Pro ty, kterým se zdá 500 koní Panamery Turbo málo

Porsche Panamera Turbo S
Čtěte více: Testy
Vydáno: 14. 3. 2012  /   Aktualizováno: 14. 3. 2012
Pro ty, kterým se zdá 500 koní Panamery Turbo málo
Rychlé, agilní a luxusní, ale také drahé, velké a trochu „nabubřelé“ auto.

Trh s extrémně rychlými a drahými sedany je poměrně omezený. Porsche Panamera Turbo ale nepochybně má právo být považováno za jeho součást. Ačkoli těch 500 koní a maximálka 303 km/h v autě pro čtyři lidi bude většině bohatě stačit, podle interních pravidel samotného Porsche to bude ještě ultimativnější zážitek ve verzi S. A tak tu máme na test Panameru Turbo S za 4,5 milionu, hédonistickou verzi čtyřmístné rakety ze Stuttgartu, která vygeneruje o 50 koní více, než má standardní Turbo. Velkou pozornost přitahuje také točivý moment, který vzrostl na 750, a v případě využití funkce overboost až 800 newtonmetrů. Vedle těchto čísel koketuje standardních 700 Nm Turba s degradací na astmatika.
Turbo S se podrobilo také kosmetickým úpravám. Má rozšířené prahy, nové dvacetipalcové ráfky a pětimilimetrové podložky pod zadními koly (Porsche ovšem tvrdí, že jde o estetickou úpravu, nikoli o zvýšení stability). Konstruktéři trochu upravili i motorový prostor a designéři pak ozvláštnili kabinu dvoubarevnou kůží a v nabídce laků přibyla unikátní šedá Agate. Turbo S má také ve standardu sportovní výfuk, podvozek PASM, systém Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC) a paket Sport Chrono. Za všechny tyto prvky byste u levnějších panamer museli připlácet.
Jaké Porsche je? Neskutečně rychlé. Maximální rychlost se posunula na 306 km/h, což si asi jen tak snadno nevyzkoušíte, ale sprint na stovku po stisknutí tlačítka launch control zvládne za 3,8 sekundy. Na dvoutunové monstrum velmi uspokojivé. Ještě působivěji vypadá pružné zrychlení a overboostem podporovaný kickdown. Turbo S je schopné vyslat samo sebe směrem k horizontu způsobem, který se k vozu tak velkému a prostornému vůbec nehodí.
Není to ale nic vedle chování podvozku. Nenechte se zmást, tohle není čtyřsedadlová 911. Nastavitelné systémy PASM, PDCC A PTV Plus spolupracují na zvládnutí jízdních vlastností Turba S tak dobře, že s ním můžete proletět horským průsmykem stylem, na který si budete muset chvíli zvykat, zejména když PASM sníží podvozek v režimu Sport Plus.
Na tak velké auto se skoro nenaklání a museli byste stát na plynu jako šílení, abyste na výjezdu ze zatáčky našli limity trakce. Občas sice cítíte, že kromě vašich zásahů do řízení, brzd a šlapání na pravý pedál tu pracuje nějaká „vyšší síla“, ale systém samotný nijak neobtěžuje a můžeme jej pochválit za dynamické schopnosti i elektromechanickou bezpečnostní síť, kterou poskytuje. Na druhé straně se asi neubráníte pocitu, že na celém tom procesu pohlcování zatočených silniček je cosi umělého.
Celkově to za ten zážitek stojí, i když pokud se rozhodnete škádlit limity a vyzkoušet dynamický repertoár tohoto auta, myslím, že zbylí tři pasažéři se nebudou bavit stejně jako vy z pozice řidiče.
A čtyři a půl milionu za prostředek pro čtyři lidi je také poměrně vysoká částka, i když hodláte všechny dopravovat velice rychle a v patřičném luxusu. Pokud ale chcete všechna místa využívat jen sporadicky, pak je Panamera – a to jakákoli – vážně moc velká. Coby technický počin je Turbo S působivé,  ale vymyslet přesvědčivý důvod pro jeho koupi vůbec nebude jednoduché.

Technické údaje
Motor: 
V8, 4806 ccm, twin-turbo
Výkon: 
550 koní v 6000 ot./min.
Toč. moment: 
750–800 Nm při 2500 ot.
Hmotnost: 
1995 kg
Zrychlení 0-100 KM/H: 
3,8 s
Max.rychlost: 
306 km/h
Spotřeba: 
11,5 l/100 km
Cena: 
4 510 000 Kč
Autor: 
Tim Dickson
Subaru Outback 2.5i Lineartronic
Testy
Úplně první Outback se objevil v roce 1994 a vycházel z poměrně úspěšné druhé generace Subaru Legacy. Se svým zvýšeným podvozkem a dvoubarevným lakováním se stal okamžitě mimořádně oblíbeným u všech řidičů toužících po siln... (Pokračování...)
Range Rover Sport Autobiography
Testy
Přitom do předchozí generace Sportu jsem zamilovaný nebyl ani trochu. Nesla sice hrdé označení Range Rover, ale byla uskákaná, nepohodlná, trošku jankovitá a chyběla jí ta aristokratická vznešenost, která dělí RR od automobilového plebsu. Dost možná to bylo tím, že... (Pokračování...)
BMW M235i
Testy
Strategie BMW přejmenovat všechna kupé tak, aby začínala sudou číslovkou, je v případě M4 někomu možná pořád trochu proti srsti, ale u dvojkové řady docela dává smysl. Navazuje totiž na modely 1600-2 a 2002 z šedesátých let, ale duchovně nejbližším předchůdcem... (Pokračování...)
Ford Focus ST
Testy
První zkouška: Dám si to ještě jednou? Výhoda velkoměsta je v tom, že sehnat rohlíky ke snídani i v neděli brzy ráno je obvykle otázkou několika minut a pár kroků. To ale bohužel znamená, že budete mít velký problém drahé polovičce vysvětlit, proč vám to zabralo... (Pokračování...)
Bentley Continental GT V8 S
Testy
Vím, jak to působí. Bentley dá do svého Continentalu osmiválec, aby tak vytvořilo levnější variantu pro ty, jimž přijde dvanáctiválec moc drahý – byť s výslednou cenou takový výrok působí víc než směšně. Ale takto šmahem odsoudit GT V8 by byla kolosáln... (Pokračování...)
Mercedes-Benz E 400 kupé
Testy
„Co má tohle k čertu být?“ řeknete si v momentu, kdy poprvé spatříte čtyřku se dvěma nulami na zádi tohoto kupé třídy E. Že by omlazená verze vyhlášeného cestovního kupé dostala nový čtyřlitrový osmiválec? Hm, zkušenosti s babylonským... (Pokračování...)