Auta s pravostranným řízením I.

Ahoj, jak je to s přihlašováním auta z Japonska, které se nedováželo do Evropy? Bereme, že už je předělané na LHD. ­Například Mitsubishi FTO GPX a Evo 6. Jak je to s papíry a úřady?
Marian Šrámko
Stručně řečeno, špatně. Auto, které je podle VIN pravostranné, je podle našich zákonů zcela nepřihlásitelné. Jsem si jistý, že se budou dát najít nějaké kličky, případně to celé pojmout jako „výměnu karoserie a motoru“ na nějakém u nás již přihlášeném autě. Nebo auto registrovat v nějaké zemi, kde je taková věc snazší. Nicméně pokud se musíš ptát, mohu ti poradit dvě varianty: buďto na celou věc zapomeň, nebo si najdi někoho, kdo se na import aut z Japonska specializuje. Pouštět se do takové záležitosti sám je holé šílenství.
Vojta Dobeš

Další Odpovědi

„Dá se natrénovat driftování na sněhu jako jednodušší škola pro asfalt? Nebo má asfalt natolik jiné podmínky než sníh, že je to nebe a dudy a nemá to smysl? ” Shelby
Rozhodně je to dobrý začátek. Smýkáním se na sněhu se z tebe sice nestane drifter, ale získáš základní návyky – naučíš se instinktivně dávat kontra a řídit auto plynem. Trénink na opuštěném parkovišti nebo jiné vhodné zasněžené ploše by měl být...
„Každý dnes mluví o co největší bezpečnosti, jak jsou důležité správně nahuštěné pneumatiky s dostatečně vysokým vzorkem a aby nebyly moc staré, jak máme dodržovat bezpečné odstupy a nevím co ještě, ale zajímalo by mě, jak je potom možné, že u dnešních nových aut ještě stále narážíme na bubnové brzdy – namátkou Fabia nebo třeba právě představené Clio. Kde je ten pokrok, když jedna z nejdůležitějších součástí auta z hlediska bezpečnosti zůstává stejná jako před padesáti lety?” David Otáhal
Pokrok je hezká věc, ale zásada „když něco funguje, nech to být“ má také něco do sebe. Bubnové brzdy se na malých, slabých autech s úzkými pneumatikami používají prostě proto, že není důvod používat kotoučové. Většinu brzdného účinku totiž vzhledem...
„co musím udělat proto, abych přihlásil vyrobené auto, které sice používá motor a převodovku ze sériového vozu, ale vše ostatní je vlastní konstrukce. Chtěl bych získat homologaci a auto začít vyrábět sériové. ” Kutil Tim
Potřebuješ nejdříve nahlásit samostavbu na úřadě, poté projít schvalovacím procesem pro individuálně postavené auto u některé firmy, která se schvalováním zabývá (Dekra nebo TÜV), což tě bude stát řádově sto tisíc korun, a následně auto přihlásit....
„Ahoj, v časopisech pořád čtu o tom, že nové lancie a fiaty, založené na produkci amerického Chrysleru a Dodge, mají oproti svým americkým sourozencům nesrovnatelně lepší, „evropštější“ interiéry. A zajímalo by mě, proč se do amerických verzí nedávají? Jde o náklady? A vyplatí se vůbec vyrábět dva různé interiéry? Čím se vlastně liší třeba Lancia Thema od Chrysleru 300? ” Jirka Starý
Za celou tu věc s „kvalitnějšími interiéry v italském stylu“ musím před PR oddělením Fiatu hluboce smeknout. Chytrým sladěním faceliftu amerických modelů a uvedením „italských“ fiatů a lancií na trh se podařilo vytvořit dojem, že kupříkladu interiér...
„Přemýšlím o koupi Fiatu Coupé 16VT, všichni mě od něj odrazují, je to dobré auto?” David Marek
Na jednu stranu – ano. Je přitažlivý, jako jedno z mála kupé této kategorie je skutečně použitelný i ve čtyřech a v přeplňované verzi je rychlý. Na stranu druhou – všechno tohle platí jen tehdy, pokud funguje. A to u patnáct let starého...
