Pro ty, kterým se zdá 500 koní Panamery Turbo málo

Porsche Panamera Turbo S
Čtěte více: Testy
Vydáno: 14. 3. 2012  /   Aktualizováno: 14. 3. 2012
Pro ty, kterým se zdá 500 koní Panamery Turbo málo
Rychlé, agilní a luxusní, ale také drahé, velké a trochu „nabubřelé“ auto.

Trh s extrémně rychlými a drahými sedany je poměrně omezený. Porsche Panamera Turbo ale nepochybně má právo být považováno za jeho součást. Ačkoli těch 500 koní a maximálka 303 km/h v autě pro čtyři lidi bude většině bohatě stačit, podle interních pravidel samotného Porsche to bude ještě ultimativnější zážitek ve verzi S. A tak tu máme na test Panameru Turbo S za 4,5 milionu, hédonistickou verzi čtyřmístné rakety ze Stuttgartu, která vygeneruje o 50 koní více, než má standardní Turbo. Velkou pozornost přitahuje také točivý moment, který vzrostl na 750, a v případě využití funkce overboost až 800 newtonmetrů. Vedle těchto čísel koketuje standardních 700 Nm Turba s degradací na astmatika.
Turbo S se podrobilo také kosmetickým úpravám. Má rozšířené prahy, nové dvacetipalcové ráfky a pětimilimetrové podložky pod zadními koly (Porsche ovšem tvrdí, že jde o estetickou úpravu, nikoli o zvýšení stability). Konstruktéři trochu upravili i motorový prostor a designéři pak ozvláštnili kabinu dvoubarevnou kůží a v nabídce laků přibyla unikátní šedá Agate. Turbo S má také ve standardu sportovní výfuk, podvozek PASM, systém Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC) a paket Sport Chrono. Za všechny tyto prvky byste u levnějších panamer museli připlácet.
Jaké Porsche je? Neskutečně rychlé. Maximální rychlost se posunula na 306 km/h, což si asi jen tak snadno nevyzkoušíte, ale sprint na stovku po stisknutí tlačítka launch control zvládne za 3,8 sekundy. Na dvoutunové monstrum velmi uspokojivé. Ještě působivěji vypadá pružné zrychlení a overboostem podporovaný kickdown. Turbo S je schopné vyslat samo sebe směrem k horizontu způsobem, který se k vozu tak velkému a prostornému vůbec nehodí.
Není to ale nic vedle chování podvozku. Nenechte se zmást, tohle není čtyřsedadlová 911. Nastavitelné systémy PASM, PDCC A PTV Plus spolupracují na zvládnutí jízdních vlastností Turba S tak dobře, že s ním můžete proletět horským průsmykem stylem, na který si budete muset chvíli zvykat, zejména když PASM sníží podvozek v režimu Sport Plus.
Na tak velké auto se skoro nenaklání a museli byste stát na plynu jako šílení, abyste na výjezdu ze zatáčky našli limity trakce. Občas sice cítíte, že kromě vašich zásahů do řízení, brzd a šlapání na pravý pedál tu pracuje nějaká „vyšší síla“, ale systém samotný nijak neobtěžuje a můžeme jej pochválit za dynamické schopnosti i elektromechanickou bezpečnostní síť, kterou poskytuje. Na druhé straně se asi neubráníte pocitu, že na celém tom procesu pohlcování zatočených silniček je cosi umělého.
Celkově to za ten zážitek stojí, i když pokud se rozhodnete škádlit limity a vyzkoušet dynamický repertoár tohoto auta, myslím, že zbylí tři pasažéři se nebudou bavit stejně jako vy z pozice řidiče.
A čtyři a půl milionu za prostředek pro čtyři lidi je také poměrně vysoká částka, i když hodláte všechny dopravovat velice rychle a v patřičném luxusu. Pokud ale chcete všechna místa využívat jen sporadicky, pak je Panamera – a to jakákoli – vážně moc velká. Coby technický počin je Turbo S působivé,  ale vymyslet přesvědčivý důvod pro jeho koupi vůbec nebude jednoduché.

Technické údaje
Motor: 
V8, 4806 ccm, twin-turbo
Výkon: 
550 koní v 6000 ot./min.
Toč. moment: 
750–800 Nm při 2500 ot.
Hmotnost: 
1995 kg
Zrychlení 0-100 KM/H: 
3,8 s
Max.rychlost: 
306 km/h
Spotřeba: 
11,5 l/100 km
Cena: 
4 510 000 Kč
Autor: 
Tim Dickson
Ford Fiesta ST
Testy
Myslím, že nemáte argument. Clio RS je dražší a má tu proklatou převodovku. Twingo není tak živé. Peugeot 208 GTI je sice rychlejší, ale chybí mu ta hravost. Suzuki Swift sport je sice nadšené, ale zase se nedá srovnávat motoricky. A tak je dál Fiesta tím nejlepš... (Pokračování...)
BMW i3
Testy
Omezený dojezd znamená, že bych si neměl nikde zajet, jestli se tedy nechci tahat po Smíchově s prodlužovačkou nebo jezdit s autem na některé z parkovišť, kde je dobíjecí stanice pro elektromobily, protože na jedno nabití ujede BMW i3 něco okolo 120 kilometrů. A to je reálná cifra vyzkou... (Pokračování...)
Audi TTS
Testy
Největším problémem Audi TT bylo, že na pohled slibovalo něco, co posléze nedokázalo tak úplně splnit. Tím myslím potěšit sportovně založeného řidiče, očekávajícího od lehkého a mrštného kupé spoustu zábavy. A zdaleka nešlo jen o předn... (Pokračování...)
Subaru BRZ AT
Testy
Za ten týden se mi to stalo několikrát. Pochlubím se, že mám na test Subaru BRZ. Nadšení. Pak přiznám, že má automat. Druhá strana smutně svěsí koutky a lítostivě mě poplácá po zádech. Pro většinu lidí je to naprosto nepochopitelná volba, ale věděli jste, že... (Pokračování...)
Audi S1
Testy
Hlídač vyskočil ze svojí budky jako čertík z krabičky, napříč širokou zaprášenou silnicí u cementárny v Radotíně letí žluté Audi S1. Všechna čtyři kola se protáčejí, dvoulitrový turbomotor FSI s proměnným časováním ventilů na něj skrz... (Pokračování...)
Mercedes-Benz GLA 220 CDI 4 Matic
Testy
Někdy mě až vyděsí, jak snadno se dokážu zamilovat. V případě Mercedesu GLA mi to netrvalo ani pětačtyřicet minut. Sice jsem nerozklíčoval, jestli je to crossover, nebo klasický hatch, ale nehodlám to nijak řešit, protože je důležité, že se mi líbí. Velikost Golfu, vychytaná řešení Mercedesu, př... (Pokračování...)