Všude samé otazníky

Citroen DS4 1.6 THP Sport
Čtěte více: Testy
Vydáno: 18. 5. 2012  /   Aktualizováno: 18. 5. 2012
Všude samé otazníky
Všem se líbí. Fakt! Permanentně upatlaná okna, jako kdyby to bylo Ferrari, několik sms od kamarádů, kteří jeli kolem, a tři lidé si dokonce zazvonili. Je to takový zázrak?

Dvěstěkoňové skorokupé s manuální převodovkou a pohonem předních kol, které je zabalené jako kabelka od Vuittona. Protáhněte ho zatáčkami, svezte se ve městě a budete mít hlavu plnou otazníků. Víte, Citroen chystal DS4 společně s hatchbackem C4, který už je dávno v prodeji. A obě dvě auta se od sebe liší víc, než byste si mohli myslet. Nepřehlédnutelná DS4 a vedle ní možná až příliš skromná a obyčejná céčtyřka… První, co mě napadlo, tak bylo, proč výrazně sportovní DS4 není jen jako třídvířko, ale když jsem pak zaparkoval mezi ostatními auty a pořádně si prostudoval všechny nuance, pochopil jsem.
Základem k pochopení je fakt, že DS4 je další crossover, i když tak možná na první pohled nevypadá. Určitě se vám bude líbit splývavý tvar karoserie se svažující se zádí, ty zadní dveře jsou hodně maskované a kliky mají schované ve stylu Alfy Romeo. A víte co? Když se dobře podíváte na jejich tvar, dojde vám, proč se u nich nedají stáhnout okna ani o píď. Správně, není tam na to místo. Auto má vyšší podvozek i pneumatiky a v porovnání s C4 je o dva a půl centimetru vyšší. Všimnete si toho, ale není to nic přehnaného. Jenže jak jde vyšší těžiště dohromady s tím sportováním?
Verze Sport na osmnáctipalcových kolech a hlavně s 200koňovou šestnáctistovkou s dvojitým přeplňováním Twin Croll je přirozeně rychlá. Ten motor je výborný, vyniká obrovskou pružností a často jsem řadil ob rychlost, tedy stylem jednička, dvojka a pak čtyřka a šestka. Poslední kvalt tam dáte klidně v padesáti a nic se neděje. A když ho začnete ždímat, tak má příjemný sytý zvuk a od tří tisíc i masivní zátah, škoda že mu k dokonalosti chybí výkonová špička. Horší je to s řazením. I když udělali u Citroenu kus práce, pořád tak divně drhne přes neutrál. Vím, že si na to stěžujeme pořád, ale proč proboha neobšlehnou skříň od Hondy nebo Mazdy? Druhá výtka směřuje k řízení.
Volant má nepřirozeně velký střed, ale to je věc vkusu. To, že klade nepřirozený odpor při zatáčení, je ale fakt. A když se rozjedete rychle, přenášejí se do něj rázy a působí hodně gumově. Zachraňuje to alespoň příjemně strmým převodem.
A podvozek? Je tuhý a pevný, na kvalitním povrchu funguje fakt hezky, krásně se nechá řídit plynem a zvládá všechny typy zatáček. Pošlete ho na sjezdu z dálnice bez uzardění a s odvahou a budete překvapení, že se přes vyšší těžiště nijak dramaticky nenakloní a krásně drží stopu. Ve vracečce se zase nechá krásně strhnout a brzdy jsou výtečné, s dobře čitelným nástupem a bez nějakých sklonů k vadnutí. Jenže jak se zhoršuje povrch silnice, tak se zhoršují i jízdní vlastnosti. Občas jsem měl pocit, že tahám zadek nepřirozeně za sebou, a v kombinaci s již zmíněným řízením rychle snížíte rychlost a vyhlížíte kvalitnější silnici.
Když ho srovnáte třeba s Golfem GTI, tak jízdně váhat nebudete, na druhou stranu, Golf nebude nikdy takovým autem pro hračičky. Ha, další otazník? To proto, že jsem se ještě nedostal k interiéru… Kromě krásné dvoubarevné kůže se můžete těšit na masážní sedačky (i pro spolujezdce), vyberete si z několika odstínů modrého a bílého podsvícení budíků i čísel zároveň, můžete si i zvolit výstražné tóny – to je jako u mobilu. Přestože architektura středového tunelu s titěrnými tlačítky nevypadá nijak moderně, tak kvalita zpracování nemá chybu. Měkčené plasty všude, kde se dotýkáte lokty nebo kolenem, již zmíněné sedačky jsou pohodlné a pevné zároveň.
Definitivní verdikt? DS4 si můžete koupit už jen proto, jak vypadá a jak bohatou má výbavu. Možná vám učaruje posaz za volantem, obrovské čelní okno a všechny ty vychytávky. Nenechte se zmást tím sportováním, vezměte si ji v naftě a na sedmnáctipalcových kolech. Je to crossover, ne hot hatch

