Kultivovaný a úsporný sedan

Volkswagen Jetta 1.6 TDI BlueMotion Highline
Čtěte více: Testy
Vydáno: 11. 10. 2011  /   Aktualizováno: 11. 10. 2011
Kultivovaný a úsporný sedan
Slabší Jetta má svá výrazná plus, ale u nás ji znevýhodňuje typ karoserie.

Když jsem poprvé řídil Volkswagen Jetta s dvoulitrovým turbodieselem s výkonem 140 koní, který je mimochodem příjemně živý, měl jsem také krátkou příležitost vyzkoušet slabší verzi naftové šestnáctistovky o výkonu 105 koní.
Některé vlastnosti u šestnáctistovky budete mít stejně rádi jako u dvoulitru. Jetta co do velikosti zdatně konkuruje Passatu a přitom je cenově dostupnější. Disponuje poměrně velkým zavazadelníkem, prostornou kabinou (i když na zadních sedadlech nebudete mít nadbytek prostoru) a velmi kvalitním interiérem. Ten sice připomíná spíš Golf než Passat, ovšem s ohledem na cenu se to dá odpustit, a někdo by dokonce mohl říci, že vypadá ještě lépe.
Na první pohled se může zdát, že objem 1,6 litru se příliš nehodí k automobilu, který je dlouhý 4,6 metru. Dobře, asi to částečně je pravda, ale není to tak hrozné. Závod na stovku trvá nejslabší dieselové Jettě necelých dvanáct sekund, na druhé straně byste měli pamatovat na to, že verze BlueMotion jezdí jen za 4,2 l/100 km a vypustí pouze 109 g emisí CO2. A navíc se nemusíte bát chrochtání nebo nepatřičného hluku, tohle to opravdu dobře utlumený a tichý motor.
Jestliže se hodně pohybujete po dálnici, Jetta vám to vrátí v nízké spotřebě – možná dokonce lepší než u Toyoty Prius, což je víceméně stejně velké auto, ale daleko dražší. V průměru budete jezdit zhruba za 5,5 litru.
Jetta ale tratí i v tom, co trápí i silnější verze. Sedany této velikosti a cenové relace totiž u nás nejsou tak oblíbené jako hatchbacky. Golf bude pro spoustu zákazníků prostě lepší volba. Přitom si nemyslím, že by jezdil nějak výrazně lépe.
Jestliže ale opravdu chcete kultivovaný a úsporný sedan, Jetta by vás mohla zaujmout.

Technické údaje
Motor: 
řadový čtyřválec, 1598 ccm, turbodiesel
Výkon: 
105 koní v 5800 ot./min.
Toč. moment: 
250 Nm při 1500 ot.
Hmotnost: 
1395 kg
Zrychlení 0-100 KM/H: 
11,7 s
Max.rychlost: 
190 km/h
Spotřeba: 
4,2 l/100 km
Cena: 
519 200 Kč
Autor: 
MATT PRIOR
Renault Twingo 1.0 SCe
Testy
Městské auto – automaticky vám skočí do hlavy Francie. Twingo bylo už od první generace synonymem pro obratnou štiku do ulic a parkovišť, jeho recept vždy fungoval – teď se ale změnil. Nová verze sdílí platformu se čtyřdveřovým Smartem, takže přebírá jeho klíčovou vlastnost.... (Pokračování...)
Audi RS Q3
Testy
Představte si ten šok. Kdesi za zatáčkou slyšíte pětiválcové hřmění, ostré jako zuby cirkulárky. Do toho sem tam odfrknutí a zapráskání výfuku. Blíží se Stig Blomqvist v Quattru S1? Vytáhnete foťák, čekáte… A pak se kolem vás... (Pokračování...)
Citroen C4 Cactus
Testy
Vzpomeňte na Citroën 2CV alias „kachnu“. Když ho kdysi vymýšleli, ptali se lidí, ne co v autě ještě potřebují, ale bez čeho se obejdou. Vzniklo jednoduché auto, prošpikované chytrými nápady. Legenda. Historie se opakuje, nový Cactus jde stejnou cestou. Ty bubliny po obvodu celé... (Pokračování...)
Chevrolet Corvette Stingray
Testy
Provoz v Los Angeles je neústupný a nemilosrdný jako Alonso v první zatáčce. Máte jenom dvě možnosti – jezdit stejně rychle, nebo zírat s otevřenou pusou. Samozřejmě se hodí, když na to máte to správné auto. A jak se zdá, C7 Corvette Stingray Convertible je k takovému... (Pokračování...)
Opel Astra OPC
Testy
Před časem jsme všichni hlasitě jásali nad novým Leonem Cupra, a přitom jsme zjevně zapomněli, že tady už jedno takové auto máme: Astru OPC, další divoký a přitažlivý hot hatch s 280 koni. No, ono to vlastně u opelů není nijak neobvyklé, že se na ně zapomíná. Svezete se s ... (Pokračování...)
BMW Z4 sDrive28i
Testy
BMW Z4 se asi co nevidět dočká svého nástupce a já jen doufám, že nepřijde o těch pár věcí, díky nimž ho mám tak rád. Je to ta malá stísněná kabina, která navozuje příjemný pocit intimnosti a vzájemného souznění. A charakteristický posaz... (Pokračování...)