Nový naftový čtyřválec by měl přilákat širší publikum

Jaguar XF 2.2 Diesel
Čtěte více: Testy
Vydáno: 7. 12. 2011  /   Aktualizováno: 7. 12. 2011
Nový naftový čtyřválec by měl přilákat širší publikum
Díky nižší spotřebě bude rozumnější volbou, jeho kultivovanost tím neutrpěla.

Jaguar představuje extrémně důležitou a pravděpodobně nejprodávanější verzi sedanu XF – tu s 2,2litrovým turbodieselem o výkonu 190 koní. Dlouho očekávaný model, který pravděpodobně uzme až šedesát procent prodejů této typové řady, dostane čtyřválec, jenž se objevuje pod kapotami různorodých modelů od PSA a Fordu, ale také v novém Land Roveru Freelander a Range Roveru Evoque. Není ale úplně stejný. Motor pracuje s piezo-elektrickými vstřikovači, turbodmychadlem Mitsubishi, nechybí olejový chladič, vyladěný systém sání, modifikované rozvody, nové čerpadlo a jiná řídicí jednotka motoru i převodovky.
Čtyřválec je spárován s osmistupňovým automatem a novým systémem stop-start, který pracuje extrémně efektivně. Díky těmto dvěma aspektům vůz oficiálně spálí pouze 5,4 litru na 100 km, hodnota emisí CO2 odpovídá 149 gramům na kilometr a na jednu nádrž byste měli ujet až 1200 km. Prostě auto vhodné pro manažery na cestách.
Nižší provozní náklady určitě potěší, ale jedna otázka visí ve vzduchu – bude úspornější čtyřválcová limuzína pořád tím pravým Jaguarem? Odpověď je zcela jasné ano. Chlapíci ve vývojovém centru strávili hodně času tím, aby tomu tak bylo. Jaguar si zakládá na tom, že tu nejde pouze o nový agregát, ale vůz upravovali jako celek. Pečlivá zvuková izolace se skládá ze dvou vrstev, odděluje kabinu od motorového prostoru a najdete ji i v blízkosti zařízení, jako je alternátor nebo turbodmychadlo.
Osmistupňový automat byl kalibrován tak, aby zohledňoval výkony i hmotnost (diesel je o 65 kg lehčí než benzínová V6). Otočný ovladač převodovky i pádla řazení na sloupku tu zůstaly.
Při jízdě auto zůstává tiché, jemné a výkon mu rozhodně nechybí. Ze sedadla řidiče si sotva uvědomujete, že tam vpředu sedí naftová čtyřka, a to i když máte zařazený neutrál, natož v pohybu. Ultrakrátká jednička i dvojka stojí za rychlou akcelerací z místa (čemuž vydatně pomáhá 450 Nm), a díky osmému stupni můžete v pohodě jet po dálnici, zatímco otáčky se povalují někde okolo dvou tisíc. Přeřazování jednotlivých stupňů probíhá téměř neznatelně, ovšem při práci s pádly cítíte i slyšíte, že převodovka funguje rychle a velmi efektivně. A pak vás ještě odmění u pumpy, kdy se na palubním počítači rozsvítí dojezd skoro třináct set kilometrů.
Měl všechny důležité vlastnosti XF – působivou vyváženost, téměř dokonalou stabilitu v přímce i jistotu v zatáčkách a výborné řízení. Samotné zatáčení probíhalo neutrálně a bez náklonů. A jakmile přišel vhodný čas na to šlápnout, díky maximálnímu točivému momentu dostupnému od 2000 otáček bylo možné nechat se nést na vlně mocného zátahu. Tento malý diesel image Jaguaru nepokazí.

Technické údaje
Motor: 
řadový čtyřválec, 2179 ccm, turbodiesel
Výkon: 
190 koní v 3500 ot./min.
Toč. moment: 
450 Nm při 2000 ot.
Hmotnost: 
1650 kg (odhad)
Zrychlení 0-100 KM/H: 
8,5 s
Max.rychlost: 
225 km/h
Spotřeba: 
5,4 l/100 km
Cena: 
999 000 Kč (odhad)
Ford Fiesta ST
Testy
Myslím, že nemáte argument. Clio RS je dražší a má tu proklatou převodovku. Twingo není tak živé. Peugeot 208 GTI je sice rychlejší, ale chybí mu ta hravost. Suzuki Swift sport je sice nadšené, ale zase se nedá srovnávat motoricky. A tak je dál Fiesta tím nejlepš... (Pokračování...)
BMW i3
Testy
Omezený dojezd znamená, že bych si neměl nikde zajet, jestli se tedy nechci tahat po Smíchově s prodlužovačkou nebo jezdit s autem na některé z parkovišť, kde je dobíjecí stanice pro elektromobily, protože na jedno nabití ujede BMW i3 něco okolo 120 kilometrů. A to je reálná cifra vyzkou... (Pokračování...)
Audi TTS
Testy
Největším problémem Audi TT bylo, že na pohled slibovalo něco, co posléze nedokázalo tak úplně splnit. Tím myslím potěšit sportovně založeného řidiče, očekávajícího od lehkého a mrštného kupé spoustu zábavy. A zdaleka nešlo jen o předn... (Pokračování...)
Subaru BRZ AT
Testy
Za ten týden se mi to stalo několikrát. Pochlubím se, že mám na test Subaru BRZ. Nadšení. Pak přiznám, že má automat. Druhá strana smutně svěsí koutky a lítostivě mě poplácá po zádech. Pro většinu lidí je to naprosto nepochopitelná volba, ale věděli jste, že... (Pokračování...)
Audi S1
Testy
Hlídač vyskočil ze svojí budky jako čertík z krabičky, napříč širokou zaprášenou silnicí u cementárny v Radotíně letí žluté Audi S1. Všechna čtyři kola se protáčejí, dvoulitrový turbomotor FSI s proměnným časováním ventilů na něj skrz... (Pokračování...)
Mercedes-Benz GLA 220 CDI 4 Matic
Testy
Někdy mě až vyděsí, jak snadno se dokážu zamilovat. V případě Mercedesu GLA mi to netrvalo ani pětačtyřicet minut. Sice jsem nerozklíčoval, jestli je to crossover, nebo klasický hatch, ale nehodlám to nijak řešit, protože je důležité, že se mi líbí. Velikost Golfu, vychytaná řešení Mercedesu, př... (Pokračování...)