Technické údaje
Motor: 
čtyřválec, twin turbo, 1598 ccm
Výkon: 
200 koní v 5500 ot./min.
Toč. moment: 
275 Nm v 1700 ot./min.
Hmotnost: 
1316 kg
Zrychlení 0-100 KM/H: 
7,9 s
Max.rychlost: 
235 km/h
Spotřeba: 
6,4 l/100 km
Cena: 
654 900 Kč
Autor: 
Jan Červenka
Ford Fiesta ST
Testy
Myslím, že nemáte argument. Clio RS je dražší a má tu proklatou převodovku. Twingo není tak živé. Peugeot 208 GTI je sice rychlejší, ale chybí mu ta hravost. Suzuki Swift sport je sice nadšené, ale zase se nedá srovnávat motoricky. A tak je dál Fiesta tím nejlepš... (Pokračování...)
BMW i3
Testy
Omezený dojezd znamená, že bych si neměl nikde zajet, jestli se tedy nechci tahat po Smíchově s prodlužovačkou nebo jezdit s autem na některé z parkovišť, kde je dobíjecí stanice pro elektromobily, protože na jedno nabití ujede BMW i3 něco okolo 120 kilometrů. A to je reálná cifra vyzkou... (Pokračování...)
Audi TTS
Testy
Největším problémem Audi TT bylo, že na pohled slibovalo něco, co posléze nedokázalo tak úplně splnit. Tím myslím potěšit sportovně založeného řidiče, očekávajícího od lehkého a mrštného kupé spoustu zábavy. A zdaleka nešlo jen o předn... (Pokračování...)
Subaru BRZ AT
Testy
Za ten týden se mi to stalo několikrát. Pochlubím se, že mám na test Subaru BRZ. Nadšení. Pak přiznám, že má automat. Druhá strana smutně svěsí koutky a lítostivě mě poplácá po zádech. Pro většinu lidí je to naprosto nepochopitelná volba, ale věděli jste, že... (Pokračování...)
Audi S1
Testy
Hlídač vyskočil ze svojí budky jako čertík z krabičky, napříč širokou zaprášenou silnicí u cementárny v Radotíně letí žluté Audi S1. Všechna čtyři kola se protáčejí, dvoulitrový turbomotor FSI s proměnným časováním ventilů na něj skrz... (Pokračování...)
Mercedes-Benz GLA 220 CDI 4 Matic
Testy
Někdy mě až vyděsí, jak snadno se dokážu zamilovat. V případě Mercedesu GLA mi to netrvalo ani pětačtyřicet minut. Sice jsem nerozklíčoval, jestli je to crossover, nebo klasický hatch, ale nehodlám to nijak řešit, protože je důležité, že se mi líbí. Velikost Golfu, vychytaná řešení Mercedesu, př... (Pokračování...)