Jak je to s energií?

Přímo lavinovitě se valí informace o elektromobilech a dělá to dojem, jako by to byla ekologická a ekonomická spása, aniž se někdo někdy aspoň trochu seriózně dotknul souvisejících problémů. Ta elektřina není přece „ze zástrčky“ a musí se někde vyrobit – třeba z hnědého mosteckého uhlí (že by fakt ekologicky?) nebo z německých větrníků s rizikem blackoutů či z českých (určitě úžasně ekonomicky výhodných) fotovoltaických elektráren. A co investice do systémů dobíjení? Už dlouho kroutím hlavou, když vidím, jak výrobci aut oblbují emisními parametry tuto civilizaci, kolik který typ vyprodukuje, ale nikdo se nedozví, za jakou vlastně reálnou cenu. A přitom je notoricky známo, že stávající dopravní letadlo či tanker pustí do ovzduší tolik zplodin hoření jako miliony aut. Nemluvě o závodních autech, motorkách, lodích či vojenské technice. Páni a dámy, proč o této zásadní a aktuální problematice něco racionálního nenapíšete? Jinak zdravím, děláte to moc dobře.
Václav Schuster
Na jednu stranu máte pravdu, zejména metodika počítání průměrné spotřeby nebo emisí CO2 u dobíjecích hybridů má blíže k tvorbě pana Andersena než k vědeckému přístupu a následky výroby jejich baterií často připomínají naopak dílo Danta Alighieriho. Ale i když nepřistoupíme na oficiální pohádky o „čisté“ elektrické energii, pořád tu jsou nezanedbatelné benefity. Za prvé, spalování fosilních paliv v elektrárnách je z emisního hlediska efektivnější než v motorech aut a navíc odsouvá skutečně škodlivé zplodiny (tedy oxidy dusíku, CO atd., nikoli CO2) zpod nosů obyvatel měst. Za druhé, nezanedbatelná část energie pochází ze skutečně čistých zdrojů – tedy například vodních elektráren nebo (a teď budou ekologisté skřípět zuby) elektráren jaderných. I kdyby tento podíl byl jen 30%, je to pořád významně lepší než nic. A konečně – změnit mix používaných paliv u elektráren je snazší než u automobilů. Například spuštěním jedné jaderné elektrárny lze na skutečně „čistý“ provoz převést několik stovek tisíc až milionů elektromobilů.
Vojta Dobeš

Další Odpovědi

„Která ze všech generací BMW M3 je nejlepší?” Lukáš Volšický
Zeptej se na to lidí z BMW a řeknou ti, že nejnovější a nejdražší E90 M3 GTS. Zeptej se puristů, kteří vzývají lehkost, obratnost a zpětnou vazbu, a odpoví ti, že vrcholem modelové řady byla E30 M3 Sport Evolution. Spousta dalších zase bude přísahat...
„Ahoj, před několika lety jsem míval starý Opel Calibra, a i když měl spoustu problémů a pod kapotou ten nejslabší osmiventilový dvoulitr, měl jsem ho prostě rád. A když se potíže staly neúnosnými a já ho musel prodat, začalo se mi stýskat a chtěl bych si časem pořídit Calibru další, třeba už jen na dovolené a „na hraní“. Chtěl bych druhou generaci, po faceliftu a pokud možno z posledního roku výroby, prý existovala i nějaká speciální omezená série, která se u nás nejspíš nesežene. Chci auto bez koroze a neoježděné na našich silnicích. Pokud možno aby mělo kožená sedadla a láká mě dvoulitrový motor s turbem. Jen mi moc nevoní náhon na všechna kola, prý s ním bývaly problémy, a náhon na zadek už bývá nefunkční. Moje představa o výbavě jsou elektrická okna, funkční klimatizace, kůže, palubní počítač, výškově nastavitelný volant, vyhřívané sedačky. To všechno s rozpočtem nějakých 80 až 100 tisíc. Myslíš, že se dá takové auto sehnat?” Petr
Sehnat se dá cokoli, když má člověk dostatek odhodlání, času a peněz. Peníze ve tvém případě nebudou zásadní problém, protože v cenách Opelů Calibra je těch zhruba 4000 eur, které jsi ochoten zaplatit, poměrně hodně peněz. Takže zbývá jen obrnit se...
