Nový naftový čtyřválec by měl přilákat širší publikum

Jaguar XF 2.2 Diesel
Čtěte více: Testy
Vydáno: 7. 12. 2011  /   Aktualizováno: 7. 12. 2011
Nový naftový čtyřválec by měl přilákat širší publikum
Díky nižší spotřebě bude rozumnější volbou, jeho kultivovanost tím neutrpěla.

Jaguar představuje extrémně důležitou a pravděpodobně nejprodávanější verzi sedanu XF – tu s 2,2litrovým turbodieselem o výkonu 190 koní. Dlouho očekávaný model, který pravděpodobně uzme až šedesát procent prodejů této typové řady, dostane čtyřválec, jenž se objevuje pod kapotami různorodých modelů od PSA a Fordu, ale také v novém Land Roveru Freelander a Range Roveru Evoque. Není ale úplně stejný. Motor pracuje s piezo-elektrickými vstřikovači, turbodmychadlem Mitsubishi, nechybí olejový chladič, vyladěný systém sání, modifikované rozvody, nové čerpadlo a jiná řídicí jednotka motoru i převodovky.
Čtyřválec je spárován s osmistupňovým automatem a novým systémem stop-start, který pracuje extrémně efektivně. Díky těmto dvěma aspektům vůz oficiálně spálí pouze 5,4 litru na 100 km, hodnota emisí CO2 odpovídá 149 gramům na kilometr a na jednu nádrž byste měli ujet až 1200 km. Prostě auto vhodné pro manažery na cestách.
Nižší provozní náklady určitě potěší, ale jedna otázka visí ve vzduchu – bude úspornější čtyřválcová limuzína pořád tím pravým Jaguarem? Odpověď je zcela jasné ano. Chlapíci ve vývojovém centru strávili hodně času tím, aby tomu tak bylo. Jaguar si zakládá na tom, že tu nejde pouze o nový agregát, ale vůz upravovali jako celek. Pečlivá zvuková izolace se skládá ze dvou vrstev, odděluje kabinu od motorového prostoru a najdete ji i v blízkosti zařízení, jako je alternátor nebo turbodmychadlo.
Osmistupňový automat byl kalibrován tak, aby zohledňoval výkony i hmotnost (diesel je o 65 kg lehčí než benzínová V6). Otočný ovladač převodovky i pádla řazení na sloupku tu zůstaly.
Při jízdě auto zůstává tiché, jemné a výkon mu rozhodně nechybí. Ze sedadla řidiče si sotva uvědomujete, že tam vpředu sedí naftová čtyřka, a to i když máte zařazený neutrál, natož v pohybu. Ultrakrátká jednička i dvojka stojí za rychlou akcelerací z místa (čemuž vydatně pomáhá 450 Nm), a díky osmému stupni můžete v pohodě jet po dálnici, zatímco otáčky se povalují někde okolo dvou tisíc. Přeřazování jednotlivých stupňů probíhá téměř neznatelně, ovšem při práci s pádly cítíte i slyšíte, že převodovka funguje rychle a velmi efektivně. A pak vás ještě odmění u pumpy, kdy se na palubním počítači rozsvítí dojezd skoro třináct set kilometrů.
Měl všechny důležité vlastnosti XF – působivou vyváženost, téměř dokonalou stabilitu v přímce i jistotu v zatáčkách a výborné řízení. Samotné zatáčení probíhalo neutrálně a bez náklonů. A jakmile přišel vhodný čas na to šlápnout, díky maximálnímu točivému momentu dostupnému od 2000 otáček bylo možné nechat se nést na vlně mocného zátahu. Tento malý diesel image Jaguaru nepokazí.

Technické údaje
Motor: 
řadový čtyřválec, 2179 ccm, turbodiesel
Výkon: 
190 koní v 3500 ot./min.
Toč. moment: 
450 Nm při 2000 ot.
Hmotnost: 
1650 kg (odhad)
Zrychlení 0-100 KM/H: 
8,5 s
Max.rychlost: 
225 km/h
Spotřeba: 
5,4 l/100 km
Cena: 
999 000 Kč (odhad)


Renault Twingo 1.0 SCe
Testy
Městské auto – automaticky vám skočí do hlavy Francie. Twingo bylo už od první generace synonymem pro obratnou štiku do ulic a parkovišť, jeho recept vždy fungoval – teď se ale změnil. Nová verze sdílí platformu se čtyřdveřovým Smartem, takže přebírá jeho klíčovou vlastnost.... (Pokračování...)
Audi RS Q3
Testy
Představte si ten šok. Kdesi za zatáčkou slyšíte pětiválcové hřmění, ostré jako zuby cirkulárky. Do toho sem tam odfrknutí a zapráskání výfuku. Blíží se Stig Blomqvist v Quattru S1? Vytáhnete foťák, čekáte… A pak se kolem vás... (Pokračování...)
Citroen C4 Cactus
Testy
Vzpomeňte na Citroën 2CV alias „kachnu“. Když ho kdysi vymýšleli, ptali se lidí, ne co v autě ještě potřebují, ale bez čeho se obejdou. Vzniklo jednoduché auto, prošpikované chytrými nápady. Legenda. Historie se opakuje, nový Cactus jde stejnou cestou. Ty bubliny po obvodu celé... (Pokračování...)
Chevrolet Corvette Stingray
Testy
Provoz v Los Angeles je neústupný a nemilosrdný jako Alonso v první zatáčce. Máte jenom dvě možnosti – jezdit stejně rychle, nebo zírat s otevřenou pusou. Samozřejmě se hodí, když na to máte to správné auto. A jak se zdá, C7 Corvette Stingray Convertible je k takovému... (Pokračování...)
Opel Astra OPC
Testy
Před časem jsme všichni hlasitě jásali nad novým Leonem Cupra, a přitom jsme zjevně zapomněli, že tady už jedno takové auto máme: Astru OPC, další divoký a přitažlivý hot hatch s 280 koni. No, ono to vlastně u opelů není nijak neobvyklé, že se na ně zapomíná. Svezete se s ... (Pokračování...)
BMW Z4 sDrive28i
Testy
BMW Z4 se asi co nevidět dočká svého nástupce a já jen doufám, že nepřijde o těch pár věcí, díky nimž ho mám tak rád. Je to ta malá stísněná kabina, která navozuje příjemný pocit intimnosti a vzájemného souznění. A charakteristický posaz... (Pokračování...)