Otázka na tělo pro motoráře-akademika

Ahoj Vojto, měl bych čistě hypotetický dotaz – jak by se chovalo auto, které by mělo např. 60 koní a 500 Nm oproti úplně identickému (hmotnost, zpřevodování, otáčky apod.) autu s parametry 500 koní a 60 Nm? Záměrně jsem rozdíly mezi výkonem a točivým momentem přehnal – zajímalo by mě, jak by se které auto v praxi projevovalo, jak by bylo rychlé, pružnost, akcelerace apod.
Díky, Honza
Stačí si představit, že do jednoho ze dvou stejných aut namontuješ motor ze zemědělského traktoru, zatímco druhé osadíš motorem ze superbiku. První bude vynikající, pokud potřebuješ tahat těžké přívěsy, překonávat náročný terén a podobně – bude mít spoustu zátahu v nízkých otáčkách, ale bude zoufale pomalé. Druhé bude vyžadovat neustálé řazení a vytáčení do vysokých otáček a bez absurdně komplikované převodovky nebo variátoru bude velmi citlivé na zatížení. Bude však samozřejmě mnohem rychlejší.
Vojta Dobeš

Další Odpovědi

„Ahoj Vojto, doporučil bys mi koupi takového Jeepu Wrangler? Silně o něm uvažuji… ” Tomino Tominkovič
To záleží na tom, co od něj čekáš. Pokud hledáš starý poctivý off-road, který lze opravit kladivem a vydrží věčně, jsi na správné adrese. Podle obrázku sis vybral nejstarší generaci Wrangleru, model YJ z let 1987-1995. Tedy poslední model s...
„V 60. letech se v USA hodně ladily i VW Brouky, Karmanny Ghia apod… Používaly se (a používají pořád) i na dragstrip, a pokud vím, tak se nejvíc používá silně modifikovaný a přeplňovaný dvoulitr boxer. Někde jsem četl, ale možná jsem si to spletl, že dokonce konkurovaly ve výkonu v přímce americkým muscle cars. Co je na tom pravdy? Může oturbený čtyřválec 2.0 zatopit 5–7litrovému V8?” Vojta
Může, zvláště když je nacpaný do vehiklu, který ve srovnání s klasickým muscle carem váží jen o málo víc než polovinu. Z plochého čtyřválce v Brouku se dají dostat docela zajímavé výkony i bez přeplňování a za pomoci turbodmychadla změníš v...
„Existuje nějaký přeplňovaný motor do dvou litrů objemu, který má „koule“? Myslím z těch moderních, downsizovaných. ” Hulidopapulos
Požadovanou výbavičkou je nepochybně obdařena přeplňovaná šestnáctistovka z Mini. Charakter nelze tomuto motoru upřít ani v některých aplikacích u PSA, například v nejsilnějším RCZ, ale teprve brblání a prskání do výfuku v Cooperu S si člověka...
„Kdybys měl v kapse 70 000 Kč a měl by sis vybrat italské auto, jaké by to bylo a proč? ” Pietro Veloce Nero
Každý správný petrolhead by měl někdy v životě vlastnit Alfu. A každá správná Alfa má zadní náhon a zběsilá technická řešení, jako je převodovka a zadní brzdy u diferenciálu. Takže volba je jasná – Alfa 75 3.0 V6.
Vojta Dobeš
„Přímo lavinovitě se valí informace o elektromobilech a dělá to dojem, jako by to byla ekologická a ekonomická spása, aniž se někdo někdy aspoň trochu seriózně dotknul souvisejících problémů. Ta elektřina není přece „ze zástrčky“ a musí se někde vyrobit – třeba z hnědého mosteckého uhlí (že by fakt ekologicky?) nebo z německých větrníků s rizikem blackoutů či z českých (určitě úžasně ekonomicky výhodných) fotovoltaických elektráren. A co investice do systémů dobíjení? Už dlouho kroutím hlavou, když vidím, jak výrobci aut oblbují emisními parametry tuto civilizaci, kolik který typ vyprodukuje, ale nikdo se nedozví, za jakou vlastně reálnou cenu. A přitom je notoricky známo, že stávající dopravní letadlo či tanker pustí do ovzduší tolik zplodin hoření jako miliony aut. Nemluvě o závodních autech, motorkách, lodích či vojenské technice. Páni a dámy, proč o této zásadní a aktuální problematice něco racionálního nenapíšete? Jinak zdravím, děláte to moc dobře.” Václav Schuster
