V naftě dává větší smysl

Citroen DS4 Style
Čtěte více: Testy
Vydáno: 31. 7. 2012  /   Aktualizováno: 31. 7. 2012
V naftě dává větší smysl
Před časem jsme tady měli Citroen DS4 s přeplňovanou šestnáctistovkou a výkonem 200 koní. Teď je čas na naftovou odpověď.
Čtěte více: Citroen DS4 Style

Začněme tím nejdůležitějším – motorem. Dvoulitr HDI patří k lepšímu průměru a s výkony 163 koní a 340 Nm se nemá za co stydět. Má příjemný zátah už od nízkých otáček, ale důležitější je, že je výborně odhlučněný. Spotřeba okolo šesti a půl litru je také fajn, jenže mně se ještě více líbilo, že tohle je snad první Citroen, který má povedené řazení. Dráhy jsou krátké, převodovka řadí jemně, jen s lehkým loupnutím, a takový ten gumový pocit je pryč. Smekám.
Jenže tím to nekončí. Těžší motor znamená i jiné nastavení podvozku. Takže je sice nedotáčivý, asi jste nic jiného nečekali, a ano, v řízení také není moc citu (no dobře, chybí úplně, vlastně jste docela odtažení od děje), jenže to je tak všechno. Devatenáctipalcové ráfky jsou sice nesmysl a s osmnáctkami obutými do pneumatik s vyšším profilem by byla DS4 určitě komfortnější, jenže i tak se naftový dvoulitr chová kultivovaněji než benzínová šestnáctistovka. A to nemluvím o motoru, ale o celém autě. Prostě je takové vláčnější.
Nežene se dopředu jako splašené, ale spíše se tak hezky sune. V zatáčkách je pevnější a rozvážnější, lépe se řídí, je plavnější. Tady v tom případě je prostě pomalejší lepší, chápete? Tam, kde jsem hořekoval nad tím, že se benzínová DS4 podivně zhoupne, tam se tahle naftová jen protáhne. A zase připomínám mimořádné odhlučnění, i na dálnici ve 160 km/h slyšíte spíše aerodynamický hluk – spíše k vám dolehne rána od zavěšení než klapot motoru.
Ano, tohle je moje volba, i když jinak mám radši benzínová auta, protože 90 procent z nich působí kultivovaněji. Zdá se ale, že tato DS4 2.0 HDI patří mezi těch zbývajících deset procent.
Přesně taková jízda sluší DS4 nejvíce, protože kompletuje její charakter. Je to kvalitně a přesvědčivě postavené auto s nápaditým designem a výbavou, jež vám vyrazí dech.
Uvnitř najdete měkčené materiály (na výběr je z pěti druhů kůže, dokonce můžete mít i obšitou palubku) a také precizně fungující přepínače. Ukazatele mají ostrou grafiku, v sedačkách jste jako v bavlnce a kufr je obrovský. Volant je sice z C4, ale má nové logo, povědomá je i palubní deska, ale ta je z jiných měkčených materiálů a má nejen krásné barevné provedení, ale i hezké dekory. prostě působí luxusněji. Tlačítek je sice pořád dost a ptáte se, proč už i Citroen nemá něco na způsob iDrivu, zvlášť když si i po týdnu chcete pustit více nahlas oblíbenou písničku a místo toho listujete v menu palubního počítače.
Tohle je už druhá DS4, se kterou jsem jezdil, a nezvykl jsem si na to panoramatické čelní okno, stejně jsem si vždycky raději přitáhl stínítko, to ze zvyku, kvůli policejním kamerám.
Bohužel, snad vyšší cenovka způsobuje, že Citroenů DS4 pořád jezdí po silnici tak málo. Ve skutečnosti je to totiž auto, které přesvědčí a zaujme, navíc vystupuje z davu. Pro nadšené řidiče hledající ostrý hatch to sice není, ale ostatně tím ani nikdy být neměl. Takže jestli o něm přemýšlíte, pak máte moje požehnání. Jen vás prosím, berte ho v naftě.

Technické údaje
Motor: 
turbodiesel, 1997 ccm
Výkon: 
163 koní v 3750 ot./min.
Toč. moment: 
340 Nm v 2000 ot./min.
Hmotnost: 
1320 kg
Zrychlení 0-100 KM/H: 
8,6 s
Max.rychlost: 
212 km/h
Spotřeba: 
5,1 l/100 km
Cena: 
634 400 Kč
Autor: 
Jan Červenka
Renault Twingo 1.0 SCe
Testy
Městské auto – automaticky vám skočí do hlavy Francie. Twingo bylo už od první generace synonymem pro obratnou štiku do ulic a parkovišť, jeho recept vždy fungoval – teď se ale změnil. Nová verze sdílí platformu se čtyřdveřovým Smartem, takže přebírá jeho klíčovou vlastnost.... (Pokračování...)
Audi RS Q3
Testy
Představte si ten šok. Kdesi za zatáčkou slyšíte pětiválcové hřmění, ostré jako zuby cirkulárky. Do toho sem tam odfrknutí a zapráskání výfuku. Blíží se Stig Blomqvist v Quattru S1? Vytáhnete foťák, čekáte… A pak se kolem vás... (Pokračování...)
Citroen C4 Cactus
Testy
Vzpomeňte na Citroën 2CV alias „kachnu“. Když ho kdysi vymýšleli, ptali se lidí, ne co v autě ještě potřebují, ale bez čeho se obejdou. Vzniklo jednoduché auto, prošpikované chytrými nápady. Legenda. Historie se opakuje, nový Cactus jde stejnou cestou. Ty bubliny po obvodu celé... (Pokračování...)
Chevrolet Corvette Stingray
Testy
Provoz v Los Angeles je neústupný a nemilosrdný jako Alonso v první zatáčce. Máte jenom dvě možnosti – jezdit stejně rychle, nebo zírat s otevřenou pusou. Samozřejmě se hodí, když na to máte to správné auto. A jak se zdá, C7 Corvette Stingray Convertible je k takovému... (Pokračování...)
Opel Astra OPC
Testy
Před časem jsme všichni hlasitě jásali nad novým Leonem Cupra, a přitom jsme zjevně zapomněli, že tady už jedno takové auto máme: Astru OPC, další divoký a přitažlivý hot hatch s 280 koni. No, ono to vlastně u opelů není nijak neobvyklé, že se na ně zapomíná. Svezete se s ... (Pokračování...)
BMW Z4 sDrive28i
Testy
BMW Z4 se asi co nevidět dočká svého nástupce a já jen doufám, že nepřijde o těch pár věcí, díky nimž ho mám tak rád. Je to ta malá stísněná kabina, která navozuje příjemný pocit intimnosti a vzájemného souznění. A charakteristický posaz... (Pokračování...)