Sedmá generace Passatu zase o kousek dospěla.

VW Passat Variant 2.0 TDI
Čtěte více: Testy
Vydáno: 19. 8. 2011  /   Aktualizováno: 19. 8. 2011
Sedmá generace Passatu zase o kousek dospěla.
Velmi kultivovaný automobil, jen postrádá více přitažlivosti pro nadšence.

Volkswagen vyrukoval s novým Passatem na speciální akci jen noc předtím, než pařížský autosalon oficiálně otevřel své brány. Za doprovodu různě intenzivních pyrotechnických efektů se z kulis umělých garáží vynořily škodovky, lamborghini, audi... A pak, doprovázen pouze dýmovými efekty, se zjevil „nový“ Passat. „Podívejte se,“ řekli nám, „když dáte nohu pod zadní nárazník, kufr se automaticky otevře.“ Jůů. Význam sdělení měl být jednoduchý. Tohle je přece nový Passat. Dělá pořád to, co má – tedy plní roli pomocníka svým majitelům (a je jich požehnaně, v této chvíli zhruba 15 milionů), kteří prostě jen chtějí, aby jim jejich auto usnadňovalo život.
U Volkswagenu mluví o sedmé generaci Passatu, ale jde spíše o důkladnější modernizaci. Všechny panely kromě střechy jsou nové, ale vůz jinak vychází z předchůdce představeného v roce 2005. Někteří výrobci si totiž myslí, že moderní platformy jsou dnes až tak pokročilé, že vedle zásadních změn v použitých materiálech (které kvůli úsporám hmotnosti nakonec stejně přijdou) postačí už jen jejich ladění. Každý stěžejní díl na novém Passatu byl nějak upraven. Co je ale nejdůležitější, podvozek je teď lehčí a povedlo se zlepšit celkovou kultivovanost vozu. Náš testovaný kus měl turbodiesel o výkonu 140 koní, jde tedy o typické služební auto. Tenhle motor samozřejmě důvěrně známe, nicméně v novém Passatu bylo použito nové uchycení jed-notky a výsledkem měl být tišší vůz. A skutečně, na volnoběh není hladce běžící čtyřválec prakticky slyšet. Převodovka řadí přesně a všechny ovladače kladou ten správný odpor. A ještě k podvozku. Ať už s ním dělali cokoli, Passatu nechybí poddajnost, snadno se kontroluje a ukázkově absorbuje rázy od nerovností. Ať už si o podobně modernizovaném Phaetonu myslíte cokoli, na tomhle autě je vidět, že jeho vývoj měl smysl. Passat totiž vyzrál, působí sofistikovaně a dostal kvalitní kabinu.
Jak sedan, tak i kombi jsou víceméně rozměrově stejné jako předchozí modely. I bez složení zadních sedaček (mimochodem, velice snadno se s nimi manipuluje) se do pětidveřové verze vejde přes 600 litrů zavazadel.
Co ale Passatu chybí, je zaangažovanost, emocionální přitažlivost. Sedí se vám komfortně a po ergonomické stránce nemá tichá kabina chybu. Jenže nadšenec by chtěl od auta prostě víc. Tento vůz efektivně brzdí, jede i zatáčí, ale nic z těchto úkonů vám nepřináší to pravé uspokojení.
Už víme, že Volkswagen umí stavět schopná a zábavná auta, ale je možné, že takové vlastnosti vetkli do vínku Passatu cíleně. Pro ty, kteří od auta chtějí, aby jim sloužilo jako pracovní nástroj nebo rodinné vozidlo, proto bude velmi horkým kandidátem. Je to takový spotřební předmět mezi auty, který dělá všechno skvěle. Ale opravdový nadšenec bude chtít přece jen něco víc.

Technické údaje
Motor: 
řadový čtyřválec, 1968 ccm, turbodiesel
Výkon: 
140 koní v 4200 ot./min.
Toč. moment: 
320 Nm při 1750 ot.
Hmotnost: 
1532 kg
Zrychlení 0-100 KM/H: 
10,0 s
Max.rychlost: 
210 km/h
Spotřeba: 
4,6 l/100 km
Cena: 
746 400 Kč
Autor: 
MATT PRIOR
Renault Twingo 1.0 SCe
Testy
Městské auto – automaticky vám skočí do hlavy Francie. Twingo bylo už od první generace synonymem pro obratnou štiku do ulic a parkovišť, jeho recept vždy fungoval – teď se ale změnil. Nová verze sdílí platformu se čtyřdveřovým Smartem, takže přebírá jeho klíčovou vlastnost.... (Pokračování...)
Audi RS Q3
Testy
Představte si ten šok. Kdesi za zatáčkou slyšíte pětiválcové hřmění, ostré jako zuby cirkulárky. Do toho sem tam odfrknutí a zapráskání výfuku. Blíží se Stig Blomqvist v Quattru S1? Vytáhnete foťák, čekáte… A pak se kolem vás... (Pokračování...)
Citroen C4 Cactus
Testy
Vzpomeňte na Citroën 2CV alias „kachnu“. Když ho kdysi vymýšleli, ptali se lidí, ne co v autě ještě potřebují, ale bez čeho se obejdou. Vzniklo jednoduché auto, prošpikované chytrými nápady. Legenda. Historie se opakuje, nový Cactus jde stejnou cestou. Ty bubliny po obvodu celé... (Pokračování...)
Chevrolet Corvette Stingray
Testy
Provoz v Los Angeles je neústupný a nemilosrdný jako Alonso v první zatáčce. Máte jenom dvě možnosti – jezdit stejně rychle, nebo zírat s otevřenou pusou. Samozřejmě se hodí, když na to máte to správné auto. A jak se zdá, C7 Corvette Stingray Convertible je k takovému... (Pokračování...)
Opel Astra OPC
Testy
Před časem jsme všichni hlasitě jásali nad novým Leonem Cupra, a přitom jsme zjevně zapomněli, že tady už jedno takové auto máme: Astru OPC, další divoký a přitažlivý hot hatch s 280 koni. No, ono to vlastně u opelů není nijak neobvyklé, že se na ně zapomíná. Svezete se s ... (Pokračování...)
BMW Z4 sDrive28i
Testy
BMW Z4 se asi co nevidět dočká svého nástupce a já jen doufám, že nepřijde o těch pár věcí, díky nimž ho mám tak rád. Je to ta malá stísněná kabina, která navozuje příjemný pocit intimnosti a vzájemného souznění. A charakteristický posaz... (Pokračování...)