Praktická lekce, jak může tvrdší podvozek vytvořit rychlejší auto

Subaru WRX STi
Čtěte více: Testy
Vydáno: 31. 8. 2011  /   Aktualizováno: 31. 8. 2011
Praktická lekce, jak může tvrdší podvozek vytvořit rychlejší auto
Je sympatické vidět, že ostrá Impreza opět vypadá jako dříve, ale mnohem příjemnější je zjistit, že podobně i funguje.
Čtěte více: Subaru WRX STi

Subaru očividně umí naslouchat svým zákazníkům. Pokud by to bylo jinak, naroubovali by na hatchback pouze tisíckrát oplakaný kufr s velkým křídlem a za hlasitého potlesku méně bystrých jedinců by se vlastně nic nezměnilo. Jenže tady nejde o změnu v rozhodnutí neprodávat sedan v Evropě. Subaru předně přiznalo konstrukční chyby a na kritiku ovladatelnosti odpovědělo přepracováním Imprezy ve větší míře, než by pouhé prodloužení délky a zvětšení zavazadelníku napovídalo.
Abych byl zcela konkrétní, makalo se hlavně na podvozku. Vůz, který se teď v Evropě z nepochopitelných důvodů nejmenuje Impreza, ale pouze WRX STi, sedí o pět mili-metrů níž a dostal (o 16 procent) tvrdší pružiny vpředu i vzadu (o více než 50 procent). Směrovou stabilitu zádě vylepšily pevnější silentbloky a k omezení náklonů firma použila stabilizátory s větším průměrem. Zabralo to? STi si pořád udrželo slušnou míru poddajnosti (i když podle mého mínění by si mohlo ze své pozice dovolit opomíjet komfort jízdy daleko více), přesto je subjektivně vnímaná bytelnost šasi a vyváženost řádově vyšší. Nové firemní kultuře se ale jaksi odmítlo podrobit řízení. Umí vás zahrnout informacemi, dovolí přesně nasměrovat příď do zatáčky, ale čistotu spojení s předními koly deformuje podivně přeposilovaný volant. Osobně se domnívám, že to nemusí být obecně pozorovaný jev, jelikož novinářské vozy podstupují torturu srovnatelnou s vynalézavými metodami středověké inkvizice, a doporučoval bych proto vlastní testovací projížďku. Při té poznáte, že šestistupňová manuální převodovka již nemá přehnané nároky na svalstvo pravé ruky, nicméně kvůli lehkému zadrhávání neumožňuje bleskové přeskakování z jednoho kvaltu na druhý. Uspokojivější je řadit poněkud pomaleji a nechat se na každém stupni katapultovat mohutným zátahem motoru (nejlépe od tří do šesti tisíc otáček) vpřed. Pedál spojky má dost velký odpor a zabírá na milimetru. A jako zbytek auta vyžaduje spoustu citu. Poznáte to i při zvýšení svornosti středového diferenciálu ovladačem vedle ruční brzdy nebo jeho přepnutím do krajní pozice „lock“, což je ale rozumné dělat z úcty k životnosti ozubení diferenciálů auta pouze na pořádně kluzkém povrchu. A jelikož se teď všude kolem vyskytuje poměrně často, můžete z Imprezy udělat pod plynem (a nikoli jen na brzdách v zatáčce) krásně přetáčivý stroj. S klidným svědomím můžu napsat, že Subaru WRX STi je vynikající a vlastně ještě lepší než dříve. Ale aby byl prožitek z řízení dokonalý, potřebuje lépe nastavený posilovač. Trochu mě to zaskočilo, protože s podobným problémem jsme se u Imprezy – ani u slabších verzí – nesetkali. 

Technické údaje
Motor: 
plochý 4válec, 2457 ccm, turbo
Výkon: 
300 koní v 6000 ot./min.
Toč. moment: 
407 Nm při 4000 ot.
Hmotnost: 
1580 kg
Zrychlení 0-100 KM/H: 
5,2 s
Max.rychlost: 
255 km/h
Spotřeba: 
10,5 l/100 km
Cena: 
1 080 000 Kč
Autor: 
MIRO MIHÁLIK
Renault Twingo 1.0 SCe
Testy
Městské auto – automaticky vám skočí do hlavy Francie. Twingo bylo už od první generace synonymem pro obratnou štiku do ulic a parkovišť, jeho recept vždy fungoval – teď se ale změnil. Nová verze sdílí platformu se čtyřdveřovým Smartem, takže přebírá jeho klíčovou vlastnost.... (Pokračování...)
Audi RS Q3
Testy
Představte si ten šok. Kdesi za zatáčkou slyšíte pětiválcové hřmění, ostré jako zuby cirkulárky. Do toho sem tam odfrknutí a zapráskání výfuku. Blíží se Stig Blomqvist v Quattru S1? Vytáhnete foťák, čekáte… A pak se kolem vás... (Pokračování...)
Citroen C4 Cactus
Testy
Vzpomeňte na Citroën 2CV alias „kachnu“. Když ho kdysi vymýšleli, ptali se lidí, ne co v autě ještě potřebují, ale bez čeho se obejdou. Vzniklo jednoduché auto, prošpikované chytrými nápady. Legenda. Historie se opakuje, nový Cactus jde stejnou cestou. Ty bubliny po obvodu celé... (Pokračování...)
Chevrolet Corvette Stingray
Testy
Provoz v Los Angeles je neústupný a nemilosrdný jako Alonso v první zatáčce. Máte jenom dvě možnosti – jezdit stejně rychle, nebo zírat s otevřenou pusou. Samozřejmě se hodí, když na to máte to správné auto. A jak se zdá, C7 Corvette Stingray Convertible je k takovému... (Pokračování...)
Opel Astra OPC
Testy
Před časem jsme všichni hlasitě jásali nad novým Leonem Cupra, a přitom jsme zjevně zapomněli, že tady už jedno takové auto máme: Astru OPC, další divoký a přitažlivý hot hatch s 280 koni. No, ono to vlastně u opelů není nijak neobvyklé, že se na ně zapomíná. Svezete se s ... (Pokračování...)
BMW Z4 sDrive28i
Testy
BMW Z4 se asi co nevidět dočká svého nástupce a já jen doufám, že nepřijde o těch pár věcí, díky nimž ho mám tak rád. Je to ta malá stísněná kabina, která navozuje příjemný pocit intimnosti a vzájemného souznění. A charakteristický posaz... (Pokračování...)

Nenechte si ujít

Konečně je tady - nová generace Subaru WRX STI. Pod kapotou má dvouapůllitrový boxer s výkonem přes 305 kon...
Subaru WRX STi
Mechanické chronografy v souboji s digitálkami obstály. Přežijí ale i podobně koncipovaná auta? Doufejme…
Subaru WRX STi bychom mohli neomylně definovat jako hromadu poctivých mechanických součástek zbouchaných...