Antiretro

Citroen DS3
Čtěte více: Testy
Vydáno: 7. 2. 2011  /   Aktualizováno: 7. 2. 2011
Antiretro
Citroen po letech rodinných MPV nabízí absolutně nepraktické auto. A strefuje se do černého.

Citroen použil výraz "antiretro" a dal jasně najevo, že u nového hatchbacku nejde o návrat do minulosti. Máme tu kompakt s posláním znesnadnit život Mini a Fabii RS.
Alespoň já kontrastně lakovanou střechu chápu jako rukavici hozenou designérům z Mnichova a Mladé Boleslavy. A je toho víc.
Citroen DS3 má pod kapotou přeplňovanou šestnáctistovku s turbem. Výkon je 155 koní, točivý moment 240 Nm a podobnost s oturbeným čtyřválcem od BMW není náhodná.
Zátah jde příjemně od spodu, zvuk při vytočením motoru zní hutně a masitě, i když je potřeba naslouchat s otevřeným oknem – odhlučnění motorového prostoru je poctivé.
Dynamika ale není nijak úchvatná. Krouťák s otáčkami slábne, chybí špička.
Převodovka není prototypem chirurgického nástroje, ale funguje nad očekávaní obstojně.
Pane jo, ani nevím, kdy naposledy jsem řídil Citroen, který by nehrál na rodinou a praktickou notu, ale sliboval emoce a zapojení člověka do děje. O to větší je rozčarování z řízení, které je takříkajíc bez citu. Kolem středové polohy je mrtvé jako latina, v zatáčkách zprostředkovává jen minimum zpětné vazby. Škoda, protože podvozek na tom není nijak zle. Tlumiče jsou tužší, ale duši z vás nevytřesou.
Ani v těch nejkrutějších obloucích nepříchází DS3 o svou ochotu zatáčet, vlastně je nečekaně agilní a do zatáček se vrhá s temperamentem donora motoru.
Právě Mini je mou optikou nepřítelem malého Citroenu. Kabina není méně originální a stylová než v Cooperu. Jsou tady sice na omak podivné plasty, ale vizuálně je vše v pořádku. Najít ideální pozici za volantem lze rychle, sedačky nevedou špatně a stejně jako pedály jsou akcentovány sportovními prvky. A volant nejen že vklouzne pohodlně do ruky, ale nemá starobylý pevný střed rodinných citroenů. Wow! Mini má vážně problém, Fabia RS na stylovost Francouze nestačí a nepomůže jí ani bílá střecha.
Naopak s prostorností kabiny na tom není DS3 tak dobře jako RS, ale překonává Mini. Použitelnějším zavazadelníkem (ten je prakticky hluboký) a zadními sedačkami, které, čistě subjektivně, nejsou tak sadistické jako ty v Cooperu.
Odkládacích schránek je uvnitř poskrovnu ale to už balancujeme na hraně, zda chceme auto více praktické a nebo spíše stylové. A má-li Citroen v nabídce nekonečnou řadu užitkovějších a serióznějších modelů, nelze DS3 nic vyčítat. Naopak. Podle mého názoru mají dražší Mini a komerčnější Fabia RS velký problém. Krok s DS3 udrží jen MiTo.

Technické údaje
Motor: 
1598 ccm
Výkon: 
114 kW
Toč. moment: 
240 Nm
Hmotnost: 
1240 kg
Zrychlení 0-100 KM/H: 
7,3 s
Max.rychlost: 
214 km/h
Spotřeba: 
6,7 l/100km
Cena: 
475000 Kč
Renault Twingo 1.0 SCe
Testy
Městské auto – automaticky vám skočí do hlavy Francie. Twingo bylo už od první generace synonymem pro obratnou štiku do ulic a parkovišť, jeho recept vždy fungoval – teď se ale změnil. Nová verze sdílí platformu se čtyřdveřovým Smartem, takže přebírá jeho klíčovou vlastnost.... (Pokračování...)
Audi RS Q3
Testy
Představte si ten šok. Kdesi za zatáčkou slyšíte pětiválcové hřmění, ostré jako zuby cirkulárky. Do toho sem tam odfrknutí a zapráskání výfuku. Blíží se Stig Blomqvist v Quattru S1? Vytáhnete foťák, čekáte… A pak se kolem vás... (Pokračování...)
Citroen C4 Cactus
Testy
Vzpomeňte na Citroën 2CV alias „kachnu“. Když ho kdysi vymýšleli, ptali se lidí, ne co v autě ještě potřebují, ale bez čeho se obejdou. Vzniklo jednoduché auto, prošpikované chytrými nápady. Legenda. Historie se opakuje, nový Cactus jde stejnou cestou. Ty bubliny po obvodu celé... (Pokračování...)
Chevrolet Corvette Stingray
Testy
Provoz v Los Angeles je neústupný a nemilosrdný jako Alonso v první zatáčce. Máte jenom dvě možnosti – jezdit stejně rychle, nebo zírat s otevřenou pusou. Samozřejmě se hodí, když na to máte to správné auto. A jak se zdá, C7 Corvette Stingray Convertible je k takovému... (Pokračování...)
Opel Astra OPC
Testy
Před časem jsme všichni hlasitě jásali nad novým Leonem Cupra, a přitom jsme zjevně zapomněli, že tady už jedno takové auto máme: Astru OPC, další divoký a přitažlivý hot hatch s 280 koni. No, ono to vlastně u opelů není nijak neobvyklé, že se na ně zapomíná. Svezete se s ... (Pokračování...)
BMW Z4 sDrive28i
Testy
BMW Z4 se asi co nevidět dočká svého nástupce a já jen doufám, že nepřijde o těch pár věcí, díky nimž ho mám tak rád. Je to ta malá stísněná kabina, která navozuje příjemný pocit intimnosti a vzájemného souznění. A charakteristický posaz... (Pokračování...)