Australský supersedan je zpátky – a v lepší formě

Vauxhall VXR8 GTS Automat
Čtěte více: Testy
Vydáno: 4. 11. 2011  /   Aktualizováno: 4. 11. 2011
Australský supersedan je zpátky – a v lepší formě
Ještě lepší podvozek vás bude bavit. Ale cena výrazně poskočila směrem nahoru.

Fantastický sedan Vauxhallu jménem VXR8 je zpátky. A změnilo se toho hodně. Poslední verze přejmenovaného modelu HSV by měla být dosud tou nejlepší VXR8. Nabízí výkon 437 koní, ale nosí velmi ambiciózní cenovku. Když jsme na těchto stránkách testovali první australský stroj, který britský importér dovezl (Holden Monaro), psal se rok 2004 a auto stálo milion. Přitom poskytovalo zhruba o 50 koní vyšší výkony než cokoli, co jste si mohli na trhu za tyhle peníze pořídit. Když přijelo VXR8 v roce 2007, dalo se koupit za cenu cca 1,3 milionu – a i to byla velmi dobrá cena. Nové VXR8 GTS vás ale vyjde v přepočtu na 1,5 milionu (a to nepočítáme dovoz a schvalování, pokud byste něco podobného chtěli u nás v ČR). A to je částka nebezpečně se přibližující sumě, o kterou vás obere prodejce Mercedesu za C 63 AMG.
Může se nové VXR8 vyrovnat dynamickým standardům evropských osmiválcových sedanů? Možná. Toto auto vychází z HSV GTS Comodore (odcházející VXR8, jehož upravenou verzi je možné koupit za 1,3 milionu, vycházelo z modelu Clubsport R8). Za půl druhého milionu vás tedy vybaví interiérem HSV, většími koly, mechanickým samosvorem, upraveným podvozkem s magnetickými tlumiči a systémem launch control. Náš vůz měl šestistupňový automat, s nímž cena vozu zase o něco poskočí. VXR8 GTS s upraveným podvozkem je opravdu řidičsky přitažlivější hračka, se kterou můžete jet strašlivou „kudlu“. Tlumičům se daří udržet auto pod kontrolou. A můžete si vybrat mezi dvěma nastaveními – Performance a Track. Je dobré vědět, že i v režimu Performance se na okresce auto nehoupe a nekolébá. A navíc má dobrý grip, trakci i preciznější řízení. V situacích, kde by předchozí model řidiče ochotně, i když trochu nekultivovaně pobavil, se ten nový chová vyváženě a má přilnavosti na rozdávání.
Režim Track dá tlumičům ještě jistější chování, ale také způsobí, že VXR8 hůře zvládá ostřejší výmoly.
Ovšem osmiválec o objemu 6,2 litru je jemný a libě znějící. Má stejné charizma jako jednotky od AMG, ale měřítkem evropských konkurentů by mohl být ještě potentnější.
Nejlepší zprávou dne je to, že dynamický charakter VXR8 nevymizel. Progresivní odpružení podvozku v kombinaci s neutrálním vyvážením a dobrým odporem v řízení vám dovoluje jezdit tak, jak byste si to u jiných strojů s podobnými výkony nedovolili. VXR8 je jak s manuálem, tak i automatem v zatáčkách velmi dobře řiditelné plynem a radostně vymetá apex za apexem. Ale stojí za 1,5 mega? Asi ne. Úpravy na podvozku i v kabině jsou fajn, ale vedle německé konkurence interiér postrádá styl i kvalitu. Kdybyste své VXR8 z roku 2007 vyměnili za letošní o 200 tisíc dražší VXR8 GTS, cítili byste se podvedeni. U Vauxhallu to tuší, a tak ani nečekají v Evropě velké prodeje. Chtělo by to, aby libra vůči australské měně opět výrazně posílila.

Technické údaje
Motor: 
V8, 6162 ccm
Výkon: 
437 koní v 6000 ot./min.
Toč. moment: 
550 Nm při 4600 ot.
Hmotnost: 
1831 kg
Zrychlení 0-100 KM/H: 
4,9 s
Max.rychlost: 
250 km/h
Spotřeba: 
13,7 l/100 km
Cena: 
1 490 000 KČ (přepočet)
Autor: 
MATT SAUNDERS
Renault Twingo 1.0 SCe
Testy
Městské auto – automaticky vám skočí do hlavy Francie. Twingo bylo už od první generace synonymem pro obratnou štiku do ulic a parkovišť, jeho recept vždy fungoval – teď se ale změnil. Nová verze sdílí platformu se čtyřdveřovým Smartem, takže přebírá jeho klíčovou vlastnost.... (Pokračování...)
Audi RS Q3
Testy
Představte si ten šok. Kdesi za zatáčkou slyšíte pětiválcové hřmění, ostré jako zuby cirkulárky. Do toho sem tam odfrknutí a zapráskání výfuku. Blíží se Stig Blomqvist v Quattru S1? Vytáhnete foťák, čekáte… A pak se kolem vás... (Pokračování...)
Citroen C4 Cactus
Testy
Vzpomeňte na Citroën 2CV alias „kachnu“. Když ho kdysi vymýšleli, ptali se lidí, ne co v autě ještě potřebují, ale bez čeho se obejdou. Vzniklo jednoduché auto, prošpikované chytrými nápady. Legenda. Historie se opakuje, nový Cactus jde stejnou cestou. Ty bubliny po obvodu celé... (Pokračování...)
Chevrolet Corvette Stingray
Testy
Provoz v Los Angeles je neústupný a nemilosrdný jako Alonso v první zatáčce. Máte jenom dvě možnosti – jezdit stejně rychle, nebo zírat s otevřenou pusou. Samozřejmě se hodí, když na to máte to správné auto. A jak se zdá, C7 Corvette Stingray Convertible je k takovému... (Pokračování...)
Opel Astra OPC
Testy
Před časem jsme všichni hlasitě jásali nad novým Leonem Cupra, a přitom jsme zjevně zapomněli, že tady už jedno takové auto máme: Astru OPC, další divoký a přitažlivý hot hatch s 280 koni. No, ono to vlastně u opelů není nijak neobvyklé, že se na ně zapomíná. Svezete se s ... (Pokračování...)
BMW Z4 sDrive28i
Testy
BMW Z4 se asi co nevidět dočká svého nástupce a já jen doufám, že nepřijde o těch pár věcí, díky nimž ho mám tak rád. Je to ta malá stísněná kabina, která navozuje příjemný pocit intimnosti a vzájemného souznění. A charakteristický posaz... (Pokračování...)