražší E90 M3 GTS. Zeptej se puristů, kteří vzývají lehkost, obratnost a zpětnou vazbu, a odpoví ti, že vrcholem modelové řady byla E30 M3 Sport Evolution. Spousta dalších zase bude přísahat...
„Ahoj Vojto, chtěl bych si na jaro pořídit nějaké sportovní auto na okresky kolem Rožnova. Moc se mi líbí Fiat Barchetta, ale má jen dvě místa, takže bych možná dal přednost spíše Hyundai Coupé v automatu. Přemýšlím ale i o Golfu III GTD, nízká spotřeba a možnost nachipovat ho na pořádný výkon mě skutečně lákají. Je to asi můj favorit… Díky za rady. ” Ondra Chamilla
Obávám se, že na zakroucené horské okresky nebude ani jedno z těchto aut to pravé. Barchetta může alespoň nabídnout příjemné svezení, pokud se chceš kochat, ale Golf třetí generace nebyl svým podvozkem oslnivý nikdy, natož s těžkým turbodieselem. A...
„Mám dotaz ohledně Subaru Legacy poslední generace. Pohrávám si s myšlenkou pořídit ji s motorem 2.5 s LPG, ale zarazilo mě, že naši prodejci ji nabízejí jen s Lineartronikem, a já bych raději manuál. To se opravdu neprodává s manuálem třeba v zahraničí? A další podotázka… Ještě si pohrávám s myšlenkou na BMW 320 s xDrive. Jak je na tom motor s reálnou spotřebou? ” Jiří Lon
Motor 2,5 l se do Legacy na evropském trhu opravdu dodává jen v kombinaci s převodovkou CVT (Lineartronic), pro USA se ale vyrábí i varianta se šestistupňovým manuálem, takže by se dalo uvažovat o variantě „šedého dovozu“, který by možná dokonce...
„Nikdo nepochybuje o tom, že nejlepší motor od BMW je řadová šestka z M3 E46. Ale jaký je jejich nejlepší osmiválec? A do jakých aut je vůbec dávali?” Jirka Zelenka
Jako staromilec mám sice tendenci tíhnout k fosiliím, jako je osmiválec OHV, montovaný do překrásného roadsteru 507. Ale ani ten asi nemůže z nejvyšší příčky sesadit božskou S62 z E39 M5 a Z8. Pojem „nejlepší motor“ je však natolik subjektivní, že...
„Dobrý den . Potřeboval bych poradit o výberu auta . Strýc si chce kupovat nové auto a přemýšlí nad těmito : Škoda Superb 3,6 FSI , Audi A6 3,0 TDI nebo TFSI a Jaguar XF (facelift) 3,0D(240koní) nebo 3,0 V6 , nebo pokud byste doporučil něco jiného ... S autem hodně jezdí dlouhé cesty po republice . Díky za odpověď ...” Vašek
Dobrý den, díky za otázku. Jednoznačně nejlepší volbou je Jaguar XF v naftě, tedy alespoň co se ježdění týče. A i po stránce spolehlivosti je na tom výrazně lépe než kdy dřív. Pokuď by mu nevyhovoval pak jen na řadě Superb - spolehlivost, cena,...