Drahá sranda

Fiat 500C 1.4 16v
Čtěte více: Testy
Vydáno: 8. 2. 2011  /   Aktualizováno: 8. 2. 2011
Drahá sranda
Hravé a vtipné auto do města. Jen se nesmíte dívat do ceníku.
Čtěte více: kabrio, Fiat, 500C

Kdybychom ji měli jen rychle zhodnotit, došli bychom k zevrubnému názoru, že otevřená pětistovka je bezvýhradně originální auto do města. Pokud ovšem žijete někde v oblasti Středomoří a nevadí vám utratit půl milionu za jednoúčelové vozidlo… Jenže takový verdikt by nevystihl, že se mi v ní jezdilo skutečně dobře. Má vpravdě ideální urbanistické rozměry. Mnoho silnic se v tomto období proměnilo v jakousi jednosměrku, protože zmrzlý sníh není odhrabán až ke krajnicím. Dvě SUV prostě neprojedou. Zato s pětistovkou – žádný problém. A skutečně se mi zdá, že tento model je teď daleko poddajnější a lépe se vyrovná s jemnými nerovnostmi ve městě než tuhý podvozek klasické pětistovky s pevnou střechou a identickým motorem. A to měl prosím šestnáctipalcová kola o rozměru 195/45. S většími dírami je to ale poněkud komplikovanější, nicméně nikoli horší než u konkurenčních městských mini. Čtrnáctistovka navíc jadrně zní. Ve městě se dopravou protahuje jako užovka zvlhlým listím. Na dálnici se vám ovšem při stotřicítce bude zdát, že hlučí až moc. Dunění od motoru navíc doprovází také aerodynamický hluk, který látková střecha nad vámi neutlumí. Mimochodem, v této zimě jsem si ji troufla složit jen třikrát a pokaždé nastal problém s jejím uzavřením. Beru ale v potaz zimu, protože led na střeše pětistovka ve svém typickém prostředí (v Římě, Neapoli nebo Bari) mít asi nebude. Ale jakmile ji složíte, zapomenete na pochybnosti, jestli je v 500C ten pocit „bez střechy“ plnohodnotný, když se stahuje jen látka, ale ze stran vás chrání boční oblouky. Věřte mi, nevadí to vůbec, a jak říkám už asi potřetí, někde nad pláži v Rimini to bude romantika. Nejhůře ovšem půjde popsat ta imaginární pohoda panující v kabině. Pozice za volantem by se průměrně vzrostlému chlapovi zdála asi moc vysoká a takový Miro by se sem asi ani nevešel, ale příslušnice něžného pohlaví nezaznamenají problém. Cit pro detail při návrhu interiéru včetně tlačítek a původního fontu rychloměru prostě nemá chybu. Rázem pak zapomenete na to, že do kapes ve dveřích se vejde tak akorát vlněná čepice a máte problém si sem uložit i mobil. Do kufru se ale překvapivě vejde i vánoční nákup. Nevím, jestli jsou Italové takoví kouzelníci, že dokázali do otevřené pětistovky „vkonstruovat“ jakýsi magnet přitažlivosti, ale tohle auto je mi skutečně sympatické. Až do chvíle, kdy spatřím ceník. Pětistovka se čtrnáctistovkou stojí 450 tisíc a testovaný kousek s výbavou s názvem „by Diesel“ celých 512 tisíc. Jenže pak mi došlo, že Mini Cooper One startuje na 540 tisících a vedle výbavy Fiátku by se na svých ocelových kolech měl zastydět. Otevřených pětistovek se v Čechách asi moc neprodá a chápu to, ale jestli to má pro vás nějakou váhu, mě konkrétně přesvědčila, že je to skutečně zábavná, i když lehce marnotratná hračka.

