Je nové supermini přesvědčivou alternativou Fordu Fiesta?

Kia Rio 1.4 CVVT Edition 1 PRO
Čtěte více: Testy
Vydáno: 18. 6. 2012  /   Aktualizováno: 18. 6. 2012
Je nové supermini přesvědčivou alternativou Fordu Fiesta?
Vylepšení kvality a designu proměnilo Rio v žádoucí malé auto.

Se čtvrtou generací Ria má Kia troufalý plán ukrást zákazníky pěti hlavním rivalům: Renaultu Clio, Peugeotu 207, Toyotě Yaris, Volkswagenu Polo a podle nás nejlepšímu autu v této třídě – Fordu Fiesta. Korejská automobilka chce v Británii letos prodat 12 tisíc nových rií. Ve srovnání s prodejními plány pro rok 2011 jde o zhruba třicetiprocentní nárůst. To je ambiciózní bitevní plán. Na druhou stranu Kia významně pokročila s kvalitou i designem.
Nové Rio navrhl designérský guru značky Peter Schreyer. Auto je delší, širší a nižší než minulá verze, nicméně jeho design není tak pozoruhodný jako v případě menšího Picanta. Pro nové vozy značky typická „tygří maska“ dostala agresivnější proporce a velké přední světlomety spolu s klesající linií střechy dodávají Riu sportovní vzhled, trošičku připomínající kupé.
Na poměry své třídy jde o velké auto. S délkou 4045 mm je například o 55 milimetrů delší než Fiesta a rozvorem 2570 mm překonává předchozí Rio o 70 mm.
Výsledkem je kabina, která působí rozměrně a prostorně. Pasažéři z toho těží slušným místem pro nohy a nad hlavami vpředu i vzadu, ovšem zavazadlový prostor není tak velkorysý jako u některých rivalů – se svým objemem 288 litrů trochu zaostává za kufrem Fiesty.
Rozvržení kabiny je logické a použité materiály velkým krokem vpřed od spartánského prostředí v minulých generacích levných rií. Jsou tu také nějaké nepříjemné drobnosti. Například chod kolébkových přepínačů klimatizace není zrovna přesvědčivý a hubené ručičky přístrojů nejsou vždy dobře čitelné. Zde dostal styl přednost před funkčností. Tyto nepříjemnosti dostatečně kompenzuje štědrá standardní výbava. Na výběr bude ze čtyř úrovní výbavy (v Česku tří a dvou akčních edic navíc). Naše druhá výbava obsahuje vymoženosti jako šestnáctipalcová litá kola (v ČR standardní jen u specifikace nejvyšší) a přední mlhovky. Uvnitř má tato verze klimatizaci, elektrické ovládání i zadních oken a ovládání audiosystému na volantu potaženém kůží, stejně jako řadicí páka.
Základ nabídky tvoří čtyři motory, dva benzínové a dva naftové. Námi zkoušená zážehová verze 1.4 CVVT dosahuje podle údajů automobilky kombinované spotřeby 5,3 litru na 100 km a emisí CO2 124 g/km.
Na naší testovací trase vedoucí po městském centru, dálnici i okreskách auto vykázalo spotřebu 6,4 l/100 km. Motor má zdravých 109 koní a na stovku Rio rozjede za 11,5 sekundy. Pružností neohromí, ale šestistupňová převodovka pracuje pěkně hladce a na dálnicích vám auto dovolí slušně zvyšovat tempo. Lehké řízení je vítané ve městě a při parkování darem, ale na rychlejších zatočených okreskách není tak schopné a schází mu zpětná vazba. Přispívá k dojmu, že Rio nevtáhne řidiče do děje tak jako Fiesta.
Přesto má veskrze schopné Rio spoustu silných stránek v jiných oblastech, které mohou zaujmout potenciální zákazníky. Především vzhledem k ceně spoustu standardní výbavy a sedmiletou záruku výrobce. Mysleli jste si, že byl výběr auta v této kategorii těžký? Nové Rio jej právě zkomplikovalo ještě víc.

Technické údaje
Motor: 
řadový čtyřválec, 1396 ccm
Výkon: 
109 koní v 6300 ot./min.
Toč. moment: 
137 Nm při 4200 ot.
Hmotnost: 
1141 kg
Zrychlení 0-100 KM/H: 
11,5 s
Max.rychlost: 
183 km/h
Spotřeba: 
5,3 l/100 km
Cena: 
289 980 Kč
Autor: 
Matt Burt
Renault Twingo 1.0 SCe
Testy
Městské auto – automaticky vám skočí do hlavy Francie. Twingo bylo už od první generace synonymem pro obratnou štiku do ulic a parkovišť, jeho recept vždy fungoval – teď se ale změnil. Nová verze sdílí platformu se čtyřdveřovým Smartem, takže přebírá jeho klíčovou vlastnost.... (Pokračování...)
Audi RS Q3
Testy
Představte si ten šok. Kdesi za zatáčkou slyšíte pětiválcové hřmění, ostré jako zuby cirkulárky. Do toho sem tam odfrknutí a zapráskání výfuku. Blíží se Stig Blomqvist v Quattru S1? Vytáhnete foťák, čekáte… A pak se kolem vás... (Pokračování...)
Citroen C4 Cactus
Testy
Vzpomeňte na Citroën 2CV alias „kachnu“. Když ho kdysi vymýšleli, ptali se lidí, ne co v autě ještě potřebují, ale bez čeho se obejdou. Vzniklo jednoduché auto, prošpikované chytrými nápady. Legenda. Historie se opakuje, nový Cactus jde stejnou cestou. Ty bubliny po obvodu celé... (Pokračování...)
Chevrolet Corvette Stingray
Testy
Provoz v Los Angeles je neústupný a nemilosrdný jako Alonso v první zatáčce. Máte jenom dvě možnosti – jezdit stejně rychle, nebo zírat s otevřenou pusou. Samozřejmě se hodí, když na to máte to správné auto. A jak se zdá, C7 Corvette Stingray Convertible je k takovému... (Pokračování...)
Opel Astra OPC
Testy
Před časem jsme všichni hlasitě jásali nad novým Leonem Cupra, a přitom jsme zjevně zapomněli, že tady už jedno takové auto máme: Astru OPC, další divoký a přitažlivý hot hatch s 280 koni. No, ono to vlastně u opelů není nijak neobvyklé, že se na ně zapomíná. Svezete se s ... (Pokračování...)
BMW Z4 sDrive28i
Testy
BMW Z4 se asi co nevidět dočká svého nástupce a já jen doufám, že nepřijde o těch pár věcí, díky nimž ho mám tak rád. Je to ta malá stísněná kabina, která navozuje příjemný pocit intimnosti a vzájemného souznění. A charakteristický posaz... (Pokračování...)