I veterán byl nový

Ahoj, pohrávám si s myšlenkou pořídit staré sportovní auto (v mém případě 1970 Ford Mustang, ale mohlo by se to týkat i něčeho jiného) a upravit ho tak, aby se dalo používat každý den. Myslíš, že taková věc může mít smysl? Jaké úpravy bys v takovém případě volil?
Vojta Podešva
Jakkoli to může v dnešní době znít šíleně, bývaly doby, kdy i dnešní historická auta bývala nová, a tudíž si je lidé kupovali nikoli jako artefakty k obdivování v garážích, ale jako dopravní prostředky. Čistě teoreticky je tedy možné používat i auto ze šedesátých nebo sedmdesátých let k běžné přepravě i bez jakýchkoli úprav. Nicméně člověk 21. století je zhýčkaný a rozmazlený, takže většina z nás by asi nějaké ty úpravy vyžadovala. Jako první krok bych viděl montáž kotoučových (případně účinnějších kotoučových) brzd dopředu, repasi zadních bubnů a o něco málo větší kola s moderními pneumatikami. Dalším krokem by byly modernější tlumiče a tužší pružiny plus silnější stabilizátory (případně doplnění obvykle nepřítomného zadního). Dalším krokem by byla výměna motoru za modernější, nebo alespoň nahrazení karburátoru a klasického rozdělovače vstřikováním paliva a bezkontaktním zapalováním. Kdo někdy zkoušel startovat karburátorové auto za chladného rána, bude tušit proč. A v kombinaci s pěti- nebo šestistupňovým manuálem získáte i lepší spotřebu paliva a kultivovanější cestování. Asi poslední z důležitých drobností by byla modernější světla, ať už jde o přední světlomety nebo LED zadní blinkry a světla – drobná ztráta originality bývá příjemnější než ztráta původních tvarů, až řidič jedoucí za vámi přehlédne brzdovky. Tyto věci by mohly stačit k tomu, aby se i 40 let staré auto dalo provozovat jen s drobným diskomfortem, pokud se smíříš s horší bezpečností a budeš se vyhýbat soli na silnicích.
Vojta Dobeš

