Bezpečnost za mořem

Jako fanoušek velkých amerických limuzín uvažuji o tom, že si splním sen a nechám si dovézt ze zámoří Cadillac STS, ale současně se docela zajímám o bezpečnost. Slyšel jsem, že ve skutečnosti to s bezpečností u amerických aut není tak horké. Jak se liší evropské a americké crash testy nebo bezpečnostní předpisy obecně?
Ondra Fabián
Nejsem v metodice nárazových zkoušek natolik kovaný, abych mohl fundovaně popsat veškeré rozdíly, ale osobně mám sklony důvěřovat spíše americkým testům NHTSA, které nerozdávají body na položky nesouvisející se samotným nárazem, jako jsou akustická upozornění na pásy nebo varování před autem v mrtvém úhlu. Možná proto jsou také výsledky testů NHTSA mnohem rozmanitější, na rozdíl od Euro NCAP, kde většina automobilek považuje nezískání pěti hvězdiček za tragédii. Pokud jde o bezpečnost amerických aut jako takových, neviděl bych zásadní rozdíl oproti evropským vozům – ostatně na stránkách www.safecar.gov jsou i hodnocení evropských aut, a lze tedy získat dobré srovnání. Cadillac STS z něj ve srovnání s jinými stejně starými vozy nevychází na špici (což je u poměrně starého modelu pochopitelné), ale ani nijak nezaostává. Na druhou stranu, chceš-li tradiční americkou limuzínu, nejsem si jist, jestli je STS jakožto americký pokus napodobit BMW řady 7 ideální volbou. Co třeba prehistorický, ale podle crash testů extrémně bezpečný Lincoln Town Car?
Vojta Dobeš

