Nový naftový čtyřválec by měl přilákat širší publikum

Jaguar XF 2.2 Diesel
Čtěte více: Testy
Vydáno: 7. 12. 2011  /   Aktualizováno: 7. 12. 2011
Nový naftový čtyřválec by měl přilákat širší publikum
Díky nižší spotřebě bude rozumnější volbou, jeho kultivovanost tím neutrpěla.

Jaguar představuje extrémně důležitou a pravděpodobně nejprodávanější verzi sedanu XF – tu s 2,2litrovým turbodieselem o výkonu 190 koní. Dlouho očekávaný model, který pravděpodobně uzme až šedesát procent prodejů této typové řady, dostane čtyřválec, jenž se objevuje pod kapotami různorodých modelů od PSA a Fordu, ale také v novém Land Roveru Freelander a Range Roveru Evoque. Není ale úplně stejný. Motor pracuje s piezo-elektrickými vstřikovači, turbodmychadlem Mitsubishi, nechybí olejový chladič, vyladěný systém sání, modifikované rozvody, nové čerpadlo a jiná řídicí jednotka motoru i převodovky.
Čtyřválec je spárován s osmistupňovým automatem a novým systémem stop-start, který pracuje extrémně efektivně. Díky těmto dvěma aspektům vůz oficiálně spálí pouze 5,4 litru na 100 km, hodnota emisí CO2 odpovídá 149 gramům na kilometr a na jednu nádrž byste měli ujet až 1200 km. Prostě auto vhodné pro manažery na cestách.
Nižší provozní náklady určitě potěší, ale jedna otázka visí ve vzduchu – bude úspornější čtyřválcová limuzína pořád tím pravým Jaguarem? Odpověď je zcela jasné ano. Chlapíci ve vývojovém centru strávili hodně času tím, aby tomu tak bylo. Jaguar si zakládá na tom, že tu nejde pouze o nový agregát, ale vůz upravovali jako celek. Pečlivá zvuková izolace se skládá ze dvou vrstev, odděluje kabinu od motorového prostoru a najdete ji i v blízkosti zařízení, jako je alternátor nebo turbodmychadlo.
Osmistupňový automat byl kalibrován tak, aby zohledňoval výkony i hmotnost (diesel je o 65 kg lehčí než benzínová V6). Otočný ovladač převodovky i pádla řazení na sloupku tu zůstaly.
Při jízdě auto zůstává tiché, jemné a výkon mu rozhodně nechybí. Ze sedadla řidiče si sotva uvědomujete, že tam vpředu sedí naftová čtyřka, a to i když máte zařazený neutrál, natož v pohybu. Ultrakrátká jednička i dvojka stojí za rychlou akcelerací z místa (čemuž vydatně pomáhá 450 Nm), a díky osmému stupni můžete v pohodě jet po dálnici, zatímco otáčky se povalují někde okolo dvou tisíc. Přeřazování jednotlivých stupňů probíhá téměř neznatelně, ovšem při práci s pádly cítíte i slyšíte, že převodovka funguje rychle a velmi efektivně. A pak vás ještě odmění u pumpy, kdy se na palubním počítači rozsvítí dojezd skoro třináct set kilometrů.
Měl všechny důležité vlastnosti XF – působivou vyváženost, téměř dokonalou stabilitu v přímce i jistotu v zatáčkách a výborné řízení. Samotné zatáčení probíhalo neutrálně a bez náklonů. A jakmile přišel vhodný čas na to šlápnout, díky maximálnímu točivému momentu dostupnému od 2000 otáček bylo možné nechat se nést na vlně mocného zátahu. Tento malý diesel image Jaguaru nepokazí.

Technické údaje
Motor: 
řadový čtyřválec, 2179 ccm, turbodiesel
Výkon: 
190 koní v 3500 ot./min.
Toč. moment: 
450 Nm při 2000 ot.
Hmotnost: 
1650 kg (odhad)
Zrychlení 0-100 KM/H: 
8,5 s
Max.rychlost: 
225 km/h
Spotřeba: 
5,4 l/100 km
Cena: 
999 000 Kč (odhad)
Nissan GT-R
Testy
Základní fakta jsou následující: dvakrát přeplňovaný šestiválec má 550 koní a 630 Nm, což teď víc než kdy dříve představuje v kombinaci s pohonem všech kol mocnou kombinaci. V přímce je stále nadpozemsky rychlé a se zrychlením z místa i... (Pokračování...)
Ford Ranger Wildtrak 3.2 TDCi
Testy
Nemusíte nosit boty z krokodýlí kůže, vestičku a klobouk, abyste nadobro propadli novému Fordu Ranger Wildtrak. Ani nemusíte mít ovčí farmu nebo alespoň provozovat vleky někde v lyžařském areálu. Nový Ranger se totiž ve srovnání s minulou generací neuvěřitelně změnil. Je pohodlněj... (Pokračování...)
BMW i3
Testy
Kůže na sedačkách byla vyčiněna za pomoci spadlých olivových listů. Eukalyptové dřevo na palubní desce je ošetřené výlučně přírodními postupy. Sedmadvacet recyklovaných PET lahví tvoří příměs materiálu pro sedačky. Palubní deska je z lisovaného technick... (Pokračování...)
Bentley Continental Flying Spur
Testy
Čistě teoreticky sem tedy můžu napsat cokoli a vy mi to budete muset věřit. A to je právě ten problém, protože tohle auto v sobě kombinuje dynamiku s luxusem takovým způsobem, že to zní až – teď byste se neměli divit – neuvěřitelně. Neuvěřitelné je i to, že i když je Flying Spur na trhu dlouhých osm let, jedn... (Pokračování...)
Infiniti Q50S 3.5 Hybrid
Testy
Jak zní to zlaté pravidlo, které ctí BMW, Mercedes a Audi? Vezmeme to dobré od konkurence a zkusíme to po svém. Ideálně o něco lépe. Proto jejich auta jezdí velmi dobře, ale pokud chcete něco ÚPLNĚ jiného, musíte se poohlédnout mimo kontinentální Evropu. Jaguar... (Pokračování...)
Range Rover Sport SDV6
Testy
Range Rover Sport si nemusí nic dokazovat, v porovnání s předchozí generací nepůsobí vedle většího bratříčka tak vlažně. Důvod je nasnadě. Zatímco předchozí model byl postaven na základech Discovery a jednalo se hlavně o design, tak druhá generace sdílí podvozek,... (Pokračování...)