Hyundai ix20 má své dvojče, každopádně ne jednovaječné.

Hyundai ix20 1.4 CRDi
Čtěte více: Testy
Vydáno: 16. 8. 2011  /   Aktualizováno: 16. 8. 2011
Hyundai ix20 má své dvojče, každopádně ne jednovaječné.
Není to pouze Kia Venga s vyměněnou maskou.
Čtěte více: Hyundai ix20 1.4 CRDi

Když se s ročním zpožděním objeví na scéně druhé z automobilových dvojčat, patrně nečekáte, že může ještě nějak konsternovat motoristickou veřejnost. Navíc když vychází z vozu, který sice dělá radost prostorným interiérem i zavazadelníkem, ale který vás svým nejistým podvozkem příliš nepřesvědčí. Určitá předpojatost byla na místě, leč jak se zdá, Hyundai ix20 není pouze Kia Venga s vyměněnou maskou, novými světly a jiným znáčkem.
Náznaky nového charakteru modelu ix20 objevíte nejdříve prostřednict­vím volantu. Elektrickému posilovači řízení se i tady povedlo dokonale sprovodit ze světa všechen cit, nicméně jiné nastavení vyžaduje použití větší síly, což společně s uspokojivou přesností tvoří přesně ten celek, který by mohl vyhovovat také typickému majiteli rodinného kompaktu.
Že sedíte v jinak nastaveném voze, informuje především poddajnější podvozek. Skvěle si poradí se špatným povrchem silnice, do interiéru propouští minimální hluk a i v rámci možností daných aktuálními kalamitními podmínkami si udrží velmi slušnou mechanickou přilnavost. Jistou daní za měkčí odpružení a méně tvrdé silentbloky je tendence k větším (i když ne nepříjemným) náklonům a zanedbatelnému zhoupnutí zadní nápravy při přejezdu ostrých nerovností v zatáčkách. Posádka by k naprosté spokojenosti uvítala lepší boční vedení sedadel a ten, kdo bude nosit zavazadla, zase o něco nižší nakládací hranu. Ale pokud jde o komfort, ix20 můžete jen máloco vytknout. O to více by vás pak mohla mrzet špatná volba motoru, což je podle mého mínění v tomto případě diesel (u Hyundaie pouze 1.4, výkonově zajímavější agregát 1.6 CRDi zůstává kvůli zachování hierarchie vyhrazen pro Vengu).
Starty čtrnáctistovky v mrazech doprovází typický rachot. Po zahřátí se malý čtyřválec, v našem případě silnější ze dvou výkonových variant, zklidní, při vyšší zátěži se ovšem nelibé klapání zase objeví. Přísun síly je na přeplňovaný diesel velmi lineární, a tedy bez kopanců, jenže také bez očekávaného zátahu od nižších otáček. Výkonu ve vyšších otáčkách se dočkáte, ale musíte si ho zasloužit pořádným sešlápnutím plynu a častým využíváním nižších kvaltů šestistupňové manuální převodovky. Počítejte pouze s tím, že ani nejrychlejší práce s trochu zadrhávající řadičkou vás nedostane na stovku rychleji než za nijak zajímavých čtrnáct sekund.
Dieselový downsizing má svá pro a proti jako u benzínu. To znamená, že na okreskách nebo ve městě můžete jezdit se spotřebou pět až šest litrů, ale na dálnici, kde musíte motor více postrkovat k limitům, vyskočí téměř na osm, tedy skoro na dvojnásobek udávaného průměru. Tady by svou práci lépe zastala kultivovanější a tišší benzínová jedna šestka s výkonem 124 koní, která je o 35 tisíc levnější. Ani to ale nic nemění na dvou důležitých faktech, na něž byste neměli zapomínat při touze po malém korejském MPV – ix20 svého sourozence od Kie s přehledem poráží, ale cenově vychází hůř než velmi povedený model i30.

Technické údaje
Motor: 
řadový čtyřválec, 1396 ccm, turbodiesel
Výkon: 
90 koní v 4000 ot./min.
Toč. moment: 
220 Nm při 1750–2750 ot.
Hmotnost: 
1446 kg
Zrychlení 0-100 KM/H: 
14,5 s
Max.rychlost: 
167 km/h
Spotřeba: 
4,3 l/100 km
Cena: 
429 900 Kč
Autor: 
MIRO MIHÁLIK
Renault Twingo 1.0 SCe
Testy
Městské auto – automaticky vám skočí do hlavy Francie. Twingo bylo už od první generace synonymem pro obratnou štiku do ulic a parkovišť, jeho recept vždy fungoval – teď se ale změnil. Nová verze sdílí platformu se čtyřdveřovým Smartem, takže přebírá jeho klíčovou vlastnost.... (Pokračování...)
Audi RS Q3
Testy
Představte si ten šok. Kdesi za zatáčkou slyšíte pětiválcové hřmění, ostré jako zuby cirkulárky. Do toho sem tam odfrknutí a zapráskání výfuku. Blíží se Stig Blomqvist v Quattru S1? Vytáhnete foťák, čekáte… A pak se kolem vás... (Pokračování...)
Citroen C4 Cactus
Testy
Vzpomeňte na Citroën 2CV alias „kachnu“. Když ho kdysi vymýšleli, ptali se lidí, ne co v autě ještě potřebují, ale bez čeho se obejdou. Vzniklo jednoduché auto, prošpikované chytrými nápady. Legenda. Historie se opakuje, nový Cactus jde stejnou cestou. Ty bubliny po obvodu celé... (Pokračování...)
Chevrolet Corvette Stingray
Testy
Provoz v Los Angeles je neústupný a nemilosrdný jako Alonso v první zatáčce. Máte jenom dvě možnosti – jezdit stejně rychle, nebo zírat s otevřenou pusou. Samozřejmě se hodí, když na to máte to správné auto. A jak se zdá, C7 Corvette Stingray Convertible je k takovému... (Pokračování...)
Opel Astra OPC
Testy
Před časem jsme všichni hlasitě jásali nad novým Leonem Cupra, a přitom jsme zjevně zapomněli, že tady už jedno takové auto máme: Astru OPC, další divoký a přitažlivý hot hatch s 280 koni. No, ono to vlastně u opelů není nijak neobvyklé, že se na ně zapomíná. Svezete se s ... (Pokračování...)
BMW Z4 sDrive28i
Testy
BMW Z4 se asi co nevidět dočká svého nástupce a já jen doufám, že nepřijde o těch pár věcí, díky nimž ho mám tak rád. Je to ta malá stísněná kabina, která navozuje příjemný pocit intimnosti a vzájemného souznění. A charakteristický posaz... (Pokračování...)