Pohodlné a úsporné GT

Porsche Panamera Diesel
Čtěte více: Testy
Vydáno: 24. 7. 2012  /   Aktualizováno: 24. 7. 2012
Pohodlné a úsporné GT
Precizně se ovládá, má kultivovaný a adekvátně výkonný motor a ultranízkou spotřebu.

Zkuste to, i když je to tak těžké. Zapomeňte na všechny ty předsudky. Zkuste jí teď prominout nejen to, jak vypadá, ale i to, že má pod kapotou diesel. Přistupte k naftové Panameře jako k Lockově nepopsanému listu papíru. Podstatné je přece to, jak funguje. Otočením klíčku šestiválcový turbodiesel, jinak také známý jako 3.0 TDI od Audi, hladce a tichounce naskočí. Palubní počítač zahlásí dojezd přes 1200 kilometrů. Sláva, nebudete si už muset tykat s každou obsluhou pumpy na cestě mezi domovem a prací. A pak se rozjedete. Vyboulená příď dokonale vyrovnává nedokonalosti silnice, ochotně a přesně namíří čumák tam, kam jste ji sice ne zrovna extrémně komunikativním, ale velmi akurátním řízením nasměrovali. Tiptronic probíhá svými osmi stupni jako Usain Bolt sprinterskou trať, a než se stačíte vzpamatovat, uvelebí se při padesátce na pětce a drží tak spotřebu ne pod krkem, ale rovnou za to nejcitlivější nádobíčko. Zdá se to neuvěřitelné, ale v běžném provozu v tom budete i pod sedm litrů, dvanáctilitrovou hranici byste překročili jen s chováním vygumovaného mozku. Hybridní Panamera v tomto světle absolutně postrádá smysl. Přitom to vůbec neznamená, že by papírově nejslabší sedan od Porsche byl chabrus na plíce. Podle oficiálních čísel 250 koní a 550 Nm bohatě stačí na to, abyste stihli předjet ty před vámi i na kratším úseku a nikdy nezačali pochybovat, jestli jste si do garáže nepořídili lenocha (alespoň do té doby, než vám kamarád půjčí Panameru Turbo). I přesto si ty pozérské stopky na palubní desce mohli odpustit. Naftová Panamera má přece jasnou roli – při rozumných nákladech překonávat dlouhé vzdálenosti, a přitom maximálně hýčkat svou posádku. Významnější než pocit z kabiny je ale styl jízdy. Šestiválec Porsche umístilo co nejblíže směrem ke středu vozu (a právě proto si naftovou Panameru pořídíte pouze jako zadokolku), což se pozitivně projevilo na perfektní vyváženosti šasi a ochotě měnit směr i ve vyšších rychlostech. Většina lidí by naftový motor pod kapotou poznala, až by se otáčky přiblížily červenému poli, kdy ho prozradí typické dunění. Většinu času se ale stejně budete pohybovat v rozmezí 1500 až 3000 otáček, kde vás bezpečně udržuje zmíněný perfektní Tiptronic.
Panamera Diesel viděna předsudky nezakalenou optikou znamená opravdový úspěch. Ale ze mě by John Lock moc nadšený nebyl. Omlouvám se, nemohu si pomoct, ale Mercedes CLS se mi na pohled líbí přece jen víc.

Technické údaje
Motor: 
V6, 2967 ccm, turbodiesel
Výkon: 
250 koní v 3800 ot./min.
Toč. moment: 
550 Nm při 1750 ot.
Hmotnost: 
1955 kg
Zrychlení 0-100 KM/H: 
6,8 s
Max.rychlost: 
242 km/h
Spotřeba: 
6,5 l/100 km
Cena: 
2 183 000 Kč
Autor: 
Eva Srpová
Ford Focus ST
Testy
První zkouška: Dám si to ještě jednou? Výhoda velkoměsta je v tom, že sehnat rohlíky ke snídani i v neděli brzy ráno je obvykle otázkou několika minut a pár kroků. To ale bohužel znamená, že budete mít velký problém drahé polovičce vysvětlit, proč vám to zabralo... (Pokračování...)
Bentley Continental GT V8 S
Testy
Vím, jak to působí. Bentley dá do svého Continentalu osmiválec, aby tak vytvořilo levnější variantu pro ty, jimž přijde dvanáctiválec moc drahý – byť s výslednou cenou takový výrok působí víc než směšně. Ale takto šmahem odsoudit GT V8 by byla kolosáln... (Pokračování...)
Mercedes-Benz E 400 kupé
Testy
„Co má tohle k čertu být?“ řeknete si v momentu, kdy poprvé spatříte čtyřku se dvěma nulami na zádi tohoto kupé třídy E. Že by omlazená verze vyhlášeného cestovního kupé dostala nový čtyřlitrový osmiválec? Hm, zkušenosti s babylonským... (Pokračování...)
Subaru Forester XT
Testy
Marně si lámu hlavu s tím, jak asi vypadá běžný zákazník, který jde a koupí si Forester XT. Přemýšlím, jaké nosí hodinky, kam jezdí na dovolenou a co asi dělá. Nemůžu se pořád rozhodnout, ani kolik mu je let. Jedno však vím jistě. Je to chlap. A ... (Pokračování...)
BMW 750d xDrive
Testy
Dobře si na ni vzpomínám. Neuměla se rozhodnout, jestli má být sportovní, nebo luxusní, což vedlo k lehce schizofrennímu chování na silnici. Na nerovnostech byla zvláštním způsobem prkenná a nechovala se jako správná limuzína. Tato nová verze je na ... (Pokračování...)
Audi S1
Testy
Audi S1 má zpoždění několik let, vlastně už jsme skoro zapomněli, že Audi nějakou jedničkovou řadu vůbec dělá. Potkat ji na silnici je stejně vzácné jako vidět vzducholoď a vlastně neznám vůbec nikoho, kdo by si ji chtěl koupit, natož aby si ji někdo opravdu koupil. Snad o to víc mě ale zajímala nová S1, protože na... (Pokračování...)

Nenechte si ujít

Porsche Panamera Diesel
Dieselová Panamera dostala velkou porci síly navíc, ale směšně 
nízkou spotřebu avizuje nadále. Dá se s ní žít?
Panamera to od počátku vůbec nemá lehké. Lidé ji soudí v první řadě podle vzhledu,...
Porsche Panamera Diesel
Chtěli jste si na cestování po Evropě koupit ultralehké letadlo? Mám pro vás luxusní alternativu, ke které stačí obyčejný řidičák – naftové...
Stojím u auta a snažím se najít úhel, ze kterého vypadá dobře. Obcházím ho, sed...