Otázka na tělo pro motoráře-akademika

Ahoj Vojto, měl bych čistě hypotetický dotaz – jak by se chovalo auto, které by mělo např. 60 koní a 500 Nm oproti úplně identickému (hmotnost, zpřevodování, otáčky apod.) autu s parametry 500 koní a 60 Nm? Záměrně jsem rozdíly mezi výkonem a točivým momentem přehnal – zajímalo by mě, jak by se které auto v praxi projevovalo, jak by bylo rychlé, pružnost, akcelerace apod.
Díky, Honza
Stačí si představit, že do jednoho ze dvou stejných aut namontuješ motor ze zemědělského traktoru, zatímco druhé osadíš motorem ze superbiku. První bude vynikající, pokud potřebuješ tahat těžké přívěsy, překonávat náročný terén a podobně – bude mít spoustu zátahu v nízkých otáčkách, ale bude zoufale pomalé. Druhé bude vyžadovat neustálé řazení a vytáčení do vysokých otáček a bez absurdně komplikované převodovky nebo variátoru bude velmi citlivé na zatížení. Bude však samozřejmě mnohem rychlejší.
Vojta Dobeš

Další Odpovědi

„Přemýšlím o koupi Fiatu Coupé 16VT, všichni mě od něj odrazují, je to dobré auto?” David Marek
Na jednu stranu – ano. Je přitažlivý, jako jedno z mála kupé této kategorie je skutečně použitelný i ve čtyřech a v přeplňované verzi je rychlý. Na stranu druhou – všechno tohle platí jen tehdy, pokud funguje. A to u patnáct let starého...
„Existuje nějaký přeplňovaný motor do dvou litrů objemu, který má „koule“? Myslím z těch moderních, downsizovaných. ” Hulidopapulos
Požadovanou výbavičkou je nepochybně obdařena přeplňovaná šestnáctistovka z Mini. Charakter nelze tomuto motoru upřít ani v některých aplikacích u PSA, například v nejsilnějším RCZ, ale teprve brblání a prskání do výfuku v Cooperu S si člověka...
„V čem může být lepší řadový šestiválec oproti V6, když bude zbytek motoru cca stejný?” Shelby
Je lépe vyvážený, takže má hladší chod, příjemnější zvuk a je ochotnější k vytáčení. Naopak jedinou výhodou vidlicového šestiválce je jeho lepší skladnost, která je také důvodem, proč většina automobilek dlouhé řadové šestky opouští.
Vojta...
„Co vše musím na autě vyměnit, abych mohl jezdit na E85. Respektive upravit. Motor je 2,5litr M20B25 od BMW.” Černá Vovce
Abys mohl jezdit, nepotřebuješ měnit nic. Pokud ale chceš jezdit dlouho, doporučuje se minimálně úprava palivového systému, protože gumové hadice (zejména starších aut) si s alkoholem příliš nerozumějí a mají tendenci se rozpadat. Vhodné bude také...
„Jaký typ lidí si podle tvého názoru kupuje Fabii Monte Carlo – anebo jsem jediný, kdo nechápe význam této edice?” Honza Neumann
Nevím, zatím jsem žádného nepotkal. Ale předpokládám, že půjde o lidi, kteří chtějí obyčejný, relativně schopný hatchback, jenž se alespoň navenek tváří sportovně. Anebo prostě usoudili, že Monte Carlo je jediná varianta Fabie, se kterou se jejich...
„Ahoj, pohrávám si s myšlenkou pořídit staré sportovní auto (v mém případě 1970 Ford Mustang, ale mohlo by se to týkat i něčeho jiného) a upravit ho tak, aby se dalo používat každý den. Myslíš, že taková věc může mít smysl? Jaké úpravy bys v takovém případě volil? ” Vojta Podešva
Jakkoli to může v dnešní době znít šíleně, bývaly doby, kdy i dnešní historická auta bývala nová, a tudíž si je lidé kupovali nikoli jako artefakty k obdivování v garážích, ale jako dopravní prostředky. Čistě teoreticky je tedy možné používat i auto...
„Dá se natrénovat driftování na sněhu jako jednodušší škola pro asfalt? Nebo má asfalt natolik jiné podmínky než sníh, že je to nebe a dudy a nemá to smysl? ” Shelby
Rozhodně je to dobrý začátek. Smýkáním se na sněhu se z tebe sice nestane drifter, ale získáš základní návyky – naučíš se instinktivně dávat kontra a řídit auto plynem. Trénink na opuštěném parkovišti nebo jiné vhodné zasněžené ploše by měl být...
„Ahoj, často kolem sebe slýchávám, že kombíky jsou škaredé a pro nudné páprdy. Našlo by se alespoň tak pět vozů tohoto typu, které jsou opravdu cool? Díky. ” M.I.
To je věc názoru. Podle mě jsou kombíky často mnohem přitažlivější než jejich sesterské sedany, a proto jsou podle mě cool jako takové a některé cool ještě víc. 1. BMW M5 E34: Poslední pětka se „žraločím čumákem“, poslední M5 ručně vyráběná v...
„Ahoj Vojto, chtěl bych si na jaro pořídit nějaké sportovní auto na okresky kolem Rožnova. Moc se mi líbí Fiat Barchetta, ale má jen dvě místa, takže bych možná dal přednost spíše Hyundai Coupé v automatu. Přemýšlím ale i o Golfu III GTD, nízká spotřeba a možnost nachipovat ho na pořádný výkon mě skutečně lákají. Je to asi můj favorit… Díky za rady. ” Ondra Chamilla
Obávám se, že na zakroucené horské okresky nebude ani jedno z těchto aut to pravé. Barchetta může alespoň nabídnout příjemné svezení, pokud se chceš kochat, ale Golf třetí generace nebyl svým podvozkem oslnivý nikdy, natož s těžkým turbodieselem. A...
„Ahoj Vojto, nejdřív musím napsat, že Autocar je ten nejlepší časopis o autech. Jsem pravidelný čtenář a mám narvanou skříň všemi ročníky, co u nás kdy vyšly. A proto si dovoluji dotaz. Potřebuji velmi (!) pohodlný dálniční křižník (priorita). Denně najedu tak 800 kilometrů a z toho minimálně 650 po dálnici (po české dálnici). Nechci nic velkého, protože tam budu z 90 % sám, takže kdyby byla nějaká 2+2 nebo jen dvousedadlo, tak by mi to nijak nevadilo. Ale obávám se, že to nebude až tak pohodlné na denní ježdění (po D1). Taky to nemusí být supersport, jde mi hlavně o to dostat se z Olomouce do Prahy v maximálním pohodlí, ale lenoch by to být taky neměl. A na kufru a spotřebě nezáleží už vůbec. Sám nejsem schopen si v dnešní nabídce vybrat. Myslíš, že bys mi uměl nabídnout tak pět aut s maximální cenovkou okolo milionu? Zvažoval jsem i nějakou ameriku, ty jsou pohodlné a krásné, ale bez výjimky obrovské...” Marek Vozdecký
První, co mě při čtení výčtu tvých požadavků napadlo, je Chrysler 300, známý také pod svým italským pseudonymem Lancia Thema. Po nedávné generační obměně už nabízí kromě rozměrů a pohodlí také velmi příjemný interiér a za onen přibližně milion ho...