Pro ty, kterým se zdá 500 koní Panamery Turbo málo

Porsche Panamera Turbo S
Čtěte více: Testy
Vydáno: 14. 3. 2012  /   Aktualizováno: 14. 3. 2012
Pro ty, kterým se zdá 500 koní Panamery Turbo málo
Rychlé, agilní a luxusní, ale také drahé, velké a trochu „nabubřelé“ auto.

Trh s extrémně rychlými a drahými sedany je poměrně omezený. Porsche Panamera Turbo ale nepochybně má právo být považováno za jeho součást. Ačkoli těch 500 koní a maximálka 303 km/h v autě pro čtyři lidi bude většině bohatě stačit, podle interních pravidel samotného Porsche to bude ještě ultimativnější zážitek ve verzi S. A tak tu máme na test Panameru Turbo S za 4,5 milionu, hédonistickou verzi čtyřmístné rakety ze Stuttgartu, která vygeneruje o 50 koní více, než má standardní Turbo. Velkou pozornost přitahuje také točivý moment, který vzrostl na 750, a v případě využití funkce overboost až 800 newtonmetrů. Vedle těchto čísel koketuje standardních 700 Nm Turba s degradací na astmatika.
Turbo S se podrobilo také kosmetickým úpravám. Má rozšířené prahy, nové dvacetipalcové ráfky a pětimilimetrové podložky pod zadními koly (Porsche ovšem tvrdí, že jde o estetickou úpravu, nikoli o zvýšení stability). Konstruktéři trochu upravili i motorový prostor a designéři pak ozvláštnili kabinu dvoubarevnou kůží a v nabídce laků přibyla unikátní šedá Agate. Turbo S má také ve standardu sportovní výfuk, podvozek PASM, systém Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC) a paket Sport Chrono. Za všechny tyto prvky byste u levnějších panamer museli připlácet.
Jaké Porsche je? Neskutečně rychlé. Maximální rychlost se posunula na 306 km/h, což si asi jen tak snadno nevyzkoušíte, ale sprint na stovku po stisknutí tlačítka launch control zvládne za 3,8 sekundy. Na dvoutunové monstrum velmi uspokojivé. Ještě působivěji vypadá pružné zrychlení a overboostem podporovaný kickdown. Turbo S je schopné vyslat samo sebe směrem k horizontu způsobem, který se k vozu tak velkému a prostornému vůbec nehodí.
Není to ale nic vedle chování podvozku. Nenechte se zmást, tohle není čtyřsedadlová 911. Nastavitelné systémy PASM, PDCC A PTV Plus spolupracují na zvládnutí jízdních vlastností Turba S tak dobře, že s ním můžete proletět horským průsmykem stylem, na který si budete muset chvíli zvykat, zejména když PASM sníží podvozek v režimu Sport Plus.
Na tak velké auto se skoro nenaklání a museli byste stát na plynu jako šílení, abyste na výjezdu ze zatáčky našli limity trakce. Občas sice cítíte, že kromě vašich zásahů do řízení, brzd a šlapání na pravý pedál tu pracuje nějaká „vyšší síla“, ale systém samotný nijak neobtěžuje a můžeme jej pochválit za dynamické schopnosti i elektromechanickou bezpečnostní síť, kterou poskytuje. Na druhé straně se asi neubráníte pocitu, že na celém tom procesu pohlcování zatočených silniček je cosi umělého.
Celkově to za ten zážitek stojí, i když pokud se rozhodnete škádlit limity a vyzkoušet dynamický repertoár tohoto auta, myslím, že zbylí tři pasažéři se nebudou bavit stejně jako vy z pozice řidiče.
A čtyři a půl milionu za prostředek pro čtyři lidi je také poměrně vysoká částka, i když hodláte všechny dopravovat velice rychle a v patřičném luxusu. Pokud ale chcete všechna místa využívat jen sporadicky, pak je Panamera – a to jakákoli – vážně moc velká. Coby technický počin je Turbo S působivé,  ale vymyslet přesvědčivý důvod pro jeho koupi vůbec nebude jednoduché.

Technické údaje
Motor: 
V8, 4806 ccm, twin-turbo
Výkon: 
550 koní v 6000 ot./min.
Toč. moment: 
750–800 Nm při 2500 ot.
Hmotnost: 
1995 kg
Zrychlení 0-100 KM/H: 
3,8 s
Max.rychlost: 
306 km/h
Spotřeba: 
11,5 l/100 km
Cena: 
4 510 000 Kč
Autor: 
Tim Dickson
Jaguar XFR-S
Testy
Supersedany. Ne, řekněme raději übersedany. Tohle označení totiž nejvýstižněji charakterizuje nejen zeměpisný původ, ale je z něj současně cítit ta technologická zarputilost, asociovaná s těmito poměrně okrajovými auty. Na máloco jsou Němci tak pyšní jako na tyto přemotorované sedany, schopné cestovat po... (Pokračování...)
Peugeot RCZ 1.6 THP
Testy
Můžete mít námitky k jeho vzhledu. Je to otázka vkusu. Můžete mít námitky k jeho značce. Opět je to otázka vkusu. Ale nemůžete popřít jeho nevšední schopnosti. A to je fakt. Ten vzhled je spekulativní, avšak musím uznat, že se zlepšil. Pryč je přerostlá maska chladiče a nov... (Pokračování...)
Subaru Outback 2.0D Lineartronic
Testy
Subaru si dál razí svou cestu. Avšak jen na oko, jako by zamrzlo ve starších dobách. V Outbacku s naftovým plochým přeplňovaným čtyřválcem a převodovkou s plynule měnitelným převodem se vám dostává mechanického osvěžení hned na prvních metrech.... (Pokračování...)
Škoda Octavia RS TSI a TDI
Testy
Nejrychlejší Octavia všech dob! Dynamický vrchol celé řady s maximálkou 248 km/h! Taková jsou ústřední sdělení, která chce Škoda vtlouct do hlavy potenciálním zákazníkům třetí generace Octavie RS. A že je koho oslovovat, vždyť sportovně laděná verze tvoří přibližně... (Pokračování...)
Kia Pro_cee’d GT
Testy
Vlastně nevím, proč tolik povyku kolem. Takže začnu hledat. Nacházím to vzápětí, když nechám nohu na podlaze, twin-scroll turbo se roztočí naplno a motor letí do otáček… Na úvod jedno číslo. Pro_cee’d GT zajel Severní smyčku ve výborném čase. Polkněte. Chvilka... (Pokračování...)
Ford Kuga 1.6 Titanium
Testy
Co se dá čekat od mainstreamového SUV? Nic. Vůbec nic. Pojede, bude zatáčet, a protože nad hlavou budete mít spoustu místa, tak se bude jednat o prostorný interiér – je přece jedno, že kufr je menší než u každého druhého kombíku a že řidič a spolujezdec k sobě mají tak blízko, až se dotý... (Pokračování...)