Poctivost je na prvním místě

Subaru Forester 2.0 TD XS
Čtěte více: Testy
Vydáno: 1. 8. 2012  /   Aktualizováno: 1. 8. 2012
Poctivost je na prvním místě
Abyste si uvědomili, jak moc je Forester komplexní auto, musíte se s ním svézt. Až pak vám totiž dojde, jak moc je propracované.

První generaci Foresteru jsem miloval. Byla jiná než všechno ostatní, nesmírně praktická, agilní a ostrá verze Turbo byla lepší než Impreza. Fakt. Jenže tohle už je třetí generace, která je úplně jiná. Patří mezi kompaktní SUV a pod kapotou je naftový motor. Ale já jsem spokojený. Opravdu. Tohle je totiž dobré auto a má jen pár chyb. Začnu s nimi – rychle, ať to máme za sebou. Subaru Forester má malý kufr. Převodovka má docela tvrdý chod. A vzadu by mohlo být více místa.
Jenže tohle všechno jsou drobnosti v porovnání s tím zbytkem. Stačí vám prvních sto metrů, abyste se ve Foresteru cítili dobře. A může za to hned několik věcí, ale abyste je dokázali správně pojmenovat a cítit, tak musíte s autem strávit docela dost času, protože vám to přijde vlastně úplně samozřejmé.
Začíná to hned, když vezmete za kliku dveří. Cvakne to a cítíte, jak dveře přecházejí přes aretace. Sednete si za volant a látkové sedačky mají příjemně drsný povrch. Je vám jasné, že něco vydrží, a přitom vypadají dobře. Palubní deska je jednoduchá, přehledná a nové optitronové budíky jsou jemně podsvícené. Vynikající ergonomie interiéru a dávno pryč jsou ty doby, kdy byste si povzdychli, že je to japonský plasťák. Když nastartujete, tak se vám roztáhne pusa, protože startér je stejně chraplavý jako u benzínových verzí. Pak zařadíte jedničku (studená rána převodovce nesvědčí) a měkce se rozjedete. Volant je měkký, ale přesný, bez zbytečného odporu, a to navzdory elektrickému posilovači řízení. Ještě lepší je jízdní komfort. To, že se mi líbí nový design sedmnáctipalcových ráfků, není tak důležité jako to, že Forester jezdí na pneumatikách 225/55, takže vysoký profil společně s dobře nastaveným odpružením znamená maximálně uvolněnou jízdu. Tam, kde BMW X3 nebo Audi Q5 připomíná prkno, tam Forester ani nemrkne. Přitom stabilita auta ve vyšších rychlostech je bez jediné připomínky a ani náhlá změna směru jízdy nevyvede tohle Subaru z konceptu.
Dvoulitrový naftový boxer byl už mnohokrát popsán, tak jen připomeňme, že je až nepřirozeně točivý a má příjemný zvuk. Šestistupňový manuál byl vyvíjen přímo k němu a to, že je poněkud drsnější, se mi vlastně docela líbí (přijde mi to chlapské), ale je mi jasné, že někdo s tím může mít problém. A za studena musíte na jedničku i zpátečku fakt trochu silou. Výkon 147 koní a 350 Nm uvádím, aby se neřeklo, více se mi líbí, že Forester může táhnout až dvoutunový vlek. Přidejte si k tomu všemu robustnost, jednoduchý a přímý design, který se vám za půl roku neokouká, a najednou je před vámi auto, jež chcete vlastnit. A vlastně je to všechno jen o tom, že se v něm napřed musíte svézt. 

Technické údaje
Motor: 
turbodiesel, 1998 ccm
Výkon: 
147 koní v 3600 ot./min.
Toč. moment: 
350 Nm v 1800 ot./min.
Hmotnost: 
1625 kg
Zrychlení 0-100 KM/H: 
10,4 s
Max.rychlost: 
186 km/h
Spotřeba: 
5,9 l/100 km
Cena: 
779 000 Kč
Autor: 
Jan Červenka
Renault Twingo 1.0 SCe
Testy
Městské auto – automaticky vám skočí do hlavy Francie. Twingo bylo už od první generace synonymem pro obratnou štiku do ulic a parkovišť, jeho recept vždy fungoval – teď se ale změnil. Nová verze sdílí platformu se čtyřdveřovým Smartem, takže přebírá jeho klíčovou vlastnost.... (Pokračování...)
Audi RS Q3
Testy
Představte si ten šok. Kdesi za zatáčkou slyšíte pětiválcové hřmění, ostré jako zuby cirkulárky. Do toho sem tam odfrknutí a zapráskání výfuku. Blíží se Stig Blomqvist v Quattru S1? Vytáhnete foťák, čekáte… A pak se kolem vás... (Pokračování...)
Citroen C4 Cactus
Testy
Vzpomeňte na Citroën 2CV alias „kachnu“. Když ho kdysi vymýšleli, ptali se lidí, ne co v autě ještě potřebují, ale bez čeho se obejdou. Vzniklo jednoduché auto, prošpikované chytrými nápady. Legenda. Historie se opakuje, nový Cactus jde stejnou cestou. Ty bubliny po obvodu celé... (Pokračování...)
Chevrolet Corvette Stingray
Testy
Provoz v Los Angeles je neústupný a nemilosrdný jako Alonso v první zatáčce. Máte jenom dvě možnosti – jezdit stejně rychle, nebo zírat s otevřenou pusou. Samozřejmě se hodí, když na to máte to správné auto. A jak se zdá, C7 Corvette Stingray Convertible je k takovému... (Pokračování...)
Opel Astra OPC
Testy
Před časem jsme všichni hlasitě jásali nad novým Leonem Cupra, a přitom jsme zjevně zapomněli, že tady už jedno takové auto máme: Astru OPC, další divoký a přitažlivý hot hatch s 280 koni. No, ono to vlastně u opelů není nijak neobvyklé, že se na ně zapomíná. Svezete se s ... (Pokračování...)
BMW Z4 sDrive28i
Testy
BMW Z4 se asi co nevidět dočká svého nástupce a já jen doufám, že nepřijde o těch pár věcí, díky nimž ho mám tak rád. Je to ta malá stísněná kabina, která navozuje příjemný pocit intimnosti a vzájemného souznění. A charakteristický posaz... (Pokračování...)