Dostane se modernizovaný Phaeton do teritoria třídy S?

Volkswagen Phaeton 3.0 V6 TDI
Čtěte více: Testy
Vydáno: 15. 12. 2011  /   Aktualizováno: 15. 12. 2011
Dostane se modernizovaný Phaeton do teritoria třídy S?
Je tichý a má vytříbenou mechaniku, ale nedostatek přitažlivosti ho odsouvá do role pouhého účastníka souboje nejlepších.

Volkswagen Phaeton je na silnicích rozšířený asi jako sníh v květnu. A to už od roku 2002, kdy byl představen. Ačkoli se mu dostalo od ostatních automobilek opovržení, Volkswagenu nechybí vytrvalost a opět vyráží do boje s faceliftovaným modelem. Míra ambicióznosti (někteří mluví spíše o domýšlivosti) Ferdinanda Piecha, šéfa koncernu VW, je patrná na tom, že tento vůz se měl původně měřit s Mercedesem a BMW, které naopak podnikaly výpady do teritoria dříve okupovaného Volkswagenem (proto vznikla třída A, řada 1 i Mini). Phaetonem zamýšleli demonstrovat to, že inženýři VW jsou prostě nejlepší a klidně mohou postavit sofistikovanější auto, než je třída S.
Když se Phaeton začal v roce 2002 prodávat, dokázal, že mu nechybí kultivovanost ani špičkové technologie odpovídající segmentu luxusních limuzín. Jenže nebyl dost přitažlivý, a hlavně postrádal vhodné logo. Prodeje byly bídné. Tedy kromě rostoucího čínského trhu, který se pro něj stal nejlepším odbytištěm.
Primárně pro tuto oblast vlastně podstoupil největší Volkswagen facelift – dostal novou masku, nárazníky i kapotu a také byla zmodernizována jeho kabina. Základní mechanika velkého sedanu zůstala beze změn. Podpírá jej ocelová platforma D1 – stejná, jakou najdete i u Bentley Continental GT a Flying Spur. Disponuje pohonem všech kol a pneumatickým pérováním.
My jsme se projeli se zkrácenou verzí (a i v tomto případě je Phaeton jen o 13 mm kratší než řada 7), která měla pod kapotou třílitrový vidlicový šestiválec o výkonu 240 koní a točivém momentu 500 Nm. Pokud je vám to málo, mohl by vás zlákat buď benzínový šestiválec (280 k), anebo 4,2litrová V8 (355 koní). Na některých trzích, včetně českého, se ještě prodává benzínový W12 o objemu 6 litrů a výkonu 450 koní. Díky rozvoru 2881 mm je tu pro pasažéry dost místa jak na kolena, tak na hlavu, i kdybyste se narodili do basketbalové rodiny. Horší je to se samostatnými křesly, která jsou poměrně tvrdá a mají kratší sedáky. Neznamená to, že by nebyla komfortní, ale od velké limuzíny přece jen očekáváte nadprůměrné pohodlí. Ani k samotné jízdě nemáme moc výtek. Ze sedadla řidiče cítíte, že Phaeton je velký a těžký, a obvykle vás ani nenapadne ho nějak honit. Na opravdu hlubokých dírách a výmolech se občas zakymácí ze strany na stranu, ale jinak zůstává velmi stabilní a vůči povrchu netečný. A díky laminovanému sklu a výbornému odhlučnění perfektně utlumí hluk od větru, silnice i motoru.
Phaeton se drží předlohy Mercedesu S, a proto jej můžete bezesporu považovat za vůz vhodný pro uvolněnější jízdu s osobním šoférem než za obdobu Jaguaru XJ, jenž se snaží napodobit sportovní grand tourery.
Lehké, ospalé řízení, vysoká hmotnost a měkčí podvozek vás odradí od snahy vydolovat z něj výkony nebo vtažení do děje. Ale to není velké minus pro konzervativní limuzínu tohoto druhu – zejména s přihlédnutím k ceně, která je v této třídě velmi nízká.
Když budete mít tohle na paměti, Phaeton bychom vám mohli klidně doporučit, jen kdyby nebyl takový nemastný neslaný. Objektivně vzato je tento velký Volkswagen stejně schopný jako jeho dražší konkurenti, ale vypadá poněkud fádně. Kdyby byl jako lepší Passat CC, rozhodně by mu to přidalo na přitažlivosti. V této podobě si ale nejsme jisti, kdo za něj bude chtít utratit půldruhého milionu.

Technické údaje
Motor: 
V6, 2967 ccm, turbodiesel
Výkon: 
240 koní ve 4000 ot./min.
Toč. moment: 
500 Nm při 1500 ot.
Hmotnost: 
2233 kg
Zrychlení 0-100 KM/H: 
8,3 s
Max.rychlost: 
237 km/h
Spotřeba: 
8,5 l/100 km
Cena: 
1 482 400 Kč
Autor: 
MATT SAUNDERS
Renault Twingo 1.0 SCe
Testy
Městské auto – automaticky vám skočí do hlavy Francie. Twingo bylo už od první generace synonymem pro obratnou štiku do ulic a parkovišť, jeho recept vždy fungoval – teď se ale změnil. Nová verze sdílí platformu se čtyřdveřovým Smartem, takže přebírá jeho klíčovou vlastnost.... (Pokračování...)
Audi RS Q3
Testy
Představte si ten šok. Kdesi za zatáčkou slyšíte pětiválcové hřmění, ostré jako zuby cirkulárky. Do toho sem tam odfrknutí a zapráskání výfuku. Blíží se Stig Blomqvist v Quattru S1? Vytáhnete foťák, čekáte… A pak se kolem vás... (Pokračování...)
Citroen C4 Cactus
Testy
Vzpomeňte na Citroën 2CV alias „kachnu“. Když ho kdysi vymýšleli, ptali se lidí, ne co v autě ještě potřebují, ale bez čeho se obejdou. Vzniklo jednoduché auto, prošpikované chytrými nápady. Legenda. Historie se opakuje, nový Cactus jde stejnou cestou. Ty bubliny po obvodu celé... (Pokračování...)
Chevrolet Corvette Stingray
Testy
Provoz v Los Angeles je neústupný a nemilosrdný jako Alonso v první zatáčce. Máte jenom dvě možnosti – jezdit stejně rychle, nebo zírat s otevřenou pusou. Samozřejmě se hodí, když na to máte to správné auto. A jak se zdá, C7 Corvette Stingray Convertible je k takovému... (Pokračování...)
Opel Astra OPC
Testy
Před časem jsme všichni hlasitě jásali nad novým Leonem Cupra, a přitom jsme zjevně zapomněli, že tady už jedno takové auto máme: Astru OPC, další divoký a přitažlivý hot hatch s 280 koni. No, ono to vlastně u opelů není nijak neobvyklé, že se na ně zapomíná. Svezete se s ... (Pokračování...)
BMW Z4 sDrive28i
Testy
BMW Z4 se asi co nevidět dočká svého nástupce a já jen doufám, že nepřijde o těch pár věcí, díky nimž ho mám tak rád. Je to ta malá stísněná kabina, která navozuje příjemný pocit intimnosti a vzájemného souznění. A charakteristický posaz... (Pokračování...)