Na jednu stranu máte pravdu, zejména metodika počítání průměrné spotřeby nebo emisí CO2 u dobíjecích hybridů má blíže k tvorbě pana Andersena než k vědeckému přístupu a následky výroby jejich baterií často připomínají naopak dílo Danta Alighieriho....
„Které z aktuálních aut má šanci stát se cool autem?” Marián Podzemský
Spousta dnešních aut už cool je. Ale pokud máš na mysli „opravdu cool“, něco jako Porsche 356 Speedster, původní Ford Mustang nebo třeba Datsun 240Z, byl bych ochoten si vsadit na Toyotu GT 86, respektive Subaru BRZ. Relativně dostupné, řidičsky...
„Je prosím podle tebe možné/reálné/smysluplné koupit z Británie Lotus Elise r. v. cca 2005 s pravostranným řízením a pak ho nějakou cestou předělat na to naše „správné“? ” Jakub Hrebenár
Jak už jsem napsal, bude to po technické i administrativní stránce natolik náročné a nákladné, že je jednodušší sehnat levostrannou Elise, byť za cenu toho, že bude dražší. Anebo vzít zavděk Opelem Speedster…
Vojta Dobeš
„Ahoj Vojto, nejdřív musím napsat, že Autocar je ten nejlepší časopis o autech. Jsem pravidelný čtenář a mám narvanou skříň všemi ročníky, co u nás kdy vyšly. A proto si dovoluji dotaz. Potřebuji velmi (!) pohodlný dálniční křižník (priorita). Denně najedu tak 800 kilometrů a z toho minimálně 650 po dálnici (po české dálnici). Nechci nic velkého, protože tam budu z 90 % sám, takže kdyby byla nějaká 2+2 nebo jen dvousedadlo, tak by mi to nijak nevadilo. Ale obávám se, že to nebude až tak pohodlné na denní ježdění (po D1). Taky to nemusí být supersport, jde mi hlavně o to dostat se z Olomouce do Prahy v maximálním pohodlí, ale lenoch by to být taky neměl. A na kufru a spotřebě nezáleží už vůbec. Sám nejsem schopen si v dnešní nabídce vybrat. Myslíš, že bys mi uměl nabídnout tak pět aut s maximální cenovkou okolo milionu? Zvažoval jsem i nějakou ameriku, ty jsou pohodlné a krásné, ale bez výjimky obrovské...” Marek Vozdecký
První, co mě při čtení výčtu tvých požadavků napadlo, je Chrysler 300, známý také pod svým italským pseudonymem Lancia Thema. Po nedávné generační obměně už nabízí kromě rozměrů a pohodlí také velmi příjemný interiér a za onen přibližně milion ho...
„Ahoj, co si myslíš o Peugeotech 206 RC a 306 GTi? Který z nich je lepší? ” Mopař
Snadná otázka. Kdykoli, za jakýchkoli okolností a v jakémkoli ohledu 306 GTi, jeden z posledních „správných“ peugeotů. Nechci být hrubý, ale 206 RC si nezaslouží být s ním zmiňována v jedné větě.
Vojta Dobeš
„Ahoj Vojto, vyplatí se pořídit si nový nebo ojetý Saab, když je automobilka v krachu? Co to udělá s cenami? ” Crazy Ivan
Myslím, že pořízení ­nového Saabu by se za čas vyplatit mohlo. Ovšem záměrně říkám „za čas“, protože nejdříve je třeba nechat prodejce, aby se náležitě smířili se situací a uvědomili si neprodejnost svých skladových zásob. Ale potom, až jejich...