Upozornění: Tato hračka je určena pro děti od osmnácti let!

Nissan Juke 1.6 DIG-T Tekna
Čtěte více: Testy
Vydáno: 26. 8. 2011  /   Aktualizováno: 26. 8. 2011
Upozornění: Tato hračka je určena pro děti od osmnácti let!
Nic podobně šíleného na silnicích nepotkáte – a Juke na sebe proto strhává větší pozornost než Countryman.

O popularitě sportovních aut a SUV značky Nissan se asi obecně nepochybuje. Na jejich úspěch chce nyní navázat automobil, který neměl za úkol nic menšího než zdárně okopírovat části DNA z obou segmentů. Tento další pokus automobilky prošlapat si cestičku novým směrem je chvályhodný, jenže také postavil Juke na riskantní rozcestí. Buď skončí jako Toyota Urban Cruiser, předražený, nepraktický a brzy zapomenutý produkt troufalých marketingových plánů, nebo uspěje a bude se moci vyhřívat bok po boku Mini Countryman a ještě dlouho těžit z chybějící konkurence.
V Nissanu se musí úporně modlit, aby nastal druhý případ, tedy aby kouzlo malého osobitého crossove­ru zafungovalo a vydrželo co nejdéle. Juke má totiž několik významných nedostatků a ty může ignorovat jedině člověk, který u aut nevyhledává, nebo přímo opomíjí praktickou stránku věci – namátkově například malý zavazadelník, málo místa na zadních sedadlech, úzkou kabinu nebo pro vyšší řidiče ne příliš pohodlný posaz (volant nelze zvednout dostatečně vysoko).
Velmi odvážné ceně neodpovídají ani některé křehce vypadající materiály, a tak bude muset Nissan pevně doufat, že Juke vzbudí pozornost nejen svým designem, ale třeba i dynamickými schopnostmi. Vzhledem ke svým proporcím a výšce srovnatelné třeba s Roomsterem to pro agilitu zprvu vypadá jako předem prohraná bitva, která ovšem postupně vykrystalizuje v poznání, že tu máme autíčko s docela zábavným charakterem. Šestnáctistovku s turbem musíte vytočit nad tři tisíce otáček, ale pak objevíte příjemnou naléhavost, bryskní tah a v režimu Sport jen malou prodlevu. Před zatáčkou povolíte plyn, případně ťuknete do brzdy, záď se srovná nebo dokonce vybočí a na výjezdu budete mít opět potřebu naložit plný knedlík. Potíž je v tom, že šestistupňový, mechanicky uspokojivý manuál můžete mít s nejsilnějším motorem pouze ve spojení s pohonem předních kol. A diferenciál značně postrádá chytrou elektronickou služtičku, která by přibrzdila zoufale prokluzující vnitřní kolo. Tento fakt zvýrazňuje poměrně tvrdý podvozek, jenž velmi schopně potlačuje náklony, omezuje potápění přídě a udržuje skvělou stabilitu karoserie vůči zavěšení, ale rovněž narušuje kontakt kol se silnicí. Zachází to až tak daleko, že na rozmlácené silnici budete i při jemném tlaku na brzdový pedál permanentně dráždit ABS. Ke cti Nissanu Juke slouží, že to ucítíte i v řízení, které sice přímo nepřekypuje zpětnou vazbou, ale na elektrický posilovač je to záslužný počin.
Největším překvapením na závěr je asi to, že ačkoli Juke není funkčně dokonalý, dostal chatrné plasty a kvalitou jízdy vás zrovna nepřesvědčí, jako celek jeho osobnost funguje. Je originální, dobře jezdí, a pokud vám nevadí, že nemá prémiový znáček, a zatnete zuby nad cenou, bude vás těšit jeho skotačivý temperament. 

Technické údaje
Motor: 
řadový čtyřválec, 1618 ccm, turbo
Výkon: 
190 koní v 5600 ot./min.
Toč. moment: 
240 Nm při 1750 ot.
Hmotnost: 
1315 kg
Zrychlení 0-100 KM/H: 
8,0 s
Max.rychlost: 
215 km/h
Spotřeba: 
6,9 l/100 km
Cena: 
516 000 Kč
Autor: 
MIRO MIHÁLIK
Renault Twingo 1.0 SCe
Testy
Městské auto – automaticky vám skočí do hlavy Francie. Twingo bylo už od první generace synonymem pro obratnou štiku do ulic a parkovišť, jeho recept vždy fungoval – teď se ale změnil. Nová verze sdílí platformu se čtyřdveřovým Smartem, takže přebírá jeho klíčovou vlastnost.... (Pokračování...)
Audi RS Q3
Testy
Představte si ten šok. Kdesi za zatáčkou slyšíte pětiválcové hřmění, ostré jako zuby cirkulárky. Do toho sem tam odfrknutí a zapráskání výfuku. Blíží se Stig Blomqvist v Quattru S1? Vytáhnete foťák, čekáte… A pak se kolem vás... (Pokračování...)
Citroen C4 Cactus
Testy
Vzpomeňte na Citroën 2CV alias „kachnu“. Když ho kdysi vymýšleli, ptali se lidí, ne co v autě ještě potřebují, ale bez čeho se obejdou. Vzniklo jednoduché auto, prošpikované chytrými nápady. Legenda. Historie se opakuje, nový Cactus jde stejnou cestou. Ty bubliny po obvodu celé... (Pokračování...)
Chevrolet Corvette Stingray
Testy
Provoz v Los Angeles je neústupný a nemilosrdný jako Alonso v první zatáčce. Máte jenom dvě možnosti – jezdit stejně rychle, nebo zírat s otevřenou pusou. Samozřejmě se hodí, když na to máte to správné auto. A jak se zdá, C7 Corvette Stingray Convertible je k takovému... (Pokračování...)
Opel Astra OPC
Testy
Před časem jsme všichni hlasitě jásali nad novým Leonem Cupra, a přitom jsme zjevně zapomněli, že tady už jedno takové auto máme: Astru OPC, další divoký a přitažlivý hot hatch s 280 koni. No, ono to vlastně u opelů není nijak neobvyklé, že se na ně zapomíná. Svezete se s ... (Pokračování...)
BMW Z4 sDrive28i
Testy
BMW Z4 se asi co nevidět dočká svého nástupce a já jen doufám, že nepřijde o těch pár věcí, díky nimž ho mám tak rád. Je to ta malá stísněná kabina, která navozuje příjemný pocit intimnosti a vzájemného souznění. A charakteristický posaz... (Pokračování...)