Nový naftový čtyřválec by měl přilákat širší publikum

Jaguar XF 2.2 Diesel
Čtěte více: Testy
Vydáno: 7. 12. 2011  /   Aktualizováno: 7. 12. 2011
Nový naftový čtyřválec by měl přilákat širší publikum
Díky nižší spotřebě bude rozumnější volbou, jeho kultivovanost tím neutrpěla.

Jaguar představuje extrémně důležitou a pravděpodobně nejprodávanější verzi sedanu XF – tu s 2,2litrovým turbodieselem o výkonu 190 koní. Dlouho očekávaný model, který pravděpodobně uzme až šedesát procent prodejů této typové řady, dostane čtyřválec, jenž se objevuje pod kapotami různorodých modelů od PSA a Fordu, ale také v novém Land Roveru Freelander a Range Roveru Evoque. Není ale úplně stejný. Motor pracuje s piezo-elektrickými vstřikovači, turbodmychadlem Mitsubishi, nechybí olejový chladič, vyladěný systém sání, modifikované rozvody, nové čerpadlo a jiná řídicí jednotka motoru i převodovky.
Čtyřválec je spárován s osmistupňovým automatem a novým systémem stop-start, který pracuje extrémně efektivně. Díky těmto dvěma aspektům vůz oficiálně spálí pouze 5,4 litru na 100 km, hodnota emisí CO2 odpovídá 149 gramům na kilometr a na jednu nádrž byste měli ujet až 1200 km. Prostě auto vhodné pro manažery na cestách.
Nižší provozní náklady určitě potěší, ale jedna otázka visí ve vzduchu – bude úspornější čtyřválcová limuzína pořád tím pravým Jaguarem? Odpověď je zcela jasné ano. Chlapíci ve vývojovém centru strávili hodně času tím, aby tomu tak bylo. Jaguar si zakládá na tom, že tu nejde pouze o nový agregát, ale vůz upravovali jako celek. Pečlivá zvuková izolace se skládá ze dvou vrstev, odděluje kabinu od motorového prostoru a najdete ji i v blízkosti zařízení, jako je alternátor nebo turbodmychadlo.
Osmistupňový automat byl kalibrován tak, aby zohledňoval výkony i hmotnost (diesel je o 65 kg lehčí než benzínová V6). Otočný ovladač převodovky i pádla řazení na sloupku tu zůstaly.
Při jízdě auto zůstává tiché, jemné a výkon mu rozhodně nechybí. Ze sedadla řidiče si sotva uvědomujete, že tam vpředu sedí naftová čtyřka, a to i když máte zařazený neutrál, natož v pohybu. Ultrakrátká jednička i dvojka stojí za rychlou akcelerací z místa (čemuž vydatně pomáhá 450 Nm), a díky osmému stupni můžete v pohodě jet po dálnici, zatímco otáčky se povalují někde okolo dvou tisíc. Přeřazování jednotlivých stupňů probíhá téměř neznatelně, ovšem při práci s pádly cítíte i slyšíte, že převodovka funguje rychle a velmi efektivně. A pak vás ještě odmění u pumpy, kdy se na palubním počítači rozsvítí dojezd skoro třináct set kilometrů.
Měl všechny důležité vlastnosti XF – působivou vyváženost, téměř dokonalou stabilitu v přímce i jistotu v zatáčkách a výborné řízení. Samotné zatáčení probíhalo neutrálně a bez náklonů. A jakmile přišel vhodný čas na to šlápnout, díky maximálnímu točivému momentu dostupnému od 2000 otáček bylo možné nechat se nést na vlně mocného zátahu. Tento malý diesel image Jaguaru nepokazí.

Technické údaje
Motor: 
řadový čtyřválec, 2179 ccm, turbodiesel
Výkon: 
190 koní v 3500 ot./min.
Toč. moment: 
450 Nm při 2000 ot.
Hmotnost: 
1650 kg (odhad)
Zrychlení 0-100 KM/H: 
8,5 s
Max.rychlost: 
225 km/h
Spotřeba: 
5,4 l/100 km
Cena: 
999 000 Kč (odhad)
DAVID BROWN SPEEDBACK GT
Testy
Sedím v přepychové kabině plné luxusní kůže a pravého dřeva, nacházím se poblíž městečka Bicester v Oxfordshire a před sebou mám dlouhou cestu do St. Tropez, ráje miliardářů z celého světa. Hlavou se mi honí spousta příkladů nadšenců, kteří obětovali v... (Pokračování...)
Subaru Outback 2.5i Lineartronic
Testy
Úplně první Outback se objevil v roce 1994 a vycházel z poměrně úspěšné druhé generace Subaru Legacy. Se svým zvýšeným podvozkem a dvoubarevným lakováním se stal okamžitě mimořádně oblíbeným u všech řidičů toužících po siln... (Pokračování...)
Range Rover Sport Autobiography
Testy
Přitom do předchozí generace Sportu jsem zamilovaný nebyl ani trochu. Nesla sice hrdé označení Range Rover, ale byla uskákaná, nepohodlná, trošku jankovitá a chyběla jí ta aristokratická vznešenost, která dělí RR od automobilového plebsu. Dost možná to bylo tím, že... (Pokračování...)
BMW M235i
Testy
Strategie BMW přejmenovat všechna kupé tak, aby začínala sudou číslovkou, je v případě M4 někomu možná pořád trochu proti srsti, ale u dvojkové řady docela dává smysl. Navazuje totiž na modely 1600-2 a 2002 z šedesátých let, ale duchovně nejbližším předchůdcem... (Pokračování...)
Ford Focus ST
Testy
První zkouška: Dám si to ještě jednou? Výhoda velkoměsta je v tom, že sehnat rohlíky ke snídani i v neděli brzy ráno je obvykle otázkou několika minut a pár kroků. To ale bohužel znamená, že budete mít velký problém drahé polovičce vysvětlit, proč vám to zabralo... (Pokračování...)
Bentley Continental GT V8 S
Testy
Vím, jak to působí. Bentley dá do svého Continentalu osmiválec, aby tak vytvořilo levnější variantu pro ty, jimž přijde dvanáctiválec moc drahý – byť s výslednou cenou takový výrok působí víc než směšně. Ale takto šmahem odsoudit GT V8 by byla kolosáln... (Pokračování...)