Další Odpovědi

„Ahoj, dalo by se BMW E46 330xd předělat na čistou předokolku? ” Veverka
Určitě dalo, i když mě nenapadá jiný důvod, proč to zkoušet, než je silná intoxikace návykovými látkami, případně sázka. V každém případě by ale rozhodně nestačilo jen odpojit pohon zadních kol – už jen proto, že standardní rozvodovka, přenášející...
„Ahoj Vojto, vyplatí se pořídit si nový nebo ojetý Saab, když je automobilka v krachu? Co to udělá s cenami? ” Crazy Ivan
Myslím, že pořízení ­nového Saabu by se za čas vyplatit mohlo. Ovšem záměrně říkám „za čas“, protože nejdříve je třeba nechat prodejce, aby se náležitě smířili se situací a uvědomili si neprodejnost svých skladových zásob. Ale potom, až jejich...
„Ahoj Vojto, chtěl bych si na jaro pořídit nějaké sportovní auto na okresky kolem Rožnova. Moc se mi líbí Fiat Barchetta, ale má jen dvě místa, takže bych možná dal přednost spíše Hyundai Coupé v automatu. Přemýšlím ale i o Golfu III GTD, nízká spotřeba a možnost nachipovat ho na pořádný výkon mě skutečně lákají. Je to asi můj favorit… Díky za rady. ” Ondra Chamilla
Obávám se, že na zakroucené horské okresky nebude ani jedno z těchto aut to pravé. Barchetta může alespoň nabídnout příjemné svezení, pokud se chceš kochat, ale Golf třetí generace nebyl svým podvozkem oslnivý nikdy, natož s těžkým turbodieselem. A...
„Jsem majitelem Fordu Mustang GT z roku 2005 a zajímalo by mě, jestli je možné, že je vybaven samosvorným diferenciálem. Napadlo mě to, jelikož při zvednutém voze, když roztočím jedno kolo, to druhé se otáčí stejným směrem. Navíc se při mokré vozovce, nebo nedejbože na sněhu chová tak, že v podstatě není možné jet s autem rovně, zadek se pořád snaží mě předběhnout. Nějaký podíl na tom má jistě i tuhá zadní náprava, ale tu má třeba Defender taky a takhle se nechová. Díky za odpověď. ” Ondra
Možné to je, i když otáčení kol v opačném směru by nasvědčovalo spíše přítomnosti otevřeného diferenciálu. Pokud se tě ovšem neustále snaží předběhnout zadek auta, nebude chyba v diferenciálu a ani v tuhé zadní nápravě – ta sice může za odskakování...
„Ahoj, před několika lety jsem míval starý Opel Calibra, a i když měl spoustu problémů a pod kapotou ten nejslabší osmiventilový dvoulitr, měl jsem ho prostě rád. A když se potíže staly neúnosnými a já ho musel prodat, začalo se mi stýskat a chtěl bych si časem pořídit Calibru další, třeba už jen na dovolené a „na hraní“. Chtěl bych druhou generaci, po faceliftu a pokud možno z posledního roku výroby, prý existovala i nějaká speciální omezená série, která se u nás nejspíš nesežene. Chci auto bez koroze a neoježděné na našich silnicích. Pokud možno aby mělo kožená sedadla a láká mě dvoulitrový motor s turbem. Jen mi moc nevoní náhon na všechna kola, prý s ním bývaly problémy, a náhon na zadek už bývá nefunkční. Moje představa o výbavě jsou elektrická okna, funkční klimatizace, kůže, palubní počítač, výškově nastavitelný volant, vyhřívané sedačky. To všechno s rozpočtem nějakých 80 až 100 tisíc. Myslíš, že se dá takové auto sehnat?” Petr
Sehnat se dá cokoli, když má člověk dostatek odhodlání, času a peněz. Peníze ve tvém případě nebudou zásadní problém, protože v cenách Opelů Calibra je těch zhruba 4000 eur, které jsi ochoten zaplatit, poměrně hodně peněz. Takže zbývá jen obrnit se...
„Každý dnes mluví o co největší bezpečnosti, jak jsou důležité správně nahuštěné pneumatiky s dostatečně vysokým vzorkem a aby nebyly moc staré, jak máme dodržovat bezpečné odstupy a nevím co ještě, ale zajímalo by mě, jak je potom možné, že u dnešních nových aut ještě stále narážíme na bubnové brzdy – namátkou Fabia nebo třeba právě představené Clio. Kde je ten pokrok, když jedna z nejdůležitějších součástí auta z hlediska bezpečnosti zůstává stejná jako před padesáti lety?” David Otáhal
Pokrok je hezká věc, ale zásada „když něco funguje, nech to být“ má také něco do sebe. Bubnové brzdy se na malých, slabých autech s úzkými pneumatikami používají prostě proto, že není důvod používat kotoučové. Většinu brzdného účinku totiž vzhledem...
„Při pohledu na „Dacii Duster“ připravenou pro závod do vrchu na americké hoře Pike’s Peak mě napadlo, kolik toho musí při přerodu sériového auta v závodní zůstat, aby vůbec bylo možné použít původní název. Skelet karoserie? Blok motoru?” Mopař
To záleží čistě na pravidlech závodů, kterých se s výsledkem chceš účastnit. Existují závodní série, kde ti dovolí změnit tak maximálně nastavení podvozku, a dokonce ti v zájmu vyrovnanosti určí, jakým autem a s jakými díly budeš jezdit (například...
„Chtěl bych si pro radost pořídit Maserati 3200. Nemáš nějakou zkušenost? Někde píšou, že je lepší manuál, na spolehlivost a sílu motoru prý automat. Jen se trochu bojím toho servisu. Třeba na alfy se už šikovní servisáci najdou, ale na Maserati jsem nenašel snad nic kromě značkového. Roční nájezd počítám cca 2000 km. Co říkáš na volbu ty? Je to hlavně srdeční záležitost. Jinak časopis kupuji od začátku a všem vám do budoucna fandím. Děkuji za odpověď.” Roman
Bohužel neznám nikoho dostatečně šíleného na to, aby si takovou věc skutečně koupil, ale vzpomínám si, že o tom kdysi jeden z mých odvážnějších kamarádů reálně uvažoval. Vedle obvyklých problémů se spolehlivostí a cenou údržby i náhradních dílů je...
„Zdravím, Vojto, mám na tebe dotaz ohledně délky převodů u dnešních aut. Často se setkávám s výtkami (naposledy tvůj test Hondy Civic v TopGearu) na příliš dlouhé převodové stupně, které „zabíjejí“ motor. Mně se nedaří přijít na to, kam na to ti lidi chodí? Proč jim připadají rychlosti moc dlouhé? Já nejvyšší převod chápu, beru a požaduju jako ekonomický kvalt, který prostě zařadím na dálnici a pomůže mi tak snížit spotřebu. U rodinného auta jsem snad ale ještě neviděl u šestistupňové manuální převodovky rychlost na nejvyšší stupeň vyšší než 40 km na 1000 otáček motoru. A to mně osobně přijde jako zoufale málo. Na šestistupňovou převodovku. Jezdím pravidelně se dvěma auty (BMW e30 a MB W168), oboje mají pětistupňovou převodovku a na nejvyšší stupeň mají těch samých cca 40 km na 1000 ot. Což mi přijde jako odpovídající hodnota. To jsou ale pětikvalty. Když ty samé převody najednou rozdělím na šest dílů, dostanu tím, podle mě naopak, převodovku krátkou. Já bych u rodinného auta se šestistupňovou převodovkou čekal právě ten šestý stupeň ještě delší. Nepřijde mi totiž zrovna jako bůhvíjaká výhoda šestého stupně výsledek, kdy při dálniční povolené 130 motor točí nějakých 3300 otáček. Nebo teda nerozumím tomu, proč by tam ten šestý stupeň měl vůbec být, když to samé zvládá s přehledem (jistě, když už vůbec nic jiného) levnější pětistupňová převodovka. Když tak mě prosím usměrni, oprav, případně vysvětli, co chápu špatně.” Petr Vícha
Odstupňování převodů je, podobně jako odladění podvozku, jedním z těch aspektů konstrukce automobilů, které se bez opravdu hlubokých znalostí a porozumění technice lépe hodnotí a popisují subjektivně než snahou o „inženýrský“ přístup. Přílišná snaha...
„Ahoj Vojto, to jsem zase já. Už párkrát jsem se tě tu dotazoval na tvůj názor na porovnání dvou vozidel. Postupem času to vykrystalizovalo takto: Z výběru mezi Mondeem a C5 zůstal Citroe¨n a původně plánovaný naftový motor byl s ohledem na to, že ročně najezdím tak 7 až 8 tisíc kilometrů, převážně po krátkých trasách, nahrazen benzínovým. Zajímá mě ojetina s nájezdem do 100 tisíc kilometrů a jedinými dvěma kandidáty jsou v tuto chvíli Citroe¨ny C5 kombi, na hydropneumatickém podvozku a s motorem 1,8 a 2,0 litru, aktuální generace. Nechci, aby mi auto vysálo peněženku, ale zároveň netoužím po lenochovi a brzdě provozu. Co by sis vybral ty? A pokud bys měl na vybranou mezi nákupem v cizině (Německo) a v Čechách, co bys volil, s ohledem na spolehlivost, garanci původu, kilometrů apod.?” Pepa
Bez velkého přemýšlení bych sáhl po dvoulitru. C5 je opravdu dosti velké auto a slabší 1.8, nebo nedejbože základní 1.6 VTi, se s ním budou trápit – což neprospěje ani tvojí pohodě za volantem, ani spotřebě. Je dost pravděpodobné, že při normálním...