Je to boj!

Mini John Cooper Works
Čtěte více: Testy
Vydáno: 19. 4. 2012  /   Aktualizováno: 19. 4. 2012
Je to boj!
Nemohlo by být tohle ostré Mini ještě ostřejší?
Čtěte více: Mini John Cooper Works

John Cooper Works. Kdysi měla tato tři slova stejnou sílu jako oznámení o výhře v loterii nebo nabídka k sexu, podlomily se vám z ní kolena. Časy se ale mění – a tím chci říct jen to, že ostré Mini vypadá stále velmi dobře, ale že to staré bylo lepší.
Mini JCW spoléhá na benzínovou šestnáctistovku s výkonem 211 koní a točivým momentem 280 Nm. Ten je k mání de facto od volnoběhu až na dostřel k červenému poli. Motor táhne jako býk, kterému za zadkem mávli rozpáleným cejchovadlem. Máme tady zrychlení z nuly na sto za 6,5 s jako důkaz, že JCW je vše, jenom ne uloudané, a maximálku 238 km/h, kdyby snad měl někdo dálniční ambice. Mini má zajímavý zvuk, pod plynem řve do výfuku, střílí jako kanonýr, pokud mu v ostrém tempu ulevíte na plynu. Snad pro dokreslení zážitku z toho, jak zadní náprava sklouzne do strany, sundáte-li nohu z pedálu v zatáčce. Tady nic Mini neztratilo z umění. Otázkou zůstává, proč se při použití ruční brzdy rozezní kabinou nepříjemné pípání, na zablokování zadních kol snad není nic špatného, ne? Jestli je někde kouzelné tlačítko, kterým lze nepříjemný zvuk deaktivovat, já na něj nepřišel. Velmi rychle jsem ale objevil vypínač protiprokluzu a stabilizace, díky němuž auto zprůhlední své reakce. A přiostří odezvu plynu i volantu, pokud stlačíte sousedící spínač Sport.
Od Mini čekáte speciální jízdní vlastnosti – a pro ty by se hodil mechanický samosvor. JCW má ale elektronickou náhradu, která dělá, co může, ale tradiční špéru nenahradí. Naopak, přibrzďování kol na limitu je nepříjemné. Stejně jako odskakování zadní nápravy na nerovnostech. O Mini se tvrdí, že jezdí jako motokára. Sluší se dodat, že tomu tak sice je, ale pouze na rovném asfaltu. I tak je jízda s Mini JCW zábavná, ovšem do určitého okamžiku. Drsný „miňas“ je chuligán.
Když ho začnete mačkat až na dřeň, tak kope, kouše, šklebí se a plive, jenže pak shodí martensky a koženou bundu a místo toho, aby vytáhl z kapsy nůž a záludně vás bodl do zad, zvolní.
Mini je o stylu – a toho má JCW na rozdávání. Závodnické polepy, provokativní barvy, stylové čalounění. A také sedačky, které jsou sice pohodlné, ale zasloužily by mnohem lepší boční vedení, na hraně se v zatáčkách přistihnete, že se volantu držíte a vyrovnáváte přetížení, než že byste ho jen konečky prstů směřovali do stopy.
Mini není o praktičnosti a každodenní použitelnosti, a JCW rozhodně ne, takže se nebudeme zmiňovat o nepoužitelných zadních sedačkách a mikrokufru. Nicméně spotřeba je tak příznivá, že by vás mohlo napadnout vytáhnout JCW z garáže častěji než jen při víkendových vyjížďkách. Z toho ovšem vzejde kacířská myšlenka, zda by do města a na běžné ježdění nestačilo méně ultimativní Mini Cooper S, nebo nedejbože klasický Cooper s měkčím a poddajnějším podvozkem. A rozdíl v pořizovací ceně investovat do benzínu… Pro mě jde o jasné signály, že se Mini JCW posunulo mimo hranice, ve kterých by mělo působit. Je příliš drahé na to, abych mu dal přednost před Cliem R.S., příliš malé a pomalé, abych ho volil raději než Mégane R.S. Nezábavné za svou cenu, pokud ho postavím vedle méně ikonického, ale více řidičského Hyundai Genesis. Nainstalujte samosvor. Vyhoďte zadní sedačky a vůbec většinu nepotřebného vybavení interiéru. Udělejte JCW podle vzoru Mini Challenge a pak bude skvělé! 

Technické údaje
Motor: 
čtyřválec, turbo, 1598 ccm
Výkon: 
211 koní v 6000 ot./min.
Toč. moment: 
280 Nm v 1950 ot./min.
Hmotnost: 
1130 kg
Zrychlení 0-100 KM/H: 
6,5 s
Max.rychlost: 
238 km/h
Spotřeba: 
6,9 l/100 km
Cena: 
727 700 Kč
Autor: 
Filip Rakovan
Renault Twingo 1.0 SCe
Testy
Městské auto – automaticky vám skočí do hlavy Francie. Twingo bylo už od první generace synonymem pro obratnou štiku do ulic a parkovišť, jeho recept vždy fungoval – teď se ale změnil. Nová verze sdílí platformu se čtyřdveřovým Smartem, takže přebírá jeho klíčovou vlastnost.... (Pokračování...)
Audi RS Q3
Testy
Představte si ten šok. Kdesi za zatáčkou slyšíte pětiválcové hřmění, ostré jako zuby cirkulárky. Do toho sem tam odfrknutí a zapráskání výfuku. Blíží se Stig Blomqvist v Quattru S1? Vytáhnete foťák, čekáte… A pak se kolem vás... (Pokračování...)
Citroen C4 Cactus
Testy
Vzpomeňte na Citroën 2CV alias „kachnu“. Když ho kdysi vymýšleli, ptali se lidí, ne co v autě ještě potřebují, ale bez čeho se obejdou. Vzniklo jednoduché auto, prošpikované chytrými nápady. Legenda. Historie se opakuje, nový Cactus jde stejnou cestou. Ty bubliny po obvodu celé... (Pokračování...)
Chevrolet Corvette Stingray
Testy
Provoz v Los Angeles je neústupný a nemilosrdný jako Alonso v první zatáčce. Máte jenom dvě možnosti – jezdit stejně rychle, nebo zírat s otevřenou pusou. Samozřejmě se hodí, když na to máte to správné auto. A jak se zdá, C7 Corvette Stingray Convertible je k takovému... (Pokračování...)
Opel Astra OPC
Testy
Před časem jsme všichni hlasitě jásali nad novým Leonem Cupra, a přitom jsme zjevně zapomněli, že tady už jedno takové auto máme: Astru OPC, další divoký a přitažlivý hot hatch s 280 koni. No, ono to vlastně u opelů není nijak neobvyklé, že se na ně zapomíná. Svezete se s ... (Pokračování...)
BMW Z4 sDrive28i
Testy
BMW Z4 se asi co nevidět dočká svého nástupce a já jen doufám, že nepřijde o těch pár věcí, díky nimž ho mám tak rád. Je to ta malá stísněná kabina, která navozuje příjemný pocit intimnosti a vzájemného souznění. A charakteristický posaz... (Pokračování...)