Požírač kontinentů

Porsche Panamera Diesel
Čtěte více: Testy
Vydáno: 3. 7. 2012  /   Aktualizováno: 3. 7. 2012
Požírač kontinentů
Chtěli jste si na cestování po Evropě koupit ultralehké letadlo? Mám pro vás luxusní alternativu, ke které stačí obyčejný řidičák – naftové Porsche Panamera. I když… Najít si k němu cestu chce nějaký čas a hlavu otevřenou.

Stojím u auta a snažím se najít úhel, ze kterého vypadá dobře. Obcházím ho, sedám si na bobek, snažím se vylézt na kamenný květináč, abych ho viděl z výšky – ale nejde to. Nicméně v tom, jak Panamera vypadá, je určitá logika. Ty tvary a proporce nafouknuté 911 je možné identifikovat na první pohled, každý pozná, že je to Porsche.
Je nepřehlédnutelná, byť možná z těch nesprávných důvodů. To vnitřek je na tom lépe. Usadíte se do zručně zpracované kožené sedačky, přejedete prsty po kovu a kůži, zkusíte si chod tlačítek – tohle auto je bytelné a solidní jako švýcarská banka. Kůží jsou čalouněny dokonce i spodní hrany výplní dveří, které jakožto majitel nikdy v životě neuvidíte. Tomuto interiéru prostě někdo věnoval hromadu péče a je na první pohled jasné, za co jste si zaplatili. Jestli si mám zahrát na hnidopicha, jediné „zklamání“ jsou páčky blinkrů a stěračů, které až moc připomínají ty, jež najdete v plebejštějších autech koncernu Volkswagen. Alespoň vidíte, jakými prkotinami se člověk musí zabývat, když chce zpracování interiéru podrobit nějaké kritice.
Rozměrný středový tunel nijak neutlačuje nohy řidiče a spolujezdce, vždyť má také Panamera na šířku 193 centimetrů. Pozice za volantem je sportovnější než v klasické limuzíně, ale nesedíte jako v závoďáku, pořád se dá celkem elegantně nastupovat a vystupovat. Všechno, na co jste zvyklí z ostatních porsche, je na svém místě – zapalování na levé straně, budíky s dominantním otáčkoměrem uprostřed a tak dále. Nezvyk však pocítíte na zadních sedačkách. Vejdou se na ně dva normální lidé, pokud tedy nemají přes 180 centimetrů. Místa pro nohy je tak tak a svažující se střecha může vyšším jedincům sem tam brnknout o skalp. Vzadu také najdete výrazně víc plastových dílů, které zvlášť v této hnědé barvě nevypadají dvakrát atraktivně. Ale zadní sedačky jsou použitelné i na delších cestách, nejde o žádnou nouzovou variantu. Zadní dveře jsou logicky menší, vždyť má také řidič záda v půlce tohoto bezmála pětimetrového auta. Nastupování chce pár pokusů, jakmile chytíte ten správný grif, nemusíte mít schopnosti hadí ženy. A pak tu máme hlavní lákadlo Panamery – kufr. Je dobře přístupný a jeho 445 litrů se dá beze zbytku využít. Se sklopenými sedačkami kapacita přesáhne dvanáct set litrů, a pokud je vám to pořád ještě málo, kupte si raději Cayenne.
Otáčím klíčkem a na palubní desce se objeví kontrolka žhavení. Dost vtipný pohled, zvlášť když před sebou mám nápis a znáček Porsche. Motor tlumeně naskočí a jeho zvuk vzápětí téměř zmizí. Za studena ho sice uslyšíte, ale to trvá jen krátce. Žádný hluk a téměř nepostřehnutelné vibrace. Pro zajímavost, diesel je dobře utlumený i směrem ven, když někam dorazíte, nebude to za doprovodu rachotu nebo klapání. Popojíždění ve městě probíhá v podobně klidném duchu, převodovka s autem necuká a řadí včas. Jediný problém jsou lehce paranoidní parkovací senzory.
Ty zřejmě vidí až za roh, protože ukazují překážky, které jsou v dostatečně bezpečné vzdálenosti od auta. Což je v případě velké Panamery lehce otravné, alespoň do chvíle, než si zvyknete na její rozměry.
