Pan motor

Mercedes-Benz CL 500 4Matic BlueEfficiency
Čtěte více: Testy
Vydáno: 6. 12. 2011  /   Aktualizováno: 6. 12. 2011
Pan motor
Downsizing je zcela v pořádku, pokud vám v motoru pořád zůstává slušný objem k přeplňování.

Nepřeberná nabídka modelů jedné značky může mít kromě výrazně vyšších nákladů na vývoj i mnohem příjemnější konsekvence. Třeba ty, že konkurence nemá šanci odpovědět na každou vaši typovou řadu. To je i případ Mercedesu třídy CL, jehož jediným a pořád trochu vzdáleným rivalem je Bentley Continental GT.
Na druhé straně to neznamená, že by se lidé od Mercedesu poflakovali. CL dostalo nová světla i s už poněkud otravnými LED, zlehýnka přemodelované nárazníky, ale hlavně novou techniku pod kapotou. Atmosférický osmiválec o objemu 5,5 litru v modelu CL 500 uvolnil místo (v duchu trendy zmenšování) motoru 4.7 V8 bi-turbo, který dostal i nějaké ty technologie podporující snížení spotřeby při současném zvýšení výkonů. Mělo to nějaký význam?
Minimálně z pohledu řidiče mělo. Tohle je pan motor. Čas potřebný k akceleraci na stovku se zkrátil z 5,5 na 4,9 s. Má dost síly, aby se při pohodové jízdě převaloval kolem tisíce otáček a následně v mžiku vykopl 2,1 tuny vpřed rychlostí Carrery. Dovoluje mu to systém pohonu všech kol 4Matic v námi testovaném voze, který za normálních podmínek posílá na zadní kola 55 procent točivého momentu.
Z luxusního lenošení ve fantastických masážních sedadlech vás do reality populistické politiky vrátí zelené světélko s nápisem Eco, které se vám vysmívá do očí i ve chvíli, kdy jezdíte za šestnáct litrů, a zhasínání motoru pokaždé, kdy zastavíte na semaforu. Naštěstí kultivovanost a odhlučnění jsou natolik dobré, že si toho někdy ani nevšimnete. Limitujícím faktorem německého automobilového majestátu je po stránce agility samozřejmě hmotnost. Proto mi přišlo poněkud divné, proč se v řízení najednou objevilo trochu citu, ačkoli volant zůstal přeposilován. Ne že by to nějak vadilo, k vyšším výkonům se to bezpochyby hodí. A když někde najdete pojistku k odpojení toho vyceněného trojského eko-koně, dost možná tohle auto bude stát i za ty tři miliony.

Technické údaje
Motor: 
vidlicový osmiválec, 4663 ccm, bi-turbo
Výkon: 
435 koní v 5250 ot./min.
Toč. moment: 
700 Nm při 1800 ot.
Hmotnost: 
2120 kg
Zrychlení 0-100 KM/H: 
4,9 s
Max.rychlost: 
250 km/h
Spotřeba: 
10,1 l/100 km
Cena: 
3 094 800 Kč
Autor: 
MIRO MIHÁLIK
Renault Twingo 1.0 SCe
Testy
Městské auto – automaticky vám skočí do hlavy Francie. Twingo bylo už od první generace synonymem pro obratnou štiku do ulic a parkovišť, jeho recept vždy fungoval – teď se ale změnil. Nová verze sdílí platformu se čtyřdveřovým Smartem, takže přebírá jeho klíčovou vlastnost.... (Pokračování...)
Audi RS Q3
Testy
Představte si ten šok. Kdesi za zatáčkou slyšíte pětiválcové hřmění, ostré jako zuby cirkulárky. Do toho sem tam odfrknutí a zapráskání výfuku. Blíží se Stig Blomqvist v Quattru S1? Vytáhnete foťák, čekáte… A pak se kolem vás... (Pokračování...)
Citroen C4 Cactus
Testy
Vzpomeňte na Citroën 2CV alias „kachnu“. Když ho kdysi vymýšleli, ptali se lidí, ne co v autě ještě potřebují, ale bez čeho se obejdou. Vzniklo jednoduché auto, prošpikované chytrými nápady. Legenda. Historie se opakuje, nový Cactus jde stejnou cestou. Ty bubliny po obvodu celé... (Pokračování...)
Chevrolet Corvette Stingray
Testy
Provoz v Los Angeles je neústupný a nemilosrdný jako Alonso v první zatáčce. Máte jenom dvě možnosti – jezdit stejně rychle, nebo zírat s otevřenou pusou. Samozřejmě se hodí, když na to máte to správné auto. A jak se zdá, C7 Corvette Stingray Convertible je k takovému... (Pokračování...)
Opel Astra OPC
Testy
Před časem jsme všichni hlasitě jásali nad novým Leonem Cupra, a přitom jsme zjevně zapomněli, že tady už jedno takové auto máme: Astru OPC, další divoký a přitažlivý hot hatch s 280 koni. No, ono to vlastně u opelů není nijak neobvyklé, že se na ně zapomíná. Svezete se s ... (Pokračování...)
BMW Z4 sDrive28i
Testy
BMW Z4 se asi co nevidět dočká svého nástupce a já jen doufám, že nepřijde o těch pár věcí, díky nimž ho mám tak rád. Je to ta malá stísněná kabina, která navozuje příjemný pocit intimnosti a vzájemného souznění. A charakteristický posaz... (Pokračování...)