I veterán byl nový

Ahoj, pohrávám si s myšlenkou pořídit staré sportovní auto (v mém případě 1970 Ford Mustang, ale mohlo by se to týkat i něčeho jiného) a upravit ho tak, aby se dalo používat každý den. Myslíš, že taková věc může mít smysl? Jaké úpravy bys v takovém případě volil?
Vojta Podešva
Jakkoli to může v dnešní době znít šíleně, bývaly doby, kdy i dnešní historická auta bývala nová, a tudíž si je lidé kupovali nikoli jako artefakty k obdivování v garážích, ale jako dopravní prostředky. Čistě teoreticky je tedy možné používat i auto ze šedesátých nebo sedmdesátých let k běžné přepravě i bez jakýchkoli úprav. Nicméně člověk 21. století je zhýčkaný a rozmazlený, takže většina z nás by asi nějaké ty úpravy vyžadovala. Jako první krok bych viděl montáž kotoučových (případně účinnějších kotoučových) brzd dopředu, repasi zadních bubnů a o něco málo větší kola s moderními pneumatikami. Dalším krokem by byly modernější tlumiče a tužší pružiny plus silnější stabilizátory (případně doplnění obvykle nepřítomného zadního). Dalším krokem by byla výměna motoru za modernější, nebo alespoň nahrazení karburátoru a klasického rozdělovače vstřikováním paliva a bezkontaktním zapalováním. Kdo někdy zkoušel startovat karburátorové auto za chladného rána, bude tušit proč. A v kombinaci s pěti- nebo šestistupňovým manuálem získáte i lepší spotřebu paliva a kultivovanější cestování. Asi poslední z důležitých drobností by byla modernější světla, ať už jde o přední světlomety nebo LED zadní blinkry a světla – drobná ztráta originality bývá příjemnější než ztráta původních tvarů, až řidič jedoucí za vámi přehlédne brzdovky. Tyto věci by mohly stačit k tomu, aby se i 40 let staré auto dalo provozovat jen s drobným diskomfortem, pokud se smíříš s horší bezpečností a budeš se vyhýbat soli na silnicích.
Vojta Dobeš