„Ahoj Vojto, jaké je podle tebe nejvhodnější pneu (myslím rozměr, profil. číslo) pro tyto dva vozy – Ford Mondeo (poslední typ) a Citroe¨n C5 (poslední typ, hydropneumatické pérování, nikoli ocelové pružiny a tlumiče – čili klasika). Obě auta kombi, motor dva litry, palivo nafta. Vím, každé je jiným typem auta. U Mondea mi jde o to neztratit ovladatelnost a zároveň zachovat maximální míru komfortu s ohledem na kvalitu českých silnic, zejména okresek a komunikací v Praze. U Citroe¨nu mi jde zase o pravý opak. Neztratit nic z komfortu, ale aby to auto bylo celkem slušně (s ohledem na určení-poslání-zaměření tohoto auta) ovladatelné, resp. přidat mu trochu na ovladatelnosti. Co bys doporučil? Díky předem za radu.” Pepa
Abych mohl opravdu kvalifikovaně odpovědět, potřeboval bych mít vyzkoušená obě auta přesně v motorizaci, která tě zajímá, s několika variantami kol. Což nemám. Ale můžu ti poskytnout radu obecnou a doufám, že dostačující: Naprostá většina dnešních...
„Má smysl se snažit naučit se používat meziplyn při normální, tedy nesportovní, jízdě? Používám meziplyn např. když dojíždím na neutrál, tak nejdříve vytočím motor do patřičných otáček a pak zařadím a pustím spojku. Podobně při podřazování. Teď se učím při brzdění a podřazování dávat meziplyn – to už je náročnější. Dá se říct, že bych třeba snižoval opotřebení spojky, převodovky, nebo tak něčeho? Nebo je to úplně k ničemu? Tím dojížděním na neutrál to myslím takto: Jedu na neutrál a dojíždím. Pak chci zase zrychlovat, tak vytočím motor do otáček (odhad správných otáček už mám podvědomě zmáknutý) a pak zařadím a jedu pod plynem dál.” Vojta Podešva
Vzhledem k tomu, že se tvůj dotaz s největší pravděpodobností týká oné Cortiny, kterou renovuješ, a že součástí renovace jen těžko byla instalace kompletně nové převodovky, rozhodně bych používání meziplynu doporučoval. I „nepravý“ meziplyn bez...
„Ahoj Vojto, nejdřív musím napsat, že Autocar je ten nejlepší časopis o autech. Jsem pravidelný čtenář a mám narvanou skříň všemi ročníky, co u nás kdy vyšly. A proto si dovoluji dotaz. Potřebuji velmi (!) pohodlný dálniční křižník (priorita). Denně najedu tak 800 kilometrů a z toho minimálně 650 po dálnici (po české dálnici). Nechci nic velkého, protože tam budu z 90 % sám, takže kdyby byla nějaká 2+2 nebo jen dvousedadlo, tak by mi to nijak nevadilo. Ale obávám se, že to nebude až tak pohodlné na denní ježdění (po D1). Taky to nemusí být supersport, jde mi hlavně o to dostat se z Olomouce do Prahy v maximálním pohodlí, ale lenoch by to být taky neměl. A na kufru a spotřebě nezáleží už vůbec. Sám nejsem schopen si v dnešní nabídce vybrat. Myslíš, že bys mi uměl nabídnout tak pět aut s maximální cenovkou okolo milionu? Zvažoval jsem i nějakou ameriku, ty jsou pohodlné a krásné, ale bez výjimky obrovské...” Marek Vozdecký
První, co mě při čtení výčtu tvých požadavků napadlo, je Chrysler 300, známý také pod svým italským pseudonymem Lancia Thema. Po nedávné generační obměně už nabízí kromě rozměrů a pohodlí také velmi příjemný interiér a za onen přibližně milion ho...
