„Racionalizovaný“ je nejvýstižnější výraz pro nový Avensis

Toyota Avensis 2.0 D-4D Sol
Čtěte více: Testy
Vydáno: 6. 8. 2012  /   Aktualizováno: 6. 8. 2012
„Racionalizovaný“ je nejvýstižnější výraz pro nový Avensis
Vylepšení jsou na Avensisu znát, ale pro toho, kdo nebere řízení jen jako nutné zlo, nejspíš zůstanou mimo pozornost.

Toyota si uvědomila, že pouze s pověstí spolehlivého a nenápadného pracanta Avensis až do konce života nevystačí, a tak se ho tváří v tvář tradičně silné konkurenci a stále se lepšícím Korejcům pokusila pokropit živou vodou. „Nový“ Avensis se tedy dočkal přepracovaného designu, ale upřímně řečeno, pokud náhodou neprodáváte toyoty a posledních pár let v showroomu nezíráte na avensisy od rána do večera, rozdíly při letmém pohledu poznáte jen stěží. Zapřehánějme si trochu a řekněme, že Avensis prošel „decentním“ faceliftem – dostal novou příď v duchu současné tváře značky, nová přední světla s LED a zadní lampy s toutéž vymožeností. Bez ohledu na změny Avensis zůstává volbou pro toho, kdo na silnici nechce vzbuzovat přílišnou pozornost. Ideální volba, pokud chcete posadit agenty rozvědky do auta, v němž se po zájmovém prostoru mohou pohybovat zcela nepozorovaně. Toyota se však netají tím, že klíčový podíl na prodejích mají fleetoví zákazníci („tady máš auto a jezdi“), takže důraz kladla především na praktickou stránku věci. Avensis tak dostal vylepšený interiér s přepracovanou středovou konzolou, kvalitnějšími materiály na přístrojové desce, lepším čalouněním a bohatší standardní výbavou. Novinkou je multimediální systém Touch & Go Plus s pokročilými funkcemi, který je k mání za poměrně příznivých 21 500 Kč. Uvnitř Avensis skutečně působí hodnotněji, ale toho jsem si vinou zvláštního posezu začal všímat teprve po hodině jízdy. Nejde jen o to, že sedák je na můj vkus i v nejnižší poloze příliš vysoko, ale zatímco v drtivé většině aut si během několika sekund najdu optimální polohu sedadla a volantu, kterou další stovky kilometrů už nezměním ani o milimetr, v Avensisu jsem pociťoval puzení k neustálým úpravám volantu a sklonu opěradla, což mi bránilo v pocitu splynutí s autem.
Ty nejvýraznější změny však zraku zůstávají skryty. Inženýři se zaměřili na zlepšení aerodynamiky a akustické izolace interiéru, takže kabina Avensisu nabízí tišší prostředí, což přijde vhod na dlouhých cestách. Toyota si také pohrála s nejprodávanějším dvoulitrovým dieselem, jenž díky menšímu turbu dosahuje 310 Nm již v 1500 otáčkách a chlubí se kombinovanou spotřebou pouhých 4,6 l/100 km. Při dálničních 130 km/h ukazuje otáčkoměr jen lehce přes 2000 otáček a dlouhými převody potvrzuje svůj cestovní charakter. Na druhou stranu při předjížděcích manévrech není zrovna nejživější, ale po ujetí přibližně 300 km s mixem dálnic a krásných točitých silniček Riviéry se spotřeba udržela na výborných šesti litrech i u zcela syrového motoru. Z řidičského hlediska Avensisu prospělo přímější řízení a tužší odpružení se zesíleným zadním stabilizátorem, ale mezi konkurencí rozhodně najdete mnohem záživnější stroje v čele s Mazdou6 a Mondeem.

Technické údaje
Motor: 
řadový čtyřválec, 1998 ccm, turbodiesel
Výkon: 
125 koní v 3600 ot./min.
Toč. moment: 
310 Nm při 1500-2400 ot.
Hmotnost: 
1580 kg
Zrychlení 0-100 KM/H: 
9,7 s
Max.rychlost: 
200 km/h
Spotřeba: 
4,6 l/100 km
Cena: 
754 900 Kč
Autor: 
Jan Cacek
Renault Twingo 1.0 SCe
Testy
Městské auto – automaticky vám skočí do hlavy Francie. Twingo bylo už od první generace synonymem pro obratnou štiku do ulic a parkovišť, jeho recept vždy fungoval – teď se ale změnil. Nová verze sdílí platformu se čtyřdveřovým Smartem, takže přebírá jeho klíčovou vlastnost.... (Pokračování...)
Audi RS Q3
Testy
Představte si ten šok. Kdesi za zatáčkou slyšíte pětiválcové hřmění, ostré jako zuby cirkulárky. Do toho sem tam odfrknutí a zapráskání výfuku. Blíží se Stig Blomqvist v Quattru S1? Vytáhnete foťák, čekáte… A pak se kolem vás... (Pokračování...)
Citroen C4 Cactus
Testy
Vzpomeňte na Citroën 2CV alias „kachnu“. Když ho kdysi vymýšleli, ptali se lidí, ne co v autě ještě potřebují, ale bez čeho se obejdou. Vzniklo jednoduché auto, prošpikované chytrými nápady. Legenda. Historie se opakuje, nový Cactus jde stejnou cestou. Ty bubliny po obvodu celé... (Pokračování...)
Chevrolet Corvette Stingray
Testy
Provoz v Los Angeles je neústupný a nemilosrdný jako Alonso v první zatáčce. Máte jenom dvě možnosti – jezdit stejně rychle, nebo zírat s otevřenou pusou. Samozřejmě se hodí, když na to máte to správné auto. A jak se zdá, C7 Corvette Stingray Convertible je k takovému... (Pokračování...)
Opel Astra OPC
Testy
Před časem jsme všichni hlasitě jásali nad novým Leonem Cupra, a přitom jsme zjevně zapomněli, že tady už jedno takové auto máme: Astru OPC, další divoký a přitažlivý hot hatch s 280 koni. No, ono to vlastně u opelů není nijak neobvyklé, že se na ně zapomíná. Svezete se s ... (Pokračování...)
BMW Z4 sDrive28i
Testy
BMW Z4 se asi co nevidět dočká svého nástupce a já jen doufám, že nepřijde o těch pár věcí, díky nimž ho mám tak rád. Je to ta malá stísněná kabina, která navozuje příjemný pocit intimnosti a vzájemného souznění. A charakteristický posaz... (Pokračování...)