Podvozek je ve standardním režimu dostatečně komfortní, takže z vás nevytřese duši. Ale tohle není městské auto, dieselová Panamera byla zrozena pro dlouhé dálniční trasy – a právě v takové pozici se cítí nejlépe. Jestli vás odpich při zrychlení z nuly příliš nenadchne, počkejte si na chvíli, kdy autu ukážete nějakou tu delší rovinku. Vyšší kvalty osmistupňového automatu jsou dlouhé, takže kompenzují menší rozsah otáček dieselu. A ve chvíli, kdy se těch 550 Nm opře o pětku, šestku nebo sedmičku, budete jen zírat, jakým tempem zrychlujete. Ze stovky se na dvojnásobek dostanete během pár chvil, a přitom se nezdá, že by se motor musel bůhvíjak přemáhat. Převodovka sama přeřadí ve chvíli, kdy zvuk motoru začne připomínat klasický diesel, takže hluk vás nebude obtěžovat ani při rapidní jízdě.
Dálnice tedy zvládá bez škobrtnutí. Ale na to, abyste poznali, že jde o opravdické Porsche, potřebujete zatáčky. Na nějaké okreskové řádění tohle auto není, ale právě tam zjistíte, kolik procent stuttgartské DNA proteklo do velkého dieselového sedanu. V řízení jsou cítit ozvěny onoho delikátního citu, který tolik milujeme u 911. Jsou to jen fragmenty, záblesky, jež se objeví možná jednou za den, jindy třeba až po týdnu, ale jsou tam. Zpětná vazba je slušná, ne virtuální, ale zároveň ne tak jasná a čitelná jako u čistě sportovních porsche.
Více informací budete vstřebávat z podvozku, jeho jemného chvění a toho, jak zpracovává nerovnosti. Jedním slovem – úžasně. Teď se nebavíme o komfortu, ale o stabilitě a schopnosti projíždět zatáčky v tempu, ze kterého by se kdekterému hot hatchi udělalo šoufl. Ano, je to velké a těžké auto a fyziku neošálí, ale snaží se. A dokud nejedete jako šílenci, daří se mu to. To, jak podvozek reaguje na nerovnosti, je exemplární, kola se ihned vracejí k asfaltu a ty obří gumy se znovu mohou zahryznout do silnice. Na povely volantem reaguje bleskurychle, čumák se s nebývalou ochotou stáčí do zatáček, aniž by hrozila ztráta přilnavosti. Ve vyšších rychlostech využijete zátah dálničních kvaltů a necháte se katapultovat ze zatáčky s lehkým zavlněním na zadní nápravě. Můžete zkusit zapnout ostřejší režimy Sport a Sport+, jež upraví charakteristiku řazení a ve dvou krocích přitvrdí podvozek. Druhý jmenovaný dostanete v rámci paketu Sport Chrono, společně se stopkami v palubní desce, po jejichž aktivaci se vám začne na obrazovce navigace vykreslovat obrys trati, kterou právě jedete. Oba režimy jsou použitelné, podvozek sice ztuhne, ale nechová se jako prkno. Nejsem si však jistý, že je využijete, s tímto autem nikdo nebude sportovat a svižnější jízda je spíše o prozkoumávání limitů než o zábavě. A k tomu vám standardní režim poslouží bohatou měrou. Motor vás nenutí, abyste s ním pracovali nebo se výrazněji soustředili na řazení. Při zrychlení stačí zadupnout plyn na doraz a automat se o vše postará, ovšem pokud plyn nedomáčknete až na podlahu, nechá vás vycukat v omezovači.
Porsche a diesel. Diesel a Porsche. Před pěti lety by vám taková kombinace přišla jako sprostý vtip. Před třemi lety byste ji brali jako vcelku reálnou možnost. A teď se stala skutečností, ať už v případě Cayennu nebo u této Panamery. Ať už tento vývoj vnímáte jakkoli, je nutné uvědomit si, že nebýt těchto „kacířských“ porsche, automobilka by neměla tolik peněz na vývoj nových sporťáků, takže ať se vám to líbí nebo ne, musíte za ně být vděční. Naftová Panamera je velmi příjemný způsob, jak překonávat dlouhé trasy bez zastávek na tankování. Osmdesátilitrová nádrž, osmistupňová převodovka a spotřeba mezi osmi a devíti litry vám dají dojezd okolo tisíce kilometrů. Je pohodlná, rozumně praktická a v zatáčkách se neztratí. A to, jak vypadá, vám může být upřímně jedno, vždyť budete sedět za volantem. Vážně pořád chcete to letadlo?