„Zdravím, Vojto, mám na tebe dotaz ohledně délky převodů u dnešních aut. Často se setkávám s výtkami (naposledy tvůj test Hondy Civic v TopGearu) na příliš dlouhé převodové stupně, které „zabíjejí“ motor. Mně se nedaří přijít na to, kam na to ti lidi chodí? Proč jim připadají rychlosti moc dlouhé? Já nejvyšší převod chápu, beru a požaduju jako ekonomický kvalt, který prostě zařadím na dálnici a pomůže mi tak snížit spotřebu. U rodinného auta jsem snad ale ještě neviděl u šestistupňové manuální převodovky rychlost na nejvyšší stupeň vyšší než 40 km na 1000 otáček motoru. A to mně osobně přijde jako zoufale málo. Na šestistupňovou převodovku. Jezdím pravidelně se dvěma auty (BMW e30 a MB W168), oboje mají pětistupňovou převodovku a na nejvyšší stupeň mají těch samých cca 40 km na 1000 ot. Což mi přijde jako odpovídající hodnota. To jsou ale pětikvalty. Když ty samé převody najednou rozdělím na šest dílů, dostanu tím, podle mě naopak, převodovku krátkou. Já bych u rodinného auta se šestistupňovou převodovkou čekal právě ten šestý stupeň ještě delší. Nepřijde mi totiž zrovna jako bůhvíjaká výhoda šestého stupně výsledek, kdy při dálniční povolené 130 motor točí nějakých 3300 otáček. Nebo teda nerozumím tomu, proč by tam ten šestý stupeň měl vůbec být, když to samé zvládá s přehledem (jistě, když už vůbec nic jiného) levnější pětistupňová převodovka. Když tak mě prosím usměrni, oprav, případně vysvětli, co chápu špatně.” Petr Vícha
Odstupňování převodů je, podobně jako odladění podvozku, jedním z těch aspektů konstrukce automobilů, které se bez opravdu hlubokých znalostí a porozumění technice lépe hodnotí a popisují subjektivně než snahou o „inženýrský“ přístup. Přílišná snaha...
„V 60. letech se v USA hodně ladily i VW Brouky, Karmanny Ghia apod… Používaly se (a používají pořád) i na dragstrip, a pokud vím, tak se nejvíc používá silně modifikovaný a přeplňovaný dvoulitr boxer. Někde jsem četl, ale možná jsem si to spletl, že dokonce konkurovaly ve výkonu v přímce americkým muscle cars. Co je na tom pravdy? Může oturbený čtyřválec 2.0 zatopit 5–7litrovému V8?” Vojta
Může, zvláště když je nacpaný do vehiklu, který ve srovnání s klasickým muscle carem váží jen o málo víc než polovinu. Z plochého čtyřválce v Brouku se dají dostat docela zajímavé výkony i bez přeplňování a za pomoci turbodmychadla změníš v...
„Existuje v dnešní době vůbec auto, které má reálnou spotřebu menší, než je oficiální údaj? ” Štefan Ruffini
Zatím jsem takové neřídil a dokud takové neuvidím, neuvěřím, že by existovalo.
Vojta Dobeš
„Ahoj, pohrávám si s myšlenkou pořídit staré sportovní auto (v mém případě 1970 Ford Mustang, ale mohlo by se to týkat i něčeho jiného) a upravit ho tak, aby se dalo používat každý den. Myslíš, že taková věc může mít smysl? Jaké úpravy bys v takovém případě volil? ” Vojta Podešva
Jakkoli to může v dnešní době znít šíleně, bývaly doby, kdy i dnešní historická auta bývala nová, a tudíž si je lidé kupovali nikoli jako artefakty k obdivování v garážích, ale jako dopravní prostředky. Čistě teoreticky je tedy možné používat i auto...
„Existuje důvod, proč do MX-5 nenacpat poslední generaci Chevy Small Blocku LS3? ” František Čáslavský
V případě současné generace NC existuje, protože její motor už používá hliníkový blok a jeho nahrazení velkým osmiválcem by znamenalo naprosté zničení precizního vyvážení vozu. Ale první dvě generace, NA a NB, mají čtyřválce s litinovým blokem,...