Dokonalý převlek

Volkswagen Golf GTD
Čtěte více: Testy
Vydáno: 7. 2. 2011  /   Aktualizováno: 7. 2. 2011
Dokonalý převlek
Vypadá jako Golf GTI, jezdí skoro jako Golf GTI - ale tankuje satanovo palivo u stojanu s naftou. Co je to?
Čtěte více: test, Volkswagen, Golf, GTD

OK, prozradím vám to rovnou, jde o Golf GTD. První GTD se objevilo už před 27 lety a zatím co staré auto by od normálního Golfu rozeznal jen předseda VW veterán klubu, nové GTD poznáte hned. Třeba podle sedmnáctipalcových ráfků „Seattle“ a předního nárazníku, vypůjčeného z GTI – s nezbytným označením a dvěma chromovanými linkami v mřížce. Zadní nárazník už je konzervativnější, ale celkovému vzhledu auta to nijak neubližuje, působí vyváženě i s dvojitým výfukem na levé straně. Uvnitř už to je klasické GTI, máte tu veškeré s ním spojené doplňky včetně volantu se zploštělým spodkem, možnosti vybrat si károvaný vzor sportovněji střižených sedaček nebo rýhovaných panelů ve výplních dveří a v palubní desce.
S GTD nás čeká přesun po dálnici z Mnichova do Alp. Pod kapotou máme naftový dvoulitr TDI se 170 koni a 350 Nm točivého momentu – tady žádné sportovní překvapení nečeká. Plujeme za doprovodu tichého dieselového hučení, a pokud se před námi někdo poflakuje skandálně nízkou rychlostí, stačí čapnout hlavici přesného šestistupňového manuálu, podřadit si a nechat se popostrčit kupředu všemi těmi newtonmetry. Udávané tabulkové spotřebě 4,7 litru na sto není třeba nevěřit, pokud ovšem nebudete zapomínat řadit jako já – motor je až do zhruba tří tisíc otáček tichý a kultivovaný. Kopce za bočními okny rostou, v dálce je slyšet jódlování a objevují se první krávy. Alpy jsou tady a v tom nejhnusnějším lijáku mířím po klikaté silničce směrem ke Kitzbühelu. Tady přijde vhod podvozek snížený o 15 mm, vybavený stavitelnými tlumiči DDC. A také že ano, auto i přes extrémně špatné podmínky drží stopu, a i když ve volantu není cítit takřka nic, mohu se spolehnout, že přilnavost vydrží až do výjezdu ze zatáčky. Dobrzdím si, levým předním kolem lehce líznu středovou dělicí čáru a agresivně přidám – lehký náznak nedotáčivosti mě neznepokojuje, na výjezdu šlapu na plyn a plynule stáčím volant k zatáčce v opačném směru. Perfektně čistý přenos hmotnosti, podřazení a plynulý výjezd. Vím, že na plyn můžu dupnout ještě před vrcholem zatáčky, a přesně to také dělám. Otáčky stoupají – a najednou nic. Typický problém dieselů, které si hrají na hot hatche, otáčky benzínového motoru vám prostě chybí a s manuálem musíte řadit rychle, což vzhledem k delším drahám řadicí páky dost dobře nejde.

Technické údaje
Motor: 
1968 cm3
Výkon: 
170 koní
Toč. moment: 
350 Nm
Hmotnost: 
1329 kg
Zrychlení 0-100 KM/H: 
8,1 s
Max.rychlost: 
222 km/h
Spotřeba: 
5,6 l/100km
Cena: 
696 800 Kč
Renault Twingo 1.0 SCe
Testy
Městské auto – automaticky vám skočí do hlavy Francie. Twingo bylo už od první generace synonymem pro obratnou štiku do ulic a parkovišť, jeho recept vždy fungoval – teď se ale změnil. Nová verze sdílí platformu se čtyřdveřovým Smartem, takže přebírá jeho klíčovou vlastnost.... (Pokračování...)
Audi RS Q3
Testy
Představte si ten šok. Kdesi za zatáčkou slyšíte pětiválcové hřmění, ostré jako zuby cirkulárky. Do toho sem tam odfrknutí a zapráskání výfuku. Blíží se Stig Blomqvist v Quattru S1? Vytáhnete foťák, čekáte… A pak se kolem vás... (Pokračování...)
Citroen C4 Cactus
Testy
Vzpomeňte na Citroën 2CV alias „kachnu“. Když ho kdysi vymýšleli, ptali se lidí, ne co v autě ještě potřebují, ale bez čeho se obejdou. Vzniklo jednoduché auto, prošpikované chytrými nápady. Legenda. Historie se opakuje, nový Cactus jde stejnou cestou. Ty bubliny po obvodu celé... (Pokračování...)
Chevrolet Corvette Stingray
Testy
Provoz v Los Angeles je neústupný a nemilosrdný jako Alonso v první zatáčce. Máte jenom dvě možnosti – jezdit stejně rychle, nebo zírat s otevřenou pusou. Samozřejmě se hodí, když na to máte to správné auto. A jak se zdá, C7 Corvette Stingray Convertible je k takovému... (Pokračování...)
Opel Astra OPC
Testy
Před časem jsme všichni hlasitě jásali nad novým Leonem Cupra, a přitom jsme zjevně zapomněli, že tady už jedno takové auto máme: Astru OPC, další divoký a přitažlivý hot hatch s 280 koni. No, ono to vlastně u opelů není nijak neobvyklé, že se na ně zapomíná. Svezete se s ... (Pokračování...)
BMW Z4 sDrive28i
Testy
BMW Z4 se asi co nevidět dočká svého nástupce a já jen doufám, že nepřijde o těch pár věcí, díky nimž ho mám tak rád. Je to ta malá stísněná kabina, která navozuje příjemný pocit intimnosti a vzájemného souznění. A charakteristický posaz... (Pokračování...)

Nenechte si ujít

Volkswagen Kombi Last Edition
Volkswagen Kombi Last Edition
Kariéra nejdéle vyráběného modelu se brzy uzavře...
Produkce legendárního "busíku", populárního po celém světě, se v Brazílii vinou...
Volkswagen Tiguan
Volkswagen Tiguan 2,0 TDI Comfort Edition
Z jakého důvodu chtít SUV s předním pohonem a podladěným motorem? Co takhle cena?
Tiguan není žádná horká novinka, jen před nějakým tím pátkem dostal facelift s novou př...
Volkswagen CrossBlue
Volkswagen
Prohlášení Martina Winterkorna musí znít většině ostatních automobilek v současné situaci jako nehorázná provokace.
Šéf Volkswagenu Martin Winterkorn oficiálně oznámil, že automobilka v příštích letech pl...
Martin Winterkorn
Volkswagen
Martin Winterkorn se netají tím, že současných dvanáct firem v portfoliu VW Group nepovažuje za konečný počet.
Boss Volkswagenu Martin Winterkorn potvrdil spekulace, že by k současným dvanácti firmám, patřícím do VW...
Pod kapotou trůní dvoulitr se 16 ventily, kterému začíná červené pole otáčkoměru v 8800 ot./min....
Volkswagen Golf GTD
Volkswagen Golf
Nový Golf GTD dostal nejsilnější diesel v celé nabídce, který by měl potěšit hlavně na okreskách a dálnicích, zatímco elektrický e-Golf...
Volkswagen v předstihu před ženevskou premiérou zveřejnil technické parametry dvou nových verzí Golfu. Na...
Ale jistě. A dokonce i se staženou střechou. Akorát nesmíte zapomenout na jednu důležitou věc, tak jako chlapík v t...