Německý sedan tak trochu po americku

Volkswagen Jetta 1.6 TDI DSG Highline
Čtěte více: Testy
Vydáno: 21. 11. 2011  /   Aktualizováno: 21. 11. 2011
Německý sedan tak trochu po americku
Nová generace Jetty opustila pozici „Golfu s batohem“ a stala se jakousi levnější alternativou Passatu.

Asi vám nezkazím žádné velké překvapení, když hned na začátku prozradím, co bude patrně nejčastějším důvodem pro pořízení nové Jetty. Zatímco větší Passat se stále potýká s pozůstatky poněkud neurčité image předchozí generace, nová Jetta už zcela převzala nový designový jazyk VW s ostře řezanými, elegantními tvary. A na rozdíl od předchozí generace nestojí na krátkém podvozku Golfu, takže proporcemi vypadá jako skutečný sedan, a ne jako hatchback s narychlo dolepeným kufrem. Když k tomu přidáte kombinaci tmavé barvy a velkých kol, vyzařují z Jetty solidnost a elegance, kvůli kterým si lidé německé sedany obvykle kupují.
Jenomže primárním lovištěm Jetty je severoamerický trh, stále konzervativně odmítající hatchbacky a lpící na klasických tříprostorových vozech. A protože za oceánem nemá Volkswagen to prazvláštní postavení na pomezí prémiových značek, kterému se těší v Evropě, musí stejně jako domácí konkurence stavět auta tak trochu „na váhu“. Američané za své peníze prostě chtějí co největší kus (lhostejno, zda železa nebo krávy v housce) a jsou tomu ochotni obětovat mnoho z evropské sofistikovanosti. My sice na rozdíl od nich dostaneme turbomotory a víceprvkovou zadní nápravu, ale zejména na interiéru je vidět, že v Americe tohle auto konkuruje například Chevroletu Cruze. Perfektní zpracování a draze působící materiály tu opravdu nehledejte a na měkké plasty se můžete těšit, jen pokud rádi osaháváte palubní desku.
Zarážející jsou ale vzhledem k částečně americkému původu přední sedadla – ta jednak po americkém způsobu postrádají boční vedení, ale zároveň jsou malá i na evropské poměry. Něco naděje vám do žil vlije řízení, které sice není zrovna „ukecané“, ale jeho posilovač má skvěle vyvážený odpor. K tomu si vzpomenete na úpravy podvozku pro evropskou verzi a začnete se těšit na zábavu v zatáčkách. Extra legraci ale nečekejte. Tohle auto se bude hrnout ven ze zatáčky obvykle po čumáku. Možná že zachovat americký podvozek s jeho komfortnějším naladěním (Jetta je na sedmnáctkách poněkud tvrdá) a nižší výrobní cenou by byla přece jen lepší volba, když ani sofistikovaná konstrukce ji nenaučí zatáčet skutečně po evropsku.
Záchrana situace tak zůstává na bedrech pohonného ústrojí. Dieselová šestnáctistovka sice není nijak oslnivě výkonná, ale na Jettu bez problémů stačí. A s výjimkou dieselového klapání na volnoběh je tichá a kultivovaná. A dvouspojková převodovka v této aplikaci skutečně funguje a nabízí kultivovanost tradičního automatu spolu s efektivitou manuálu.

Technické údaje
Motor: 
řadový čtyřválec, 1598 ccm, turbodiesel
Výkon: 
105 koní v 4400 ot./min.
Toč. moment: 
250 Nm při 1500 ot.
Hmotnost: 
1337 kg
Zrychlení 0-100 KM/H: 
11,7 s
Max.rychlost: 
190 km/h
Spotřeba: 
4,7 l/100 km
Cena: 
562 500 Kč
Autor: 
Vojta Dobeš
Renault Twingo 1.0 SCe
Testy
Městské auto – automaticky vám skočí do hlavy Francie. Twingo bylo už od první generace synonymem pro obratnou štiku do ulic a parkovišť, jeho recept vždy fungoval – teď se ale změnil. Nová verze sdílí platformu se čtyřdveřovým Smartem, takže přebírá jeho klíčovou vlastnost.... (Pokračování...)
Audi RS Q3
Testy
Představte si ten šok. Kdesi za zatáčkou slyšíte pětiválcové hřmění, ostré jako zuby cirkulárky. Do toho sem tam odfrknutí a zapráskání výfuku. Blíží se Stig Blomqvist v Quattru S1? Vytáhnete foťák, čekáte… A pak se kolem vás... (Pokračování...)
Citroen C4 Cactus
Testy
Vzpomeňte na Citroën 2CV alias „kachnu“. Když ho kdysi vymýšleli, ptali se lidí, ne co v autě ještě potřebují, ale bez čeho se obejdou. Vzniklo jednoduché auto, prošpikované chytrými nápady. Legenda. Historie se opakuje, nový Cactus jde stejnou cestou. Ty bubliny po obvodu celé... (Pokračování...)
Chevrolet Corvette Stingray
Testy
Provoz v Los Angeles je neústupný a nemilosrdný jako Alonso v první zatáčce. Máte jenom dvě možnosti – jezdit stejně rychle, nebo zírat s otevřenou pusou. Samozřejmě se hodí, když na to máte to správné auto. A jak se zdá, C7 Corvette Stingray Convertible je k takovému... (Pokračování...)
Opel Astra OPC
Testy
Před časem jsme všichni hlasitě jásali nad novým Leonem Cupra, a přitom jsme zjevně zapomněli, že tady už jedno takové auto máme: Astru OPC, další divoký a přitažlivý hot hatch s 280 koni. No, ono to vlastně u opelů není nijak neobvyklé, že se na ně zapomíná. Svezete se s ... (Pokračování...)
BMW Z4 sDrive28i
Testy
BMW Z4 se asi co nevidět dočká svého nástupce a já jen doufám, že nepřijde o těch pár věcí, díky nimž ho mám tak rád. Je to ta malá stísněná kabina, která navozuje příjemný pocit intimnosti a vzájemného souznění. A charakteristický posaz... (Pokračování...)