Další Odpovědi

„Potreboval by som radu a jedná sa o M3 E92. Ako by ovplyvnilo jazdu a ovládatelnosť, alebo čo by sa zmenilo (oproti štandardnému obutiu pneumatík), keby sme obuli vpredu 255ky a vzadu 285ky v rozmere 19 palcov? A ďalej ohladom motora. Je lepšie ponechať klasiku (atmosféru), alebo upraviť ho (kompresorom) napr. od G-Power, Gintani, ESS? Čo by bolo lepšie na okresky a aj na okruhy?” Daniel Dubec
To ti přesně může říct jen někdo, kdo už to vyzkoušel – a to já nejsem. V každém případě bude mít více přilnavosti, otázkou je, co se stane s ovladatelností a chováním na limitu. Auto možná bude o něco málo „kousavější“, ale běžný řidič nejspíš...
„Existuje nějaký přeplňovaný motor do dvou litrů objemu, který má „koule“? Myslím z těch moderních, downsizovaných. ” Hulidopapulos
Požadovanou výbavičkou je nepochybně obdařena přeplňovaná šestnáctistovka z Mini. Charakter nelze tomuto motoru upřít ani v některých aplikacích u PSA, například v nejsilnějším RCZ, ale teprve brblání a prskání do výfuku v Cooperu S si člověka...
„Při pohledu na „Dacii Duster“ připravenou pro závod do vrchu na americké hoře Pike’s Peak mě napadlo, kolik toho musí při přerodu sériového auta v závodní zůstat, aby vůbec bylo možné použít původní název. Skelet karoserie? Blok motoru?” Mopař
To záleží čistě na pravidlech závodů, kterých se s výsledkem chceš účastnit. Existují závodní série, kde ti dovolí změnit tak maximálně nastavení podvozku, a dokonce ti v zájmu vyrovnanosti určí, jakým autem a s jakými díly budeš jezdit (například...
„Děkuju za minulou odpověď k Subaru Legacy. Momentálně se můj seznam zúžil na trochu nesourodou trojici. Moje požadavky jsou pružný, úsporný motor, rozumná výbava, kufr schopný pojmout kočárek a pokud možno kočár. Cena do 600 tisíc a nájezd do 50 tisíc kilometrů. Mazda 6 2.2 MZR-CD by vyhovovala, jen chybí 4x4. U BMW 320xd se obávám, že nepojme kočár. Poslední volba je Forester 2.0d, na SUV jsem zvyklý, ale slyšel jsem nepříznivé zvěsti o jeho spolehlivosti. Takže dotaz – vleze se do BMW 3 v kombíku ten otravný kočár? A za kolik dokáže jezdit reálně 330xd po městě? Ten motor by se mi opravdu moc líbil.” Jiří Lon
S 330xd jsem nikdy nejezdil, ale i aktuální generace 535d byla schopná pohybovat se v městském provozu s rozumnou spotřebou, řádově do osmi litrů. Pokud jde o kočárek, nemám tušení – kočárky se mezi testovanými vozidly příliš nevyskytují. Nejlepší...
„Mám dotaz ohledně Subaru Legacy poslední generace. Pohrávám si s myšlenkou pořídit ji s motorem 2.5 s LPG, ale zarazilo mě, že naši prodejci ji nabízejí jen s Lineartronikem, a já bych raději manuál. To se opravdu neprodává s manuálem třeba v zahraničí? A další podotázka… Ještě si pohrávám s myšlenkou na BMW 320 s xDrive. Jak je na tom motor s reálnou spotřebou? ” Jiří Lon
Motor 2,5 l se do Legacy na evropském trhu opravdu dodává jen v kombinaci s převodovkou CVT (Lineartronic), pro USA se ale vyrábí i varianta se šestistupňovým manuálem, takže by se dalo uvažovat o variantě „šedého dovozu“, který by možná dokonce...
„Zdravím Autocar, redaktory i čtenáře… Už je to pěkných pár let, co si pravidelně kupuji Autocar (moc díky za skvělé čtení), a i když mi týdeník chybí, tak jste pořád super. Upřímně jsem už celkem zoufalý – nikdy bych neřekl, že výběr nového auta bude tak náročný. Každopádně se mi výběr zúžil na dva, resp. tři adepty, a to Mini Cooper S, Toyobaru, popř. RR Evoque. Auto potřebuji na každodenní dojíždění do práce, cca 30 km do města, popř. odvoz na dovolenou apod. Ročně najedu okolo 35 000 km a po pravdě se trochu bojím pohonu zadních kol v zimě, znáte silničáře… Budu rád za jakékoli rady, poznámky a návrhy. S pozdravem ” Marcus
Toyobaru jsem jako jediné z této trojice zatím neřídil, ale přesto by asi bylo mojí první volbou. Ve srovnání s Coope-rem S bude podobně rychlé, podobně (ne)praktické a podobně (ne)pohodlné. Dokonce i stojí podobné peníze. Nabídne ale čistší,...
„Ahoj, co si myslíš o Peugeotech 206 RC a 306 GTi? Který z nich je lepší? ” Mopař
Snadná otázka. Kdykoli, za jakýchkoli okolností a v jakémkoli ohledu 306 GTi, jeden z posledních „správných“ peugeotů. Nechci být hrubý, ale 206 RC si nezaslouží být s ním zmiňována v jedné větě.
Vojta Dobeš
„Zdravím redakci. Tak se moje hledání začíná ubírat trošku jiným směrem než k původně zvažovanému SUV, i když mám pořád ještě v plánu jít vyzkoušet Subaru Forester. Momentálně uvažuji o BMW 320d, případně o Volvu V60 D3, což jsou auta, která se s trochou snahy dají najít v podobné ceně. Od Volva čekám trošku prostornější interiér, jízdní vlastnosti na hraně neřeším. Do výběru se mi však překvapivě vloudilo i Suzuki Kizashi, u kterého bych se chtěl zeptat na spotřebu, hlavně ve městě. Dá se dostat na 9 litrů na 100 km? No a jako poslední se mi líbí Alfa Romeo Giulietta 1.4 170 koní. Je sice nejmenší, ale na Slovensku se dá nová koupit podstatně levněji než u nás. Jaké máte zkušenosti s vaší dlouhodobě testovanou Alfou? Díky za odpověď. ” Jiří Lon
Tak tentokrát od konce. Giulietta je sice okouzlující, ale také působí poněkud „nedodělaným“ dojmem. Jako vážně skvělé auto, které se ale zaseklo ve fázi předsériového prototypu. Kizashi je zajímavé auto, ale spotřeba se pod 9 litrů dostane jen s...
„Proč se pro pedál akcelerátoru v autě používá slovo „pedál plynu, plynový pedál“? Opravdu by mě to zajímalo. Ještě jsem na to nepřišel. Co vy?” Pepa
Nepodařilo se mi zjistit nic stoprocentního a ověřeného, nicméně předpokládám, že označení „plynový pedál“ přišlo do češtiny z americké angličtiny, ve které se akcelerátoru říká „gas pedal“. Slovo „gas“ přitom sice v překladu znamená „plyn“, ale...
„Existuje důvod, proč do MX-5 nenacpat poslední generaci Chevy Small Blocku LS3? ” František Čáslavský
V případě současné generace NC existuje, protože její motor už používá hliníkový blok a jeho nahrazení velkým osmiválcem by znamenalo naprosté zničení precizního vyvážení vozu. Ale první dvě generace, NA a NB, mají čtyřválce s litinovým blokem,...