Nový naftový čtyřválec by měl přilákat širší publikum

Jaguar XF 2.2 Diesel
Čtěte více: Testy
Vydáno: 7. 12. 2011  /   Aktualizováno: 7. 12. 2011
Nový naftový čtyřválec by měl přilákat širší publikum
Díky nižší spotřebě bude rozumnější volbou, jeho kultivovanost tím neutrpěla.

Jaguar představuje extrémně důležitou a pravděpodobně nejprodávanější verzi sedanu XF – tu s 2,2litrovým turbodieselem o výkonu 190 koní. Dlouho očekávaný model, který pravděpodobně uzme až šedesát procent prodejů této typové řady, dostane čtyřválec, jenž se objevuje pod kapotami různorodých modelů od PSA a Fordu, ale také v novém Land Roveru Freelander a Range Roveru Evoque. Není ale úplně stejný. Motor pracuje s piezo-elektrickými vstřikovači, turbodmychadlem Mitsubishi, nechybí olejový chladič, vyladěný systém sání, modifikované rozvody, nové čerpadlo a jiná řídicí jednotka motoru i převodovky.
Čtyřválec je spárován s osmistupňovým automatem a novým systémem stop-start, který pracuje extrémně efektivně. Díky těmto dvěma aspektům vůz oficiálně spálí pouze 5,4 litru na 100 km, hodnota emisí CO2 odpovídá 149 gramům na kilometr a na jednu nádrž byste měli ujet až 1200 km. Prostě auto vhodné pro manažery na cestách.
Nižší provozní náklady určitě potěší, ale jedna otázka visí ve vzduchu – bude úspornější čtyřválcová limuzína pořád tím pravým Jaguarem? Odpověď je zcela jasné ano. Chlapíci ve vývojovém centru strávili hodně času tím, aby tomu tak bylo. Jaguar si zakládá na tom, že tu nejde pouze o nový agregát, ale vůz upravovali jako celek. Pečlivá zvuková izolace se skládá ze dvou vrstev, odděluje kabinu od motorového prostoru a najdete ji i v blízkosti zařízení, jako je alternátor nebo turbodmychadlo.
Osmistupňový automat byl kalibrován tak, aby zohledňoval výkony i hmotnost (diesel je o 65 kg lehčí než benzínová V6). Otočný ovladač převodovky i pádla řazení na sloupku tu zůstaly.
Při jízdě auto zůstává tiché, jemné a výkon mu rozhodně nechybí. Ze sedadla řidiče si sotva uvědomujete, že tam vpředu sedí naftová čtyřka, a to i když máte zařazený neutrál, natož v pohybu. Ultrakrátká jednička i dvojka stojí za rychlou akcelerací z místa (čemuž vydatně pomáhá 450 Nm), a díky osmému stupni můžete v pohodě jet po dálnici, zatímco otáčky se povalují někde okolo dvou tisíc. Přeřazování jednotlivých stupňů probíhá téměř neznatelně, ovšem při práci s pádly cítíte i slyšíte, že převodovka funguje rychle a velmi efektivně. A pak vás ještě odmění u pumpy, kdy se na palubním počítači rozsvítí dojezd skoro třináct set kilometrů.
Měl všechny důležité vlastnosti XF – působivou vyváženost, téměř dokonalou stabilitu v přímce i jistotu v zatáčkách a výborné řízení. Samotné zatáčení probíhalo neutrálně a bez náklonů. A jakmile přišel vhodný čas na to šlápnout, díky maximálnímu točivému momentu dostupnému od 2000 otáček bylo možné nechat se nést na vlně mocného zátahu. Tento malý diesel image Jaguaru nepokazí.

Technické údaje
Motor: 
řadový čtyřválec, 2179 ccm, turbodiesel
Výkon: 
190 koní v 3500 ot./min.
Toč. moment: 
450 Nm při 2000 ot.
Hmotnost: 
1650 kg (odhad)
Zrychlení 0-100 KM/H: 
8,5 s
Max.rychlost: 
225 km/h
Spotřeba: 
5,4 l/100 km
Cena: 
999 000 Kč (odhad)
Ford Grand Tourneo Connect
Testy
Opravdu, do auta se vejde celkem sedm lidí, dva vpředu, tři uprostřed a dva vzadu. A všech sedm míst nabízí takřka stejný komfort, takže se nikdo nebude hádat kde chce sedět. Vpředu, uprostřed i vzadu je místa dostatek a to nejen pro hlavu a ramena, ale i pro nohy. Nicméně Ford Grand Tourneo Connect standardně patří mezi pětim... (Pokračování...)
Porsche 911 Turbo S
Testy
Existují jen tři auta, ve kterých zažijete výpadek smyslů, v podstatě chvilkové bezvědomí. Bugatti Veyron, Nissan GT-R a nové Porsche 911 Turbo. V teorii jde proti všemu, co by měl nadšenec chtít – má přeplňování, automat a pohon všech kol. Ale praxe ve skutečném světě… Šlá... (Pokračování...)
BMW 320d xDrive
Testy
Co všechno chcete od rodinného auta? Prostor? Pohodlí? Spolehlivost? Rychlost? Aby všude dojelo? A že se trochu prestiže taky hodí? Výběr aut je velký, ale stejně bude trojkové BMW Touring jedním z hlavních favoritů, dost možná vlastně úplně první auto, které vás napadne. A... (Pokračování...)
Audi RS7
Testy
Sednete si do něj a hned vám stoupne sebevědomí. Takže si řeknete, že je čas pořádně ho protáhnout po místních okreskách. Vyrazíte. Do první zatáčky vlétnete jako smyslů zbavení. Audi RS7 drží tak, že se tomu skoro nedá věřit. Začnete si myslet, že možná umíte trochu... (Pokračování...)
Porsche Panamera Turbo
Testy
A přitom na jeho palubě panuje klid a mír, sedíte v prostorné chlazené sedačce a po sešlápnutí plynu nevlajete za volantem s akutní potřebou sepsat závěť. Přes veškerou rychlost tohle auto na každém metru ukazuje svoji dospělost a vyrovnanost. Reakce na plyn nejsou... (Pokračování...)
Skoda Rapid Spaceback 1.2 TSI
Testy
Od aut z Mladé Boleslavi čekáte určité kvality – a nebo ještě lépe, berete je jako samozřejmost. Největší kufr, nejvíce místa nad hlavou i před koleny a velký počet praktických řešení patří mezi ně. Určitě se vám to po dlouhodobé marketingové... (Pokračování...)