I veterán byl nový

Ahoj, pohrávám si s myšlenkou pořídit staré sportovní auto (v mém případě 1970 Ford Mustang, ale mohlo by se to týkat i něčeho jiného) a upravit ho tak, aby se dalo používat každý den. Myslíš, že taková věc může mít smysl? Jaké úpravy bys v takovém případě volil?
Vojta Podešva
Jakkoli to může v dnešní době znít šíleně, bývaly doby, kdy i dnešní historická auta bývala nová, a tudíž si je lidé kupovali nikoli jako artefakty k obdivování v garážích, ale jako dopravní prostředky. Čistě teoreticky je tedy možné používat i auto ze šedesátých nebo sedmdesátých let k běžné přepravě i bez jakýchkoli úprav. Nicméně člověk 21. století je zhýčkaný a rozmazlený, takže většina z nás by asi nějaké ty úpravy vyžadovala. Jako první krok bych viděl montáž kotoučových (případně účinnějších kotoučových) brzd dopředu, repasi zadních bubnů a o něco málo větší kola s moderními pneumatikami. Dalším krokem by byly modernější tlumiče a tužší pružiny plus silnější stabilizátory (případně doplnění obvykle nepřítomného zadního). Dalším krokem by byla výměna motoru za modernější, nebo alespoň nahrazení karburátoru a klasického rozdělovače vstřikováním paliva a bezkontaktním zapalováním. Kdo někdy zkoušel startovat karburátorové auto za chladného rána, bude tušit proč. A v kombinaci s pěti- nebo šestistupňovým manuálem získáte i lepší spotřebu paliva a kultivovanější cestování. Asi poslední z důležitých drobností by byla modernější světla, ať už jde o přední světlomety nebo LED zadní blinkry a světla – drobná ztráta originality bývá příjemnější než ztráta původních tvarů, až řidič jedoucí za vámi přehlédne brzdovky. Tyto věci by mohly stačit k tomu, aby se i 40 let staré auto dalo provozovat jen s drobným diskomfortem, pokud se smíříš s horší bezpečností a budeš se vyhýbat soli na silnicích.
Vojta Dobeš

