Je to pořád to pravé auto pro řidiče?

Ford Focus 1.6 Ecoboost (182 k) Titanium
Čtěte více: Testy
Vydáno: 31. 10. 2011  /   Aktualizováno: 31. 10. 2011
Je to pořád to pravé auto pro řidiče?
Po debaklu dieselu se zdá, že bychom neměli všechno vidět jen v černých barvách.

Opravdu někdo pochyboval o tom, že nový Focus nebude lepší auto? Byl příčetný? No tak… Možná si to tajně přála konkurence, ale doopravdy to byla už předem sázka na mrtvého koně. Ve Fordu nepracují hlupáci a vědí tam, co je ve hře. Pověst značky vyrábějící nejdříve auta pro řidiče, která jsou pak i praktická nebo kvalitní, se buduje velmi dlouho a stojí to hektolitry potu, ropy i krve. Proč potom ta neutuchající panika kolem porážky od Golfu? Protože kauza Focus byla zjednodušena. Prohrál a většině to stačilo, aby nad ním mávli rukou. Jenže se zapomnělo na dvě důležité věci. Zaprvé, dieselový model je opravdu podivný a krátká projížďka mě jen utvrdila v tom, že Britové se ve verdiktu nemýlili. Prostě potřebuje doladit. Zadruhé, benzínový Focus je úplně jiné auto. Nad přední nápravou výrazně lehčí, tudíž obratnější a pořád hravé, ačkoli lepší tlumicí materiály a podvozek skvěle izolovaný od kabiny výrazně změnily vnímá­ní rychlosti. Pokud si chcete vychutnat vynikající kombinaci komfortu, stability i notné dávky zážitkových hormonů a zároveň chcete aktivně udržovat stav svého bodového konta, měli byste uvědoměle po očku sledovat tachometr.
Největší názorové rozpory ale bude vyvolávat řízení. Někteří budou zasvěceně tvrdit, že skončila jedna éra a král padl (všimněte si na tom jednoho zajímavého aspektu – většinou vám to budou říkat lidé, kteří si neuvědomují nebo nechtějí uvědomit, že už odcházející Focus výrazně ztratil cit oproti první generaci). Zatímco další budou mluvit o nevyhnutelném vývoji a tendencích, jimž se nedokázala vyhnout ani ryze sportovní auta. Mně se ale docela líbí, jak je řízení nového Focusu precizní. Pokud to mám napsat bez diplomatického pozlátka – ano, Ford vyhověl těm, kdo si myslí, že hatchback střední třídy musí být hlavně kultivovaný a na zpětné vazbě ve volantu tolik nezáleží. To ale neznamená, že se vytratila úplně. Zatížení vnějšího kola v zatáčce zaregistrujete, stejně jako počínající uklouznutí přední nápravy, přestože impulzy již nejsou tak ostře jasné. Když už jsme u té nedotáčivosti – na suché silnici potřebujete vypínací mozek, abyste se seznámili. Focus disponuje elektronickou náhražkou samosvorného diferenciálu, která funguje, třebaže si nejsem jist (a vycházím při tom ze vzpomínek na puch z obložení), jak dlouho to vydrží brzdy. Pod náporem přeplňované šestnáctistovky totiž měly co dělat. Ten motor je prostě famózní. Skoro žádná setrvačnost turba, silný v celém rozsahu, krásný zvuk díky malému podfuku s rezonátorem, přenášejícím bručení do interiéru. Ecoboost dokonce úspěšně odolal pokusům otupit jeho dravost v zájmu snížení emisí tím, že ho spárovali s převodovkou s extrémně dlouhými převody. Takže trojka je použitelná od 20 do 150 km/h, na čtyřku jede dvě stě, a přesto nemáte pocit, že na něco musíte čekat.
Drazí puristé, milí petrolheadi, neházel bych flintu do žita. Čert vem elektrické posilovače; v některých věcech, jako jsou bruselské tlaky, si prostě momentálně nepomůžeme. Ale nemyslím si, že by jimi úplně zabili všechna řidičsky rozkošná auta. A podle mě Focus ten jejich atentát na svobodu bavit se přežil. Pokud má Ford nad něčím přemýšlet, pak jedině nad tím, proč stejně nefunguje i diesel.

Technické údaje
Motor: 
řadový 4válec, 1596 ccm, turbo
Výkon: 
182 koní v 5700 ot./min.
Toč. moment: 
240–270 Nm při 1600–5000 ot.
Hmotnost: 
1258 kg
Zrychlení 0-100 KM/H: 
7,9 s
Max.rychlost: 
222 km/h
Spotřeba: 
6,0 l/100 km
Cena: 
604 990 Kč
Autor: 
MIRO MIHÁLIK
Renault Twingo 1.0 SCe
Testy
Městské auto – automaticky vám skočí do hlavy Francie. Twingo bylo už od první generace synonymem pro obratnou štiku do ulic a parkovišť, jeho recept vždy fungoval – teď se ale změnil. Nová verze sdílí platformu se čtyřdveřovým Smartem, takže přebírá jeho klíčovou vlastnost.... (Pokračování...)
Audi RS Q3
Testy
Představte si ten šok. Kdesi za zatáčkou slyšíte pětiválcové hřmění, ostré jako zuby cirkulárky. Do toho sem tam odfrknutí a zapráskání výfuku. Blíží se Stig Blomqvist v Quattru S1? Vytáhnete foťák, čekáte… A pak se kolem vás... (Pokračování...)
Citroen C4 Cactus
Testy
Vzpomeňte na Citroën 2CV alias „kachnu“. Když ho kdysi vymýšleli, ptali se lidí, ne co v autě ještě potřebují, ale bez čeho se obejdou. Vzniklo jednoduché auto, prošpikované chytrými nápady. Legenda. Historie se opakuje, nový Cactus jde stejnou cestou. Ty bubliny po obvodu celé... (Pokračování...)
Chevrolet Corvette Stingray
Testy
Provoz v Los Angeles je neústupný a nemilosrdný jako Alonso v první zatáčce. Máte jenom dvě možnosti – jezdit stejně rychle, nebo zírat s otevřenou pusou. Samozřejmě se hodí, když na to máte to správné auto. A jak se zdá, C7 Corvette Stingray Convertible je k takovému... (Pokračování...)
Opel Astra OPC
Testy
Před časem jsme všichni hlasitě jásali nad novým Leonem Cupra, a přitom jsme zjevně zapomněli, že tady už jedno takové auto máme: Astru OPC, další divoký a přitažlivý hot hatch s 280 koni. No, ono to vlastně u opelů není nijak neobvyklé, že se na ně zapomíná. Svezete se s ... (Pokračování...)
BMW Z4 sDrive28i
Testy
BMW Z4 se asi co nevidět dočká svého nástupce a já jen doufám, že nepřijde o těch pár věcí, díky nimž ho mám tak rád. Je to ta malá stísněná kabina, která navozuje příjemný pocit intimnosti a vzájemného souznění. A charakteristický posaz... (Pokračování...)