Technické údaje
Motor: 
řadový čtyřvállec, 1368 ccm
Výkon: 
100 koní v 6000 ot./min
Toč. moment: 
131 Nm při 4250 ot.
Hmotnost: 
1005 kg
Zrychlení 0-100 KM/H: 
10,5 s
Max.rychlost: 
182 km/h
Spotřeba: 
6,1 l/100km
Cena: 
511 900 Kč
Autor: 
Eva Srpová
Autor fotografie: 
Eva Srpová
Renault Twingo 1.0 SCe
Testy
Městské auto – automaticky vám skočí do hlavy Francie. Twingo bylo už od první generace synonymem pro obratnou štiku do ulic a parkovišť, jeho recept vždy fungoval – teď se ale změnil. Nová verze sdílí platformu se čtyřdveřovým Smartem, takže přebírá jeho klíčovou vlastnost.... (Pokračování...)
Audi RS Q3
Testy
Představte si ten šok. Kdesi za zatáčkou slyšíte pětiválcové hřmění, ostré jako zuby cirkulárky. Do toho sem tam odfrknutí a zapráskání výfuku. Blíží se Stig Blomqvist v Quattru S1? Vytáhnete foťák, čekáte… A pak se kolem vás... (Pokračování...)
Citroen C4 Cactus
Testy
Vzpomeňte na Citroën 2CV alias „kachnu“. Když ho kdysi vymýšleli, ptali se lidí, ne co v autě ještě potřebují, ale bez čeho se obejdou. Vzniklo jednoduché auto, prošpikované chytrými nápady. Legenda. Historie se opakuje, nový Cactus jde stejnou cestou. Ty bubliny po obvodu celé... (Pokračování...)
Chevrolet Corvette Stingray
Testy
Provoz v Los Angeles je neústupný a nemilosrdný jako Alonso v první zatáčce. Máte jenom dvě možnosti – jezdit stejně rychle, nebo zírat s otevřenou pusou. Samozřejmě se hodí, když na to máte to správné auto. A jak se zdá, C7 Corvette Stingray Convertible je k takovému... (Pokračování...)
Opel Astra OPC
Testy
Před časem jsme všichni hlasitě jásali nad novým Leonem Cupra, a přitom jsme zjevně zapomněli, že tady už jedno takové auto máme: Astru OPC, další divoký a přitažlivý hot hatch s 280 koni. No, ono to vlastně u opelů není nijak neobvyklé, že se na ně zapomíná. Svezete se s ... (Pokračování...)
BMW Z4 sDrive28i
Testy
BMW Z4 se asi co nevidět dočká svého nástupce a já jen doufám, že nepřijde o těch pár věcí, díky nimž ho mám tak rád. Je to ta malá stísněná kabina, která navozuje příjemný pocit intimnosti a vzájemného souznění. A charakteristický posaz... (Pokračování...)

Nenechte si ujít

Sergio Marchionne chce vytvořit silnější protiváhu VW Group, Toyoty a GM.
Podle zámořských médií se šéf Fiatu Sergio Marchionne rozhodl plně ovládnout koncern...
Tomuto autu máme oficiálně říkat FT-86 Open concept, ale není důvod nemyslet si, že sériová verze...
Innocenti
Šéf Fiatu Sergio Marchionne má plnou hlavu starostí, ale také plánů. A zrovna teď mu v žaludku leží úspěchy Dacie.
Ať má Renault momentálně jakékoli ekonomické potíže, v branži nikomu nedá spát obrovsk...
Potvrzeno - na ženevský autosalon dorazí koncept s názvem FT-86 Open, který předznamenává budouc...
BMW E30 325i
Jistý prodejce z Arizony prodává své BMW E30 325i kabrio v naprosto unikátním stavu. Auto z roku...
Tohle téměř čtyři metry vysoké monstrum je oficiálním dílem Fiatu - vzali Pandu 4x4, zkřížili ji...
Kapesní raketa jménem Abarth 500 přistála na americkém trhu a útočí na smysly a peněženky tamn...