Další Odpovědi

„Chtěl bych vás poprosit o radu. Mám vybraných několik aut, o která bych měl zájem, ale nedokážu posoudit, které z nich je to pravé, vyhovovala by mi všechna. Je to Kia cee’d, Citroe¨n C4, Ford Focus, Renault Mégane a jedno z následujících dvou: Renault Laguna a Citroe¨n C5, s nějakou vhodnou motorizací. S pozdravem ” Adamik
Tvůj výběr je nejen velmi široký, ale především nečitelný – mezi Méganem nebo C4 v základní výbavě, které patří k nejlevnějším použitelným rodinným autům na našem trhu, a špičkově vybaveným Focusem nebo dokonce C5 či Lagunou je obrovská propast. Ve...
„Používáš meziplyn? Popřípadě znáš vůbec ještě někoho, kdo jej používá (mám na mysli poctivý, s dvojím vyšlápnutím spojky)? Nebo už tato technika je definitivně pohřbená pod tlakem (ne)dostačujících synchronů, DSG a CVT?” Miataman
Pravý meziplyn nepoužívám – po pravdě řečeno k tomu u auta s fungujícími synchrony nevidím žádný zásadní důvod a hlavně jsem moc líný a nešikovný na to, abych se ho pořádně naučil. Takže používám jen „nepravý“ meziplyn bez dvojího vyšlápnutí spojky...
„Ahoj Vojto, myslíš, že v Praze tato garnitura (myslím zeleno-evropskou, ne jen ty šáši, co nám teď „vládnou“) stihne ještě zavést ekologické zóny s omezením vjezdu? V návaznosti se pak ptám, zda se Escalade Hybrid dělal i ve verzi EXT, jelikož pochopitelně pick-up je slušnost, a kolik taková věc stojí v „říši“? Díky. ” B. Mursík
Obávám se, že příchod „zelených“ zón v centru, vyhrazených jen pro politicky korektní ekovozy, je značně pravděpodobný. Můžu tě ale potěšit, Cadillac Escalade Hybrid se opravdu dělá i ve verzi EXT, i když já osobně si myslím, že vlastnictví...
„Jako fanoušek velkých amerických limuzín uvažuji o tom, že si splním sen a nechám si dovézt ze zámoří Cadillac STS, ale současně se docela zajímám o bezpečnost. Slyšel jsem, že ve skutečnosti to s bezpečností u amerických aut není tak horké. Jak se liší evropské a americké crash testy nebo bezpečnostní předpisy obecně? ” Ondra Fabián
Nejsem v metodice nárazových zkoušek natolik kovaný, abych mohl fundovaně popsat veškeré rozdíly, ale osobně mám sklony důvěřovat spíše americkým testům NHTSA, které nerozdávají body na položky nesouvisející se samotným nárazem, jako jsou akustická...
„Dělá dnes ještě někdo dvoubarevná auta? Mimo Ypsilonu mě nic nenapadá. ” Slávek Smisitel
Jde o definici „dvoubarevnosti“ – pokud ti stačí střecha v jiné barvě, pak máš před sebou velmi široký výběr. Ale pokud ti jde o dvoubarevnou karoserii jako takovou, napadá mě v tuto chvíli opravdu jen ona Lancia Ypsilon (samozřejmě vynechávám...
„Ahoj, vyplatí se jezdit nesmyslným autem s motorem 1.6 20v o výkonu 118 kW a spotřebou cca 12-20 litrů do práce jen proto, že umí být na dalších světlech první? ” Luboš Světík
Bylo by lepší, kdyby kromě toho umělo projet zatáčku bokem, ale i tak to rozhodně stojí za to, pokud ti to dělá radost.
Vojta Dobeš
„Vyrážíme s kamarády na dovolenou na Floridu a přemýšlíme, jaké auto si máme pronajmout. V tuto chvíli se rozhodujeme mezi Chevroletem Impala a Fordem Escape. Budeme čtyři s velkými kufry, takže potřebujeme velký zavazadlový prostor. Co by sis vybral ty? Případně, napadá tě nějaká vhodná alternativa? ” Marek Zurian
Zastávám názor, že na dovolené by měl člověk vyzkoušet navštívenou zemi se vším všudy – včetně místní kuchyně, zvyků a, pokud je to možné, také automobilů. Takže z této dvojice bych rozhodně sáhl po Impale, která patří mezi poslední klasické...
„Ahoj Vojto, to jsem zase já. Už párkrát jsem se tě tu dotazoval na tvůj názor na porovnání dvou vozidel. Postupem času to vykrystalizovalo takto: Z výběru mezi Mondeem a C5 zůstal Citroe¨n a původně plánovaný naftový motor byl s ohledem na to, že ročně najezdím tak 7 až 8 tisíc kilometrů, převážně po krátkých trasách, nahrazen benzínovým. Zajímá mě ojetina s nájezdem do 100 tisíc kilometrů a jedinými dvěma kandidáty jsou v tuto chvíli Citroe¨ny C5 kombi, na hydropneumatickém podvozku a s motorem 1,8 a 2,0 litru, aktuální generace. Nechci, aby mi auto vysálo peněženku, ale zároveň netoužím po lenochovi a brzdě provozu. Co by sis vybral ty? A pokud bys měl na vybranou mezi nákupem v cizině (Německo) a v Čechách, co bys volil, s ohledem na spolehlivost, garanci původu, kilometrů apod.?” Pepa
Bez velkého přemýšlení bych sáhl po dvoulitru. C5 je opravdu dosti velké auto a slabší 1.8, nebo nedejbože základní 1.6 VTi, se s ním budou trápit – což neprospěje ani tvojí pohodě za volantem, ani spotřebě. Je dost pravděpodobné, že při normálním...
„Ahoj Vojto, předem zdravím tebe i celou redakci a moc vám děkuji za pěkné čtení. Jak už to tak na světě bývá, my jsme se rozrostli a naše stávající auta nám už nestačí, budeme pořizovat větší vozítko. Padl mi do oka Seat Cordoba Vario 1.9 SDI, r. 2002. Proto by mě zajímal tvůj názor na tento vůz, co se týká náročnosti na údržbu a co by mě čekalo za investice apod. Nebo bys mi doporučoval něco jiného? Nechci auto s turbem, nepotřebuji výkon, zajímá mě spotřeba, spolehlivost a nenáročnost údržby. Předem moc díky za odpověď.” Michal
Přiznám se, že zrovna starý Seat Cordoba nepatří mezi auta, o která bych se někdy intenzivně zajímal – svým způsobem je to sice obdoba mého milovaného Mercedesu 240D (W123), ale bez jeho kouzla, stylu a šarmu. Takže ti neposloužím konkrétními...
„Ahoj, existuje nějaký rozumný důvod, proč americká autorádia chytají jen liché frekvence?” Tomáš Černák
Ano, v USA se vydávají frekvence vždycky „ob číslo“, tedy desetinné místo zůstává vždycky liché. Výhodou může být například rychlejší ladění ve „skocích“ po 0,2 MHz, nevýhodou je samozřejmě to, že v americkém autě s neupraveným původním rádiem u nás...