Technické údaje
Motor: 
šestiválec, turbodiesel, 2967 ccm
Výkon: 
250 koní v 3800 ot./min.
Toč. moment: 
550 Nm v 1750 ot./min.
Hmotnost: 
1880 kg
Zrychlení 0-100 KM/H: 
6,8 s
Max.rychlost: 
242 km/h
Spotřeba: 
6,5 l/100 km
Cena: 
2 940 543 Kč
Autor: 
Richard Herbich
Renault Twingo 1.0 SCe
Testy
Městské auto – automaticky vám skočí do hlavy Francie. Twingo bylo už od první generace synonymem pro obratnou štiku do ulic a parkovišť, jeho recept vždy fungoval – teď se ale změnil. Nová verze sdílí platformu se čtyřdveřovým Smartem, takže přebírá jeho klíčovou vlastnost.... (Pokračování...)
Audi RS Q3
Testy
Představte si ten šok. Kdesi za zatáčkou slyšíte pětiválcové hřmění, ostré jako zuby cirkulárky. Do toho sem tam odfrknutí a zapráskání výfuku. Blíží se Stig Blomqvist v Quattru S1? Vytáhnete foťák, čekáte… A pak se kolem vás... (Pokračování...)
Citroen C4 Cactus
Testy
Vzpomeňte na Citroën 2CV alias „kachnu“. Když ho kdysi vymýšleli, ptali se lidí, ne co v autě ještě potřebují, ale bez čeho se obejdou. Vzniklo jednoduché auto, prošpikované chytrými nápady. Legenda. Historie se opakuje, nový Cactus jde stejnou cestou. Ty bubliny po obvodu celé... (Pokračování...)
Chevrolet Corvette Stingray
Testy
Provoz v Los Angeles je neústupný a nemilosrdný jako Alonso v první zatáčce. Máte jenom dvě možnosti – jezdit stejně rychle, nebo zírat s otevřenou pusou. Samozřejmě se hodí, když na to máte to správné auto. A jak se zdá, C7 Corvette Stingray Convertible je k takovému... (Pokračování...)
Opel Astra OPC
Testy
Před časem jsme všichni hlasitě jásali nad novým Leonem Cupra, a přitom jsme zjevně zapomněli, že tady už jedno takové auto máme: Astru OPC, další divoký a přitažlivý hot hatch s 280 koni. No, ono to vlastně u opelů není nijak neobvyklé, že se na ně zapomíná. Svezete se s ... (Pokračování...)
BMW Z4 sDrive28i
Testy
BMW Z4 se asi co nevidět dočká svého nástupce a já jen doufám, že nepřijde o těch pár věcí, díky nimž ho mám tak rád. Je to ta malá stísněná kabina, která navozuje příjemný pocit intimnosti a vzájemného souznění. A charakteristický posaz... (Pokračování...)

Nenechte si ujít

Porsche Panamera Diesel
Dieselová Panamera dostala velkou porci síly navíc, ale směšně 
nízkou spotřebu avizuje nadále. Dá se s ní žít?
Panamera to od počátku vůbec nemá lehké. Lidé ji soudí v první řadě podle vzhledu,...
Porsche Panamera Diesel
Precizně se ovládá, má kultivovaný a adekvátně výkonný motor a ultranízkou spotřebu.
Zkuste to, i když je to tak těžké. Zapomeňte na všechny ty předsudky. Zkuste jí teď prominout nejen to, jak vypad...