Zrozena na rallye

Fabia Monte Carlo 1.2 TSI
Čtěte více: Testy
Vydáno: 3. 5. 2012  /   Aktualizováno: 3. 5. 2012
Zrozena na rallye
Speciální edice pojmenovaná po automobilové soutěži nemá s rallye nic společného.

Pokud se edice jmenuje Monte Carlo a je představena veřejnosti v rámci stého ročníku nejznámější rallye na světě, očekáváte minimálně dvoulitr s přeplňováním, pohon všech kol, výkon vysoko nad dvěma sty koní a zrychlení do pěti vteřin. Škoda Fabia Monte Carlo nic z toho nemá. Vlastně nejde ani o přikrášlenou řadu RS, pokud bychom chtěli věřit, že Škoda udělala ten samý tah jako Renault, který vzal Clio R.S. a za pomoci plechovky modré barvy z něj udělal Gordini.
Máme tady slušivý optický paket, který zahrnuje upravený přední nárazník, doplněný o černě lakovaný spoiler. Modifikovaná mřížka chladiče je v černé barvě, černé jsou i světlomety a mlhovky. Černá definuje také lemy blatníků, stejná barva je i na imitaci zadního difuzoru a v černém laku je i střecha. Kola? Jasně že jako ta nejčernější noc. Temný a agresivní vzhled podtrhují rozšířené blatníky. Sbohem, stříbrná barvo, sbohem, nudný zevnějšku… Podle mě je tohle nejhezčí Fabia současnosti, mnohem atraktivnější než RS.
Z eresa jsou ovšem některé prvky a detaily v interiéru. Sportovní nádech v kabině je znát, jde o příjemný akcent a ne kýčovitou prvoplánovost. Volant, sedačky, všechno OK, žádné puristické náčiní, ale záležitosti příjemné na omak a padnoucí do ruky či pod zadek. Edice Monte Carlo vychází z výbavy, které ve Škodovce říkají Ambiente, což je ta lepší nabídka z palety, a tak si jen těžko budete stěžovat, že vám něco chybí. Snad až na motor… Pod kapotou nepracuje dvakrát přeplňovaná čtrnáctistovka z Fabie RS, dokonce tam není ani stejně velký agregát s turbem – to nejlepší, co můžete dostat, mluvíme-li o benzínu, je přeplňovaná dvanáctistovka.
Jednotka 1.2 TSI má výkon 105 k a 175 Nm. Pro maximum výkonu musíme k pěti tisícům otáček, krouťák v plné síle čeká mezi 1550 a 4100 otáčkami – a to není špatná charakteristika. Ne ve spojení s manuálním pětikvaltem a sportovním podvozkem. Motor, tedy spíše motůrek, je při klidné jízdě tichý. Tak tichý, že o něm mnohdy ani nevíte a prošlápnutím plynu se ujišťujete, že máte opravdu nastartováno. A nebere si víc než šest litrů.
Umí ale celkem slušně s autem zahýbat, pokud splníte zásadní podmínku – že pojedete sami. Monte Carlo je totiž Fabia jako každá jiná a naložíte do ní hravě dospělé, děti a hromadu nákladu, zbavíte ji tím ovšem veškeré síly a dynamičnosti.
Při sólové cestě ale vše funguje tak, jak má. Při nízké hmotnosti se dá Monte Carlo celkem rychle a snadno řídit. U volnoběhu zeje turbo díra, ovšem střed a špička, to je jiné kafe. Je to celkem zábava jezdit s Monte Carlem svižně. Řízení je lehké, ale čitelné, ze všeho sálá mechaničnost, analogovost. Jakékoli pokusy o „závodnické“ techniky se odehrávají v bezpečném tempu (na stovku to vytáhne MC za víc než deset vteřin a maximálka je pod dvousetkilometrovou hranicí), v každém okamžiku víte, co se s autem děje. A v každém zlomku vteřiny jste schopni možné nesnáze korigovat.
Fabia Monte Carlo s nejsilnějším benzínovým motorem stojí 354 900 Kč, což je o nějakých pětapadesát tisíc víc, než byste dali za Ambiente, v ceně však máte optický paket a výbavu. Největší slabinou celého auta se tak stává podle mě jeho označení, tedy značné očekávání, pokud vám v mládí viselo na plakátě nad postelí soutěžácké erko s Emilem Trinerem a v Monte Carlu hledáte duchovního pokračovatele. Bohužel, co do sportovnosti, pokud nejste totální řidičský začátečník, nemá Monte Carlo moc co nabídnout. Ohledně elegance a praktičnosti budete spokojeni

Technické údaje
Motor: 
čtyřválec, turbo, 1197 ccm
Výkon: 
105 koní v 5000 ot./min.
Toč. moment: 
175 Nm v 1550–4100 ot./min.
Hmotnost: 
1130 kg
Zrychlení 0-100 KM/H: 
10,1 s
Max.rychlost: 
191 km/h
Spotřeba: 
5,3 l/100 km
Cena: 
354 900 Kč
Autor: 
Filip Rakovan
Renault Twingo 1.0 SCe
Testy
Městské auto – automaticky vám skočí do hlavy Francie. Twingo bylo už od první generace synonymem pro obratnou štiku do ulic a parkovišť, jeho recept vždy fungoval – teď se ale změnil. Nová verze sdílí platformu se čtyřdveřovým Smartem, takže přebírá jeho klíčovou vlastnost.... (Pokračování...)
Audi RS Q3
Testy
Představte si ten šok. Kdesi za zatáčkou slyšíte pětiválcové hřmění, ostré jako zuby cirkulárky. Do toho sem tam odfrknutí a zapráskání výfuku. Blíží se Stig Blomqvist v Quattru S1? Vytáhnete foťák, čekáte… A pak se kolem vás... (Pokračování...)
Citroen C4 Cactus
Testy
Vzpomeňte na Citroën 2CV alias „kachnu“. Když ho kdysi vymýšleli, ptali se lidí, ne co v autě ještě potřebují, ale bez čeho se obejdou. Vzniklo jednoduché auto, prošpikované chytrými nápady. Legenda. Historie se opakuje, nový Cactus jde stejnou cestou. Ty bubliny po obvodu celé... (Pokračování...)
Chevrolet Corvette Stingray
Testy
Provoz v Los Angeles je neústupný a nemilosrdný jako Alonso v první zatáčce. Máte jenom dvě možnosti – jezdit stejně rychle, nebo zírat s otevřenou pusou. Samozřejmě se hodí, když na to máte to správné auto. A jak se zdá, C7 Corvette Stingray Convertible je k takovému... (Pokračování...)
Opel Astra OPC
Testy
Před časem jsme všichni hlasitě jásali nad novým Leonem Cupra, a přitom jsme zjevně zapomněli, že tady už jedno takové auto máme: Astru OPC, další divoký a přitažlivý hot hatch s 280 koni. No, ono to vlastně u opelů není nijak neobvyklé, že se na ně zapomíná. Svezete se s ... (Pokračování...)
BMW Z4 sDrive28i
Testy
BMW Z4 se asi co nevidět dočká svého nástupce a já jen doufám, že nepřijde o těch pár věcí, díky nimž ho mám tak rád. Je to ta malá stísněná kabina, která navozuje příjemný pocit intimnosti a vzájemného souznění. A charakteristický posaz... (Pokračování...)