Další Odpovědi

„Zdravím redakci. Tak se moje hledání začíná ubírat trošku jiným směrem než k původně zvažovanému SUV, i když mám pořád ještě v plánu jít vyzkoušet Subaru Forester. Momentálně uvažuji o BMW 320d, případně o Volvu V60 D3, což jsou auta, která se s trochou snahy dají najít v podobné ceně. Od Volva čekám trošku prostornější interiér, jízdní vlastnosti na hraně neřeším. Do výběru se mi však překvapivě vloudilo i Suzuki Kizashi, u kterého bych se chtěl zeptat na spotřebu, hlavně ve městě. Dá se dostat na 9 litrů na 100 km? No a jako poslední se mi líbí Alfa Romeo Giulietta 1.4 170 koní. Je sice nejmenší, ale na Slovensku se dá nová koupit podstatně levněji než u nás. Jaké máte zkušenosti s vaší dlouhodobě testovanou Alfou? Díky za odpověď. ” Jiří Lon
Tak tentokrát od konce. Giulietta je sice okouzlující, ale také působí poněkud „nedodělaným“ dojmem. Jako vážně skvělé auto, které se ale zaseklo ve fázi předsériového prototypu. Kizashi je zajímavé auto, ale spotřeba se pod 9 litrů dostane jen s...
„Vyrážíme s kamarády na dovolenou na Floridu a přemýšlíme, jaké auto si máme pronajmout. V tuto chvíli se rozhodujeme mezi Chevroletem Impala a Fordem Escape. Budeme čtyři s velkými kufry, takže potřebujeme velký zavazadlový prostor. Co by sis vybral ty? Případně, napadá tě nějaká vhodná alternativa? ” Marek Zurian
Zastávám názor, že na dovolené by měl člověk vyzkoušet navštívenou zemi se vším všudy – včetně místní kuchyně, zvyků a, pokud je to možné, také automobilů. Takže z této dvojice bych rozhodně sáhl po Impale, která patří mezi poslední klasické...
„Dobrý den . Potřeboval bych poradit o výberu auta . Strýc si chce kupovat nové auto a přemýšlí nad těmito : Škoda Superb 3,6 FSI , Audi A6 3,0 TDI nebo TFSI a Jaguar XF (facelift) 3,0D(240koní) nebo 3,0 V6 , nebo pokud byste doporučil něco jiného ... S autem hodně jezdí dlouhé cesty po republice . Díky za odpověď ...” Vašek
Dobrý den, díky za otázku. Jednoznačně nejlepší volbou je Jaguar XF v naftě, tedy alespoň co se ježdění týče. A i po stránce spolehlivosti je na tom výrazně lépe než kdy dřív. Pokuď by mu nevyhovoval pak jen na řadě Superb - spolehlivost, cena,...
„Mám si koupit radši nový Mercedes SL, nebo Jaga XK? Obojí kabrio. Nové SL bude asi technologicky lepší, ale má přeplňovaný osmiválec. Ale zase má pevnou střechu. Jaguar je samozřej-mě hezčí, bude mít lepší interiér, materiály apod., ale bude mít jen plátěnou střechu, což asi bude znamenat hluk při vyšších rychlostech. Ale zase má atmosférický osmiválec. Jediné, co jsem našel podobného, je Ferrari California, ale to zase zní jako sekačka. Mám radši ten hrubší britský zvuk astonů nebo jaguarů než italské, formuli připomínající osmiválce. Žádné jiné zajímavé kabrio v této třídě asi není, co? Zajímají mě prémiovější značky, ne například třída E AMG nebo BMW řady 3. A potřebuji i použitelný kufr, takže Audi R8 odpadá… Teď mám Jaguar XK 5.0 kupé a skvěle mi vyhovuje.” Koudy
Pokud je hlavním důvodem pro výměnu auta touha po kabriu, zůstal bych u XK. Plátěné střechy bych se v tomto ohledu ­nebál, co do izolačních vlastností na tom jsou leckdy lépe než plechové. Mercedes SL je technologicky lepší auto, ale bude se ti...
„Podla akých pravidiel, alebo aké obmedzenia platili na motory v rallye skupine B, pretože niektoré autá mali prepĺňané 2-litrové štvorvalce, Audi 5-valec, Metro 6R4 atmosférický šesťvalec. A prečo sa Moskvič pokúšal postaviť auto kategórie Rally skupiny B a rovnako aj Lada Eva?” Kubo Bača
Ve skupině B existovaly čtyři podkategorie, rozdělené podle objemu motoru a minimální hmotnosti, přičemž pro přeplňované motory byl povolený objem vydělen koeficientem 1,4. Do nejvyšší kategorie spadaly vozy s atmosférickými motory o objemu do 4000...
„Ahoj Vojto, měl bych čistě hypotetický dotaz – jak by se chovalo auto, které by mělo např. 60 koní a 500 Nm oproti úplně identickému (hmotnost, zpřevodování, otáčky apod.) autu s parametry 500 koní a 60 Nm? Záměrně jsem rozdíly mezi výkonem a točivým momentem přehnal – zajímalo by mě, jak by se které auto v praxi projevovalo, jak by bylo rychlé, pružnost, akcelerace apod. ” Díky, Honza
Stačí si představit, že do jednoho ze dvou stejných aut namontuješ motor ze zemědělského traktoru, zatímco druhé osadíš motorem ze superbiku. První bude vynikající, pokud potřebuješ tahat těžké přívěsy, překonávat náročný terén a podobně – bude mít...
„Potreboval by som radu a jedná sa o M3 E92. Ako by ovplyvnilo jazdu a ovládatelnosť, alebo čo by sa zmenilo (oproti štandardnému obutiu pneumatík), keby sme obuli vpredu 255ky a vzadu 285ky v rozmere 19 palcov? A ďalej ohladom motora. Je lepšie ponechať klasiku (atmosféru), alebo upraviť ho (kompresorom) napr. od G-Power, Gintani, ESS? Čo by bolo lepšie na okresky a aj na okruhy?” Daniel Dubec
To ti přesně může říct jen někdo, kdo už to vyzkoušel – a to já nejsem. V každém případě bude mít více přilnavosti, otázkou je, co se stane s ovladatelností a chováním na limitu. Auto možná bude o něco málo „kousavější“, ale běžný řidič nejspíš...
„Mám dotaz ohledně Subaru Legacy poslední generace. Pohrávám si s myšlenkou pořídit ji s motorem 2.5 s LPG, ale zarazilo mě, že naši prodejci ji nabízejí jen s Lineartronikem, a já bych raději manuál. To se opravdu neprodává s manuálem třeba v zahraničí? A další podotázka… Ještě si pohrávám s myšlenkou na BMW 320 s xDrive. Jak je na tom motor s reálnou spotřebou? ” Jiří Lon
Motor 2,5 l se do Legacy na evropském trhu opravdu dodává jen v kombinaci s převodovkou CVT (Lineartronic), pro USA se ale vyrábí i varianta se šestistupňovým manuálem, takže by se dalo uvažovat o variantě „šedého dovozu“, který by možná dokonce...
„Jsem majitelem Fordu Mustang GT z roku 2005 a zajímalo by mě, jestli je možné, že je vybaven samosvorným diferenciálem. Napadlo mě to, jelikož při zvednutém voze, když roztočím jedno kolo, to druhé se otáčí stejným směrem. Navíc se při mokré vozovce, nebo nedejbože na sněhu chová tak, že v podstatě není možné jet s autem rovně, zadek se pořád snaží mě předběhnout. Nějaký podíl na tom má jistě i tuhá zadní náprava, ale tu má třeba Defender taky a takhle se nechová. Díky za odpověď. ” Ondra
Možné to je, i když otáčení kol v opačném směru by nasvědčovalo spíše přítomnosti otevřeného diferenciálu. Pokud se tě ovšem neustále snaží předběhnout zadek auta, nebude chyba v diferenciálu a ani v tuhé zadní nápravě – ta sice může za odskakování...
„Slyšel jsem něco o slovíčku apex. Co to je a kde to hledat?” Hnidomil
Apex je bod, jehož úspěšné a opakované nalezení bude pro tvůj řidičský život podobně důležité jako nalezení bodu G pro tvůj život sexuální. Jde o místo, kde se tvoje kola dotknou nebo nejvíce přiblíží vnitřní straně zatáčky. Obvykle bývá posunut...