Pro ty, kterým se zdá 500 koní Panamery Turbo málo

Porsche Panamera Turbo S
Čtěte více: Testy
Vydáno: 14. 3. 2012  /   Aktualizováno: 14. 3. 2012
Pro ty, kterým se zdá 500 koní Panamery Turbo málo
Rychlé, agilní a luxusní, ale také drahé, velké a trochu „nabubřelé“ auto.

Trh s extrémně rychlými a drahými sedany je poměrně omezený. Porsche Panamera Turbo ale nepochybně má právo být považováno za jeho součást. Ačkoli těch 500 koní a maximálka 303 km/h v autě pro čtyři lidi bude většině bohatě stačit, podle interních pravidel samotného Porsche to bude ještě ultimativnější zážitek ve verzi S. A tak tu máme na test Panameru Turbo S za 4,5 milionu, hédonistickou verzi čtyřmístné rakety ze Stuttgartu, která vygeneruje o 50 koní více, než má standardní Turbo. Velkou pozornost přitahuje také točivý moment, který vzrostl na 750, a v případě využití funkce overboost až 800 newtonmetrů. Vedle těchto čísel koketuje standardních 700 Nm Turba s degradací na astmatika.
Turbo S se podrobilo také kosmetickým úpravám. Má rozšířené prahy, nové dvacetipalcové ráfky a pětimilimetrové podložky pod zadními koly (Porsche ovšem tvrdí, že jde o estetickou úpravu, nikoli o zvýšení stability). Konstruktéři trochu upravili i motorový prostor a designéři pak ozvláštnili kabinu dvoubarevnou kůží a v nabídce laků přibyla unikátní šedá Agate. Turbo S má také ve standardu sportovní výfuk, podvozek PASM, systém Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC) a paket Sport Chrono. Za všechny tyto prvky byste u levnějších panamer museli připlácet.
Jaké Porsche je? Neskutečně rychlé. Maximální rychlost se posunula na 306 km/h, což si asi jen tak snadno nevyzkoušíte, ale sprint na stovku po stisknutí tlačítka launch control zvládne za 3,8 sekundy. Na dvoutunové monstrum velmi uspokojivé. Ještě působivěji vypadá pružné zrychlení a overboostem podporovaný kickdown. Turbo S je schopné vyslat samo sebe směrem k horizontu způsobem, který se k vozu tak velkému a prostornému vůbec nehodí.
Není to ale nic vedle chování podvozku. Nenechte se zmást, tohle není čtyřsedadlová 911. Nastavitelné systémy PASM, PDCC A PTV Plus spolupracují na zvládnutí jízdních vlastností Turba S tak dobře, že s ním můžete proletět horským průsmykem stylem, na který si budete muset chvíli zvykat, zejména když PASM sníží podvozek v režimu Sport Plus.
Na tak velké auto se skoro nenaklání a museli byste stát na plynu jako šílení, abyste na výjezdu ze zatáčky našli limity trakce. Občas sice cítíte, že kromě vašich zásahů do řízení, brzd a šlapání na pravý pedál tu pracuje nějaká „vyšší síla“, ale systém samotný nijak neobtěžuje a můžeme jej pochválit za dynamické schopnosti i elektromechanickou bezpečnostní síť, kterou poskytuje. Na druhé straně se asi neubráníte pocitu, že na celém tom procesu pohlcování zatočených silniček je cosi umělého.
Celkově to za ten zážitek stojí, i když pokud se rozhodnete škádlit limity a vyzkoušet dynamický repertoár tohoto auta, myslím, že zbylí tři pasažéři se nebudou bavit stejně jako vy z pozice řidiče.
A čtyři a půl milionu za prostředek pro čtyři lidi je také poměrně vysoká částka, i když hodláte všechny dopravovat velice rychle a v patřičném luxusu. Pokud ale chcete všechna místa využívat jen sporadicky, pak je Panamera – a to jakákoli – vážně moc velká. Coby technický počin je Turbo S působivé,  ale vymyslet přesvědčivý důvod pro jeho koupi vůbec nebude jednoduché.

Technické údaje
Motor: 
V8, 4806 ccm, twin-turbo
Výkon: 
550 koní v 6000 ot./min.
Toč. moment: 
750–800 Nm při 2500 ot.
Hmotnost: 
1995 kg
Zrychlení 0-100 KM/H: 
3,8 s
Max.rychlost: 
306 km/h
Spotřeba: 
11,5 l/100 km
Cena: 
4 510 000 Kč
Autor: 
Tim Dickson
Renault Twingo 1.0 SCe
Testy
Městské auto – automaticky vám skočí do hlavy Francie. Twingo bylo už od první generace synonymem pro obratnou štiku do ulic a parkovišť, jeho recept vždy fungoval – teď se ale změnil. Nová verze sdílí platformu se čtyřdveřovým Smartem, takže přebírá jeho klíčovou vlastnost.... (Pokračování...)
Audi RS Q3
Testy
Představte si ten šok. Kdesi za zatáčkou slyšíte pětiválcové hřmění, ostré jako zuby cirkulárky. Do toho sem tam odfrknutí a zapráskání výfuku. Blíží se Stig Blomqvist v Quattru S1? Vytáhnete foťák, čekáte… A pak se kolem vás... (Pokračování...)
Citroen C4 Cactus
Testy
Vzpomeňte na Citroën 2CV alias „kachnu“. Když ho kdysi vymýšleli, ptali se lidí, ne co v autě ještě potřebují, ale bez čeho se obejdou. Vzniklo jednoduché auto, prošpikované chytrými nápady. Legenda. Historie se opakuje, nový Cactus jde stejnou cestou. Ty bubliny po obvodu celé... (Pokračování...)
Chevrolet Corvette Stingray
Testy
Provoz v Los Angeles je neústupný a nemilosrdný jako Alonso v první zatáčce. Máte jenom dvě možnosti – jezdit stejně rychle, nebo zírat s otevřenou pusou. Samozřejmě se hodí, když na to máte to správné auto. A jak se zdá, C7 Corvette Stingray Convertible je k takovému... (Pokračování...)
Opel Astra OPC
Testy
Před časem jsme všichni hlasitě jásali nad novým Leonem Cupra, a přitom jsme zjevně zapomněli, že tady už jedno takové auto máme: Astru OPC, další divoký a přitažlivý hot hatch s 280 koni. No, ono to vlastně u opelů není nijak neobvyklé, že se na ně zapomíná. Svezete se s ... (Pokračování...)
BMW Z4 sDrive28i
Testy
BMW Z4 se asi co nevidět dočká svého nástupce a já jen doufám, že nepřijde o těch pár věcí, díky nimž ho mám tak rád. Je to ta malá stísněná kabina, která navozuje příjemný pocit intimnosti a vzájemného souznění. A charakteristický posaz... (Pokračování...)