Pro ty, kterým se zdá 500 koní Panamery Turbo málo

Porsche Panamera Turbo S
Čtěte více: Testy
Vydáno: 14. 3. 2012  /   Aktualizováno: 14. 3. 2012
Pro ty, kterým se zdá 500 koní Panamery Turbo málo
Rychlé, agilní a luxusní, ale také drahé, velké a trochu „nabubřelé“ auto.

Trh s extrémně rychlými a drahými sedany je poměrně omezený. Porsche Panamera Turbo ale nepochybně má právo být považováno za jeho součást. Ačkoli těch 500 koní a maximálka 303 km/h v autě pro čtyři lidi bude většině bohatě stačit, podle interních pravidel samotného Porsche to bude ještě ultimativnější zážitek ve verzi S. A tak tu máme na test Panameru Turbo S za 4,5 milionu, hédonistickou verzi čtyřmístné rakety ze Stuttgartu, která vygeneruje o 50 koní více, než má standardní Turbo. Velkou pozornost přitahuje také točivý moment, který vzrostl na 750, a v případě využití funkce overboost až 800 newtonmetrů. Vedle těchto čísel koketuje standardních 700 Nm Turba s degradací na astmatika.
Turbo S se podrobilo také kosmetickým úpravám. Má rozšířené prahy, nové dvacetipalcové ráfky a pětimilimetrové podložky pod zadními koly (Porsche ovšem tvrdí, že jde o estetickou úpravu, nikoli o zvýšení stability). Konstruktéři trochu upravili i motorový prostor a designéři pak ozvláštnili kabinu dvoubarevnou kůží a v nabídce laků přibyla unikátní šedá Agate. Turbo S má také ve standardu sportovní výfuk, podvozek PASM, systém Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC) a paket Sport Chrono. Za všechny tyto prvky byste u levnějších panamer museli připlácet.
Jaké Porsche je? Neskutečně rychlé. Maximální rychlost se posunula na 306 km/h, což si asi jen tak snadno nevyzkoušíte, ale sprint na stovku po stisknutí tlačítka launch control zvládne za 3,8 sekundy. Na dvoutunové monstrum velmi uspokojivé. Ještě působivěji vypadá pružné zrychlení a overboostem podporovaný kickdown. Turbo S je schopné vyslat samo sebe směrem k horizontu způsobem, který se k vozu tak velkému a prostornému vůbec nehodí.
Není to ale nic vedle chování podvozku. Nenechte se zmást, tohle není čtyřsedadlová 911. Nastavitelné systémy PASM, PDCC A PTV Plus spolupracují na zvládnutí jízdních vlastností Turba S tak dobře, že s ním můžete proletět horským průsmykem stylem, na který si budete muset chvíli zvykat, zejména když PASM sníží podvozek v režimu Sport Plus.
Na tak velké auto se skoro nenaklání a museli byste stát na plynu jako šílení, abyste na výjezdu ze zatáčky našli limity trakce. Občas sice cítíte, že kromě vašich zásahů do řízení, brzd a šlapání na pravý pedál tu pracuje nějaká „vyšší síla“, ale systém samotný nijak neobtěžuje a můžeme jej pochválit za dynamické schopnosti i elektromechanickou bezpečnostní síť, kterou poskytuje. Na druhé straně se asi neubráníte pocitu, že na celém tom procesu pohlcování zatočených silniček je cosi umělého.
Celkově to za ten zážitek stojí, i když pokud se rozhodnete škádlit limity a vyzkoušet dynamický repertoár tohoto auta, myslím, že zbylí tři pasažéři se nebudou bavit stejně jako vy z pozice řidiče.
A čtyři a půl milionu za prostředek pro čtyři lidi je také poměrně vysoká částka, i když hodláte všechny dopravovat velice rychle a v patřičném luxusu. Pokud ale chcete všechna místa využívat jen sporadicky, pak je Panamera – a to jakákoli – vážně moc velká. Coby technický počin je Turbo S působivé,  ale vymyslet přesvědčivý důvod pro jeho koupi vůbec nebude jednoduché.

Technické údaje
Motor: 
V8, 4806 ccm, twin-turbo
Výkon: 
550 koní v 6000 ot./min.
Toč. moment: 
750–800 Nm při 2500 ot.
Hmotnost: 
1995 kg
Zrychlení 0-100 KM/H: 
3,8 s
Max.rychlost: 
306 km/h
Spotřeba: 
11,5 l/100 km
Cena: 
4 510 000 Kč
Autor: 
Tim Dickson
Škoda Superb Combi 2.0 TDI 4x4
Testy
Ten den prostě jednou nastane, smiřte se s tím. Na stole před vámi přistane počůraný papírek a vy víte, že je konec. Už žádné výlety do Alp. Konec pravidelných návštěv okruhových dní. Dost laborování s váhou, výkonem, pneumatikami a brzdovými... (Pokračování...)
Volkswagen Golf R
Testy
Zkuste se někoho mladšího zeptat na  Golf VR6 a nejspíš vám bude odpovědí jen tázavě zvednuté obočí. Doby, kdy šel výkon ruku v ruce s objemem, jsou prostě dávno pryč a Golf R mačká všech 300 koní z dvoulitrového motoru – toho samého, jak... (Pokračování...)
Mercedes-Benz E 300 BlueTec Hybrid
Testy
Mercedes dělá E 300 BlueTec hybrid tak, že kombinuje vcelku povedený naftový čtyřválec 2,1 l (model E 250 CDI) s malým elektromotorem, který se hodí hlavně při popojíždění po městě. Netaháte s sebou žádné těžké a objemné baterky, využijete ho, jen když popojížd... (Pokračování...)
Jaguar F-Type R Coupe
Testy
Sychravé ráno na jihu Španělska – ta země se mimo sezonu prostě vypne. Nikde ani živáčka, všichni jsou zalezlí někde v teple. Až na mě a pár dalších postav v bundách, které se klepou zimou na okruhu Catalunya třicet kilometrů od Barcelony. Proč? Je to prý nejdynamičtěj... (Pokračování...)
Maserati Ghibli
Testy
Úplně první Ghibli pochází z roku 1960 a je to přenádherné kupé, jehož tvary pocházejí z pera Giorgetta Giugiara. Koupíte ho za čtyři miliony. Nebo si za ty peníze můžete koupit hned deset novějších Ghibli – v osmdesátých letech se pod tím jmé... (Pokračování...)
BMW X5 30d
Testy
Nová generace musí být vždycky o pořádný kus lepší. Tenhle standard nastavili zákazníci i konstruktéři. Jenže ne vždy tomu tak je. O neúspěchu X5 však nemůže být ani řeč a platí to také o třetí generaci tohoto SUV od BMW. Nová X5 zase přicház... (Pokračování...)