„Co bys vybral za 3000 eur? Primeru, nebo Outback? Nebo přišetřit jednou tolik a koupit Mondeo ST220? ” Vojta Podešva
Samozřejmě záleží na tom, nakolik potřebuješ čtyřkolku. Ale pokud se dokážeš smířit se spotřebou, je z této trojice Outback nejuniverzálnější a nejužitečnější. A i pokud by se ti podařilo přišetřit dvojnásobek, sáhl bych možná spíše po novějším...
„co musím udělat proto, abych přihlásil vyrobené auto, které sice používá motor a převodovku ze sériového vozu, ale vše ostatní je vlastní konstrukce. Chtěl bych získat homologaci a auto začít vyrábět sériové. ” Kutil Tim
Potřebuješ nejdříve nahlásit samostavbu na úřadě, poté projít schvalovacím procesem pro individuálně postavené auto u některé firmy, která se schvalováním zabývá (Dekra nebo TÜV), což tě bude stát řádově sto tisíc korun, a následně auto přihlásit....
„Kdybys měl v kapse 70 000 Kč a měl by sis vybrat italské auto, jaké by to bylo a proč? ” Pietro Veloce Nero
Každý správný petrolhead by měl někdy v životě vlastnit Alfu. A každá správná Alfa má zadní náhon a zběsilá technická řešení, jako je převodovka a zadní brzdy u diferenciálu. Takže volba je jasná – Alfa 75 3.0 V6.
Vojta Dobeš
„Čau Vojto, už jsem ti dlouho nenapsal, tak to musím napravit. Můj daily-car jsi zde už zmiňoval, ale teď konečně řeším k RX 400h nějakou zábavnější bokovku. Mám v hlavě dvě možnosti. Levnější, ale překvapivě možná rychlejší, a dražší, ale určitě zábavnější. Řeč je v první řadě o kompletně postaveném Nissanu Almera GTi se swapem motoru SR20VE. Bavíme se o silně upraveném autě, takže si představ Almeru s cca 240 koňmi při ani ne tunové váze, kvalitními pružinami, sakra krátkou skříní, samosvorem, pořádnými brzdami, lehkými koly a semislicky. Naproti nenápadnému Nissanu pro pomalu jezdící babičky stojí kamarádova krásná, opečovávaná M3 E36 s „třidvojkou“, Hamann jednotkou, postavená na 18" ATS obutých v rallye slicku s Bastuck DTM výfukem a 911 GT3 sedačkami. Ač se to nezdá, tak Almera s výkonem nějakých 245 koní na tunu dá relativně těžké M3 s „pouhými“ 218 koňmi na tunu pořádně zabrat. Nissana bych chtěl podvozkově určitě lehce přetáčivého, aby i přes maximální rychlost a efektivitu zůstal stále zábavný, ale táhlým powerslidům, kterými jsou M3 pověstné, se to zábavností samozřejmě nevyrovná… Takže teď babo… eh, Vojto, raď. Díky! ” Marek Zurian
Legendární M3 proti na koleně zbastlenému hot rodu, postavenému navíc na základě nudného japonského hatchbacku se špatnou poháněnou nápravou? To vypadá jako jasná volba. Dokud ovšem člověk nevezme v úvahu pravděpodobně poněkud kolosální rozdíl v...
„Ahoj Vojto, vyplatí se pořídit si nový nebo ojetý Saab, když je automobilka v krachu? Co to udělá s cenami? ” Crazy Ivan
Myslím, že pořízení ­nového Saabu by se za čas vyplatit mohlo. Ovšem záměrně říkám „za čas“, protože nejdříve je třeba nechat prodejce, aby se náležitě smířili se situací a uvědomili si neprodejnost svých skladových zásob. Ale potom, až jejich...